Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Venray

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Venray houdende regels omtrent de heffing en invordering van leges (Legesverordening 2021)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVenray
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van de gemeente Venray houdende regels omtrent de heffing en invordering van leges (Legesverordening 2021)
CiteertitelLegesverordening 2021
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp
Externe bijlageBijlage 2 tarieventabel normatieve bouwkosten

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening op de heffing en de invordering van leges 2020.

De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2021.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 156, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 156, tweede lid, van de Gemeentewet
  3. artikel 229, eerste lid, van de Gemeentewet
  4. artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet
  5. artikel 7 van de Paspoortwet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-12-2020nieuwe regeling

15-12-2020

gmb-2020-344972

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Venray houdende regels omtrent de heffing en invordering van leges (Legesverordening 2021)

De raad van Venray

 

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 2 november 2020;

 

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;

 

mede gezien het advies van de commissie Werken en Besturen van 25 november 2020;

 

besluit:

 

vast te stellen de volgende verordening:

 

VERORDENING VAN DE GEMEENTERAAD VAN VENRAY HOUDENDE REGELS VOOR DE HEFFING EN DEINVORDERING VAN LEGES 2021

(Legesverordening 2021)

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand, met dien verstande dat als de ne dag in een kalendermaand 30 of 31 januari is, de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand altijd de laatste dag van de maand februari is;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de 1e dag in een kalenderjaar tot en met de laatste dag in het kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

  • 1.

    Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

    • a.

      het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

    • b.

      het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

  • een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

  • 2.

    Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst , de Nederlandse identiteitskaart of reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten die ingevolge wettelijk voorschrift zijn vrijgesteld van rechtenheffing of kosteloos moeten worden verleend;

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in Titel 1 onderdeel 1.9.1.b van de bij deze verordening behorende tarieventabel, indien deze aanvraag een vergunning betreft voor een instelling die zich blijkens haar statuten de uitoefening ten doel stelt van activiteiten van maatschappelijke, sociale of culturele aard, waarbij de activiteiten in hoofdzaak worden verricht door vrijwilligers en die voldoet aan door het college van burgemeester en wethouders te stellen voorwaarden;

  • d.

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de dienst van het kadaster en de openbare registers door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie;

  • e.

    de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan, houdende een beslissing op een aanvraag om subsidie uit de gemeentekas;

  • f.

    nasporingen in de bij het gemeentearchief berustende stukken, welke uitsluitend strekken ten behoeve van een wetenschappelijk doel;

  • g.

    beschikkingen op aanvragen om ontheffing, vermindering of teruggaaf van belastingen of afschriften daarvan;

  • h.

    het afgeven van een exemplaar of afschrift van de gemeentebegroting en van de bedrijfsbegrotingen alsmede de nota van aanbieding behorende bij de begroting, van de agenda en voorstellen voor vergaderingen van de raad alsmede van de notulen van de vergaderingen van de raad aan vertegenwoordigers van de pers voor zover ten behoeve van de uitoefening van hun taak benodigd;

  • i.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van nationaal paspoort een ID – kaart of een bijschrijving zoals bedoeld in de tarieventabel behorende bij deze verordening, hoofdstuk 1 Afdeling Publieksdiensten, artikel 3.1.1, 3.1.3 en 3.1.8, bij het succesvol doorlopen van een optie en/of naturalisatieprocedure (artikel 60a en 60b van het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap);

  • j.

    Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het houden van een collecte door een vereniging, stichting of comité van maatschappelijke, sociale, sportieve of culturele aard, voor zover die vereniging, stichting of dat comité:

    • -

      statutair is gevestigd in de gemeente Venray;

    • -

      volledig functioneert op basis van vrijwilligers;

    • -

      de aanvraag heeft gedaan voor een activiteit met het doel uitvoering te geven aan haar/zijn primaire/statutaire taak, uitgezonderd het organiseren van braderieën en beurzen.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel (bijlage 1 bij deze verordening).

  • 2.

    Indien de in de tarieventabel vermelde tarieven afwijken van de landelijk verplichte normtarieven dan treden deze landelijke normtarieven hiervoor in de plaats.

  • 3.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 4.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.1 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.2 (papieren verstrekking uit de basisregistratie personen);

    • 5.

      onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 6.

      hoofdstuk 15 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Inwerkingtreding

  • 1.

    De ‘Verordening op de heffing en de invordering van leges 2020’ van de gemeente Venray, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 17 december 2019, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2021.

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: 'Legesverordening 2021'.

Aldus besloten in de openbare vergadering van 15 december 2020.

, voorzitter , raadsgriffier

Bijlage 1: Legestarieventabel 2021

 

Indeling tarieventabel

tarief 2021

Titel 1

Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

en overige documenten

Hoofdstuk 5

Naturalisatie en optieverklaring

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7

Bestuursstukken (agenda's en notulen raadsvergaderingen)

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9

Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10

Gemeentearchief, historische archieven en overige (digitale) bestanden

Hoofdstuk 11

Huisvestingswet

Hoofdstuk 12

Leegstandwet

Hoofdstuk 13

Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14

Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 15

Kansspelen

Hoofdstuk 16

Telecommunicatie

Hoofdstuk 17

Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 18

Diversen

Hoofdstuk 19

Externe kosten

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordelen concept omgevingsvergunningsaanvraag

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4

Vermindering

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

Hoofdstuk 6

Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9

In deze titel niet benoemde beschikking

Hoofdstuk 10

Externe kosten

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1

Horeca

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen

Hoofdstuk 3

Marktstandplaatsen en standplaatsen

Hoofdstuk 4

Huisvestingswet

Hoofdstuk 5

Sexbedrijven

Hoofdstuk 6

Vergunning voor het aanleggen, stoken of hebben van vuur in de openlucht

Hoofdstuk 7

Muziekvergunning

Hoofdstuk 8

Kinderopvang

Hoofdstuk 9

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Hoofdstuk 10

Externe kosten

Indeling

tarieventabel

Titel 1

Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

1.1.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken

van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke

stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten

burgerlijke stand.

€ 14,00

1.1.2

Indien het een meertalig modelformulier conform artikel 2, eerste lid,

onderdeel f van de Wet rechten burgerlijke stand betreft, geldt het

genoemde tarief.

€ 18,90

1.1.3

Indien een stuk zoals bedoeld onder 1.1.1. wordt verstrekt voor het

verrichten van een geboorteaangifte en wordt verstrekt bij het

opmaken van een erkenning in Venray, wordt dit stuk kosteloos

aan de toekomstige ouders verstrekt.

1.1.4

Voor elke verklaring huwelijksbevoegdheid conform

Legesbesluit akten burgerlijke stand, verklaring huwelijksbevoegdheid

€ 24,60

Algemeen:

Onderstaand volgens het Reglement Burgerlijke Stand 2018

1. Kosteloze huwelijksvoltrekking vindt op grond van artikel 4 van de Wet

van 23 april 1879, Stb. 72 plaats op de donderdagmorgen.

Hiermee wordt gelijkgesteld het laten registreren van een partnerschap.

€ -

2. Het voltrekken van een niet-kosteloos huwelijk of het niet-kosteloos

laten registreren van een partnerschap in de aangewezen ruimte

in het gemeentehuis vindt plaats op de volgende tijdstippen:

a. Op de donderdag.

3. Het voltrekken van een niet-kosteloos huwelijk of het niet-kosteloos

laten registreren van een partnerschap of een omzetting van een

geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een aangewezen ruimte

in het gemeentehuis of een externe locatie met een uitgebreide

ceremonie vindt plaats op de volgende tijdstippen

a. Op maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 uur en 19.00;

b. Op zaterdag tussen 11.00 en 17.00 uur;

4. Er vindt geen huwelijk en geregistreerd partnerschap plaats op

tweede Kerstdag, tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, tweede

Pinksterdag, Koningsdag en 5 mei.

