Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Den Helder

Besluit van de raad van de gemeente Den Helder, houdende regels over het verlagen van de uitkeringsnorm en het blijvend of tijdelijk (gedeeltelijk) weigeren van een uitkering [Afstemmingsverordening IOAW/IOAZ 2013]

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDen Helder
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van de raad van de gemeente Den Helder, houdende regels over het verlagen van de uitkeringsnorm en het blijvend of tijdelijk (gedeeltelijk) weigeren van een uitkering [Afstemmingsverordening IOAW/IOAZ 2013]
CiteertitelAfstemmingsverordening IOAW/IOAZ 2013
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze verordening vervangt de Afstemmingsverordening IOAW/IOAZ 2012-2 van 17 september 2012.

Onder het kopje "Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen" staat bij het subkopje "Bron bekendmaking" de tekst "Stadsnieuws 2013, editie 3 (17 januari 2012)". Dit moet zijn "Stadsnieuws 2013, editie 3 (17 januari 2013)".

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 35 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers
  2. artikel 35 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-01-2013nieuwe regeling

17-12-2012

Stadsnieuws 2013, editie 3 (17 januari 2012)

RB12.0218

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van de raad van de gemeente Den Helder, houdende regels over het verlagen van de uitkeringsnorm en het blijvend of tijdelijk (gedeeltelijk) weigeren van een uitkering [Afstemmingsverordening IOAW/IOAZ 2013]

De raad van de gemeente Den Helder;

 

gelezen het raadsvoorstel nummer RV012.0310 van het college van burgemeester en wethouders van

Den Helder van 20 november 2012;

 

gelezen het advies van de Cliëntenadviesraad WWB;

 

kennis genomen hebbende van de voorbereidende commissievergadering Maatschappelijke ontwikkeling op 10 december 2012;

 

besluit:

 

vast te stellen de Afstemmingsverordening IOAW/IOAZ 2013 en wel als volgt:

 

Afstemmingsverordening IOAW/IOAZ 2013

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsomschrijving

  • 1.

    Alle begrippen die in deze verordening zijn gebruikt en niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      college : het college van burgemeester en wethouders;

    • b.

      de wet : de IOAW en IOAZ

    • c.

      IOAW : Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk

  • arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

    • d.

      IOAZ : Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk

  • arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

    • e.

      uitkeringsnorm : de op belanghebbende van toepassing zijnde netto

  • grondslag, bedoeld in artikel 5, vierde lid IOAW/IOAZ;

    • f.

      afstemming : het verlagen van de uitkeringsnorm op grond van

  • artikel 20, tweede lid IOAW en artikel 20, eerste lid IOAZ evenals het blijvend of tijdelijk (gedeeltelijk) weigeren van een uitkering op grond van artikel 20, eerste lid IOAW en artikel 20, tweede lid IOAZ;

    • g.

      inkomen : inkomen als bedoeld in artikel 8 IOAW/IOAZ;

    • h.

      participatie-instrumenten : instrumenten die het college ter beschikking heeft voor

  • het bieden van ondersteuning als bedoeld in artikel 34, eerste lid IOAW/IOAZ;

    • i.

      participatietraject : een plan, bestaande uit een geheel van participatie-

  • instrumenten, dat tot doel heeft om binnen een bepaald tijdsbestek te komen tot arbeidsmarktinschakeling of zelfstandige maatschappelijke participatie.

 

Artikel 2. Het toepassen van een verlaging

  • 1.

    In overeenstemming met deze verordening wordt de inkomensvoorziening verlaagd indien de belanghebbende:

    • a.

      niet of onvoldoende de verplichtingen voortvloeiend uit de wet nakomt;

    • b.

      blijk heeft gegeven van een tekortschietend besef van verantwoordelijkheid voor de voorziening in het bestaan;

    • c.

      zich tegenover het college zeer ernstig heeft misdragen.

  • 2.

    De verlaging wordt afgestemd op de ernst van de gedraging, de mate van verwijtbaarheid en de omstandigheden van de belanghebbende en kan daarom afwijken van de in deze verordening genormeerde verlagingen.

  • 3.

