Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ede

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede houdende regels omtrent steun voor buurt- wijk- en dorpshuizen (COVID steunregeling buurt- wijk- en dorpshuizen Ede)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEde
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede houdende regels omtrent steun voor buurt- wijk- en dorpshuizen (COVID steunregeling buurt- wijk- en dorpshuizen Ede)
CiteertitelCOVID steunregeling buurt- wijk- en dorpshuizen Ede
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt op 1 september 2021.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Ede/602459/CVDR602459_5.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-12-2020nieuwe regeling

15-12-2020

gmb-2020-344674

188139

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede houdende regels omtrent steun voor buurt- wijk- en dorpshuizen (COVID steunregeling buurt- wijk- en dorpshuizen Ede)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede;

gelezen het voorstel van 9 december 2020, zaaknummer 188139;

gelet op de artikelen 3, 7 en 8 van de Algemene subsidieverordening Ede 2017;

besluit vast te stellen de: COVID steunregeling buurt- wijk- en dorpshuizen Ede.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a)

    Algemene reserve: vrij besteedbare reserves, waarvoor geen verplichtingen gelden op grond van wet, statuten of subsidievoorwaarden om deze aan te houden (ook wel overige reserves genoemd);

  • b)

    ASV 2017: Algemene subsidieverordening Ede 2017;

  • c)

    Continuïteitsreserve: Een reserve die dient ter dekking van financiële risico’s en/of onvoorziene omstandigheden met als doel het waarborgen dat de onderneming of een instelling haar activiteiten in de toekomst zal (kunnen) blijven voortzetten.

  • d)

    Coronamaatregelen: maatregelen van het kabinet gericht op het maximaal onder controle houden van het coronavirus (COVID-19);

  • e)

    Verlies: het saldo van:

    • de gemiste inkomsten als gevolg van de coronamaatregelen;

    • de extra inkomsten als gevolg van eventuele generieke en specifieke compensatieregelingen van het Rijk, als mede van door andere overheden getroffen (coulance)regelingen;

    • de lagere uitgaven als gevolg van de coronamaatregelen;

    • de extra kosten als gevolg van de coronamaatregelen;

    • eventuele overige extra bijdragen.

Artikel 2 Doel subsidieregeling

  • 1.

    Het doel van de subsidieregeling is om door middel van het verstrekken van een eenmalige subsidie de financiële positie van de buurt- wijk- en dorpshuizen te verbeteren indien deze als gevolg van de coronamaatregelen in hun voortbestaan worden bedreigd.

  • 2.

    Met deze subsidieregeling worden in principe de door de gemeente Ede extra ontvangen middelen van het Ministerie van Binnenlandse zaken voor buurt- wijk- en dorpshuizen verdeeld.

Artikel 3. Subsidiabele activiteiten

Burgemeester en wethouders kunnen een eenmalige subsidie verlenen als gedeeltelijke compensatie van de verliezen die worden geleden als gevolg van de coronamaatregelen in de periode van 1 januari 2020 tot 31 december 2020.

Artikel 4. Weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 9, derde lid, van de ASV 2017 kunnen burgemeester en wethouders geheel of gedeeltelijk weigeren een subsidie te verlenen indien zij van oordeel zijn dat:

  • a.

    In de aanvraag geen of onvoldoende reële onderbouwing is gegeven van het verlies.

  • b.

    De instelling onvoldoende gebruik heeft gemaakt van de Rijks- of provinciale maatregelen omtrent corona.

  • c.

    De hoogte van de algemene reserve en/of continuïteitsreserve per 31 december 2019, bij een verlies vanaf € 10.000,-, minimaal tweemaal de hoogte van het verlies bedraagt.

  • d.

    Het verlies is ontstaan door het aangaan van omvangrijke nieuwe verplichtingen ten aanzien van activiteiten na 13 maart 2020 die, gelet op de onzekere economische situatie, niet passend waren.

