Organisatie | Ermelo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ermelo houdende regels omtrent subsidie (Subsidieregeling tegemoetkoming voor lokale vrijwilligersorganisaties voor jeugd vanwege de COVID-19-crisis Ermelo 2020) |
Citeertitel | Subsidieregeling tegemoetkoming voor lokale vrijwilligersorganisaties voor jeugd vanwege de COVID-19-crisis Ermelo 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-12-2020 | nieuwe regeling | 15-12-2020 | e200049553 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ermelo;
overwegende dat het gewenst is de infrastructuur van de lokale vrijwilligersorganisaties voor jeugd te behouden
gelet op titel 4:2 van de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op artikelen 149 en 156 van de Gemeentewet;
gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Ermelo 2019
besluit vast te stellen de Subsidieregeling tegemoetkoming voor lokale vrijwilligersorganisaties voor jeugd vanwege de COVID-19-crisis Ermelo 2020
De subsidie wordt eenmalig verleend om de infrastructuur van de lokale vrijwilligersorganisaties voor jeugd te behouden die onder financiële druk kwam te staan vanwege de COVID-19-crisis.
Het college verleent uitsluitend subsidie aan een vrijwilligersorganisatie die inhoudelijk en financieel verantwoordelijk is voor activiteiten voor kinderen en jongeren met als doel om de mentale en fysieke gezondheid, het zelfvertrouwen en de sociale vaardigheden te ontwikkelen.
Artikel 4. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Een subsidie kan worden verleend voor:
Artikel 5. Kosten die niet voor subsidie in aanmerking komen
De volgende kosten komen niet in aanmerking voor subsidieverlening:
In aanvulling op artikel 11, derde lid, van de Asv weigert het college een subsidie te verlenen voor de activiteiten genoemd in artikel 4 van deze subsidieregeling als:
Het beschikbare subsidiebedrag wordt als volgt verdeeld:
als het subsidieplafond overschreden dreigt te worden, wordt na de uiterste indieningsdatum het beschikbare subsidiebedrag, genoemd in artikel 8, verdeeld volgens een gelijk percentage van het aanvraagbedrag onder de indieners. Bij alle aanvragers wordt een gezamenlijke korting ter grootte van de overschrijding van het subsidieplafond toegepast volgens de percentuele verhouding van hun aanvraag;
In afwijking van artikel 21 van de Asv kunnen subsidies meteen vastgesteld worden als de verantwoording van de subsidie over het hele tijdvak is ingeleverd bij de aanvraag.
Artikel 12. Onvoorziene gevallen en hardheidsclausule
Het college kan deze subsidieregeling, met uitzondering van de artikelen 1 en 2, in individuele gevallen buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover de toepassing van die bepalingen voor de subsidieaanvrager gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepalingen te dienen doelen.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Ermelo op
15 december 2020 onder nummer e200049553.
A.M. Weststrate,
secretaris,
mevrouw dra. Th.A.J. Burmanje
burgemeester,
De rijksoverheid heeft diverse regelingen vastgesteld om schade die veroorzaakt wordt door de coronacrisis, te compenseren.
Er is onder andere een regeling voor amateursportverenigingen en voor professionals in diverse organisaties en bedrijven.
Voor vrijwilligersorganisaties die zich richten op het werken met kinderen en jongeren, bestond er geen compensatieregeling. Nadat zij gezamenlijk een petitie hebben aangeboden aan de Tweede Kamer en de VNG heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen. De rijksoverheid heeft via de algemene uitkering Gemeentefonds een bedrag toegevoegd naar rato van het het aantal jongeren in de gemeente. Voor de gemeente Ermelo is € 11.000,00.beschikbaar gesteld voor compensatie van deze sector.
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Er bestaat geen (wettelijke) definitie van jeugdorganisaties sinds het vervallen van de Welzijnswet. Het gaat doorgaans om private, maatschappelijke organisaties. Ze kenmerken zich door het bieden van uitdagende activiteiten aan kinderen en jongeren, vaak vanuit een pedagogische visie en in de vorm van een vrijwilligersorganisatie.
Het kan onder andere gaan om scoutinggroepen, kinderboerderijen, kindervakantieweken en jeugdkampen.
Om sluiting van de lokale voorzieningen van jeugdorganisaties te voorkomen heeft de rijksoverheid aan de gemeenten geld beschikbaar gesteld om via een subsidie de tekorten of een gedeelte van de tekorten te compenseren, die mogelijk zijn ontstaan als gevolg van de regeringsmaatregelen om verspreiding van het virus COVID-19 te voorkomen.
Artikel 5. Kosten die niet voor subsidie in aanmerking komen
In het Subsidiebeleidskader Ermelo 2018 – 2022 en de Algemene subsidieverordening Ermelo 2019 is bepaald dat subsidie alleen verleend kan worden voor activiteiten die vastgelegd zijn in vastgesteld en bekendgemaakt beleid van de gemeente Ermelo.
In Asv artikel 11, derde lid, aanhef en onder b staat de volgende weigeringsgrond genoemd:
“als de subsidieverlening niet past binnen het vastgestelde en bekend gemaakte beleid van de gemeente Ermelo”.