    Het toepassen van de verlagingen in de praktijk wordt tweemaal per jaar geëvalueerd in de commissie Maatschappelijke Ondersteuning.

  •  

Artikel 3. Indeling in categorieën

Voor de bepaling van de hoogte van de verlagingen wordt, onverminderd het bepaalde in artikel 2, tweede lid, een categorie-indeling gehanteerd op basis van de verwijtbare gedraging.

 

Hoofdstuk 2 Categorieën

Artikel 4. Eerste categorie

  • 1.

    a. Het niet als werkzoekende geregistreerd zijn of blijven bij het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen.

  • b. Het zonder afbericht geen gehoor geven aan een schriftelijke uitnodiging in verband met een gesprek over participatie(mogelijkheden).

  • 2.

    Het percentage van de standaard verlaging bedraagt 15% van de uitkeringsnorm.

  •  

Artikel 5. Tweede categorie

  • 1.

    a. Het onvoldoende meewerken aan het opstellen van een plan van aanpak met betrekking tot de arbeidsinschakeling in het kader van de gemeentelijke ondersteuning;

  • b. Het niet dan wel onvoldoende meewerken aan een onderzoek naar de mogelijkheden tot scholing, arbeidsinschakeling dan wel maatschappelijke participatie;

  • c. Het zich niet onderwerpen aan een noodzakelijke behandeling van medische aard;

  • d. Het niet dan wel onvoldoende gebruik maken van een door het college aangeboden participatie-instrument, voor zover dit niet heeft geleid tot het geen doorgang vinden of tot voortijdige beëindiging van het participatietraject.

  • e. Het niet naar vermogen door het college opgedragen onbeloonde maatschappelijke nuttige werkzaamheden te verrichten die worden verricht naast of in aanvulling op reguliere arbeid en die niet leiden tot verdringing op de arbeidsmarkt.

  • 2.

    Het percentage van de standaard verlaging bedraagt 30% van de uitkeringsnorm.

 

Artikel 6. Derde categorie

  • 1.

    a. Het niet naar venmogen trachten algemeen geaccepteerde arbeid te verkrijgen;

  • b. Het niet dan wel onvoldoende gebruik maken van een door het college aangeboden participatie-instrument, voor zover dit heeft geleid tot het geen doorgang vinden of tot vroegtijdige beëindiging van het participatietraject;

  • c. Het niet nakomen van de afspraken in het plan van aanpak met betrekking tot de arbeidsinschakeling in het kader van de gemeentelijke ondersteuning, waaronder begrepen het

  • niet of onvoldoende meewerken aan het behoud of bevorderen van arbeidsbekwaamheid dan

  • wel het niet of onvoldoende meewerken aan activiteiten of werkzaamheden, gericht op de

  • arbeidsinschakeling;

  • d. Het nalaten de opgedragen werkzaamheden of activiteiten naar beste vermogen te verrichten.

  • 2.

    Het percentage van de standaard verlaging bedraagt 50% van de uitkeringsnorm.

 

Artikel 7. Vierde categorie

  • 1.

    a. Het blijk geven van tekortschietend besef van verantwoordelijkheid voor de voorziening in het bestaan, waaronder in ieder geval wordt verstaan het niet aanvaarden van algemeen geaccepteerde arbeid, verwijtbaar ontslag uit dienstbetrekking, het niet of te laat aanvragen van een voorliggende voorziening;

  • b. Het stellen van onredelijke eisen in verband met de te verrichten algemeen geaccepteerde arbeid, die het aanvaarden of verkrijgen van algemeen geaccepteerde arbeid belemmeren;

  • c. Het zeer ernstig misdragen tegenover het college en de in zijn opdracht werkende ambtenaren en medewerkers als bedoeld in artikel 20, tweede lid van de wet.

  • 2.

    Het percentage van de verlaging bedraagt 100% van de uitkeringsnorm.

 

Artikel 8. Vijfde categorie

  • 1.

    Het blijk geven van tekortschietend besef van verantwoordelijkheid voor de voorziening in het bestaan als bedoeld in artikel 20 lid 1 IOAW/IOAZ en met inachtneming van het bepaalde in artikel 20 lid 4 IOAW/IOAZ.

  • 2.

