Organisatie | Alphen aan den Rijn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening wachtlijstbeheer wet sociale werkvoorziening |
Citeertitel | Verordening wachtlijstbeheer Wsw Alphenn aan den Rijn 2008 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet sociale werkvoorziening
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2008 | 01-01-2015 | Onbekend | 26-06-2008 Witte Weekblad, 09-07-2008 | 2008 / 24207 |
VERORDENING WACHTLIJSTBEHEER WET SOCIALE WERKVOORZIENING
In afwijking van het bepaalde in lid 1 worden wachtlijstkandidaten met voorrang geplaatst wanneer daarmee voorkomen kan worden dat één of meer deelnemende gemeenten – gezien de door het ministerie van Sociale zaken en werkgelegenheid gehanteerde methode van taakstelling en afrekening - geconfronteerd wordt met terugvordering van rijkssubsidie.
Indien er zich in de SWA-organisatie een vacature voordoet waarvan de invulling naar het oordeel van de directie van SWA van belang is voor de continuïteit van de bedrijfsvoering en daarmee voor de goede uitvoering van de Wsw, zal bij hoge uitzondering in afwijking van het bepaalde in lid 1 en lid 2 de langstwachtende geschikte kandidaat geplaatst worden. Hierover vindt overleg plaats met de betreffende gemeente(n).
Artikel 4 Plaatsing door of via SWA
Wanneer er een geïndiceerde van de gemeenten Alphen aan den Rijn, Alkemade, Jacobswoude, Nieuwkoop of Rijnwoude zijn of haar Wsw-functie bij of via een sw-bedrijf elders beëindigt, wordt deze plaats ingevuld door of via SWA.
Het in artikel 2 geformuleerde plaatsingsbeleid wordt na één jaar geëvalueerd. Indien de evaluatie hier aanleiding toe geeft wordt deze verordening aangepast.
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening wachtlijstbeheer Wsw Alphen aan den Rijn 2008.
Behoort bij het besluit van de raad van de gemeente Alphen aan den Rijn van 26 juni 2008, nr 2008/49.
Korte toelichting op de verordening
Het wachtlijstbeheer blijft (als zijnde een collegetaak) opgedragen aan het bestuur SWA. Het beleid ten aanzien van het wachtlijstbeheer berust (via de verordenende bevoegdheid) bij de individuele gemeenteraden. Het gaat niet om een verplichting maar om een facultatieve taak. Zouden gemeenteraden geen verordening op het wachtlijstbeheer vaststellen dat dient SWA uit te gaan van het toepassen van het fifo-principe (first in first out) per gemeente.
De geringe aantallen en het daardoor relatief willekeuriger wordende verloop, kunnen er voor zorgen dat de kleinere gemeenten verstrikt raken in de eisen en voorwaarden die het rijk stelt. Het kan zijn dat een gemeente niet aan zijn taakstelling kan voldoen, omdat er geen enkele Wsw-plaats wordt vrijgemaakt door de inwoners van die gemeente.
Het fifo-principe is een prima methode als het wordt toegepast op een regionale schaal. In al zijn eenvoud geeft het uitdrukking aan een gevoel van rechtsgelijkheid. Omdat elke sw-geïndiceerde per definitie tot een zeer kwetsbare groep behoort, is er geen behoefte om uitzonderingsposities te creëren voor doelgroepen die nog kwetsbaarder zouden zijn.
Het is van belang een eensluidende verordening vast te stellen op het wachtlijstbeheer van de deelnemende gemeenten aan SWA. Het bedrijfseconomische belang van SWA is indirect een financieel belang van de gemeente. Het vaststellen van een gelijkluidende wachtlijstverordening zorgt ervoor dat:
a) het fifo-principe niet per individuele gemeente gaat gelden;
b) het fifo-principe wel regionaal gaat gelden;
c) de mogelijkheid ontstaat van het tijdelijk uitwisselen van ‘contingenten’ , zodat alle gemeenten aan hun verplichtingen ten opzichte van het ministerie kunnen voldoen.
Op deze wijze kan worden gegarandeerd dat individuele gemeenten hun taakstelling halen. Ook kan het principe dat een vrijkomende Wsw-plaats in beginsel bezet wordt door een inwoner van dezelfde gemeente in regionaal verband praktischer worden ingevuld.