Organisatie | Amersfoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende nadere regels omtrent de vergunning deelmobiliteit (Nadere regels vergunning deelmobiliteit) |
Citeertitel | Nadere regels vergunning deelmobiliteit |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Bijlage 1 |
Deze regeling vervalt op 31 mei 2023.
https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/historie/Amersfoort/301226/301226_1.html
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2021 | nieuwe regeling | 18-12-2020 |
Burgemeester en wethouders van gemeente Amersfoort;
gelezen het raadsbesluit van 15 december 2020 waarbij de Wijzigingsverordening Algemene Plaatselijke Verordening inzake deelmobiliteit is vastgesteld (kenmerk en vindplaats gemeenteblad),
gelet op artikel 2:8 van de Algemene Plaatselijke Verordening;
overwegende dat het gewenst is nadere regels te stellen voor het verlenen van vergunningen voor het bedrijfsmatig voertuigen op de weg plaatsen ten behoeve van gebruik door derden;
Artikel 2 Aanwijzing wegen en wegvakken
Als wegen en wegvakken bedoeld in artikel 2:8, vijfde lid van de Verordening, worden aangewezen de wegen en wegvakken zoals opgenomen in Bijlage 1 bij deze nadere regels.
Om voor een vergunning als bedoeld artikel 3 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
In aanvulling op artikel 1:8 en artikel 2:8 van de Verordening wordt een vergunning geweigerd, indien niet is voldaan aan de vereisten neergelegd in artikel 5.
Vastgesteld in de vergadering van 18 december 2020
de burgemeester
L.M.M. Bolsius
de secretaris
N.W. Kamphorst
Amersfoort groeit, en het aantal voertuigen en verkeersbewegingen daardoor ook. Dit mag niet ten koste gaan van de leefbaarheid, veiligheid en openbare ruimte in de stad. Nieuwe mobiliteitsconcepten, zoals deelmobiliteit, stimuleert de gemeente daarom. Daarentegen leggen deelvoertuigen ook een druk op de schaarse openbare ruimte. Daarom heeft de gemeente in de APV een vergunningstelsel voor deelmobiliteit ingevoerd, zodat deelvoertuigen gereguleerd worden toegelaten. Via de vergunning worden onder meer voorwaarden verbonden aan de dienstverlening en het aantal voertuigen dat een aanbieder neerzet. Doel is om een gereguleerd experiment uit te voeren met deelsnorfietsen, elektrische deel(bak)fietsen en deel(bak)fietsen, voor de duur van twee jaar. In de tweede helft van 2022 vindt een evaluatie plaats. Met de bevindingen uit de experimentperiode worden, indien nodig, de APV, nadere regels en vergunningvoorschriften aangepast.
Tijdens de pilotfase kiezen we voor het zogeheten free floating systeem (met uitzondering van (elektrische) bakfietsen, zie daarvoor de toelichting op artikel 5, onder c). Dat houdt in dat de voertuigen kunnen worden aangeboden binnen het hele servicegebied (gemeentegrens van Amersfoort) met uitzondering van aangewezen wegen en wegvakken. In Bijlage 1 is opgenomen welke wegen en wegvakken het college heeft aangewezen waar je wel/niet mag parkeren en wel/niet mag in- en uitchecken. Naast deze gebieden gelden uiteraard de algemene parkeerverboden.
In het servicegebied mag een gebruiker het deelvoertuig in- en uitchecken en parkeren (zie witte delen in bijlage 1). Binnen het servicegebied zijn er gebieden aangewezen waar je niet mag parkeren en waarin je niet mag in-/ en uitchecken (zie rood gearceerde delen in bijlage 1). Ook zijn er gebieden waar je volgens de geldende wet- en regelgeving het deelvoertuig mag parkeren, maar waar het voertuig niet mag worden uitgecheckt (zie gele gebieden in bijlage 1). De gebruiker betaalt dan een bedrag om de scooter gereserveerd te houden. Definitief uitchecken en de dienstverlening stopzetten kan alleen in het (witte) servicegebied.