    De uitkering wordt blijvend geweigerd tot de mate waarin de belanghebbende inkomen zou hebben kunnen verwerven.

 

Hoofdstuk 3 Uitvoeringsbepalingen

Artikel 9. Berekeningsgrondslag

De verlaging wordt toegepast op de uitkeringsnorm.

 

Artikel 10. Ingangsdatum en tijdvak

  • 1.

    De verlaging wordt toegepast met ingang van de kalendermaand volgend op de datum waarop het besluit tot het verlagen van de uitkering aan de belanghebbende is bekendgemaakt. Daarbij wordt uitgegaan van de voor die maand geldende uitkeringsnorm.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid vindt de verlaging van de uitkering direct plaats als de uitkering in die maand nog niet is uitbetaald.

  • 3.

    De verlaging van de uitkering vindt plaats:

    • a.

      voor de duur van één kalendermaand, wanneer er sprake is van een eerste verwijtbare gedraging;

    • b.

      voor de duur van twee kalendermaanden, wanneer er sprake is van een tweede verwijtbare gedraging, waarvoor hetzelfde of een hoger verlagingspercentage geldt, binnen twaalf maanden na de eerste als verwijtbaar aangemerkte gedraging.

  • 4.

    Het college kan bij een derde en volgende gedraging, waarvoor hetzelfde of een hoger verlagingspercentage geldt, binnen twaalf maanden na de laatste als verwijtbaar aangemerkte gedraging de uitkering voor onbepaalde duur verlagen, rekening houdend met het bepaalde in artikel 2, tweede lid, van deze verordening.

  • 5.

    Het college kan in bijzondere gevallen de uitkering verlagen voor een langere of voor onbepaalde duur, als de ernst van de gedraging, de mate van verwijtbaarheid of de omstandigheden van de belanghebbende daartoe aanleiding geven.

  •  

Artikel 11. Het besluit tot toepassen van een verlaging

In het besluit tot het toepassen van een verlaging wordt in ieder geval vermeld:

  • a.

    de reden van de verlaging;

  • b.

    de duur van de verlaging;

  • c.

    het percentage waarmee de uitkering wordt verlaagd dan wel het bedrag waarmee de uitkering wordt verlaagd;

  • d.

    de maand(en) waarin de uitkering wordt verlaagd;

  • e.

    indien van toepassing, de reden om af te wijken van een standaardverlaging.

  •  

Artikel 12. Afzien van het toepassen van een verlaging

  • 1.

    Het college ziet af van het verlagen van de uitkering indien elke vorm van verwijtbaarheid ontbreekt.

  • 2.

    Het college kan volstaan met een schriftelijke waarschuwing indien:

  • a.

    de gedraging meer dan één jaar vóór constatering van die gedraging door het college heeft plaatsgevonden;

  • b.

    het een eerste verwijtbare gedraging betreft.

  • 3.

    Het college kan afzien van het toepassen van een verlaging indien het daarvoor dringende redenen aanwezig acht. Omstandigheden die rechtstreeks het gevolg zijn van een als verwijtbaar aan te merken gedraging, zijn geen dringende redenen.

  • 4.

    Indien het college afziet van het toepassen van een verlaging op grond van dringende redenen, wordt de belanghebbende daarvan schriftelijk mededeling gedaan.

 

Artikel 13. Samenloop van gedragingen

  • 1.

    Indien sprake is van één gedraging die schending oplevert van meerdere in de wet genoemde verplichtingen, wordt éénmaal een verlaging toegepast, indien voor schending van die verplichtingen verlagingen van verschillende percentages gelden, wordt de verlaging met het hoogste percentage toegepast.

  • 2.

    Indien sprake is van meerdere gedragingen die schending opleveren van één of meerdere in de wet genoemde verplichtingen, wordt voor iedere gedraging een afzonderlijke verlaging toegepast. Deze verlagingen worden gelijktijdig toegepast, tenzij dit gelet op artikel 4, eerste lid, niet verantwoord is.

  •  

Artikel 14. Heroverweging

  • 1.

    Het college heroverweegt de verlaging van de uitkering bedoeld in artikel 10, vierde en vijfde lid, als de verlaging wordt toegepast voor een periode van meer dan drie maanden, binnen de termijn van ten hoogste drie maanden na de datum van het besluit tot verlaging.