1.1.5

Opmaken omzettingsakte

1a. Het opmaken van een omzettingsakte ten behoeve van de

omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk zonder ceremonie.

€ 102,90

b. Indien er ten behoeve van de omzetting een korte ceremonie is; wordt het

bedrag bij 1.1.5. onder 1a verhoogd met

€ 78,60

c. Indien er ten behoeve van de omzetting een uitgebreide ceremonie is; wordt

het bedrag bij 1.1.5. onder 1a verhoogd met

€ 261,90

1.1.6

Indien gebruik wordt gemaakt van het gemeentehuis voor:

a. het voltrekken van het huwelijk of registreren van een partnerschap binnen

de, de in de rubriek 1.1.4. onder 2.a vermelde tijdvak; bedraagt het

tarief

€ 104,80

b. het voltrekken van het huwelijk of registreren van een partnerschap binnen

de, de in de rubriek 1.1.4. onder 3.a vermelde tijdvakken met een door de

gemeente beschikbaar gestelde (b)abs bedraagt het tarief

€ 345,40

c. indien het voltrekken van een huwelijk of laten registreren van een

partnerschap door een niet door de gemeente Venray beschikbaar gestelde

(b)abs geschiedt; wordt het tarief bij 1.1.6 onder b verhoogd met

€ 78,60

d. voor het gereed maken van de raadzaal voor een huwelijk of

geregistreerd partnerschap

€ 110,10

1.1.7

Indien gebruik wordt gemaakt van het gemeentehuis

op zaterdag voor:

a. het voltrekken van het huwelijk of registreren van een partnerschap

binnen het in rubriek 1.1.4 onder 3.b vermelde tijdvak met behulp van

een met behulp van een door de gemeente vastgestelde (b)abs

bedraagt het tarief

€ 433,80

b. indien het voltrekken van een huwelijk of laten registreren van een

partnerschap door een niet door de gemeente Venray beschikbaar gestelde

(b)abs geschiedt; wordt het tarief bij 1.1.7 onder a verhoogd met

€ 78,60

c. voor het gereed maken van de raadzaal voor een huwelijk of

geregistreerd partnerschap

€ 110,10

1.1.8

Indien gebruik wordt gemaakt van een externe locatie voor:

a. het voltrekken van het huwelijk of registreren van een partnerschap

binnen het in rubriek 1.1.4 onder 3.a vermelde tijdvak met behulp van een

met behulp van een door de gemeente vastgestelde (b)abs bedraagt

het tarief

€ 260,00

b. indien het sluiten van een huwelijk of registreren van een partnerschap

door een niet door de gemeente Venray beschikbaar gestelde babs

geschiedt; wordt het tarief onder 1.1.8 onder a verhoogd met:

€ 78,60

a. het voltrekken van het huwelijk of registreren van een partnerschap

binnen het in rubriek 1.1.3 onder 3b vermelde tijdvak met behulp van een

met behulp van een door de gemeente vastgestelde (b)abs bedraagt

het tarief

€ 366,70

b. indien het voltrekken van een huwelijk of laten registreren van een

partnerschap door een niet door de gemeente Venray beschikbaar

gestelde (b)abs geschiedt; wordt het tarief bij 1.1.8 onder a en b

verhoogd met

€ 78,60

1.1.9

Voor het uitreiken van een trouwboekje:

a. In standaard uitvoering

€ 19,60

b. In luxe uitvoering

€ 39,90

1.1.10

Bijzondere locatie:

Indien de huwelijksvoltrekking of het laten registreren van

een partnerschap niet kan plaatsvinden in het gemeentehuis

of op een andere externe locatie, maar door omstandigheden op

een bijzondere locatie plaatsvindt, met behulp van een door de

gemeente beschikbaar gestelde (b)abs, bedraagt het tarief

€ 260,00

1.1.11

Getuige:

Voor levering van een getuige door de Gemeente Venray, per getuige

€ 103,20

1.1.12

Wijziging of annulering datum huwelijk/geregistreerd partnerschap:

Het tarief bedraagt voor een verzoek tot wijziging of annulering van de

datum van een huwelijk geregistreerd partnerschap of omzetting van

een huwelijk.

€ 52,80

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

1.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve

van een aanvraag:

1.2.1

van een nationaal paspoort:

1.2.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 74,70

1.2.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van

18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 56,50

1.2.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende

dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 74,70

1.2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van

18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 56,50

1.2.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van

de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt

behandeld (faciliteitenpaspoort):

1.2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 74,70

1.2.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van

18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 56,50

1.2.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor

vreemdelingen

€ 56,50

1.2.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

1.2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 64,00

1.2.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van

18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 32,90

1.2.6

voor de versnelde uitreiking van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met

1.2.5 genoemde documenten, zijnde een toeslag op de in die onderdelen

genoemde bedragen:

€ 50,90

1.2.7

voor het bezorgen van een in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5

genoemd document, zijnde een toeslag op de in de onderdelen

1.2.1 tot en met 1.2.6 genoemde bedragen:

n.v.t.

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het afgeven, vernieuwen, omwisselen van

een rijbewijs

€ 41,00

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1. wordt bij een

spoedlevering vermeerderd met

€ 34,10

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking

verstaan één of meer gegevens over één persoon of gezin waarvoor

de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 12,00

1.4.3

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk

verstrekken van gegevens bedoeld in artikel17. tweede lid. van het

Besluit basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier;

€ 29,10

Hoofdstuk 5

Naturalisatie en optieverklaring

1.5.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

naturalisatie enkelvoudig standaard

€ 925,00

1.5.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

naturalisatie enkelvoudig verlaagd

€ 688,00

1.5.3.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

naturalisatie gemeenschappelijk standaard

€ 1.181,00

1.5.4

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

naturalisatie gemeenschappelijk verlaagd

€ 945,00

1.5.5

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

meenaturaliserende minderjarig kind

€ 137,00

1.5.6

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag enkelvoudige optie

€ 196,00

1.5.7

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag gemeenschappelijke

optie

€ 335,00

1.5.8

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag medeopterend

minderjarig kind

€ 22,00

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

N.v.t.

Hoofdstuk 7

Bestuursstukken (agenda's en notulen van raadsvergaderingen)

1.7.1

Voor:

een abonnement op de agenda's en voorstellen voor

de vergaderingen van de raad, met uitzondering van

het onderdeel begrotingen, rekeningen, meerjaren-

begroting vermelde stukken, per kalenderjaar mits

afgehaald in het gemeentehuis

€ 83,40

indien bestemd voor niet-commerciële doeleinden

mits afgehaald in het gemeentehuis

€ 14,20

1.7.2

een abonnement op de notulen van de vergaderingen

van de raad, per kalenderjaar mits afgehaald in

het gemeentehuis

€ 87,00

indien bestemd voor niet-commerciële doeleinden

mits afgehaald in het gemeentehuis

€ 14,20

1.7.3

een exemplaar van de agenda en voorstellen voor

een vergadering van de raad, voor zover de voorraad

strekt en met uitzondering van de in onderdeel

begrotingen, rekeningen, meerjarenbegroting vermelde

stukken

€ 9,20

1.7.4

een exemplaar van de notulen van een raadsvergadering

€ 9,20

1.7.5

een abonnement op de agenda's en de notulen van de

vergaderingen van een vaste commissie van advies en

bijstand als bedoeld in artikel 91 van de Gemeentewet,

per kalenderjaar

€ 16,90

1.7.6

een abonnement op de notulen van de vergaderingen

van het college van burgemeester en wethouders,

per kalenderjaar mits afgehaald in het gemeentehuis

€ 159,40

1.7.7

een abonnement op de notulen van de vergaderingen

van het college van burgemeester en wethouders,

per kalenderjaar mits per post toegezonden

€ 208,10

1.7.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.8.1

een exemplaar of afschrift van de gemeentebegroting

€ 61,90

1.7.8.2

een exemplaar of afschrift van de jaarrekening

€ 65,20

1.7.8.3

een exemplaar of afschrift van de voorjaarsnota

€ 65,20

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief voor het verstrekken van een plattegrond van

de gemeente Venray

€ 4,10

1.8.2

Geografische informatie

1.8.2.1

Voor het verstrekken per e-mail van een digitaal bestand van een

opgevraagd gebied voor elk kwartier of gedeelte daarvan:

