Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent subsidies langparkeren voor het jaar 2021 (Subsidieregeling Langparkeren Amsterdam) |
Citeertitel | Subsidieregeling Langparkeren Amsterdam |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervalt op 31 december 2021.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2021 | nieuwe regeling | 08-12-2020 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
aangewezen parkeerplaats: een parkeerplaats in een parkeergarage of op een parkeerterrein waarover het college afspraken met exploitanten heeft gemaakt met betrekking tot het beschikbaar stellen van parkeerplaatsen welke door het college zijn aangewezen als aangewezen parkeerplaatsen in de zin van deze regeling;
Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Het doel van deze subsidie is om de parkeerdruk in het parkeerplangebied te verminderen door houders van bewonersparkeervergunningen te stimuleren hun voertuig voor aaneengesloten periodes op de aangewezen parkeerplaatsen te laten parkeren.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 8 december 2020
De burgemeester
Femke Halsema
De gemeentesecretaris
Peter Teesink
Bijlage 1: Aangewezen vergunninggebieden
Lijst met aangewezen vergunninggebieden, zoals bedoeld in artikel 6, eerste lid, a.
Bijlage 2: subsidiabele kosten
Lijst met de hoogte van de subsidiabele kosten als bedoeld in artikel 5, eerste lid.
Bedragen gebaseerd op vergunningtarieven per 1-3-2020
Bedragen per vergunninggebied zoals door het College van B&W vastgesteld en gelden na bekendmaking hiervan.
De gemeente Amsterdam werkt aan een leefbare en toegankelijke stad, met meer ruimte voor
groen, spelen, voorzieningen, voetgangers, fietsers en OV. Onderdeel daarvan is dat het aantal
parkeerplaatsen op straat in de stad vermindert. Om dit mogelijk te maken heeft de gemeente de
bezoekerstarieven voor parkeren in de stad aangepast, benutten we parkeerplaatsen in
bestaande parkeergarages, bouwen we een aantal nieuwe parkeergarages en verminderen we
het aantal parkeervergunningen in de stad. Een speciale regeling is de regeling langparkeren.
Vergunninghouders uit het centrumgebied kunnen met hun parkeervergunning in een
parkeergarage buiten het centrumgebied parkeren. Om te stimuleren dat vergunninghouders deel
gaan nemen aan dit project heeft de gemeente Amsterdam besloten een subsidieregeling op te
zetten waarbij de vergunninghouders aanspraak kunnen maken op een financiële
tegemoetkoming indien zij hun auto voor een bepaalde periode in de betreffende parkeergarages
parkeren. De subsidie is uitgewerkt in deze nadere regels.
Het college heeft het Parkeerplan op 6 november 2012 vastgesteld en heeft middelen
gereserveerd voor deze subsidie en daarmee voldaan is aan het vereiste zoals opgenomen in
In dit artikel worden de begripsbepalingen gegeven.
Er is een definitie opgenomen van een aangewezen parkeerplaats. Dit zijn de parkeerplaatsen
waar het college met de exploitanten van een parkeergarage of op een parkeerterrein afspraken
heeft gemaakt. Het college stelt een lijst samen van de beschikbare parkeergarages of –terreinen
ten behoeve van langparkeren. De subsidieontvanger mag zelf kiezen waar geparkeerd wordt.
Het kentekenregistratiesysteem is het digitale systeem dat de exploitanten van de
parkeerplaatsen of –terreinen gebruiken om kentekens mee te registreren. Uit dit systeem kan de
gemeente bepalen wat de parkeertijd is geweest. De subsidie wordt toegekend aan de hand van
De gemeente heeft een eigen digitaal subsidiesysteem opgezet voor het afhandelen van de
subsidies op grond van deze nadere regels.
Het vergunningensysteem is het systeem van de gemeente dat door EPS wordt beheerd en door
burgers wordt gebruikt om vergunningen aan te vragen. De gemeente heeft de gegevens van dit
systeem nodig om te kunnen controleren of de vergunning is verleend.
Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
Op deze nadere regels is de ASA van toepassing. Deze is te vinden op
www.regelgeving.amsterdam.nl. Conform artikel 2 lid 1 van de ASA is het college bevoegd om
voor een aantal beleidsterreinen subsidieregelingen vast te stellen. Dit geldt onder andere voor
het beleidsterrein verkeer, vervoer en infrastructuur. Deze subsidieregeling past binnen dit
beleidsterrein. Hiermee mag het college de subsidieregeling vaststellen mits de Gemeenteraad
de beleidskaders en het bijbehorende budget reeds heeft vastgesteld (artikel 3 lid 1 ASA).
De subsidie op grond van deze nadere regels is aan te merken als een eenmalige subsidie zoals
bepaald in artikel 1 onder c ASA. Dit is gedefinieerd als een subsidie die is bedoeld voor
activiteiten van de aanvrager waarvoor de gemeente slechts tijdelijk geld voor beschikbaar wil
Het globale doel van de gemeente Amsterdam vanuit haar parkeerbeleid is het verbeteren van
het woon-, werk- en bezoekersklimaat binnen de gemeente. De parkeerdruk in het
parkeerplangebied heeft een hier een negatief effect op. Met deze subsidieregeling wil het
college houders van bewonersparkeervergunningen stimuleren om hun auto voor
aaneengesloten periodes buiten het parkeerplangebied te parkeren. De parkeerproblematiek kan
worden verminderd indien de auto’s voor een langere periode in de aangewezen parkeergarages
en –terreinen geplaatst worden (hiermee blijven verkeersbewegingen door vergunninghouders
van en naar de binnenstad beperkt).
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Om voor een subsidie in aanmerking te komen is vereist dat de auto voor een aaneengesloten
periode van 24 uur op de aangewezen locaties buiten het parkeerplangebied is geparkeerd.
Daarbij geldt een beperking dat alleen binnen de duur van de nadere regels subsidie mogelijk is.
Deze is nu vastgesteld op 365 dagen na inwerkingtreding. De gegevens zoals beschikbaar via
het kentekenregistratiesysteem zijn leidend voor het bepalen van de duur van de parkeertijd.
Verder geldt er een aantal aanvullende eisen. Zo moet de aanvrager in bezit zijn van een
bewonersparkeervergunning in het vergunningengebied in het parkeerplangebied zoals
vastgesteld door het college. De gemeente wil zich richten op het verminderen van de
parkeerdruk in het parkeerplangebied. Om deze reden kunnen enkel de houders van een
vergunning voor het parkeren binnen het parkeerplangebied in aanmerking komen voor
subsidieverstrekking. De aanvrager moet daarom woonachtig zijn in het gebied waar de
bewonersparkeervergunning betrekking op heeft. Om voor subsidie in aanmerking te komen
moet het betreffende voertuig wel toegang kunnen krijgen tot de parkeergarage of -terrein en
moet kunnen worden geparkeerd op de aangewezen parkeerplaats. Hieraan is bijvoorbeeld niet
voldaan als het voertuig te groot, te breed of te hoog is of als alle parkeerplaatsen bezet zijn. De
gemeente heeft dit aan willen geven met de zinsnede ‘om welke reden dan ook’. Alleen de gele
EU kentekenplaat wordt als geldig gezien. Verder moet het kenteken in het midden aan de
voorkant van het voertuig en leesbaar zijn voor het kentekenregistratiesysteem. Dit betekent
bijvoorbeeld dat een motor niet voor subsidie in aanmerking komt. Dit geldt ook voor een Alfa
Romeo, omdat het kentekenbewijs niet in het midden zit. Dit is wellicht niet leesbaar door het
Aangemelde vergunninghouders kunnen onbeperkt parkeren op aangewezen parkeerplaatsen
Artikel 5 Subsidiabele kosten en hoogte van de subsidie
De subsidie is een bedrag voor elke aangesloten periode van 24 uur zoals gemeten door het
kentekenregistratiesysteem naar rato van de subsidiabele kosten. De subsidiabele kosten zijn de
bedragen die zijn opgenomen in een aparte bijlage die is gepubliceerd. De subsidie bedraagt
maximaal 100% van deze bedragen. Er geldt alleen subsidie voor elke aaneengesloten periode
van 24 uur. Als een voertuig een deel van deze periode parkeert dan is er dus geen subsidie voor
deze periode mogelijk. De hoogte van de bedragen zijn gebaseerd op de relatieve parkeerdruk in
De subsidie is beschikbaar voor maximaal 40 dagen per 365 dagen. Dit maximum geldt voor elke
aanvrager. Het college bepaalt de aaneengesloten periode uitsluitend op basis van het
Artikel 7 Aanvraag tot subsidievaststelling
Om voor subsidie in aanmerking te komen kan de aanvrager een melding doen in het daarvoor
beschikbare digitale systeem van de gemeente. In dit systeem moet een aantal gegevens worden
overlegd. Het kenteken van het voertuig is nodig om de parkeerduur te bepalen op grond van het
kentekenregistratie systeem en dus de hoogte van de subsidie. Ook moet de aanvrager verklaren
ermee akkoord te gaan dat de gemeente de gegevens van het vergunningensysteem en het
kentekenregistratiesysteem voor de subsidie gebruikt.
