Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
BAR-organisatie

Besluit van het algemeen bestuur van het openbaar lichaam BAR-organisatie houdende regels omtrent financiën (Financiële regeling BAR-organisatie 2014)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBAR-organisatie
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingBesluit van het algemeen bestuur van het openbaar lichaam BAR-organisatie houdende regels omtrent financiën (Financiële regeling BAR-organisatie 2014)
CiteertitelFinanciële regeling BAR-organisatie 2014
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/actueel/Ridderkerk/CVDR614042.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-12-2020nieuwe regeling

27-05-2014

bgr-2020-1302

V411363

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het algemeen bestuur van het openbaar lichaam BAR-organisatie houdende regels omtrent financiën (Financiële regeling BAR-organisatie 2014)

Het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling BAR-organisatie;

 

  • gelezen het voorstel van 21 januari 2014;

  • gelet op artikel 18 van de gemeenschappelijke regeling BAR-organisatie;

besluit de navolgende Financiële regeling BAR-organisatie 2014 vast te stellen:

 

Hoofdstuk 1. Inleidende bepalingen

Artikel 1 Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

 

  • a.

    BAR-organisatie: de gemeenschappelijke regeling “BAR-organisatie”;

  • b.

    Domein: iedere organisatorische eenheid binnen de BAR-organisatie met een eigen rechtstreekse verantwoordelijkheid aan de directieraad.

  • c.

    Administratie: het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie voor het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) alle organisatorische eenheden van de BAR-organisatie en voor de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.

  • d.

    Het algemeen bestuur: het algemeen bestuur als bedoeld in artikel 7 van de gemeenschappelijke regeling “BAR-organisatie”.

  • e.

    Het dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur als bedoeld in artikel 12 van de gemeenschappelijke regeling “BAR-organisatie”.

  • f.

    Prestatie-indictoren: instrumenten die het mogelijk maken te om meten of de prestaties, veelal in relatie tot een vastgestelde norm naar wens worden uitgevoerd.

Hoofdstuk 2. Begroting en verantwoording

Artikel 2 Inrichting en begroting

  • 1.

    Het dagelijks bestuur stelt elk jaar een begroting van inkomsten en uitgaven voor het komend dienstjaar en een meerjarenbegroting op, voorzien van de nodige toelichting en specificaties. De begroting bevat in ieder geval:

    • a.

      een overzicht van de met de gemeenten afgesloten overeenkomsten tot het leveren van producten en diensten;

    • b.

      een overzicht van de te leveren producten en diensten.

  • 2.

    Het algemeen bestuur stelt de begroting en de meerjarenbegroting vast.

  • 3.

    Bij de uiteenzetting van de financiële positie van de begroting wordt van de nieuwe investeringen per investering het benodigde investeringskrediet weergegeven en wordt van de lopende investeringen het geautoriseerde investeringskrediet weergegeven.

Artikel 3 Uitvoering begroting

  • 1.

    Het dagelijks bestuur waarborgt dat de uitvoering van de begroting rechtmatig, doelmatig en doeltreffend verloopt.

  • 2.

    Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor dat de lasten en baten door middel van kostentoerekening eenduidig zijn toegewezen aan de producten die met de gemeenten zijn overeengekomen.

  • 3.

    Voor investeringen in de loop van het begrotingsjaar die niet in de begroting zijn opgenomen, legt het dagelijks bestuur vooraf aan het aangaan van verplichtingen een investeringsvoorstel en een voorstel voor het autoriseren van een investeringskrediet aan het algemeen bestuur voor.

Artikel 4 Tussentijdse rapportage

  • 1.

    Het dagelijks bestuur informeert het algemeen bestuur door middel van tussentijdse rapportages over de afwijkingen op de begroting van de BAR-organisatie.

  • 2.

    De tussenrapportage bevat tenminste een uiteenzetting over de uitvoering en de bijstelling van het beleid en een overzicht met de bijgestelde raming van:

    • a.

      het aantal te leveren producten en diensten plus de financiële gevolgen hiervan;

    • b.

      het resultaat voor bestemming.

  • 3.

    In de tussenrapportage dienen de voor- en nacalculatie inzichtelijk te zijn

  • 4.

    In de tussenrapportage worden afwijkingen toegelicht op de oorspronkelijke ramingen van de baten en lasten van programma's en investeringskredieten in de begroting groter dan € 25.000 dan wel 10% van het oorspronkelijke budget op productniveau.

  • 5.

    Voor afwijkingen groter dan € 100.000 per gebeurtenis is vooraf een besluit van het algemeen bestuur nodig, uitgezonderd afwijkingen waar de BAR-organisatie geen invloed op heeft. Er mag pas opdracht gegeven worden nadat het algemeen bestuur hiermee heeft ingestemd.

Artikel 5 De Jaarrekening

  • 1.

    Het dagelijks bestuur maakt elk jaar de rekening van het voorafgaande jaar op. De jaarrekening bevat in ieder geval:

    • a.

      een overzicht van de baten en lasten, inclusief de balans van het voorafgaande jaar;

    • b.

      een verslag van de bedrijfsvoering, waarin speciale aandacht voor de doelmatigheid en de doeltreffendheid, de tijdelijke en actuele onderwerpen die aandacht behoeven en de bedrijfsvoering;

    • c.

      een vermelding van de geleverde diensten.