€ 29,10

1.8.3

Voor het downloaden van digitale bestanden via de website

http://venray.kaartenbalie.nl

€ -

1.8.4

Landmeetkundige diensten

Voor het uitvoeren van landmeetkundige diensten, op verzoek

van bedrijf en/of particulier:

1.8.4.1

Landmeetkundige diensten voor elk kwartier of een gedeelte daarvan

€ 24,60

1.8.5

kadastrale informatie

Voor het verstrekken van:

1.8.5.1

Een printafdruk uitreksel kadastraal register of een afdruk

kadastrale kaart op A4 formaat

€ 11,60

1.8.6

Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen (WKPB)

1.8.6.1

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke

beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder a en b, van

de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken, dan

dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring,

als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van die Wet.

€ -

1.8.6.2

Voor het verstrekken van een uittreksel uit het WKPB-beperkingen-

register en voor het verstrekken van een uittreksel uit de

WKPB-registratie

€ 11,60

1.8.6.3

Voor het verstrekken van een printafdruk uit het kadastraal

register Kadaster On-line

€ 11,60

1.8.6.4

Voor het in behandeling nemen van een verzoek om toelichting

op het ter inzage verleende dossier voor elk kwartier of gedeelte

ervan

€ 24,60

1.8.6.5

Voor het verstrekken en opzoeken van informatie over de niet gemeentelijke

beperkingen via Kadaster On-line voor elk kwartier of gedeelte ervan

€ 24,60

1.8.7

Onbelastverklaring WKPB

Het tarief voor het verstrekken van een onbelastverklaring bedraagt

€ 11,60

1.8.8

Basisregistraties

1.8.8.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van een huisnummerbesluit

€ 95,90

1.8.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het digitaal verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit

een basisregistratie m.u.v. het BRP

€ 29,10

1.8.8.3

Indien het afschrift of uittreksel uit

een basisregistratie m.u.v. het BRP op papier wordt verstrekt, wordt

het bedrag als bedoeld in 1.8.8.2 verhoogd met 50% van de bedragen

zoals is opgenomen in art. 1.10.1

Hoofdstuk 9

Overige publiekszaken

1.9.1

Het tarief bedraagt voor overige documenten:

a. Voor het afgeven van een verklaring omtrent het gedrag

van een persoon:

€ 41,30

b. Voor het afgeven van een VOG voor vrijwilligers van vrijwilligersorganisaties

en verenigingen die zijn ingeschreven in het Handelsregister van de

Kamer van Koophandel en ten minste bestaan uit 70% vrijwilligers,

uitgezonderd welzijnsorganisaties, scholen, organisaties voor

Buitenschoolse en Tussenschoolse opvang en Peuterspeelzalen,

alsmede organisaties met een winstoogmerk en uitgezonderd ing)

vrijwilligers die aan de landelijke regeling voor een gratis VOG

kunnen deelnemen (voorliggende voorzien)

€ -

c. Voor het legaliseren van een handtekening

€ 15,30

Hoofdstuk 10

Reproductiekosten

Afschriften, fotokopieën, scans, uittreksels, kaart- en beeldmateriaal.

1.10.1

Voor het (laten) maken van een kopie van een afdruk:

a. A4-formaat

€ 0,50

b. A3-formaat

€ 0,60

c. A2-formaat

€ 5,90

d. A1-formaat

€ 5,90

e. A0-formaat

€ 6,10

1.10.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het maken

van één of meerdere scans of omzetting van een fysiek document

naar een digitaal origineel, per kwartier

€ 27,70

Hoofdstuk 11

Huisvestingswet

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.11.1

tot het verlenen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 8,

eerste lid, van de Huisvestingswet 2014

€ -

1.11.2

tot indeling in een urgentiecategorie als bedoeld in artikel 13, tweede lid,

van de Huisvestingswet 2014

€ -

Hoofdstuk 12

Leegstandwet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

€ -

1.12.1

tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande

woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ -

1.12.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van

woonruimte als bedoeld in artikel 15, negende lid, van de Leegstandwet

€ -

Hoofdstuk 13

Gemeentegarantie

1.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.13.1

tot het verkrijgen van een gemeentegarantie

€ 84,20

1.13.2

tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door

de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening

€ 84,20

Hoofdstuk 14

Winkeltijdenwet

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.14.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het

Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 29,70

1.14.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.14.1 bedoelde

ontheffing over te dragen aan een ander

€ 29,70

1.14.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.14.1 bedoelde ontheffing

€ 29,70

Hoofdstuk 15

Kansspelen

1.15.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b

van de Wet op de kansspelen:

1.15.1.1

voor een tijdvak van twaalf maanden voor één kansspelautomaat

€ 59,20

1.15.1.2

voor een tijdvak van twaalf maanden voor ieder volgende kansspel-

automaat

€ 35,60

1.15.1.3

voor een tijdvak langer dan twaalf maanden, doch ten hoogste vier

jaar voor één kansspelautomaat het bedrag genoemd onder 1.15.1.1

vermenigvuldigd met het aantal jaren waarvoor de vergunning wordt

verleend.

1.15.1.4

voor een tijdvak langer dan twaalf maanden, doch ten hoogste vier

jaar voor ieder volgende kansspelautomaten het bedrag genoemd

onder 1.15.1.2 vermenigvuldigd met het aantal jaren waarvoor de

vergunning wordt verleend.

Hoofdstuk 16

Telecommunicatie

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding

voor een huisaansluiting

€ 32,00

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband

met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van

uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van

de Telecommunicatiewet

€ 141,50

1.16.2.1

Indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen,

alsmede gesloten verhardingen en bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden

in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter tot een

maximum van 25.000 strekkende meter sleuf verhoogd met

€ 1,20

1.16.2.2

Vanaf 25.000 strekkende meter (aaneengesloten) graafwerkzaamheden

wordt een begroting voor de totale werkzaamheden opgesteld.

De begroting wordt inclusief onderbouwing, schriftelijk medegedeeld

aan de aanvrager.

Nadat deze begroting is uitgebracht kan de aanvrager binnen één week

schriftelijk aangeven af te willen zien van verdere aanvraag.

In dat geval wordt de aanvraag niet verder in behandeling genomen

en zijn er geen legeskosten verschuldigd.

Hoofdstuk 17

Verkeer en vervoer

1.17.1

Ontheffingen

1.17.1.1

Het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 per dag.

€ 10,50

1.17.1.2

Het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 per week.

€ 41,90

1.17.1.3

Het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voor een periode

van een jaar

€ 209,50

1.17.1.4

Het verkrijgen van een ontheffing voor bewoners als bedoeld in

artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens

1990 voor het parkeren in een parkeerschijfzone voor de periode

van een jaar.