  • 2.

    In het kader van de in het eerste lid bedoelde heroverweging beoordeelt het college of en in hoeverre de omstandigheden en het gedrag van de belanghebbende aanleiding geven te besluiten tot beëindiging of voortzetting van het toepassen van het toepassen van de verlaging van de uitkering.

  • 3.

    Het college kan bij een besluit tot voortzetting van het toepassen van de verlaging van de uitkering het percentage van de verlaging verdubbelen, rekening houdend met het gestelde in artikel 2, tweede lid.

  •  

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 15. Bevoegdheid College

Het college kan ten behoeve van de uitvoering van deze verordening, nadere regels vaststellen.

 

Artikel 16. Hardheidsclausule

Het college kan in individuele bijzondere situaties ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen van deze verordening, indien toepassing van deze verordening tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.

 

Artikel 17. Overgangsrecht

  • 1.

    Voor lopende onderzoeken die betrekking hebben op verwijtbare gedragingen vóór 1 januari 2013, geldt dat deze gedragingen zullen worden beoordeeld conform het gestelde in de Afstemmingsverordening IOAW/IOAZ 2012-2, die geldt vanaf 1 januari 2012.

  • 2.

    Voor de beoordeling van recidive op grond van deze verordening geldt dat alle al vastgestelde besluiten tot verlaging van de uitkering op grond van de Afstemmingsverordening IOAW/IOAZ 2012-2, zoals die van toepassing was vóór 1 januari 2013, meetellen bij de beoordeling van recidive.

  •  

Artikel 18. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: de Afstemmingsverordening IOAW/IOAZ 2013.

 

Artikel 19. De inwerkingtreding

  • 1.

    Na haar bekendmaking treedt de verordening in werking op 1 januari 2013.

  • 2.

    Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze verordening is ingetrokken de Afstemmingsverordening IOAW en IOAZ 2012-2, vastgesteld op 17 september 2012.

 

Aldus besloten in de raadsvergadering

van 17 december 2012.

 

voorzitter

Koen Schuiling

 

griffier

mr. drs. Huisman

 

 

 

TOELICHTING

Algemeen

De aanleiding om deze verordening opnieuw per 1 januari 2013 vast te stellen is gelegen in de wijziging van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) per die datum door de Wet aanscherping Handhaving en sanctiebeleid SZW-wetgeving (Stb. 2012, 463, inwerkingtreding 1 januari 2013).

Uit de wetswijziging vloeit voort dat bij het schenden van de inlichtingenplicht op grond van artikel 13 van de IOAW/IOAZ, alsmede artikel 30 c, tweede en derde lid, van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen, de uitkering niet langer wordt afgestemd, maar een bestuurlijke boete wordt opgelegd. De Afstemmingsverordening IOAW/IOAZ 2013 is hierop aangepast.

Uitgangspunten in deze verordening zijn dat het college op grond van artikel 20 IOAW/IOAZ verplicht is de uitkering te verlagen bij het niet nakomen van de verplichtingen zoals opgenomen in de verordening (en uitgewerkt in beleidsregels) en dat maatwerk geleverd wordt bij het verlagen van de uitkering. Wanneer iedere vorm van verwijtbaarheid ontbreekt, ziet het college af van een verlaging van de uitkering.

 

Artikel 1. Begripsomschrijving

Lid 1

Dit artikel bevat de verschillende begripsomschrijvingen. Een aantal omschrijvingen verdient enige extra aandacht.

Lid 2 onder b. de wet

Gekozen is voor een definitie die gelijktijdig naar beide wetten verwijst nu een groot deel van de bepalingen in beide wetten identiek is qua nummering en inhoud en aldus voorkomen wordt dat steeds specifiek naar elke afzonderlijke wet verwezen moet worden.

Lid 2 onder e. uitkeringsnorm

De WWB werkt met verlagingen op de netto bijstand. Om een identiek systeem in de IOAW en IOAZ te creëren is het wenselijk om een begrip te introduceren dat verwijst naar een netto norm (de netto grondslag).

