Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Vijfheerenlanden

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vijfheerenlanden houdende regels omtrent het advies- en netwerkorgaan dat het college adviseert op het gebied van het Sociaal Domein (Nadere regels Adviesraad Sociaal Domein Vijfheerenlanden 2021)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVijfheerenlanden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vijfheerenlanden houdende regels omtrent het advies- en netwerkorgaan dat het college adviseert op het gebied van het Sociaal Domein (Nadere regels Adviesraad Sociaal Domein Vijfheerenlanden 2021)
CiteertitelNadere regels Adviesraad Sociaal Domein Vijfheerenlanden 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/XHTMLoutput/Historie/Vijfheerenlanden/650505/CVDR650505_1.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2021nieuwe regeling

20-10-2020

gmb-2020-343152

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vijfheerenlanden houdende regels omtrent het advies- en netwerkorgaan dat het college adviseert op het gebied van het Sociaal Domein (Nadere regels Adviesraad Sociaal Domein Vijfheerenlanden 2021)

Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van gemeente Vijfheerenlanden in devergadering van 20 oktober 2020,

 

Op grond van de Verordening Adviesraad Sociaal Domein Vijfheerenlanden 2021 stelt het college de volgende Nadere regels vast,

 

“Nadere regels Adviesraad Sociaal Domein Vijfheerenlanden 2021”

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze nadere regels wordt verstaan onder:

  • a.

    Adviesraad Sociaal Domein: advies- en netwerkorgaan dat het college gevraagd en ongevraagd adviseert bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het beleid op het gebied van het Sociaal Domein van de gemeente Vijfheerenlanden verder te noemen adviesraad;

  • b.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vijfheerenlanden;

  • c.

    Raad: de gemeenteraad van de gemeente Vijfheerenlanden;

  • d.

    Ingezetenen: zij die hun werkelijke woonplaats in de gemeente Vijfheerenlanden hebben;

  • e.

    Verordening; Verordening Sociaal Domein Vijfheerenlanden 2021.

Artikel 2. Samenwerking adviesraad en college (Verordening Artikel 4 lid 1 t/m 6)

  • 1.

    Periodiek stelt het college een planningsdocument op met daarin de beleidsonderwerpen van het college voor het sociale domein. Ook de contactmomenten met de adviesraad kunnen hierin worden opgenomen. De vaste contactpersoon onderhoudt het planningsdocument. Het streven is om de adviesraad steeds tussen vier en zes weken de gelegenheid te geven om advies te geven over beleidsdocumenten. Wanneer een reactie binnen vier weken noodzakelijk is vindt daarover overleg plaats met de voorzitter .

  • 2.

    De adviesraad stelt zelf zijn huishoudelijk reglement vast. Het huishoudelijk reglement is gebaseerd op de verordening en mag niet strijdig zijn met de verordening.

Artikel 3. Budget en faciliteiten adviesraad (Verordening Artikel 5 lid 1)

  • 1.

    Voor de financiële administratie richt de adviesraad een stichting op. De gemeente vergoedt de éénmalige kosten van deze oprichting.

  • 2.

    Jaarlijks vóór 1 september dient de adviesraad een jaarplan en een begroting in bij het college voor de geplande activiteiten voor het volgend jaar. Als de situatie daarom vraagt kan tussentijds het college de raad verzoeken om het budget aan te passen. Het college bepaalt zelf de hoogte van het budgetverzoek en neemt daarbij het jaarplan en de begroting mee.

  • 3.

    Het budget wordt jaarlijks in december voor het aankomende jaar overgemaakt aan de adviesraad. De adviesraad is verantwoordelijk voor de uitbetaling van de declaraties en facturen.

  • 4.

    De adviesraad levert vóór 1 april een jaarverslag aan aan het college en de raad met hierin naast de financiële ook een inhoudelijke verantwoording over het voorgaande jaar.

  • 5.

    Het budget wordt slechts aangewend voor de volgende doeleinden:

    • a.

      een vrijwilligersbijdrage voor de leden van de adviesraad, zijnde per jaar;

      • -

        € 500,- voor een lid zonder extra taken;

      • -

        € 750,- voor een trekker van een werkgroep;

      • -

        € 750,- voor de penningmeester;

      • -

        € 1.000,- voor de secretaris, indien hij/zij geen notulen opmaakt is dit € 750,-;

      • -

        € 1.000,- voor de voorzitter.

    • Indien een lid minder dan zes vergaderingen per jaar aanwezig is dan wordt deze bijdrage gehalveerd. Indien een lidgeen enkele keer aanwezig is, dan vervalt de vergoeding voor dat jaar volledig.

    • b.

      een reiskostenvergoeding voor de leden van de adviesraad van € 0,32 per kilometer;

    • c.

      vergaderfaciliteiten; als er geen ruimte beschikbaar is in de gemeentehuizen voor de vergaderingen en werkgroepen dan kan er vergaderruimte in de dorpshuizen in de gemeente worden gehuurd inclusief faciliteiten;

    • d.

      administratieve ondersteuning bij de vergaderingen van de adviesraad;

    • e.

      kopieer- en postmogelijkheden; als het niet mogelijk is om digitaal stukken te lezen of verzenden dan kunnen de leden in de gemeentehuizen kopiëren en post verzenden. Mocht dit vanwege omstandigheden niet mogelijk zijn dan kunnen deze kosten worden gedeclareerd;

    • f.

      deskundigheidsbevordering van de leden (aanschaf documentatie, vaktijdschriften, cursussen, inhuur deskundigheid, lidmaatschap koepel);

    • g.

      administratieve kosten zoals bankkosten;

    • h.

      kosten voor contact/ophalen signalen bij inwoners;

    • i.

      kosten voor tweejaarlijkse evaluatie.