€ 131,00

1.17.2

Gehandicaptenparkeerplaats

Het bedrag van de aanleg van een gereserveerde

gehandicaptenparkeerplaats bedraagt

€ 223,00

1.17.3

Beleidsregels Ontheffingen Voetgangersgebied Centrum Venray

1.17.3.1

Per verleende toestemming op grond van genoemde artikelen

van de “Beleidsregels Ontheffingen Voetgangersgebied Centrum Venray”

a. Voor toestemming verleend op grond van de artikelen 9 tot en

met 16 en artikel 18

€ 16,70

b. Voor toestemming verleend op grond van artikel 19 aan GGD,

huisartsen, verloskundigen en alle overigen

€ 16,70

Deze legeskosten zijn ongeacht het aantal bij die toestemming

uit te geven toegangspassen

1.17.3.2

Voor toestemming verleend op grond van artikel 19 aan politie,

brandweer, ambulance, gemeentelijke en toezichthoudende

en handhavende diensten

€ -

Deze legeskosten zijn ongeacht het aantal bij die toestemming

uit te geven toegangsopassen

1.17.3.3

Elke verleende toestemming op grond van artikel 1.17.3.1

wordt opgehoogd met paskosten welke per pas bedragen:

€ 5,30

Als de verleende toestemming incidenteel van aard is, dan is

restitutie van de paskosten alleen mogelijk als alle uitgegeven

toegangspassen binnen twee maanden na afloop van de

geldigheidsperiode zijn ingeleverd.

1.17.3.4

In het geval de toegangspas niet de gehele geldigheidsperiode

wordt benut, vindt er geen verrekening van leges plaats.

1.17.3.5

De kosten voor vervanging van een reeds uitgegeven

toegangspas bedragen, ongeacht de reden van deze vervanging, per pas

€ 16,70

Gehandicaptenparkeerkaart (gpk)

1.17.3.6

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen dan wel tot verlening van een gehandicaptenparkeerkaart (gpk)

waarbij een medisch advies van een extern medische adviseur niet

noodzakelijk is omdat uit recent dossieronderzoek (Wmo of Wwb) de

medische noodzaak voor een gpk blijkt.

€ 28,10

1.17.3.7

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen

van een duplicaat gehandicaptenparkeerkaart.

€ 35,70

1.17.3.8

Het tarief zoals genoemd in artikel 1.17.3.7 is ook verschuldigd

indien de aanvraag wordt ingetrokken nadat de aanvraag in behandeling is

genomen.

1.17.3.9

Het tarief zoals genoemd in artikel 1.17.3.7 wordt verhoogd voor

het verstrekken van de gehandicaptenparkeerkaart indien de aanvraag tot

het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart wordt toegekend.

€ 28,10

Hoofdstuk 18

Diversen

1.18.1

Vergunningen, ontheffingen en verklaringen:

1.18.1.1

Voor de afgifte van een vergunning, een ontheffing,

een verlenging of wijziging daarvan, voor zover in

deze tabel of in andere rechtsregels voor het in

behandeling nemen van een aanvraag daartoe dan wel

voor de afgifte daarvan geen ander tarief is vastgesteld

€ 21,30

1.18.1.2

Voor de afgifte van een verklaring, anders dan in de overige

in de legesverordening opgenomen verklaringen, opgemaakt in het

in het persoonlijk belang van de aanvrager

€ 10,70

1.18.2.1

Voor het afgeven van:

een vergunning voor het aanleggen van een duiker in

gemeentegrond, voor gevallen waarin het aanleggen van een

duiker als voorwaarde wordt gesteld voor het verkrijgen

van een vergunning voor het dempen van een

gemeentelijke bermsloot

€ 115,80

1.18.2.2

een vergunning voor het aanleggen van mantelbuizen en/of

kabels in gemeentegrond

€ 281,60

1.18.2.3

een vergunning voor het aanleggen van drainageleidingen,

wanneer door middel van deze leidingen, direct of indirect

afwatering op gemeentegrond plaatsvindt

€ 377,80

1.18.3

Verordening Aansluitvoorwaarden Riolering Gemeente Venray

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een aansluitvergunning

€ 36,00

Hoofdstuk 19

Externe kosten

1.19.1

Indien in deze titel een bedrag per tijdseenheid wordt genoemd dan

wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag

aan de aanvrager mededeling gedaan van de kosten door middel

van een begroting.

1.19.2

De aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na

de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht,

tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken,

dan wel de begroting eerder is goedgekeurd.

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

Vervallen

2.1.1.2

bouwkosten:

de kosten, zoals die aan de hand van de bij deze tarieventabel behorende

bijlage 2 (gebaseerd op “basisbedragen gebouwen 2020 van het

Nederlandse Bouwkosten Instituut”) als zodanig gewaarmerkte

tabel “normatieve bouwkosten 2021 gemeente Venray”, worden vastgesteld.

Uitgangspunt bij het bepalen van de normatieve bouwkosten is de

bruto vloeroppervlakte van het bouwwerk.

2.1.1.3

Voor bouwwerken die qua functie niet passen of niet voorkomen binnen

het regime van vaststelling van normatieve bouwkosten geldt dat onder

de bouwkosten wordt verstaan:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste

lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van

werken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze

ontbreekt, een marktconforme en specifieke raming van de bouwkosten,

exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2699, uitgave

2013, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

2.1.1.4

Als het bouwen geheel of gedeeltelijk geschiedt door;

zelfwerkzaamheid;

gebruikmaking van eigen materialen;

verkregen (gebruikte); bouwmaterialen, inrichting, installaties;

worden in deze titel onder bouwkosten (2.1.1.2.) verstaan: de prijs die aan

een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het

tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.2

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2.1

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven,

hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.2.2

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo

zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor

het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt,

hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt,

hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2

Wabo-Vooroverleg/beoordeling concept omgevingsvergunningsaanvraag

2.2

Concept-aanvraag omgevingsvergunning

2.2.1

Het tarief voor het indienen van een concept-aanvraag omgevingsvergunning;

in verband met het verkrijgen van een globale indicatie of;

-deze aanvraag en de daarin opgenomen activiteiten in het kader van

de Wabo, vergunbaar zijn, en/of;

-de benodigde deelrapporten (akoestisch, ruimtelijk, parkeren, milieukundig

enz.) voor de aanvraag omgevingsvergunning akkoord zijn;

- wordt voldaan aan redelijke eisen van welstand, bedraagt

€ 112,00

2.2.2

Vervallen

2.2.3

Advies commissie ARK

2.2.3.1.

Vervallen

2.2.4.

Verzoek verklaring vergunningsvrij bouwen (VVVB):

Het tarief voor het indienen van een 'verzoek verklaring vergunningsvrij

bouwen', waarbij wordt beoordeeld of voor een bouwplan of gebruiksvorm

op grond van de Wabo een vergunning nodig is, bedraagt per verzoek:

€ 112,00

2.2.5.

Principeverzoek

Het tarief voor het indienen van een 'principeverzoek' voor het verkrijgen

van uitsluitsel over de haalbaarheid van een (bouw- en of

gebruiksvoornemen) bedraagt:

a. wanneer het verzoek betrekking heeft op ondergeschikte (woning-)

uitbreidingen, bouwwerken, gebruiksvormen gelegen in kern van Venray

en/of kerkdorpen; per verzoek

€ 165,60

b. wanneer het verzoek betrekking heeft op meer complexe (of bedrijfsmatige

of projectmatige-)uitbreidingen, bouwwerken, gebruiksvormen gelegen in het

buitengebied / op bedrijventerreinen; per verzoek.

€ 276,20

2.2.6

Bodeminformatie op verzoek

Het tarief voor het indienen van een aanvraag tot het verstrekken van

bodeminformatie betreffende de milieuhygiënische bodemgesteldheid

bedraagt per adres;

€ 43,60

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief voor het indienen van een aanvraag om een Omgevingsvergunning

voor een project, bedraagt; de som van de verschuldigde leges voor

de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of

gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de

verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag

moeten worden, uitgevoerd. De berekening vindt plaats op basis van de

tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en (in samenhang

met) de hoofdstukken 1 & 4 van deze titel.