Lid 2 onder f. afstemming

Ook het blijvend of tijdelijk (gedeeltelijk) weigeren van de uitkering binnen deze verordening wordt als afstemming aangemerkt. Dit houdt verband met de mogelijkheden binnen de IOAW en IOAZ op dit vlak.

 

Artikel 2. Het toepassen van een verlaging

Lid 1

De Wet Suwi en de IOAW/IOAZ verbindt aan het recht op uitkering verschillende verplichtingen.

Uit het oogpunt van de IOAW/IOAZ is het recht op uitkering geen basisinkomen voor een belanghebbende maar een voorwaardelijk recht, waaraan bij de toekenning nadrukkelijk vorenstaande verplichtingen zijn verbonden.

Wanneer de verplichtingen niet worden nagekomen, wordt de uitkeringsnorm verlaagd.

Lid 2

In het tweede lid is de hoofdregel neergelegd dat het college de verlaging dient af te stemmen op de individuele omstandigheden van de belanghebbende en de mate van verwijtbaarheid.

Behoudens de in deze verordening opgenomen uitzonderingen, brengt deze bepaling met zich mee dat het college bij afstemming zal moeten nagaan of, gelet op de individuele omstandigheden van de belanghebbende, afwijking van de hoogte en de duur van de voorgeschreven standaard verlaging geboden is. Afwijking van de standaard verlaging kan zowel een verzwaring als een matiging betekenen.

 

Artikel 3 Indeling in categorieën

De gedragingen die verband houden met het niet nakomen van de aan het ontvangen van een uitkering verbonden verplichtingen, zijn ingedeeld in categorieën op basis van de verwijtbare gedraging. Een gedraging wordt ernstiger naar mate de gedraging concrete gevolgen heeft voor het niet verkrijgen of behouden van betaalde arbeid dan wel voor het niet bereiken van de doelstelling van een participatietraject.

Ook hebben de categorieën een zekere "bandbreedte". Niet elke gedraging binnen dezelfde categorie is even ernstig of heeft even grote gevolgen. Ook dit aspect zal in de afweging moeten worden betrokken, waarbij nadrukkelijk overwogen dient te worden of de belanghebbende de gevolgen van zijn gedrag redelijkerwijs had kunnen voorzien.

 

Artikel 4 Eerste categorie

In deze categorie valt, naast het niet ingeschreven staan als werkzoekende bij het UWV, het zonder afbericht geen gehoor geven aan een schriftelijke uitnodiging in verband met een gesprek over participatie(mogelijkheden). Het gaat daarbij om gesprekken welke van belang worden geacht om de mogelijkheden tot participatie te bespreken. Indien de belanghebbende geen gehoor geeft aan deze oproep, kan niet beoordeeld worden óf en zo ja, welk participatietraject kan worden ingezet.

 

Artikel 5 Tweede categorie

De gedragingen in deze categorie behoren tot het niet of onvoldoende meewerken in de voorfase van de arbeidsinschakeling dan wel de minder positieve houding met betrekking tot de medewerkingsverplichting.

De in deze categorie opgenomen gedragingen zullen leiden tot vertraging van de arbeidsinschakeling of het participatietraject. Van onvoldoende medewerking is in ieder geval sprake als de belanghebbende niet op afspraken in het kader van arbeidsinschakeling/gemeentelijke ondersteuning verschijnt welke voor de voortzetting van een reeds ingezet participatietraject noodzakelijk worden geacht, opdrachten in het kader van het plan van aanpak of scholing niet naar behoren uitvoert of zich niet coöperatief opstelt ten aanzien van diagnostisch onderzoek.

Ook het niet of niet voldoende gebruik maken van een reeds aangeboden participatie-instrument zonder dat dit leidt tot het geen doorgang vinden of tot voortijdig beëindigen van het ingezette traject, behoort tot deze categorie. Gedacht kan worden aan veelvuldige ziekmeldingen of afwezigheid tijdens een traject, waarbij nog niet meteen besloten wordt tot beëindiging van het traject.