Artikel 5. Subsidieontvanger

Voor subsidie komen in aanmerking buurt- wijk- en dorpshuizen gevestigd in de gemeente Ede.

Artikel 6. Hoogte van de subsidie

  • 1.

    De hoogte van de subsidie wordt bepaald op basis van de hoogte van het verlies van 1 januari 2020 tot 31 december 2020 ten opzichte van het resultaat uit 2019 en bedraagt maximaal € 15.000,- per instelling.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid kan de begroting 2020 worden betrokken bij de bepaling van de hoogte van het verlies indien, naar het oordeel van burgemeester en wethouders, sprake is van bijzondere omstandigheden.

Artikel 7. Subsidieplafond en wijze van verdeling

  • 1.

    Burgemeester en wethouders stellen een subsidieplafond vast voor deze regeling van € 100.000.

  • 2.

    Voor zover het subsidieplafond niet toereikend is om alle aanvragen die in aanmerking komen voor een subsidie toe te kennen, verdelen burgemeester en wethouders de subsidie naar evenredigheid.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders kunnen het subsidieplafond eenmalig verhogen.

Artikel 8. Aanvraag

  • 1.

    In afwijking van op artikel 6, tweede lid, van de ASV 2017 wordt bij de subsidieaanvraag de volgende gegevens aangeleverd:

    • a.

      een gespecificeerde opgave, inclusief toelichting, van het geschatte verlies voor de periode 1 januari 2020 tot 31 december 2020;

    • b.

      de begroting 2020;

    • c.

      de jaarrekening en de balans 2019 met daarin opgenomen de omvang van de algemene reserve en/of continuïteitsreserve en eventuele mutaties van deze reserves vanaf 31 december 2019.

  • 2.

    In afwijking van artikel 7 van de ASV 2017 wordt een subsidieaanvraag uiterlijk 25 januari 2021 ingediend.

Artikel 9. Verantwoording en vaststelling

  • 1.

    De subsidieontvanger dient uiterlijk 25 januari 2021 een aanvraag tot vaststelling in.

  • 2.

    Indien de subsidieontvanger tevens een jaarlijkse subsidie ontvangt van de gemeente Ede wordt de aanvraag tot vaststelling gelijktijdig ingediend met de aanvraag voor de jaarlijkse subsidie.

  • 3.

    In afwijking van artikel 14 en 15 van de ASV 2017 bevat de aanvraag tot vaststelling een financiële verantwoording van de baten en lasten over 2020 waaruit kan worden opgemaakt wat het daadwerkelijke verlies is van 2020.

  • 4.

    Indien de subsidieontvanger niet tevens een jaarlijkse subsidie ontvangt van de gemeente Ede kunnen burgemeester en wethouders de subsidie direct vaststellen.

Artikel 10. Hardheidsclausule

Burgemeester en wethouders kunnen de bepalingen in deze subsidieregeling in individuele gevallen buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover de toepassing van die bepalingen voor de subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepalingen te dienen doelen.

Artikel 11. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na die van bekendmaking en vervalt op 1 september 2021.

  • 2.

    Deze regeling blijft van toepassing op de afwikkeling van subsidies die voor de vervaldatum op basis van deze regeling zijn verleend en op bezwaar- en beroepsprocedures ten aanzien van die subsidies. Deze regeling blijft eveneens van toepassing op aanvragen om subsidies waarop voor de vervaldatum nog niet is beslist.

  • 3.

    Deze regeling wordt aangehaald als: COVID steunregeling buurt- wijk- en dorpshuizen Ede.

 

Vastgesteld in de vergadering van 15 december 2020, zaaknummer 188139

Het college voornoemd,

de secretaris,

drs. R.F. Groen MPA

de burgemeester,

mr. L.J. Verhulst

Toelichting

 

Algemeen

 

Doel van de regeling

Het doel van deze subsidieregeling is om door middel van het verstrekken van een eenmalige subsidie de financiële positie van de buurt- wijk- en dorpshuizen verbeteren indien deze als gevolg van de coronamaatregelen in hun voortbestaan worden bedreigd. Door middel van deze subsidieregeling worden de door de gemeente Ede extra ontvangen middelen van de Rijksoverheid voor lokale buurt- wijk- en dorpshuizen verdeeld.

 

Hoogte van het verlies

De hoogte van de subsidie wordt bepaald op basis van het verlies. Instellingen kunnen inkomsten uit activiteiten zijn misgelopen of extra kosten hebben gemaakt om activiteiten toch mogelijk te maken binnen de richtlijnen. Als een activiteit niet kan doorgaan kan dit ook kosten besparen. Of misschien heeft een sponsor een extra donatie gegeven als steun in de rug. Dit soort elementen wegen allemaal mee in het bepalen van de hoogte van het verlies:

 

Draagt bij aan het verlies:

Wordt in mindering gebracht op het verlies:

Gemiste inkomsten

Extra inkomsten als gevolg van eventuele generieke en specifieke compensatieregelingen

Extra kosten als gevolg van de coronamaatregelen

Lagere uitgaven als gevolg van de coronamaatregelen

 

Eventuele overige extra bijdragen

 

In beginsel wordt het verlies bepaald door de baten en lasten uit 2020 te vergelijken met 2019. In bijzondere gevallen kan hierop een uitzondering worden gemaakt. Dit bijvoorbeeld als door een uitbreiding van de instelling en/of de uitgevoerde activiteiten lopende 2019 of 2020 een vergelijking met 2019 niet redelijk is. Burgemeester en wethouders beoordelen of sprake is van dergelijke bijzondere omstandigheden.

 

Subsidieplafond

Voor deze subsidieregeling is een subsidieplafond vastgesteld. Als het subsidieplafond wordt overschreden dan wordt het beschikbare bedrag naar evenredigheid verdeeld. Dat wil zeggen dat de voor subsidie in aanmerking komende bedragen worden verminderd met het percentage waarmee de aanvragen het subsidieplafond overschrijden.

 

Weigeringsgronden

 

Voorliggende voorzieningen

Rijk en provincie hebben zelf ook diverse steunregelingen opgesteld. Wij verwachten dat aanvragers daar eerst gebruik van maken, voordat ze in aanmerking komen voor deze regeling. Indien onvoldoende gebruikt is gemaakt van voorliggende voorzieningen kan dit van invloed zijn op de hoogte van de steun die door de gemeente Ede wordt toegekend.

 

Hoogte algemene reserve

In de beoordeling of steun wordt verleend wegen wij de algemene reserve en/of continuïteitsreserve mee. Dit doen we vanaf een verlies van € 10.000,-. Wanneer de hoogte van de algemene reserve en/of continuïteitsreserve, bij een verlies vanaf € 10.000,-, minimaal tweemaal de hoogte van het verlies bedraagt, dan wordt geen steun verleend. Rekenvoorbeeld: bij een verlies van € 12.000,- wordt een subsidie geweigerd als de algemene reserve € 24.000,- of meer bedraagt.

 

Het is belangrijk dat organisaties een gezonde financiële positie behouden. Als instellingen de opgebouwde reserves, voor zover die er al zijn, grotendeels of volledig moeten inzetten ter compensatie van het verlies kunnen toekomstige tegenvallers niet meer worden opgevangen. Dat is onwenselijk.

Als een instelling echter een aanzienlijke reserve heeft opgebouwd hoeft naar het oordeel van burgemeester en wethouders geen steun te worden verleend.

 

Geen omvangrijke nieuwe verplichtingen

Wij verwachten van organisaties dat zij verstandig beleid voeren in deze onzekere tijden. Het aangaan van omvangrijke nieuwe verplichtingen past daar niet bij en daarom kan een subsidie worden geweigerd indien dit aan de orde is.