In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere

grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Omgevingsvergunning voor activiteit bouwen

2.3.1.1

Indien een aanvraag om een omgevingsvergunning

betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1. eerste lid

onder a van de Wabo, worden de bouwkosten vastgesteld overeenkomstig

het bepaalde genoemd in artikel 2.1.1.2 van deze legesverordening en

bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen

van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen

bedoelde activiteiten: indien de bouwkosten;

a. minder bedragen dan € 50.000,00:

3% van de bouwkosten,

met een minimum legesbedrag van

€ 217,60

b. € 50.000,00 of meer bedragen,

doch minder dan € 100.000,00:

2,75% van de bouwkosten,

c. € 100.000,00 of meer bedragen,

doch minder dan € 1.000.000,00:

2,1% van de bouwkosten,

d. € 1.000.000,00 of meer bedragen,

doch minder dan € 2.000.000,00:

1,9% van de bouwkosten,

e. € 2.000.000,00 of meer bedragen,

1,8% van de bouwkosten,

2.3.1.2.

Indien de aanvraag omgevingsvergunning betrekking heeft op het

plaatsen van een tijdelijke woonunit welke niet ter plaatse in nieuwe

staat wordt opgericht, bedragen de leges in afwijking

van het bepaalde in artikel 2.3.1.1.

€ 278,30

2.3.1.3.

Als bij de toetsing van de aanvraag omgevingsvergunning voor

de activiteit bouwen blijkt dat deze activiteit, getoetst aan

bijlage II van het Besluit Omgevingsrecht (BOR),

vergunningsvrij is bedragen de leges;

€ 112,00

2.3.1.4

Beoordeling bodemrapport

Voor het indienen van een aanvraag tot het beoordelen

van de resultaten van een onderzoeksrapport betreffende de gesteldheid

van de bodem zoals bedoeld in artikel 2.1.5. van de bouwverordening

van de gemeente Venray, voorafgaand aan het in behandeling nemen

van een aanvraag voor een bouwactiviteit wordt het volgende tarief in

rekening gebracht;

a. een historisch bodemonderzoek (vooronderzoek) bij aanvragen om

bouwactiviteiten

€ 118,20

b. beoordeling van een verkennend bodemonderzoek

€ 333,90

c. beoordeling herziening vooronderzoek of verkennend onderzoek

€ 118,20

d. beoordeling verkennend onderzoek asbest of nader onderzoek

€ 333,90

e. beoordeling herzien versie verkennend- asbest of nader bodemonderzoek

€ 333,90

f. beoordeling onderzoeksopzet

€ 26,00

g. archiefonderzoek n.a.v. een aanvraag om (gedeeltelijke) vrijstelling

€ 52,60

2.3.1.5

Vervallen

-

2.3.1.6

Achteraf ingediende aanvraag (legalisatie)

indien de bouwactiviteit betrekking heeft op het legaliseren van een

illegaal bouwwerk of verbouwing naar aanleiding van gericht verzoek of

aanschrijving van de gemeente, dan worden de in 2.3. (e.v.) berekende

leges verhoogd met;

€ 464,10

2.3.2

Aanlegactiviteiten

2.3.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo,

bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen

van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen

bedoelde activiteiten;

€ 186,70

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een

bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft

op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de

Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in

artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, wordt het overeenkomstig

2.3.1 berekende bedrag, onverminderd het bepaalde in onderdeel

2.3.1 en en het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk

indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt

toegepast (binnenplanse afwijking) verhoogd met;

€ 186,70

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo

wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking) verhoogd met;

€ 186,70

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º (buitenplanse afwijking)

wordt toegepast:

en voorafgaand aan het moment van indienen van de aanvraag

een afwijking van het bestemmingsplan is toegestaan dan wel een

bestemmingswijziging heeft plaatsgevonden voor een initiatief dat

naar het oordeel van het bevoegd gezag niet in betekenende mate

afwijkt van de aanvraag

en voor de toepassing van dit artikel in vergelijking met de eerdere

afwijking of wijziging van de bestemming geen nieuwe onderzoeken

nodig zijn om te kunnen voldoen aan artikel 3.1.6. lid 5 van het

Besluit ruimtelijke ordening verhoogd met:

€ 2.177,30

In alle andere gevallen verhoogd met:

€ 4.354,60

2.3.3.4

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft,

de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens

artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en

artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt

toegepast (afwijking van provinciale regelgeving) verhoogd met;

€ 186,70

2.3.3.5

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft,

de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens

artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en

artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van nationale regelgeving), verhoogd met;

€ 186,70

2.3.3.6

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van voorbereidingsbesluit), verhoogd met;

€ 186,70

2.3.3.7

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van exploitatieplan), verhoogd met;

€ 186,70

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een

bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft

op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de

Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld

in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt

toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 186,70

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt

toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 186,70

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3, van de Wabo wordt

toegepast (buitenplanse afwijking, uitgebreide procedure):

en voorafgaand aan het moment van indienen van de aanvraag een

afwijking van het bestemmingsplan is toegestaan dan wel een

bestemmingswijziging heeft plaatsgevonden voor een initiatief dat naar

het oordeel van het bevoegd gezag niet in betekende mate afwijkt

van de aanvraag

en voor de toepassing van dit artikel in vergelijking met de eerdere

afwijking of wijziging van de bestemming geen nieuwe onderzoeken

nodig zijn om te kunnen voldoen aan artikel 3.1.6. lid 5 van het

Besluit ruimtelijke ordening verhoogd met:

€ 2.177,30

In alle andere gevallen verhoogd met:

€ 4.354,60

2.3.4.4

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit

in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid,

van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast

van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 186,70

2.3.4.5

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit

in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid,

van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de

Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 186,70

2.3.4.6

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 464,10

2.3.4.7

Achteraf ingediende aanvraag (legalisatie)

indien de activiteit, als bedoeld in artikel 2.12 van de Wabo

betrekking heeft op het legaliseren van

strijdig gebruik van gronden of bouwwerken naar aanleiding van

een gericht verzoek of aanschrijving van de gemeente,

dan worden de in 2.3.3. (e.v.) berekende leges verhoogd met;

€ 464,10

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van exploitatieplan):

€ 186,70

2.3.5

Omgevingsvergunning voor het plaatsen/aanbrengen van reclame

Voor het indienen van een aanvraag tot het verkrijgen van een

omgevingsvergunning ingevolge artikel 2.2 eerste lid, onder h of i,

van de Wabo voor het plaatsen van een tot reclame dienende

lichtbak, uithangbord, uithangteken. van reclame voorziene luifel

of een ander tot reclamedoeleinden bestemd of gebezigd voorwerp

worden de leges, berekend op basis van het artikel 2.1.1.2. / 2.3.1.1.,

met een minimum van;

€ 112,00

2.3.6

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning (mede-)betrekking

heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d,

van de Wabo,bedraagt het tarief voor deze activiteit, onverminderd

het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk

indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten;

€ 226,60

met dien verstande dat dit bedrag wordt verhoogd voor een bouwwerk

met een gebruiksoppervlakte tussen:

Van 0 t/m 100 m² met een bedrag van € 139,70

€ 142,20

Van 101 t/m 500 m² met een bedrag van € 139,70 + € 1,20 per m²

€ 142,20

Van 501 t/m 2.000 m² met een bedrag van € 464,60 + € 0,41 per m²

€ 473,00

Van 2001 t/m 5.000 m² met een bedrag van € 1.174,80 + € 0,11 per m²

€ 1.195,90

Van 5001 t/m 50.000 m² met een bedrag van € 1.622,10 + € 0,03 per m²

€ 1.651,30

Van 50.001 m² en meer, een bedrag van € 2.257,70 + € 0,02 per m²

€ 2.298,30

2.3.7.

