Organisatie | Kerkrade |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening behandeling bezwaarschriften en externe klachten Gemeente Kerkrade 2006 |
Citeertitel | Verordening behandeling bezwaarschriften en externe klachten Gemeente Kerkrade 2006 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening behandeling bezwaarschriften en klachten gemeente Kerkrade 1999.
Algemene wet bestuursrecht, hoofdstuk 9
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2006 | 01-03-2006 | nieuwe regeling | 22-02-2006 Zuid-Limburger 01-03-2006 | 06Rb001 |
Hoofdstuk 1 BEGRIPS-EN ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
a. bezwaar: het gebruik maken van de ingevolge een wettelijk voorschrift bestaande bevoegdheid, voorziening tegen een besluit te vragen bij het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen.
b. gedraging: het in een concreet geval jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon handelen of nalaten door een bestuursorgaan; een gedraging van een lid Van een bestuursorgaan of een ambtenaar van de gemeente wordt aangemerkt als een gedraging van het daarvoor verantwoordelijk bestuursorgaan.
2. het college van burgemeester en wethouders
4. een commissie waaraan bevoegdheden van de raad en/of het college en/of burgemeester zijn toegekend.
d. ambtenaar: een ieder, die krachtens aanstelling of met een met hem aangegane arbeidsverhouding werkzaam is bij en onder verantwoordelijkheid van de gemeente.
e. directeur: de directeur van de organisatorische eenheid zoals bedoeld in artikel 2 van de Regeling ambtelijke organisatie gemeente Kerkrade 2002.
f. commissie: de commissie als bedoeld in Hoofdstuk 2.
g. verwerend orgaan: het bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen.
De in het eerste lid vermelde "meerhoofdige kamers" betreffen:
a. de "SOZA-kamer", bestaande uit een "eerste" en een "tweede" SOZA-kamer, belast met bezwaarschriften betreffende de Wet werk en bijstand en andere aanverwante bezwaarschriften;
b. de "P&O-kamer", belast met bezwaarschriften betreffende personeelsaangelegenheden;
c. de "ROVOM-kamer", belast met bezwaarschriften betreffende ruimtelijke ordening, volkshuisvesting en milieu;
d. de "Algemene kamer", (restkamer), belast met alle bezwaarschriften gericht tegen overige besluiten van enig gemeentelijk bestuursorgaan en bezwaarschriften die op grond van artikel 7:3 onder a kennelijk niet-ontvankelijk zijn;
e. de "Klachtenkamer" waarin schriftelijke klachten over gedragingen van bestuursorganen worden onderzocht en beoordeeld.
De voorzitter en de leden (en hun respectieve plaatsvervangers) van de commissie worden benoemd voor een periode van maximaal vier jaar en treden af op de dag van het aftreden van de gemeenteraad als gevolg van gehouden gemeenteraadsverkiezingen. Zij blijven hun functie vervullen tot de dag waarop in hun opvolging, al dan niet door herbenoeming, is voorzien.
De voorzitter, de leden en hun respectieve plaatsvervangers van de klachtenkamer worden in tegenstelling tot het voorgaande door de raad benoemd voor de duur van zes jaar.
De voorzitter of een lid (of hun respectievelijke plaatsvervanger) van de klachtenkamer wordt door de raad ontslagen:
b. wanneer hij door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt zijn om zijn functie te vervullen;
c. bij de aanvaarding van een betrekking waarvan de uitoefening ongewenst is met het oog op een goede vervulling van zijn ambt of op de handhaving van zijn onpartijdigheid en onafhankelijkheid of van het vertrouwen daarin;
d. wanneer hij bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel hem bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;
e. wanneer hij bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schuld is gegijzeld;
f. indien hij naar het oordeel van de raad ernstig nadeel toebrengt aan het in hem gestelde vertrouwen.
De raad stelt de voorzitter of een lid (of hun respectievelijke plaatsvervanger) op non-activiteit indien hij:
a. zich in voorlopige hechtenis bevindt;
b. bij een nog niet onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel hem bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;
c. onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, ten aanzien van hem de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen van toepassing is verklaard, hij surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld ingevolge een nog niet onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak.
De vergoeding voor de algemeen voorzitter, voorzitters en leden (en hun respectieve plaatsvervangers) bedraagt: € 71,52 per zittingsuur voor de algemeen voorzitter en € 65,42 per zittingsuur voor de overige voorzitters en leden. Dit bedrag wordt jaarlijks automatisch geïndexeerd met de procentuele stijging van de ambtenarensalarissen in het daaraan voorafgaande jaar (de koppeling). Deze vergoeding geldt per vergaderuur en is inclusief reis- en voorbereidingstijd. Voor wat betreft de behandeling van externe klachten geldt daarnaast dezelfde uurvergoeding voor het uitwerken van het rapport van bevindingen omtrent de klacht en het opstellen van het verslag van de hoorzitting.
Hoofdstuk 3 PROCEDURE BEHANDELING BEZWAARSCHRIFTEN
Artikel 12 Overdracht bevoegdheden
De bevoegdheden op basis van de artikel 2:1, tweede lid, 6:6, 6:17- voor zover het de behandeling van bezwaarschriften door de commissie betreft-, 7:4, tweede en zesde lid en 7:6, vierde lid, van de wet worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de commissie.
Voor het houden van een zitting is vereist, dat de meerderheid van het aantal leden, waaronder in ieder geval de voorzitter, aanwezig is.
De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbende(n) kunnen binnen een week na verzending van de in het eerste lid bedoelde nadere informatie of adviezen, aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De commissie beslist omtrent een dergelijk verzoek.
Indien naar het oordeel van de voorzitter van de commissie de termijn van tien weken, als bedoeld in artikel 7:10, eerste lid, van de wet, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies door de commissie en het nemen van een beslissing,besluit het in het eerste lid bedoelde bestuursorgaan tijdig de beslissing te verdagen.
Hoofdstuk 4 PROCEDURE BEHANDELING KLACHTEN
Artikel 21 PROCEDURE BEHANDELING KLACHTEN
De klachtbehandeling vindt plaats volgens het bepaalde in Hoofdstuk 9, Titel 9.2. van de wet.
Artikel 25 Klachten over de klachtenkamer
Indien een klager zich tot de klachtenkamer wendt met betrekking tot een klacht omtrent een gedraging van de klachtenkamer zelf wordt deze klacht ter behandeling doorgeleid naar de klachtenkamer van de Bezwaarschriften-en Klachtencommissie van de gemeente Simpelveld.
Hoofdstuk 5 SLOT-EN OVERGANGSBEPALINGEN
De commissie zendt jaarlijks, bij het aanbieden van de rekening door het college van burgemeester en wethouders, een verslag van haar werkzaamheden voortvloeiende uit de hoofdstukken 2, 3 en 4 van deze verordening, aan de gemeenteraad.
Artikel 27 Bevoegdheid college van burgemeester en wethouders
Voorzover deze verordening niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders.