Organisatie | Sint Anthonis |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de Rekenkamercommissie gemeente Sint Anthonis 2008 |
Citeertitel | Verordening op de Rekenkamercommissie gemeente Sint Anthonis 2008 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Datum ondertekening inwerkingstredingbesluit 12-06-2008Bron ondertekening inwerkingstredingbesluit PeelrandWijzer 11-06-2008.
Gemeentewet, hoofdstuk IVb en XIa
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-06-2008 | 02-05-2014 | Nieuwe regeling. | 28-04-2008 PeelrandWijzer 11-06-2008 | Geen. | |
08-12-2005 | Nieuwe regeling. | 26-09-2005 PeelrandWijzer 07-12-2005 | Geen. |
Verordening op de Rekenkamercommissie Sint Anthonis 2008 De Raad van de gemeente Sint Anthonis; gehoord de Commissie Controle en Onderzoek van 22 januari 2008; gelet op hoofdstuk IVb en XIa van de Gemeentewet;BESLUIT: vast te stellen de volgende Verordening op de Rekenkamercommissie Sint Anthonis 2008
In deze verordening wordt verstaan onder:
Rekenkamercommissie: de commissie die is ingesteld bij besluit van de gemeenteraad en die ten doel heeft om door middel van beleidsevaluaties en doelmatigheidsonderzoeken een bijdrage te leveren aan de doeltreffendheid van het beoogde beleid, alsmede de doelmatige voorbereiding en uitvoering daarvan;
Paragraaf 2 De taak, samenstelling en het lidmaatschap van de RekenkamerCommissie
Artikel 2 Taak van de commissie
De rekenkamercommissie voert onderzoek uit naar de (maatschappelijke) effecten van het gemeentelijk beleid en naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentelijke beleid, van het gemeentelijke beheer en van de gemeentelijke organisatie, naar de rechtmatigheid van het gemeentelijk beheer, alsmede naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd.
Artikel 2.2 Samenstelling Rekenkamercommissie
De leden zoals bedoeld in het vorige lid leggen, alvorens zij hun functie kunnen uitoefenen, in een vergadering van de raad in de handen van de voorzitter van de raad de eed (verklaring of belofte) af:“Ik zweer (verklaar) dat ik, om tot lid van de rekenkamercommissie benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gunst heb gegeven of beloofd.Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of belofte heb aangenomen of zal aannemen.Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als lid van de rekenkamercommissie naar eer en geweten zal vervullen. Zo waarlijk helpe mij God Almachtig!(Dat verklaar en beloof ik!)?
De rekenkamercommissie benoemt uit haar midden één van de drie leden genoemd in lid 1 als voorzitter. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de rekenkamercommissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. Hij onderhoudt contacten met de gemeenteraad, ambtelijke organisatie, pers en naburige rekenkamers. Hij stuurt ondersteunende medewerkers van de rekenkamer aan. Bij ontstentenis van de voorzitter treedt het langstzittende lid op als voorzitter danwel, als de overige leden een gelijke periode zitting hebben gehad, het oudste lid in jaren.
Artikel 2.5 Verboden handelingen
De leden van de rekenkamercommissie zijn niet werkzaam bij een bedrijf dat werkzaamheden uitvoert in opdracht van de gemeente of bij een door de gemeente gesubsidieerde instelling, danwel hebben geen andere (neven)betrekkingen die hun onafhankelijke positie ten aanzien van de gemeenten zouden kunnen schaden.
Artikel 2.6 Vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de Rekenkamercommissie
De leden ontvangen een maandelijkse vergoeding voor hun werkzaamheden. Deze vergoeding is gelijk aan 90 % van het bedrag voor een raadslid in een gemeente klasse 4 dat staat vermeld in tabel I van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden zoals dat jaarlijks door de Minister van Binnenlandse Zaken is vastgesteld.
Paragraaf 3 De werkwijze van de Rekenkamercommissie
Artikel 3.1 Reglement van orde
De rekenkamercommissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na de vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de gemeenteraad.
Artikel 3.4 Bij de selectie van onderzoeksonderwerpen zijn de volgende criteria van belang:
Artikel 3.5 Uitvoering van het onderzoek en rapportage
De rekenkamercommissie is bevoegd van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van het onderzoek. De rekenkamercommissie kan de bevoegdheid tot het inwinnen van inlichtingen mandateren aan medewerkers die haar bij de uitvoering van haar taak terzijde staan. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamercommissie gestelde termijn te verstrekken.
De rekenkamercommissie is bevoegd indien en voorzover de gemeente uit anderen hoofde over deze bevoegdheid beschikt, ten aanzien van de volgende instellingen onderzoek te doen: - openbare lichamen en gemeenschappelijke organen ingesteld krachtens de wet gemeenschappelijke regelingen waaraan de gemeente deelneemt, over de jaren dat de gemeente deelneemt in de regeling; - naamloze vennootschappen en beperkte vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid waarvan de gemeente meer dan vijftig procent van het geplaatste aandelenkapitaal houdt, over de jaren dat de gemeente meer dan vijftig procent van het geplaatste aandelenkapitaal houdt - andere privaatrechtelijke rechtspersonen waaraan de gemeente of een derde voor rekening en risico van de gemeente rechtsreeks of middellijk een subsidie, lening of garantie heeft verstrekt, ten bedrage van ten minste vijftig procent van de baten van deze instelling, over de jaren waarop deze subsidie, lening of garantie betrekking heeft.
de rekenkamercommissie is bevoegd mondeling en schriftelijk informatie in te winnen bij de onder a, b en c genoemde organisaties. Bij het uitoefenen van haar taak kan de commissie gebruik maken van de resultaten van door anderen verrichte controles, onverminderd haar bevoegdheden tot eigen onderzoek.
De rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van Bestuur kan de rekenkamercommissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken. De leden van de rekenkamercommissie en degenen die ten behoeve van de rekenkamercommissie werkzaam zijn, zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen hen in hun hoedanigheid van lid, respectievelijk medewerker ter kennis is gekomen.
De rekenkamercommissie stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het feitenonderzoek aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.
Na vaststelling door de rekenkamercommissie worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk aan de raad aangeboden, onder gelijktijdige toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen. De raad bespreekt de onderzoeksresultaten op basis van het rapport en de conclusies en aanbevelingen. De raad stelt de eindconclusies vast.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de Raad van de gemeente Sint Anthonis van 28 april 2008. De Raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
mr. A.P.J.L. Keijzers J.M.J. Verbeeten
Toelichting 1 Verordening Rekenkamercommissie 2008
Deze verordening behelst een aantal wijzigingen ten aanzien van de vorige verordening.De voorgestelde wijzigingen dienen de volgende doelen. De verordeningen van de gemeenten Cuijk, Grave en Sint Anthonis worden met het oog op de personele unie zoveel mogelijk geharmoniseerd, zodat de leden van de rekenkamercommissie in de drie gemeenten zoveel mogelijk dezelfde spelregels kunnen volgen. Daarnaast is de verordening op onderdelen verduidelijkt en meer toegeschreven op de organisatievorm en werkwijze waarvoor in deze gemeente is gekozen. Met het oog op de harmonisatie is overigens gekozen voor een andere artikelnummering. Hieronder volgt een artikelsgewijze toelichting op de wijzigingen.
Paragraaf 2: Taak, samenstelling en lidmaatschap van de rekenkamercommissie
NB in de commissie is voorgesteld om te regelen dat zo mogelijk er iedere nieuwe benoemingstermijn er één nieuw lid wordt benoemd. In de voorliggende verordening is hiervoor geen bepaling opgenomen. De raad kan namelijk al zondermeer na afloop van de nu voorgestelde benoemingstermijn bepalen of en hoe welke vacatures er worden opengesteld, daarbij mede gelet op belangstelling van de zittende leden voor een volgende termijn. Voorgesteld wordt om in het dossier vast te leggen dat bij afloop van de benoemingstermijn de raad aan de hand van de situatie op dat moment, overweegt hoe de gewenste balans van continuïteit en vers bloed in de rekenkamercommissie op dat moment het beste gediend wordt.
Paragraaf 3: de werkwijze van de rekenkamercommissie
Artikel 3.2 (het overleg met de gemeenteraad) is met het oog op de harmonisatie ruim geredigeerd, zowel wat betreft de frequentie van het overleg (minimaal een keer per jaar) als wat betreft de deelname vanuit de gemeenteraad aan het overleg (een vertegenwoordiging uit de gemeenteraad). Naar behoefte kan de gemeenteraad dus nog aanvullend overleg organiseren, bijvoorbeeld ter bespreking van het jaarverslag of een gewenste voortgangsrapportage.
Onder artikel 3.2. zijn verder lid 2 en 3 toegevoegd. Deze waren in de vorige verordening elders opgenomen. Met deze herschikking zijn onder artikel 3.2 de afspraken bijeengebracht over overleg en terugkoppeling tussen gemeenteraad en rekenkamercommissie. Onder artikel 3.5 blijven de bepalingen die betrekking hebben op het uitvoeren van het onderzoek en rapportage.
In artikel 3.5, lid 3 is de zogenaamde derdenbevoegdheid van de rekenkamercommissie geregeld. Hier ligt de basis voor de uitbreiding van de bevoegdheid van de rekenkamercommissie om onderzoek te doen bij zogenaamde verbonden partijen: gemeenschappelijke regelingen of organisaties waarin de gemeente voor meer dan 50 % deelneemt, en/of privaatrechtelijke rechtspersonen welke voor tenminste 50 % afhankelijk zijn van een gemeentelijke bijdrage of garantstelling.
Paragraaf 4: Ondersteuning van de rekenkamercommissie Artikel 4.2 Onderzoeksmedewerkers is verwijderd. De verordening 2005 bepaalde dat de rekenkamercommissie kon besluiten tot het benoemen van onderzoeksmedewerkers. In de gekozen opzet is er echter geen sprake van (voldoende) vrij besteedbaar budget voor de rekenkamercommissie waaruit onderzoeksmedewerkers kunnen worden aangesteld.
Paragraaf 5: De kosten van de rekenkamercommissie In de tekst van het artikel is op zich niets veranderd. Wel worden er aanvullende afspraken gemaakt met de rekenkamercommissie over de wijze waarop men kan beschikken over budget voor ondersteunende activiteiten zoals het bijwonen van congressen en abonnementen op vakliteratuur, zoals genoemd onder lid 2 sub d.