In deze categorie is tevens opgenomen het niet naar vermogen door het college opgedragen onbeloonde maatschappelijke nuttige werkzaamheden te verrichten die worden verricht naast of in aanvulling op reguliere arbeid en die niet leiden tot verdringing op de arbeidsmarkt. Omdat het niet nakomen van deze verplichtingen geen belemmering vormen met betrekking tot (het komen tot) het zelfstandig voorzien in de noodzakelijke kosten van het bestaan, is deze gedraging in een lagere categorie geplaatst dan bijvoorbeeld het weigeren van algemeen geaccepteerde arbeid.

 

Artikel 6 Derde categorie

In deze categorie vallen de gedragingen welke belemmerend werken voor het aanvaarden van algemeen geaccepteerde arbeid, het niet of onvoldoende meewerken aan het behoud van werk. Het gaat in deze categorie om een negatieve houding en gedrag van de belanghebbende ten aanzien van de arbeidsinschakeling en participatie. Het gaat in deze categorie om dezelfde soort gedragingen als bedoeld in de tweede categorie maar met het belangrijke verschil dat de gedragingen al gevolgen hebben (gehad) zoals bij voorbeeld het geen doorgang vinden of afbreken van een participatietraject of de gemeentelijke ondersteuning, het niet nakomen van gemaakte afspraken zoals opgenomen in het plan van aanpak e.d.

Artikel 7 Vierde categorie

  • a.

    Onder tekortschietend besef van verantwoordelijkheid voor de voorziening in het bestaan wordt in deze verordening verstaan: het nodeloos in uitkeringsbehoevende omstandigheden verkeren.

  • Hiertoe wordt in ieder geval (niet limitatief) gerekend:

  • -

    Verwijtbaar ontslag uit dienstbetrekking (nemen of krijgen);

  • -

    Het niet aanvaarden van algemeen geaccepteerde arbeid;

  • -

    Het niet of te laat aanvragen van voorliggende voorziening.

  • b.

    Door deze zeer negatieve houding wordt afgezien van de kans om geheel of gedeeltelijk uit de uitkering te komen en blijft de uitkeringsafhankelijkheid voortduren.

  • c.

    Met zeer ernstig misdragen wordt vooral bedoeld agressief gedrag. Onder "het college en in zijn opdracht werkende ambtenaren en medewerkers" wordt niet alleen de consulent verstaan, maar ook de medewerker van de receptie, de telefonist en iedere andere medewerker die namens het college met de belanghebbende in contact treedt.

  • Onder agressief gedrag wordt verstaan: alle vormen van fysiek geweld, van dreiging met geweld, van intimidatie, stalking, discriminatie naar geslacht, geloof of ras, seksuele intimidatie, vernieling en het dragen van wapens of gevaarlijke voorwerpen. Als er sprake is van agressief gedrag moet uitvoerig worden gerapporteerd over de exacte aard van het gedrag en de omstandigheden waarin het zich heeft voorgedaan.

  • Voor de vaststelling van de ernst van de gedraging en de mate van verwijtbaarheid (en daarmee dus ook voor de hoogte van het percentage van de verlaging) vormen de omschrijvingen van agressief gedrag in het "Veiligheidsprotocol gemeente Den Helder" het uitgangspunt. In dit protocol worden de diverse gedragingen omschreven en is een onderverdeling gemaakt naar ernst van gedragingen.

  • Het toepassen van een verlaging staat overigens geheel los van het doen van aangifte bij de politie. Het college besluit tot verlaging, terwijl de medewerker tegen wie de agressie zich richtte aangifte kan doen bij de politie.

  • Het verlagen van de uitkering wegens ernstig wangedrag laat de bevoegdheid onverlet om de pleger gedurende een periode de toegang tot het gebouw te ontzeggen.

 

Artikel 8 Vijfde categorie

In deze bepalingen zijn de mogelijkheden die de IOAW en IOAZ biedt om de uitkering (tijdelijk en/of blijvend geheel of gedeeltelijk) te weigeren volledig uitgewerkt. Indien niet bekend is wat de omvang van de inkomsten had kunnen zijn, wordt uit gegaan van het minimum (cao-)loon.

 

Artikel 9 Berekeningsgrondslag

Zoals al aangegeven wordt de verlaging toegepast op de netto.norm.

Onder de norm wordt verstaan de van toepassing zijnde wettelijke norm inclusief gemeentelijke toeslag of verlaging en inclusief vakantietoeslag.