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde

stads- of dorpsgezichten.

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning (mede-)betrekking

heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f,

van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel

2.2., eerste lid, onder b, van de Wabo bedraagt het tarief:

2.3.7.1.1

voor het slopen,verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen

van een monument:

€ 112,00

2.3.7.1.2.

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument

op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht,

bedraagt het tarief;

€ 112,00

2.3.7.2.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft

op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of

dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1., eerste lid, onder h van de

Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens

provinciale verordening of de gemeentelijke verordening

aangewezen stads- en dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2.,

eerste lid onder c, van de Wabo, bedraagt het tarief;

€ 112,00

2.3.8

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd

stads- of dorpsgezicht

2.3.8.1.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het

slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan,

beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel

2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 186,70

2.3.8.2.

Beoordeling bodemrapport

Onderdeel 2.3.1.4. vindt overeenkomstige toepassing met betrekking

tot de in onderdeel 2.3.7.1 bedoelde aanvraag.

2.3.9

Vervallen

2.3.10

Vervallen

2.3.10.1

Vervallen

2.3.10.2

Vervallen

2.3.11

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft

op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond

van een bepaling in een provinciale verordening of op grond van de

Algemene plaatselijke verordening Venray een vergunning of ontheffing

is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g,

van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 365,40

2.3.12

Opslag van roerende zaken

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft

op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de

provincie of de gemeente Venray, waarvoor op grond van een bepaling

in een provinciale verordening of artikel 4:13 van de Algemene plaatselijke

verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

n.v.t.

2.3.12.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken,

bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

n.v.t.

2.3.12.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde

of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat

daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2,

eerste lid, onder k, van de Wabo:

n.v.t.

2.3.13

Projecten of handelingen in het kader van de Wet natuurbescherming

2.3.13.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning mede betrekking heeft

op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen

voor habitats en soorten in of in de nabijheid van een Natura 2000- gebied als

bedoeld in artikel 2.7, tweede lid, van de Wet natuurbescherming, waarvoor

Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg een verklaring van geen

bedenkingen (Vvgb) dient af te geven of te weigeren ingevolge artikel 2.27,

eerste lid van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) wordt

het verschuldigde legesbedrag vastgesteld op het van toepassing zijnde

tarief zoals opgenomen in paragraaf 2.6 van de Tarieventabel behorende bij

de Legesverordening van de Provincie Limburg inzake het in behandeling

nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning zoals

bedoeld in artikel 2.7, tweede lid van de Wet natuurbescherming.

Het tarief bedraagt:

a. Landbouw en overige

€ 2.695,90

b. Industrie

€ 13.391,60

c. Infrastructuur

€ 20.079,20

2.3.13.2

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een

project, dat mede bestaat uit handelingen met gevolgen voor habitats en

soorten in of in de nabijheid van een Natura 2000-gebied zoals bedoeld

in artikel 2.3.13.1, intrekt, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel

van de voor deze activiteit verschuldigde leges als:

a. dit verzoek is ingediend binnen zes maanden na datum van ontvangst

van de aanvraag:

De teruggaaf bedraagt

50 %

b. dit verzoek is ingediend na zes maanden na de datum van ontvangst

van de aanvraag:

De teruggaaf bedraagt

25 %

2.3.13.3

Indien een omgevingsvergunning, die voorziet in projecten of andere

handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in of in de nabijheid van

een Natura 2000-gebied, wordt geweigerd, als gevolg van het

weigeren van een verklaring van geen bedenkingen met betrekking tot dit

onderdeel door Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg, vindt restitutie

aan de aanvrager plaats van de geheven leges. De teruggaaf bedraagt:

75%

2.3.14

Vervallen

2.3.15

Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op

het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande

onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.15.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen

categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke

leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van

de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde

in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake

is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 186,70

2.3.15.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke

verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie

activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving,

als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.15.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft

€ 186,70

2.3.15.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

€ 186,70

2.3.16

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek

van de aanvrager in twee fasen wordt ingediend, als bedoeld

in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.16.1

voor het indienen van de aanvraag voor een beschikking

met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit

toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten

waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.16.2

voor het indienen van de aanvraag voor een beschikking

met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit

toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten

waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.17

Beoordeling bodemrapport

Voor het indienen van een aanvraag tot het beoordelen van

de resultaten van een onderzoeksrapport betreffende de gesteldheid van

de bodem zoals bedoeld in artikel 2.1.5. van de bouwverordening gemeente

Venray, wordt in rekening gebracht:

a. een historisch bodemonderzoek (vooronderzoek) bij aanvragen om

bouwactiviteiten

€ 118,20

b. beoordeling van een verkennend bodemonderzoek

€ 333,90

c. beoordeling herziening vooronderzoek of verkennend bodemonderzoek

€ 118,20

d. beoordeling verkennend onderzoek asbest of nader bodemonderzoek

€ 333,90

e. beoordeling herzien versie verkennend- asbest of nader bodemonderzoek

€ 333,90

f. beoordeling onderzoeksopzet

€ 26,00

g. archiefonderzoek naar aanleiding een aanvraag om (gedeeltelijke) vrijstelling

€ 52,60

2.3.17.1

Beoordeling- en advisering archeologie

In het kader van de Wet Archeologische Monumentenzorg (WaMZ)

het laten beoordelen en goedkeuren van archeologische onderzoeken,

alsmede het verstrekken van adviezen over archeologische waarden

en verwachtingen worden in rekening gebracht:

Archeologie: schriftelijk advies

de leges voor het behandeling nemen van een aanvraag voor het

schriftelijk verstrekken van

a. adviezen inzake archeologische waarden en verwachtingen bedragen:

€ 117,20

Archeologie: beoordelen PvA’s, PvE’s en onderzoeken

Voor het in behandeling nemen van een beoordeling van een

door een archeologisch bureau opgesteld Plan van Aanpak (PvA)

inzake archeologisch (voor)onderzoek in de gemeente, het

beoordelen en goedkeuren van een archeologisch Programma

van Eisen voor het uitvoeren van een onderzoek of beoordeling

van een uitgevoerd archeologisch onderzoek, overeenkomstig

de onderzoeksopzet KNA 3.2, voorafgaand of tijdens het in

behandeling nemen van een aanvraag voor een bouwactiviteit,

een sloopactiviteit, een planologische strijdigheid of

aanleggen, wordt in rekening gebracht:

b. voor het beoordelen en goedkeuren van een Programma van eisen

€ 551,70

c. voor een tweede beoordeling van een PvA, PvE of onderzoek

€ 117,20

d. voor het beoordelen en goedkeuren van een Plan van Aanpak

€ 169,90

e. voor het beoordelen van een uitgevoerd archeologisch onderzoek

€ 721,30

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit

hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene

maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring

van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning

kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet

afgeven:

€ 352,40

2.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen

moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling

nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager

meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college

van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17 is uitgebracht, wordt

een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag

waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij

de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 4

Vermindering

2.4.1

Indien een concept-aanvraag omgevingsvergunning zoals bedoeld

in 2.2. wordt gevolgd door een aanvraag omgevingsvergunning worden

de in het kader van de concept-aanvraag geheven leges in mindering gebracht op

de op grond van art. 2.3. bepaalde leges van de omgevingsvergunning mits;

- de aanvraag omgevingsvergunning binnen 1 jaar, vanaf het

tijdstip waarop het advies op de concept-aanvraag is gegeven, is ingediend en;

- het project van de aanvraag omgevingsvergunning gelijk is aan het project

van de concept-aanvraag omgevingsvergunning;