Het college ziet de melding als een aanvraag tot vaststelling van de subsidie. Het college beslist
over deze aanvraag bij de betaling van de subsidie. De betaling vindt plaats in juli van het lopend
jaar van de subsidieperiode en januari van het opvolgend jaar op basis van de gegevens van het
kentekenregistratiesysteem. Op grond van artikel 8 lid 2 ASA kan het college de beslistermijn van
een aanvraag uitstellen als dit bij wettelijk voorschrift is vastgelegd. De vaststelling van de
subsidie vindt dan direct plaats na afronding van de activiteiten zonder verdere
verantwoordingsplicht, zoals bepaald in artikel 13 ASA (en de toelichting).
Het is mogelijk dat ondanks het feit dat een subsidieaanvraag is ingediend en verleend wordt, in
de praktijk blijkt dat er bij de parkeergarages of –terreinen niet voldoende parkeerplaatsen
beschikbaar zijn. Hierdoor is er geen subsidie mogelijk. De auto kan dan immers niet voor een
aaneengesloten periode van 24 uur in de aangewezen parkeergarages of op de aangewezen
parkeerterreinen geplaatst worden. Bij een situatie als deze zal er geen tegemoetkoming
verleend worden. Ook kan er geen aanspraak op tegemoetkoming worden gedaan indien het niet
mogelijk is om via het kentekenregistratiesysteem de duur van het parkeren van de auto te
bepalen. Of deze situatie is ontstaan door het al dan niet toedoen van de vergunninghouder doet
hier niets aan af. De aanvraag kan eveneens worden afgewezen als er geen subsidie mogelijk is.
Op grond van artikel 6 heeft het college een lijst samengesteld waar de vergunninggebieden
staan die voor subsidie in aanmerking komen. Als op deze lijst een bepaald vergunningengebied
niet staat dan is er geen subsidie mogelijk en kan de aanvraag worden afgewezen. Tevens is een
weigering mogelijk als zich onvoorziene omstandigheden voordoen, zoals een brand in een
Artikel 9 Uitbetaling subsidie
Het college betaalt de subsidie uit in juli 2021 en januari 2022 op basis van de aaneengesloten
periode van parkeren op de aangewezen parkeerplaats op basis van de gegevens van het
kentekenregistratiesysteem. Het college kan besluiten in de volgende periode te betalen als de
aangeleverde betaalgegevens niet correct zijn of vanwege andere onvoorziene omstandigheden.
Artikel 10 Inwerkingtreding en duur van de nadere regels
Het college heeft op 13 december 2016 voorgaande subsidieregelingen Langparkeren
geëvalueerd. Daarbij is geconcludeerd dat de regeling bijdraagt aan de parkeerplandoelstellingen
en er elk jaar in principe een nieuwe subsidieregeling wordt vastgesteld met een looptijd van 1
januari tot en met 31 december met een maximum van 40 subsidiabele activiteiten. De looptijd
van deze regeling is daarom van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021 met 40