 

Artikel 10 Ingangsdatum en tijdvak

Lid 1

Het afstemmen van de uitkering vindt plaats door het verfagen van de uitkering. Verlagen van de uitkering kan in beginsel op twee manieren, te weten: met terugwerkende kracht, door middel van een herziening van de uitkering of door middels van verlaging van de uitkeringsnorm in de eerstvolgende maand(en). In deze verordening is bewust gekozen voor de tweede manier, omdat in dat geva! niet overgegaan te worden tot herziening en terugvordering van bijstand. Om die reden is in dit lid vastgelegd dat de verlaging ingaat per de eerstvolgende kalendermaand, waarbij wordt uitgegaan van de voor die maand geldende uitkeringsnorm.

Lid 2

De verlaging vindt direct plaats in de situatie dat het besluit tot verlaging is genomen (middels beschikking) en de uitkering nog niet is uitbetaald aan belanghebbende.

Lid 3

Het derde lid regelt de duur van de verlaging bij een eerste gedraging (sub a) en bij recidive binnen twaalf maanden (sub b). Een eerste gedraging kan hoogstens leiden tot een verlaging voor de duur van één kalendermaand, een tweede gedraging tot maximaal twee kalendermaanden. Bepalend voor recidive is de datum waarop de eerste gedraging als verwijtbaar is aangemerkt en de belanghebbende hiervan redelijkerwijs op de hoogte had kunnen zijn (dus de verzenddatum van de beschikking naar aanleiding van de eerste gedraging).

 

Artikel 11 Het besluit tot toepassen van een verlaging

Het verlagen van de uitkering als gevolg van een verwijtbare gedraging vindt plaats door middel van een besluit.

In dit artikel wordt aangegeven wat in ieder geval moet worden vermeld. Deze eisen vloeien rechtstreeks voort uit de Awb en dan in het bijzonder het motiveringsbeginsel.

 

Artikel 12 Afzien van het toepassen van een verlaging

Lid 1

In artikel 20 derde lid IOAW/IOAZ is bepaald dat het college van een verlaging afziet indien elke vorm van verwijtbaarheid ontbreekt.

Lid 2

Dit lid regelt de schriftelijke waarschuwing en geeft de mogelijkheid om bij een eerste verwijtbare gedraging met een waarschuwing te volstaan. Uitgangspunt blijft echter dat verwijtbaar gedrag in beginsel tot verlaging van de uitkering leidt. Als wordt overwogen om met een waarschuwing te volstaan, moet dit uitdrukkelijk worden gemotiveerd. Een waarschuwing bij een eerste gedraging is dus geen automatisme. Het zal in vrijwel alle gevallen gaan om relatief onbeduidende gedragingen met geen voor het recht op, of de hoogte van de bijstand directe gevolgen en/of van geringe mate van verwijtbaarheid. De feitelijke gedraging moet wel worden omschreven in een waarschuwingsbeschikking en telt mee bij recidive.

Bij iedere categorie gedragingen kan, met inachtneming van bovenstaande, in beginsel met een waarschuwing worden volstaan.

Een andere reden om af te zien van het verlagen van de uitkering is dat de gedraging te lang geleden heeft plaatsgevonden. In verband met de effectiviteit (lik-op-stuk) is het nodig dat de verlaging spoedig nadat de gedraging heeft plaatsgevonden, wordt toegepast. Om deze reden is dan ook in dit lid geregeld dat het college geen verlagingen toepast voor gedragingen die langer dan een jaar geleden hebben plaatsgevonden.

Om de verwijtbare gedraging toch niet als onopgemerkt voorbij te laten gaan, wordt volstaan met een schriftelijke waarschuwing.

Lid 3

Hierin wordt geregeld dat het college kan afzien van het toepassen van een verlaging indien het daarvoor dringende redenen aanwezig acht. Wat dringende redenen zijn, is afhankelijk van de concrete (nood) situatie en kan daarom niet op voorhand worden vastgelegd. De (nood) situatie mag echter niet het gevolg zijn van de verwijtbare gedraging. Als de belanghebbende door verwijtbaar ontslag in ernstige financiële nood komt te verkeren, kan dat nooit een reden zijn om van de afstemming van bijstand af te zien. Die omstandigheden zijn immers het gevolg van het verwijtbare gedrag.