2.4.2

Vermindering op de leges van een ingediende aanvraag

omgevingsvergunning vindt plaats mits;

- de aanvraag omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit

bouwen als bedoeld: in artikel 2.1.,lid 1 onder a van de Wabo, en;

- de aanvraag omgevingsvergunning bij eerste indiening volledig wordt

ingediend conform de indieningsvereisten van de Ministeriële

regeling omgevingsrecht (MOR), en;

- de aanvraag omgevingsvergunning wordt ingediend via het

Omgevingslloket Online (OLO)

- De aanvraag omgevingsvergunning bij eerste indiening inhoudelijk

voldoet aan de eisen gesteld in de Wabo, het BOR. de Woningwet,

de Bouwverordening en het Bouwbesluit

2.4.2.1

De vermindering van het legesbedrag voor de activiteit bouwen,

zoals bepaald in 2.3. en volgende in deze afdeling bedraagt;

10 %

2.4.2.2

ongeacht de uitkomst van de legesberekening zoals bedoeld in 2.3. en de

eventueel van toepassing zijnde verminderingen, blijft het

minimum legesbedrag voor de activiteit van artikel 2.3.1.1. van toepassing.

2.4.2.3

Verminderingen zoals genoemd in dit hoofdstuk zijn niet van toepassing

in geval van intrekken omgevingsvergunning, weigering of buiten

behandeling stellen van de aanvraag om omgevingsvergunning.

2.4.2.4

Vervallen

2.4.2.5

De artikelen 2.3.1.1, 2.3.1.2, 2.3.3.1, 2.3.3.2, 2.3.4.1 en 2.3.4.2 blijven

buiten toepassing indien de aanvraag dient te worden getoetst aan

een bestemmingsplan waarvoor niet is voldaan aan de verplichting,

als bedoeld in artikel 3,1, vierde lid van de Wro, tenzij het betreffende

bestemmingsplan elektronisch raadpleegbaar is.

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

Het op verzoek intrekken van de aanvraag

2.5.1

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning

voor een project, dat mede bestaat uit de activiteit bouwen van artikel

2.3.1.1. intrekt, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van

de voor de activiteiten bouwen verschuldigde leges als;

2.5.1.1

dit verzoek is ingediend binnen 4 weken na indiening van de

vergunningsaanvraag.

De teruggaaf bedraagt :

70 %

2.5.1.2

dit verzoek is ingediend later dan 4 weken na indiening van de

vergunningsaanvraag

De teruggaaf bedraagt:

50 %

2.5.1.3.

Weigeren of niet (verder) in behandeling nemen

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project

dat mede bestaat uit de activiteit bouwen van artikel 2.3.1.1

weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel

van de voor de activiteit bouwen verschuldigde leges.

De teruggaaf bedraagt:

40 %

2.5.1.4.

Onder weigering als bedoeld in onderdeel 2.5.1.3 wordt

mede verstaan een vernietiging van de omgevingsvergunning

bij rechtelijke uitspraak.

2.5.1.5.

Indien een aanvraag omgevingsvergunning niet

(verder) in behandeling wordt genomen, omdat niet alle op

grond van de Ministriële Regeling Omgevingsrecht noodzakelijke

gegevens zijn ingediend, bestaat aanspraak op teruggaaf

van een deel van de voor de activiteit bouwen verschuldigde

leges.

De teruggaaf bedraagt:

70 %

2.5.1.6

Ingrijpende wijziging na verleende vergunning

indien de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor

een project, dat mede bestaat uit de activiteit bouwen van artikel 2.3.1.1.,

intrekt op schriftelijk verzoek van de vergunninghouder, bestaat

aanspraak op teruggaaf van een deel van de voor de activiteit bouwen

2.5.1.7

mits dit verzoek is ingediend binnen 52 weken na verlening van de

vergunning en;

2.5.1.8

tegelijkertijd een nieuwe aanvraag omgevingsvergunning wordt

ingediend voor een ingrijpende wijziging van hetzelfde project,

waardoor niet langer gesproken kan worden van hetzelfde project.

De teruggaaf bedraagt:

40 %

2.5.1.9

Intrekking na verlening op schriftelijk verzoek

Indien de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor

een project, dat mede bestaat uit de activiteit bouwen van artkel 2.3.1.1.,

intrekt op schriftelijk van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op

teruggaaf van een deel van de voor de activiteit bouwen

verschuldigde leges mits dit verzoek is ingediend binnen 52 weken

na verlening van de vergunning en van de vergunning geen

gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

20 %

2.5.2

Teruggaaf in verband met het realiseren van duurzaamheidsmaatregelen

Als een omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit,

als bedoeld in het onderdeel 2.3.1 waarbij sprake is van de

hierna genoemde duurzaamheidsmaatregelen,

is verleend en na het gereedkomen van de bouw door

het college van burgemeester en wethouders is vastgesteld

dat onderstaande duurzaamheidsmaatregelen zijn genomen,

bestaat binnen één jaar na het gereedkomen van de bouw, op aanvraag

van de heffingsplichtige , aanspraak op teruggaaf van leges. De artikelen

2.5.2.1 en 2.5.2.2a t/m 2.5.2.2c kunnen cumulatief van toepassing zijn.

De teruggaaf bedraagt:

2.5.2.1

Voor zonnedaken (installaties bestaande uit PV panelen op dak of in de vorm van een dak met een oppervlakte aan PV panelen van minimaal 50% van het totale dakoppervlak

Teruggaaf 25% van het legesbedrag verschuldigd voor de activiteit bouwen met een maximum van € 50.000

2.5.2.2a

Voor het totaal aan installaties anders dan zonnedaken als benoemd in artikel 2.5.2.1 met een maximum opwekcapaciteit per jaar kleiner dan 2.000 kWh / 7.200 Megajoules:

Géén teruggaaf

2.5.2.2b

Voor het totaal aan installaties anders dan zonnedaken als benoemd in artikel 2.5.2.1 met een maximum opwekcapaciteit per jaar vanaf 2.000 kWh / 7.200 Megajoules t/m 10.000 kWh / 36.000 Megajoules:

Teruggaaf 10% van het legesbedrag verschuldigd voor de activiteit bouwen met een maximum van € 1.000

2.5.2.2c

Voor het totaal aan installaties anders dan zonnedaken als benoemd in artikel 2.5.2.1 met een maximum opwekcapaciteit per jaar vanaf 10.000 kWh / 7.200 Megajoules t/m 30.000 kWh / 108.000 Megajoules:

Teruggaaf 25% van het legesbedrag verschuldigd voor de activiteit bouwen met een maximum van € 50.000

2.5.2.2d

Voor het totaal aan installaties anders dan zonnedaken als benoemd in artikel 2.5.2.1 met een maximum opwekcapaciteit per jaar vanaf 30.000 kWh / 108.000 Megajoules

Teruggaaf 50% van het legesbedrag verschuldigd voor de activiteit bouwen met een maximum van € 100.000

2.5.3

Indien de duurzaamheidsmaatregel bestaat uit het isoleren van bestaande

woningen en andere gebouwen en na realisatie de totale isolatiewaarde van:

de gevel een waarde heeft van Rc = 4,5 m2K/W of hoger,

de begane vloer een waarde heeft van Rc = 3,5 m2K/W of hoger,

de dak een waarde heeft van Rc = 6,0 m2K/W of hoger,

voor zover verbonden aan die duurzame maatregelen.

