Organisatie | Lingewaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Lingewaard houdende regels omtrent gegevensverstrekking basisregistratie personen (Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen (BRP) gemeente Lingewaard 2020) |
Citeertitel | Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen (BRP) gemeente Lingewaard 2020 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Lingewaard 2014.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-12-2020 | nieuwe regeling | 15-10-2020 |
Alle overheidsorganen, waaronder de gemeente zijn verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de gegevens uit de Basisregistratie personen (BRP) te betrekken. De wetgever heeft met ingang van 25 mei 2018 het wettelijke kader van de Wet bescherming persoonsgegevens door de AVG vervangen. Dit heeft als gevolg, dat het bestaande privacy kader aangepast moet worden aan de AVG.
Op grond van de wet BRP is de gemeenteraad verplicht kaders te stellen voor het verstrekken van gegevens aan derden. Met de invoering van de AVG krijgt de gemeente de verplichting om een functionaris gegevensbescherming aan te stellen en de inwoner krijgt meer rechten.
De wetgever laat het al dan niet functioneel toepassen van het intern gebruik maken van gegevens uit de BRP, aan de beoordeling van de gemeenteraad over. Informatievoorziening, met inbegrip van persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanwege dit belang is het noodzakelijk dat de gemeenteraad meer algemene kaders stelt voor het beleid, de organisatie en het beheer van deze informatievoorziening. De onderhavige verordening voorziet erin dat het college van burgemeester en wethouders nadere invulling geeft aan de verstrekking van gegevens uit de BRP aan de organen van de gemeente Lingewaard.
Artikel 1. Verstrekkingen aan binnengemeentelijke organen
Met dit artikel wordt het college – als wettelijke beheerder van de brp – de bevoegdheid gegeven om gegevens uit de basisregistratie te verstrekken aan organen van de eigen gemeente. Het wordt aan het college overgelaten om te bepalen welke gegevens uit de basisregistratie, over welke personen en voor welke taken, de verschillende gemeentelijke organen verstrekt krijgen. Het college verstrekt de gegevens vervolgens zelf, al dan niet systematisch, met dien verstande dat slechts gegevens worden verstrekt die noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van de taak van de betreffende organen (zie artikel 3.8, tweede lid, van de Wet brp).
Artikel 2. Verstrekkingen aan derden
Op verzoek van een derde kan het college slechts gegevens verstrekken aan hem over ingezetenen van de gemeente voor zover daarin is voorzien bij gemeentelijke verordening. De verstrekking kan voorts uitsluitend plaatsvinden in twee gevallen. Ten eerste is gegevensverstrekking toegestaan indien de derde voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt. Op de tweede plaats kunnen gegevens aan een derde worden verstrekt ten behoeve van door deze verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente. De aanwijzing van de werkzaamheden geschiedt bij gemeentelijke verordening. Bij verordening worden de categorieën van derden die voor de verstrekking in aanmerking komen bepaald (artikel 3.9 van de Wet BRP). Bij deze verordening delegeert de gemeenteraad deze bevoegdheden aan het college.
In dit artikel geeft de gemeenteraad opdracht aan het college om de uitgangspunten en de kaders die zijn vermeld in artikel 2 en 3 nader uit te werken. Deze uitwerking vindt zijn beslag in de Nadere regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen (BRP) gemeente Lingewaard 2020.
Artikel 5. Inwerkingtreding en citeertitel