Vergunninghouders kunnen telkens een uitbreiding op de 150 deelvoertuigen aanvragen van nog eens maximaal 150 deelvoertuigen, als ze voldoen aan de vereisten in artikel 3 derde lid. Zo mag niet meer dan 5 % van het aantal deelvoertuigen ongebruikt op één locatie staan. Ook mag niet meer dan 20% van de voertuigen langer dan drie dagen op een locatie staan. Uiteraard geldt dat de vergunninghouder zich blijft houden aan de vergunningvoorschriften en de vereisten aan de eerder verleende vergunning.
De vergunning die wordt afgegeven overschrijdt de termijn van de experimentfase. Na de evaluatie in het tweede halfjaar van 2022 is tijd nodig om de nadere regels op te stellen en vergunninghouders de mogelijkheid te bieden een nieuwe vergunning aan te vragen. Daarom wordt de vergunning ook verstrekt voor een overbruggingsperiode, t/m 31 mei 2023.
Een aanvrager mag maximaal 1 vergunning aanvragen per deelvoertuigcategorie. Een aanvraag moet worden gedaan met het aanvraagformulier dat te vinden is op www.amersfoort.nl/deelvervoer. De gemeente Amersfoort heeft een experimentfase voor het aanbieden van deelmobiliteit in de stad, die loopt van eind 2020 tot eind 2022. In het tweede halfjaar van 2022 wordt het experiment geëvalueerd. Op basis hiervan en van de ontwikkelingen worden er nieuwe regels opgesteld en moeten nieuwe vergunningen worden aangevraagd. Om het gebruik van het deelaanbod per vergunninghouder en de werkwijze van de nadere regels, goed te kunnen evalueren, willen we dat de vergunninghouder minimaal een half jaar ervaring heeft opgedaan met het aanbieden van deelvoertuigen in Amersfoort. Dit betekent dat tot uiterlijk eind december 2021 een vergunning kan worden aangevraagd.
In dit artikel zijn de eisen opgenomen om in aanmerking te komen voor een vergunning. Als niet aan deze vereisten wordt voldaan, dan wordt de vergunning geweigerd.
De aanvrager biedt de voertuigen niet aan vanaf een vaste locatie, met uitzondering van (elektrische) bakfietsen. Die mogen slechts aangeboden worden vanaf een vaste locatie. De locatie waar de (elektrische) bakfietsen aangeboden mogen worden gaat, in overleg en met toestemming van de gemeente met een aanwijzingsbesluit op grond van artikel 2:8, vijfde lid APV.
De aanvraag wordt vergezeld van een plan van aanpak waarin de aanvrager onder andere aannemelijk maakt dat kan worden voldaan aan de verplichtingen die zijn opgenomen in artikel 7.
Bij de beschrijving m.b.t. de toegankelijkheid gaat het met name over het voorkomen van obstakels en daarmee overlast voor mensen met een beperking (zowel gebruikers van rolstoel als slechtzienden). De aanbieder neemt in de voorwaarden op dat gebruikers de deelvoertuigen niet hinderlijk mogen parkeren en op de stoep ruimte laten zodat onder meer een kinderwagen en rollator langs het deelvoertuig op de stoep kunnen.
Een aanvraag kan worden geweigerd in het belang van de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid, de bescherming van het milieu. Dit is opgenomen in artikel 1:8 van de APV. Daarnaast kan de vergunning worden geweigerd:
Een aanvraag wordt geweigerd als de aanvrager de voertuigen wil aanbieden op wegen of wegvakken die zijn opgenomen in Bijlage 1 als uitgesloten wegen en wegvakken. Een aanvraag wordt geweigerd als de aanvrager de voertuigen wil aanbieden vanaf een vaste locatie (station based) in plaats van free floating met uitzondering van elektrische bakfietsen of bakfietsen. Ten slotte wordt de vergunning geweigerd indien de stukken van artikel 5 niet worden ingediend, nadat de aanvrager twee weken de tijd is gegund om alsnog de ontbrekende/niet complete stukken aan te leveren.
Bovendien moet er worden gehandeld conform die stukken. Gebeurt dit niet dan wordt de vergunning ingetrokken. Dit wordt ook opgenomen in de vergunningvoorschriften.
Aan de vergunning worden voorschriften verbonden. Een aantal verplichtingen die aan de vergunning worden verbonden, is in artikel 7 al benoemd.