Teruggaaf 100% van het legesbedrag verschuldigd t.g.v. duurzaamheidsmaatregel verschuldigd

Hoofdstuk 6

Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Vervallen

Hoofdstuk 7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de

omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 112,00

Hoofdstuk 8

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1,

eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening bedraagt:

€ 9.365,60

2.8.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

wijzigen of het uitwerken van een bestemmingsplan als bedoeld in

artikel 3.6, eerste lid, onder a of b, van de Wet ruimtelijke ordening

bedraagt:

€ 4.917,10

2.8.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in

artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening, welke

gekoppeld is aan Stoppersregeling Besluit emissiearme huisvestiging

of de Saneringsregeling Varkenshouderij, bedraagt:

€ 4.072,00

Hoofdstuk 9

In deze titel niet benoemde beschikking

2.9.1

Indien de gemeente voor een aanvraag externe (advies)kosten maakt,

worden de in de verordening opgenomen bedragen verhoogd met de

externe kosten, tenzij uit het in de verordening opgenomen tarief

expliciet blijkt, dat dit tarief inclusief externe kosten is

2.9.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 147,80

Hoofdstuk 10

Externe kosten

10.1

Indien in deze titel een bedrag per tijdseenheid wordt genoemd dan

wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag

aan de aanvrager mededeling gedaan van de kosten door middel

van een begroting.

10.2

De aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na

de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht,

tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken,

dan wel de begroting eerder is goedgekeurd.

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1

Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de

Drank- en Horecawet

€ 700,10

3.1.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een exploitatie-

vergunning ingevolge artikel 2:28 van de APV Venray

€ 513,80

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding

wijziging inrichting als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 60,60

3.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van

de Drank- en Horecawet

€ 29,70

3.1.5

Het tarief bedraagt voor het bijschrijven of afvoeren van een

leidinggevende bij een exploitatievergunning als bedoeld

in artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening

Venray, of een Drank- en Horecavergunning als bedoeld in

artikel 30a van de Drank- en Horecawet, per vergunning

€ 29,70

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verlenen van een evenementenvergunning,

als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene plaatselijke

verordening Venray.

3.2.1.1

voor een categorie A evenement als bedoeld in het evenementenbeleid

€ 126,40

3.2.1.2

voor een categorie B evenement als bedoeld in het evenementenbeleid

€ 253,00

3.2.1.3

voor een categorie C evenement als bedoeld in het evenementenbeleid

€ 379,40

Hoofdstuk 3

Marktstandplaatsen en standplaatsen

3.3.1

Voor de afgifte van een vergunning voor een standplaats:

€ 126,40

3.3.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

tot het verlenen van een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 2

van de Marktverordening Venray 2012

€ 29,70

3.3.3

tot het overschrijving van de standplaatsvergunning op naam van een

ander als bedoeld in artikel 11 van het Marktreglement Venray 2012

€ 29,70

Hoofdstuk 4

Huisvestingswet

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.4.1

tot het verlenen van een vergunning voor het onttrekken van woonruimte

aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 21, aanhef

en onder a, van de Huisvestingswet 2014

€ -

3.4.2

tot het verlenen van een vergunning voor het samenvoegen van

woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 21,

aanhef en onder b, van de Huisvestingswet 2014

€ -

3.4.3

tot het verlenen van een vergunning voor het omzetten van zelfstandige

woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 21,

aanhef en onder c, van de Huisvestingswet 2014

€ -

3.4.4

tot het verlenen van een vergunning voor het verbouwen van woonruimte

tot twee of meer woonruimten als bedoeld in artikel 21, aanhef en

onder d, van de Huisvestingswet 2014

€ -

3.4.5

tot het verlenen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 22

van de Huisvestingswet 2014

€ -

Hoofdstuk 5

Sexbedrijven

3.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

3.5.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning

als bedoeld in <artikel 3:4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke

verordening>, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.5.2:

3.5.1.1

voor een seksinrichting

€ 1.868,30

3.5.1.2

voor een escortbedrijf

€ 1.868,30

3.5.2

wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend

een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf,

als bedoeld in artikel 3:15, tweede lid, van de Algemene

plaatselijke verordening:

3.5.2.1

voor een seksinrichting

€ 224,50

3.5.2.2

voor een escortbedrijf

€ 224,50

Hoofdstuk 6

Vergunning voor het aanleggen, stoken of hebben van vuur in de openlucht

3.6

Voor het in behandeling nemen van een verzoek om ontheffing

van artikel 5:34 van de APV juncto artikel 10.63 eerste lid van de

Wet milieubeheer (stookontheffing), anders dan voor genoemde

activiteiten in de maanden maart en november.

€ 30,00

Hoofdstuk 7

Vergunning straatartiest, straatfotograaf, tekenaar, etc.

3.7

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

aanvraag voor een ontheffing van het verbod om ten behoeve van

het publiek als straatartiest etc. op te treden, zoals bedoeld in art.

2:9 APV voor de geldigheid van:

3.7.1

één dag

€ 29,30

3.7.2

één week of gedeelte daarvan, dat langer duurt dan één dag

€ 58,70

3.7.3

één maand of gedeelte daarvan, dat langer duurt dan één week

€ 88,10

3.7.4

één kwartaal of gedeelte daarvan, dat langer duurt dan een maand

€ 117,40

3.7.5

één jaar of gedeelte daarvan, dat langer duurt dan een kwartaal

€ 145,60

Hoofdstuk 8

Kinderopvang

3.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

3.8.1

exploitatie van een gastouderbureau, kinderdagverblijf, of buitenschoolse

opvang (inspectieuren Onderzoek voor registratie (OVR) x uurtarief

Wet Kinderopvang (WKO) = 16 x € 108,19)

€ 1.731,04

3.8.2

het bieden van gastouderopvang indien sprake is van een volledige

inspectie door de GGD (uren OVR x uurtarief WKO = 4 x € 108,19)

€ 432,76

3.8.3

het bieden van gastouderopvang indien sprake is van een verkorte

inspectie door de GGD (uren OVR x uurtarief WKO = 3 x € 108,19)

€ 324,57

Hoofdstuk 9

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of

andere beschikking

€ 30,30

Hoofdstuk 10

Externe kosten

3.10.1.

Indien in deze titel een bedrag per tijdseenheid wordt genoemd dan

wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag

aan de aanvrager mededeling gedaan van de kosten door middel

van een begroting.

3.10.2

De aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na

de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht,

tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken,

dan wel de begroting eerder is goedgekeurd.

Bijlage 1

Nederlandse norm NEN 2699

Bijlage 2

Normatieve bouwkosten 2021 gemeente Venray

Behorende bij raadsbesluit van 15 december 2020

De griffier van Venray,

 

Bijlage 2: Nederlandse Norm NEN 2699

 

Op 15 december 2020 is door de gemeenteraad van de gemeente Venray de “Legesverordening 2021” vastgesteld. Deze verordening is bekend gemaakt d.d. 17 december 2020 en in werking getreden ingaande 1 januari 2021.

 

Als bijlage bij deze verordening is vastgesteld de Nederlandse norm NEN 2699.

 

Deze bijlage ligt vanaf 2 januari 2021 gedurende zes weken voor een ieder ter inzage bij het klantcontactcenter van de gemeente Venray gedurende de openstellingsuren.

 

Venray, 15 december 2020.

Bijlage 3: Normatieve bouwkosten 2021 gemeente Venray

 

Op 15 december 2020 is door de gemeenteraad van de gemeente Venray de “Legesverordening 2021” vastgesteld. Deze verordening is bekend gemaakt d.d. 17 december 2020 en in werking getreden ingaande 1 januari 2021.

 

Als bijlage bij deze verordening is vastgesteld de normatieve bouwkosten 2021 gemeente Venray.

 

Deze bijlage ligt vanaf 2 januari 2021 gedurende zes weken voor een ieder ter inzage bij het klantcontactcenter van de gemeente Venray gedurende de openstellingsuren.

 

Venray, 15 december 2020.