Dit betekent dat er binnen deze subsidieregeling geen subsidie kan worden verleend voor kosten of tekorten voor activiteiten waarvoor de gemeenteraad niet heeft bepaald dat deze activiteiten nodig zijn voor de Ermelose samenleving en dat de gemeenteraad deze activiteiten wil stimuleren.
Als er een jaarlijkse subsidie verstrekt wordt voor de activiteiten of bijvoorbeeld een jaarlijkse subsidie voor huurcompensatie, dan is het duidelijk dat deze activiteiten vallen onder vastgesteld en bekendgemaakt beleid. Als een organisatie tot nu toe zonder gemeentelijke subsidie heeft gewerkt, dan zal de aanvraag alsnog getoetst moeten worden op het bestaande beleid.
De verdeling van de subsidie bij een dreigende overschrijding van het subsidieplafond gaat niet op volgorde van binnenkomst, maar er zal een gelijk percentage worden afgetrokken van de aangevraagde bedragen tot het te verlenen subsidiebedrag binnen het vastgestelde subsidieplafond valt. Het is daarom noodzakelijk dat de aanvragen binnen een bepaalde datum ontvangen worden, zodat een overschrijding duidelijk wordt en een percentage voor de korting vastgesteld kan worden.
Er zijn diverse (subsidie)regelingen om de kosten en tekorten die ontstaan zijn door de COVID-19-crisis te compenseren. Zowel gemeente, provincie als rijksoverheid kennen subsidieregelingen of bijvoorbeeld kwijtscheldingsregelingen voor huur van gemeentelijke gebouwen. Het is niet toegestaan om kosten of tekorten dubbel of meerdere malen te laten compenseren.
Professionele organisaties zijn om die reden uitgesloten van deze subsidieregeling, evenals amateursportverenigingen.
Deze subsidieregeling is uitsluitend bedoeld voor tekorten of kosten die ontstaan zijn door de COVID-19-crisis. Tekorten die ontstaan zijn door een andere oorzaak moeten op een andere wijze worden opgelost.
Deze subsidieregeling is uitsluitend bedoeld voor tekorten of kosten in de lokale vrijwilligersorganisaties voor jeugd. De rijksoverheid heeft voor dit doel budget overgemaakt naar de gemeenten om via subsidies de lokale voorzieningen te compenseren.
Uitleg over activiteiten die vastgelegd zijn in het vastgestelde en bekendgemaakte beleid van de gemeente Ermelo is te vinden in de toelichting bij artikel 5.
Het subsidieplafond is ter grootte van de ontvangen bedragen van de rijksoverheid voor het doel dat genoemd staat in de subsidieregeling.
Bij een dreigende overschrijding van het subsidieplafond wordt na de uiterste indieningsdatum een percentage bepaald waarmee het bedrag verdeeld wordt.
Het subsidieplafond is € 11.000,00.
Aanvrager 1 vraagt 5.000,00 aan = 36% van het totale aangevraagde bedrag.
Aanvrager 2 vraagt 3.000,00 aan = 21% van het totale aangevraagde bedrag.
Aanvrager 3 vraagt 6.000,00 aan = 43% van het subsidieplafond.
In totaal is 14.000,00 aangevraagd. Een overschrijding van 3.000,00.
Aanvrager 1 heeft 36% aangevraagd van het totale aangevraagde bedrag (36% van 14.000,00)
Aanvrager 2 heeft 21% aangevraagd van het totale aangevraagde bedrag (21% van 14.000,00)
Aanvrager 3 heeft 43% aangevraagd van het totale aangevraagde bedrag (43% van 14.000,00)
Bij alle aanvragers wordt een gezamenlijke korting ter grootte van de overschrijding van het subsidieplafond toegepast volgens de percentuele verhouding van hun aanvraag.
Aanvrager 1 krijgt een korting op de aanvraag van 36% x 3.000,00 = 1.080,00
Aanvrager 2 krijgt een korting op de aanvraag van 21% x 3.000,00 = 630,00
Aanvrager 3 krijgt een korting op de aanvraag van 43% x 3.000,00 = 1.290,00
Aanvrager 1 krijgt 5.000,00 – 1.080,00 = 3.920,00 subsidie
Aanvrager 2 krijgt 3.000,00 – 630,00 = 2.370,00 subsidie
Aanvrager 3 krijgt 6.000,00 – 1.290,00 = 4.710,00 subsidie
Totale subsidieverlening = 11.000,00. Dit is gelijk aan het subsidieplafond.
Gebruikelijk is dat subsidies worden aangevraagd voor een komende periode op grond van een planning en een begroting. De subsidie wordt verleend en een voorschot wordt verstrekt. Na afloop van de activiteiten verantwoordt de subsidieontvanger de activiteiten inhoudelijk en financieel via een jaarverslag en een jaarrekening.
De subsidies die vallen binnen deze subsidieregeling worden achteraf ingediend waarbij de verantwoording al wordt ingeleverd bij de aanvraag. Het is dan niet nodig om de normale procedure te volgen, maar de subsidie kan in één subsidiebeschikking zowel worden verleend als vastgesteld. Het ontvangen subsidiebedrag is geen voorschot, maar een vastgestelde subsidie.