Lid 4

Het doen van een schriftelijke mededeling dat het college afziet van het toepassen van een verlaging wegens dringende redenen is van belang in verband met eventuele recidive en in het kader van het motiveringsbeginsel (artikel 3:46 Awb).

 

Artikel 13 Samenloop van gedragingen

Lid 1

Indien door één gedraging meerdere verplichtingen tegelijkertijd worden geschonden, wordt éénmaal een verlaging toegepast. Uitgegaan wordt dan van de verlaging met het hoogste percentage.

Lid 2

Het toepassen van meerdere verlagingen tegelijkertijd is mogelijk. Het dient dan echter wel te gaan om verschillende gedragingen waarvoor een verlaging mogelijk is. Bij samenloop van verschillende verwijtbare gedragingen die schending van één of meerdere verplichtingen tot gevolg hebben, dient het college de percentages bij elkaar op te tellen (de zogenaamde stapeling). Bij de beoordeling van de ernst van het feit en de mate van verwijtbaarheid kunnen de verschillende gedragingen uiteraard wel in onderlinge samenhang worden bezien. Dit kan reden zijn om voor het geheel aan gedragingen een verlaging met een lager percentage toe te passen.

 

Artikel 14 Heroverweging

Lid 1

In de IOAW/IOAZ is niet vastgelegd dat een besluit tot verlaging van langere of onbeperkte duur heroverwogen dient te worden. Een onderzoek in het kader van dergelijke heroverweging binnen drie maanden na het besluit tot verlaging van uitkering voor langere of onbepaalde duur is genomen, is in deze verordening opgenomen om zorgvuldige besluitvorming te waarborgen.

Dit onderzoek kan in sommige gevallen schriftelijk plaatsvinden, afhankelijk van de aard van de verplichting of gedraging. Zo kan, in de situatie van het niet nakomen van de sollicitatieplicht, worden volstaan met het opvragen van schriftelijke bewijzen waaruit blijkt dat belanghebbende wel voldoende inspanningen heeft gepleegd om werk te vinden. In andere situaties kan het noodzakelijk zijn om de belanghebbende op te roepen.

Als de belanghebbende de gevraagde gegevens niet overlegt, of geen gehoor geeft aan oproepen, dan vindt de heroverweging plaats op basis van de dan bekende gegevens, die veelal tot voortzetting van de verlaging zal leiden. De heroverweging resulteert in een beschikking.

Lid 2

Het resultaat van de heroverweging kan tweeledig zijn. Beëindiging van de verlaging na drie maanden vindt plaats als de belanghebbende laat blijken zich inmiddels niet langer schuldig te maken aan de verwijtbare gedraging waarvoor de verlaging was toegepast of aannemelijk maakt dat hij zich voortaan aan de opgelegde verplichtingen zal houden.

Van voortzetting zal sprake zijn als de belanghebbende zich ook ten tijde van de heroverweging nog steeds aan de verwijtbare gedraging schuldig maakt. De voortzetting kan, afhankelijk van de omstandigheden, mate van verwijtbaarheid en ernst van de gedraging, plaatsvinden voor bepaalde of onbepaalde duur. Bij voortzetting voor onbepaalde duur moet binnen uiterlijk drie maanden opnieuw een heroverweging plaatsvinden.

Heroverweging kan overigens leiden tot voortzetting met vaststelling van een lager percentage als de belanghebbende blijk geeft zijn gedrag enigszins, maar onvoldoende, te hebben verbeterd.

Lid 3

Deze bepaling biedt de mogelijkheid om bij volharing het percentage van de verlaging te verdubbelen. Hierbij moet gedacht worden aan bijvoorbeeld de weigerachtigheid om mee te werken aan participatietraject. Als hiervoor een verlaging is toegepast en belanghebbende blijft medewerking weigeren, ook na een tweede verlaging van bijstand voor twee maanden en na een derde voor onbepaalde duur, dan kan bij voortzetting het percentage worden verdubbeld. Ook hierbij staat een zorgvuldige