Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gorinchem

Nadere regel Flankerend Ouderenbeleid

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGorinchem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regel Flankerend Ouderenbeleid
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2021Nadere regel Flankerend Ouderenbeleid

08-12-2020

gmb-2020-344386

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regel Flankerend Ouderenbeleid

Het college van burgemeester en wethouders van Gorinchem;

 

- gelet op artikel 4 van de Algemene Subsidieverordening Gemeente Gorinchem 2020;

 

- gelet op Het Beleidskader voor subsidie Gemeente Gorinchem 2020;

 

Besluit:

 

- vast te stellen de nadere regel Flankerend Ouderenbeleid

 

- in te trekken de nadere regel Flankerend Ouderenbeleid van april 2011

 

 

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a.

    College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gorinchem;

  • b.

    Doelgroep: zelfstandig wonende ouderen 65 jaar en ouder;

  • c.

    Outcome: het maatschappelijk effect op de doelgroep en diens omgeving;

  • d.

    Output: een direct herleidbaar resultaat, zoals het aantal bijeenkomsten en activiteiten, aantal deelnemers aan een activiteit;

 

Artikel 2 Doelstelling

Het doel van deze subsidieregeling is het bevorderen van activiteiten en/of voorzieningen ten behoeve van het voorkomen of verminderen van eenzaamheidsgevoelens, het bevorderen van maatschappelijke participatie en zelfredzaamheid van ouderen en het voorkomen van uitsluiting van kwetsbare ouderen in de samenleving.

 

Artikel 3 Subsidieaanvraag

  • 1.

    De aanvraag om een subsidie dient voor 1 april van het betreffende jaar te worden ingediend.

  • 2.

    De aanvrager maakt bij indiening van de aanvraag gebruik van het bij deze subsidieregeling behorende aanvraagformulier. Het aanvraagformulier is te vinden op de website van de gemeente Gorinchem.

  • 3.

    Voor een ontvankelijke aanvraag is in ieder geval nodig:

  • a.

    Een volledig ingevuld en ondertekend bij deze subsidieregeling behorend subsidieformulier;

  • b.

    Een beschrijving van het project/de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd;

  • c.

    Een begroting van de inkomsten en uitgaven, waaruit duidelijk blijkt hoeveel subsidie de aanvrager verwacht nodig te hebben voor het uitvoeren van de bedoelde activiteiten.

 

Artikel 4 Subsidievoorwaarden

  • 1.

    De activiteiten dragen bij aan de in artikel 2 genoemde doelstelling.

  • 2.

    De doelgroep wordt betrokken bij het ontwikkelen en uitvoeren van de activiteiten, waarvoor subsidie wordt aangevraagd.

  • 3.

    De activiteiten dragen bij voorkeur bij aan inclusie van kwetsbare ouderen die om uiteenlopende redenen niet vanzelfsprekend mee kunnen doen.

  • 4.

    Bij meerjarige activiteiten: de aanvrager doet onderzoek naar de mogelijkheden om de activiteiten na afloop zelfstandig voort te zetten zonder verdere subsidiëring door de gemeente.

 

Artikel 5 Subsidiabele kosten

Reiskosten, ledenbijeenkomsten en vervanging van materialen komen niet aan aanmerking voor subsidie.

 

Artikel 6 Hoogte van de subsidie

  • 1.

    De hoogte van de subsidie wordt bepaald op basis van een begroting van de activiteit.

  • 2.

    De subsidie levert een bijdrage aan de kosten voor de organisatie voor activiteiten en voorzieningen voor maximaal 80% van de kosten.

 

Artikel 7 Bijzondere bepalingen en verplichtingen

  • 1.

    De aanvrager is een organisatie zonder winstoogmerk en met een vestigingsadres in de gemeente Gorinchem.

  • 2.

    Het college kan een instelling die voor het eerst subsidie aanvraagt, vragen een kopie van actuele oprichtingsactie of statuten mee te sturen met de aanvraag.

 

Artikel 8 Weigeringsgronden

  • 1.

    Voor subsidie die worden verstrekt op basis van deze subsidieregeling geldt, onverminderd de Algemene subsidieverordening Gemeente Gorinchem 2020 en de daarin opgenomen weigeringsgronden.

  • 2.

    Daarnaast kan subsidie worden geweigerd als gegronde reden bestaat om aan te nemen dat:

  • a.

    de aanvraag niet haalbaar of uitvoerbaar is binnen de in de aanvraag vermelde planning.

  • b.

    de activiteit voornamelijk betrekking heeft op privébelangen.

  • c.

    met het initiatief ook een commercieel doel wordt nagestreefd.

  • d.

    de activiteit al door anderen wordt uitgevoerd of op een andere wijze door de gemeente is of wordt gesubsidieerd.

  • e.

    de activiteit niet past binnen het beleid van de gemeente Gorinchem of in strijd is met andere belangen.

  • f.

    de activiteit is aangevraagd door een commerciële partij, professionele instelling of bedrijf.

 

Artikel 9 Subsidieplafond en verdelingsregels

  • 1.

    Subsidies worden alleen toegekend voor zover het door de gemeenteraad daartoe beschikbare budget voor deze subsidieregeling toereikend is.

  • 2.

    Het subsidiebudget wordt, bij het bereiken of overschrijden van het subsidieplafond, naar verhouding verdeeld over alle aanvragen.

 

Artikel 10 Verantwoording van de subsidie

  • 1.

    In subsidiebeschikking kan worden opgenomen dat het project de voortgang en de resultaten van het project tussentijds worden gedeeld in een tussentijds verslag. Hier kan worden besproken of het project tussentijds bijgesteld moet worden;

  • 2.

    De aanvrager dient binnen 13 weken na afloop van de activiteit een verzoek tot vaststelling van de subsidie in, tenzij bij de subsidietoekenning gebruik is gemaakt van de mogelijkheid in de Algemene Subsidieverordening om de subsidie ambtshalve vast te stellen. In dat geval is geen subsidievaststelling vereist.

  • 3.

    De aanvraag tot vaststelling is vergezeld van:

  • a.

    Een inhoudelijk verantwoording met daarin de resultaten van de activiteit, zowel betreft output als outcome;

  • b.

    Een financiële verantwoording met inkomsten en uitgaven van het project;

 

Artikel 11 Afwijkingsbevoegdheid

Het college kan in bijzondere gevallen afwijken van een of meerdere bepalingen van deze regeling.

 

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt op 1 januari 2021 in werking.

 

Artikel 13 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: “Nadere regel Flankerend Ouderenbeleid”.