Artikel 4. Samenstelling, benoeming en ontslag adviesraad

  • 1.

    De adviesraad bestaat uit minimaal 12 en maximaal 15 leden en kent een voorzitter, penningmeester, secretaris en trekkers van de werkgroepen. Daarnaast moeten alle leden, met uitzondering van voorzitter, penningmeester en secretaris, deel uitmaken van minimaal 1 werkgroep. Zijn er minder dan 12 leden dan heeft de adviesraad de inspanningsverplichting om het aantal leden op sterkte te brengen. In afwijking van bovenstaande start de adviesraad met 22 leden en zal hij op termijn verminderen naar maximaal 15 leden.

  • 2.

    Leden van de adviesraad zijn woonachtig in de gemeente Vijfheerenlanden, zijn geen lid van het college en zijn niet werkzaam zijn voor de gemeente Vijfheerenlanden. Daarnaast zijn de leden niet in dienst van een organisatie waar de gemeente een inkoop- of subsidierelatie mee heeft in het Sociaal Domein. Ook maken ze geen deel uit van de gemeenteraad, het bestuur van een politieke partij, een steunfractie of een raadscommissie.

  • 3.

    De adviesraad beoogt een zodanig diverse samenstelling van zijn leden dat de signalen van de diverse groepen uit de samenleving en de diverse kernen in Vijfheerenlanden goed in beeld komen.

  • 4.

    Het college benoemt de leden van de adviesraad.

  • 5.

    De zittingsduur van de leden bedraagt maximaal twee keer vier jaar. Voor leden die vanuit de voormalige adviesraden in de adviesraad zitting nemen is de zittingsduur maximaal één keer vier jaar.

  • 6.

    Het lidmaatschap van de adviesraad eindigt:

    • a.

      na het verstrijken van de zittingsduur;

    • b.

      op eigen verzoek;

    • c.

      bij wijziging van de persoonlijke omstandigheden als gevolg waarvan sprake zal zijn van de onder lid 2 van dit artikel genoemde onverenigbaarheden;

    • d.

      door intrekking van de benoeming van het college op verzoek van de adviesraad.

  • 7.

    Leden van de adviesraad zijn onafhankelijk, denken en spreken zonder ruggenlast en ruggenspraak op persoonlijke titel zonder (een groep) inwoners of organisaties te vertegenwoordigen.

  • 8.

    Voor de werving van nieuwe leden is de adviesraad verantwoordelijk. De adviesraad stelt hiervoor een sollicitatiecommissie op. De nieuwe leden worden ter benoeming voorgedragen aan het college. Het college kan gemotiveerd afwijken van de voordracht van de adviesraad.

  • 9.

    Het college kan als sprake is van mogelijke belangentegenstellingen, ongewenst gedrag, problematisch functioneren binnen de adviesraad of andere zwaarwegende redenen die maken dat deze sociaal maatschappelijke functie niet meer vervuld kan worden de benoeming van een lid intrekken. Dit gebeurt in principe op advies van de adviesraad. In bijzondere omstandigheden kan het college ook zonder advies van de adviesraad de benoeming van een lid intrekken.

  • 10.

    De voorzitter, penningmeester, secretaris en trekkers van de werkgroepen worden uit het midden van de adviesraad gekozen.

  • 11.

    Op voordracht van de adviesraad benoemt het college de voorzitter. Het college kan gemotiveerd afwijken van de voordracht.

  • 12.

    De voorzitter hoeft niet deel te nemen aan een werkgroep en onthoudt zich waar mogelijk van deelname aan de inhoudelijke discussies in de vergaderingen en van de werkgroepen. De voorzitter richt zich op het begeleiden van het proces en op het bewaken van de doelstellingen van de raad.

  • 13.

    Voor (rechts-)personen buiten de adviesraad is de voorzitter het eerste aanspreekpunt.

Artikel 5. Werkwijze en vergaderingen adviesraad

  • 1.

    De voorzitter van de adviesraad onderhoudt contact met het college en de raad en vertegenwoordigt de adviesraad naar buiten toe.

  • 2.

    De adviesraad kan werkgroepen op deelonderwerpen vormen.

  • 3.

    De adviesraad kan een reglement instellen om haar werkwijze nader uit te werken.

Artikel 6. Evaluatie

  • 1.

    Om de kwaliteit van de adviesraad te borgen houdt de adviesraad jaarlijks een evaluatie. Hierbij wordt gekeken of de werkwijze, de omvang en de samenstelling nog passend is. Ook het functioneren van de adviesraad wordt tegen het licht gehouden. Bij de evaluatie betrekt de adviesraad eens in de twee jaar een externe, onafhankelijke partij.

    Indien de jaarlijkse evaluatie daartoe aanleiding geeft, behoort een aanpassing of opheffing van de adviesraad tot de mogelijkheden. Aanpassing of opheffing kunnen worden voorgesteld door adviesraad zelf en door het college.

  • 2.

    Het college stuurt de in het eerste lid bedoelde bedoelde tweejaarlijkse externe evaluatie aan de gemeenteraad.

  • 3.

    De werking van deze nadere regels wordt jaarlijks door de adviesraad en het college geëvalueerd.

Artikel 7. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze nadere regels treden in werking vanaf 1 januari 2021.

  • 2.

    Deze nadere regels worden aangehaald als:

    "Nadere regels Adviesraad Sociaal Domein Vijfheerenlanden 2021".