  • 2.

    In de jaarrekening wordt van de investeringen de uitputting van de geautoriseerde investeringskredieten en de actuele raming van de totale uitgaven en eventuele inkomsten weergegeven.

  • 3.

    In de eerste 4 jaar van de BAR-organisatie zal de verrekensystematiek jaarlijks, bij de jaarrekening worden geëvalueerd.

Artikel 6 informatieplicht aan deelnemers

Door het dagelijks bestuur wordt:

  • a.

    bij het vaststellen van de jaarrekening en de begroting de wettelijke termijn in acht genomen, met dien verstande dat de raden van de deelnemende gemeenten tijdig wordt geïnformeerd om een zienswijze te kunnen indienen;

  • b.

    bij het aanbieden van de jaarrekening aan de raad van de deelnemende gemeente er rekening gehouden dat dit gebeurt vóór de behandeling van de gemeentelijke kadernota;

  • c.

    de tussenrapportage ter kennisgeving aangeboden aan de raad van de deelnemende gemeente.

Hoofdstuk 3. Financieel beleid

Artikel 7 Waardering & afschrijving vaste activa

  • 1.

    Materiële vaste activa worden afgeschreven op basis van de verwachte economische levensduur. Dit wordt nader uitgewerkt in de nota activabeleid. In de nota activabeleid wordt tevens een minimumgrens van activering aangegeven.

  • 2.

    Gronden en terreinen worden altijd geactiveerd, ongeacht de hoogte van het bedrag.

  • 3.

    Investeringen met een meerjarig maatschappelijk nut worden onder aftrek van bijdragen van derden geactiveerd. Bij besluit van het algemeen bestuur kan hiervan worden afgeweken.

  • 4.

    Kosten voor het afsluiten van geldleningen worden direct ten laste van de exploitatie gebracht.

  • 5.

    Als de gebruiksduur van een afzonderlijk object aanmerkelijk afwijkt van hetgeen in de afschrijvingstabel in de nota activabeleid is aangegeven, kan het dagelijks bestuur onder opgaaf van redenen van de afschrijvingstabel afwijken.

Artikel 8 Kostprijsberekening

Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van goederen werken en diensten wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd.

Artikel 9 Financieringsfunctie

  • 1.

    Het dagelijks bestuur handelt bij het uitvoeren van de financieringsfunctie volgens de bepalingen van het Treasurystatuut.

  • 2.

    Het Treasurystatuut wordt ter kennisgeving aan de raad van de deelnemende gemeente aangeboden.

Hoofdstuk 4. Financieel beheer en interne controle

Artikel 10 Administratie

De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:

  • a.

    het sturen en het beheersen van activiteiten en processen;

  • b.

    het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa met economisch nut, vorderingen, schulden en contracten;

  • c.

    het verschaffen van informatie over uitputting van de toegekende budgetten en investeringskredieten en voor het maken van kostencalculaties;

  • d.

    het verschaffen van informatie over indicatoren met betrekking tot de productie van goederen en diensten;

  • e.

    het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur;

  • f.

    de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie, en voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur.

Artikel 11 Interne controle

  • 1.

    Het dagelijks bestuur draagt voor het getrouwe beeld en de rechtmatigheid van de jaarrekening zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het dagelijks bestuur maatregelen tot herstel.

  • 2.

    Het dagelijks bestuur draagt zorg voor de jaarlijkse interne toetsing op juistheid, volledigheid en tijdigheid van de bestuurlijke informatievoorziening, de rechtmatigheid van beheershandelingen en op misbruik en oneigenlijk gebruik van de gemeentelijke regelingen.

  • 3.

    Het dagelijks bestuur zorgt op basis van de resultaten van de toets bedoeld in het tweede lid indien nodig voor een plan van verbetering. Het dagelijks bestuur neemt op basis van het plan van verbetering maatregelen voor herstel van de tekortkomingen.

Hoofdstuk 5. Financiële organisatie

Artikel 12 Financiële organisatie

Het dagelijks bestuur draagt de zorg voor en legt in een besluit vast:

  • a.

    een eenduidige indeling van de organisatie en een eenduidige toewijzing van taken aan de organisatie onderdelen;

  • b.

    een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;

  • c.

    de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten;

  • d.

    de regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening van de financieringsfunctie;

  • e.

    de te maken afspraken met de domeinen over de te leveren prestaties, de daarvoor beschikbare middelen en de wijze en frequentie van rapportage over de voortgang van de activiteiten en uitputting van middelen.

Artikel 13 Aanbesteding en inkoop

Het dagelijks bestuur draagt zorg voor en legt in een besluit vast de interne regels voor de inkoop en aanbesteding van werken en diensten. De regels waarborgen dat wordt gehandeld in overeenstemming met de regels terzake van de Europese Unie.

Hoofdstuk 6. Slotbepalingen

Artikel 14 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking per 1 januari 2014.

Artikel 15 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald onder de naam “Financiële regeling BAR-organisatie 2014”.

Aldus besloten in de openbare vergadering van het algemeen bestuur van de BAR-organisatie van 27 mei 2014.

de secretaris,

mr. A.G. Knol - van Leeuwen

de voorzitter,

drs. J. van Belzen