Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waterland

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland houdende regels omtrent maatschappelijke ondersteuning (Uitvoeringsregeling maatschappelijke ondersteuning gemeente Waterland 2020)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWaterland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland houdende regels omtrent maatschappelijke ondersteuning (Uitvoeringsregeling maatschappelijke ondersteuning gemeente Waterland 2020)
CiteertitelUitvoeringsregeling maatschappelijke ondersteuning gemeente Waterland 2020
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Actueel/Waterland/CVDR640993.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-12-2020nieuwe regeling

06-10-2020

gmb-2020-342893

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland houdende regels omtrent maatschappelijke ondersteuning (Uitvoeringsregeling maatschappelijke ondersteuning gemeente Waterland 2020)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland,

 

overwegende dat het gewenst en noodzakelijk is dat het college nadere regels stelt over:

  • a.

    de wijze waarop in samenspraak met de cliënt wordt vastgesteld of deze in aanmerking komt voor een maatwerkvoorziening voor zelfredzaamheid, participatie, beschermd wonen of opvang;

  • b.

    het melden van calamiteiten en geweld bij de verstrekking van een voorziening door een aanbieder;

  • c.

    de jaarlijkse blijk van waardering voor mantelzorgers;

  • d.

    hoe ingezetenen, waaronder in ieder geval cliënten of hun vertegenwoordigers, worden betrokken bij de inspraak van beleid;

gelet op artikel 2, artikel 10, artikel 12 en artikel 17 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Waterland 2020,

 

B E S L U I T:

vast te stellen de navolgende Uitvoeringsregeling maatschappelijke ondersteuning gemeente Waterland 2020.

 

HOOFDSTUK 1. Algemeen

Artikel 1. Definities en begrippen

Alle definities en begrippen in deze uitvoeringsregeling hebben dezelfde betekenis als in de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Waterland 2020.

HOOFDSTUK 2. Procedureregels

Artikel 2. Melding behoefte aan maatschappelijke ondersteuning

  • 1.

    Een behoefte aan maatschappelijke ondersteuning kan door of namens een cliënt bij het college worden gemeld. Als de cliënt daarom verzoekt, zorgt het college voor ondersteuning bij het verhelderen van de ondersteuningsbehoefte.

  • 2.

    Het college bevestigt de ontvangst van een melding, op grond van artikel 2.3.2, eerste lid van de wet, schriftelijk en wijst de cliënt op de mogelijkheid gebruik te maken van gratis cliëntondersteuning.

Artikel 3. Onderzoek naar de behoeften, persoonskenmerken en voorkeuren

  • 1.

    Het college verzamelt alle voor het onderzoek, bedoeld in artikel 2.3.2, eerste lid, van de wet, van belang zijnde en toegankelijke gegevens over de cliënt en zijn situatie en maakt zo spoedig mogelijk met hem een afspraak voor een gesprek.

  • 2.

    Het college onderzoekt in samenspraak met degene door of namens wie de melding is gedaan en waar mogelijk met de mantelzorger of mantelzorgers dan wel zijn vertegenwoordiger en desgewenst familie, zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen zes weken na ontvangst van de melding:

     

    • a.

      de behoeften, persoonskenmerken en voorkeuren van de cliënt;

    • b.

      het gewenste resultaat van het verzoek om ondersteuning;

    • c.

      de mogelijkheden om op eigen kracht of met gebruikelijke hulp of algemeen gebruikelijke voorzieningen zijn zelfredzaamheid of zijn participatie te handhaven of te verbeteren, of te voorzien in zijn behoefte aan beschermd wonen of opvang;

    • d.

      de mogelijkheden om met mantelzorg of hulp van andere personen uit zijn sociale netwerk te komen tot verbetering van zijn zelfredzaamheid of zijn participatie, of te voorzien in zijn behoefte aan beschermd wonen of opvang;

    • e.

      de behoefte aan maatregelen ter ondersteuning van de mantelzorger van de cliënt;

    • f.

      de mogelijkheden om met gebruikmaking van een algemene voorziening of door het verrichten van maatschappelijk nuttige activiteiten te komen tot verbetering van zijn zelfredzaamheid of zijn participatie, onderscheidenlijk de mogelijkheden om met gebruikmaking van een algemene voorziening te voorzien in zijn behoefte aan beschermd wonen of opvang;

    • g.

      de mogelijkheden om door middel van samenwerking met zorgverzekeraars en zorgaanbieders als bedoeld in de Zorgverzekeringswet en partijen op het gebied van publieke gezondheid, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen, te komen tot een zo goed mogelijk afgestemde dienstverlening met het oog op de behoefte aan verbetering van zijn zelfredzaamheid of zijn participatie of aan beschermd wonen of opvang;

    • h.

      de mogelijkheid om een maatwerkvoorziening te verstrekken;

    • i.

      welke bijdragen in de kosten de cliënt met toepassing van het bepaalde bij of krachtens artikel 2.1.4 van de wet verschuldigd zal zijn, en

    • j.

      de mogelijkheden om te kiezen voor de verstrekking van een pgb, waarbij de cliënt in begrijpelijke bewoordingen wordt ingelicht over de gevolgen van die keuze.

  • 3.

    Het college informeert de cliënt dan wel zijn vertegenwoordiger over de gang van zaken bij het gesprek, diens rechten en plichten en de vervolgprocedure en vraagt de cliënt toestemming om zijn persoonsgegevens te verwerken.

Artikel 4. Verslag

Opmerkingen of latere aanvullingen van de cliënt of zijn gemachtigde of vertegenwoordiger op het schriftelijke verslag van het onderzoek worden aan het verslag toegevoegd.

Artikel 5. Aanvraag

  • 1.

    Een cliënt kan na het onderzoek een aanvraag om een maatwerkvoorziening schriftelijk indienen bij het college. Een aanvraag wordt ingediend door middel van een door het college vastgesteld aanvraagformulier.

  • 2.

    Het college kan een door de cliënt ondertekend verslag van het onderzoek aanmerken als aanvraag, als de cliënt dat op het verslag heeft aangegeven.

HOOFDSTUK 3. Meldingsregeling calamiteiten en geweld

Artikel 6  

Voor het melden van calamiteiten en geweld bij de verstrekking van een voorziening door een aanbieder heeft het college een toezichthouder Wmo aangesteld. Ten behoeve van een goede uitvoering van het calamiteitentoezicht is het volgende bepaald:

  • a.

    Het college brengt structureel en actief bij de aanbieders en de interne organisatie onder de aandacht dat calamiteiten en geweld bij de verstrekking van een voorziening gemeld worden bij de toezichthouder;

  • b.

    De toezichthouder draagt zorg voor een toegankelijk (online) meldpunt bij calamiteiten en geweldsincidenten;

  • c.

    De toezichthouder stelt het college binnen drie weken op de hoogte van elke ontvangen melding;

HOOFDSTUK 4. Overige bepalingen

Artikel 7. Waardering mantelzorgers

  • 1.

    De jaarlijkse blijk van waardering voor mantelzorgers in de gemeente Waterland bestaat uit:

    • a.

      invulling geven aan de ‘Dag van de mantelzorg’;

    • b.

      de mogelijkheid om per mantelzorger een mantelzorgcompliment van €50,- aan te vragen bij het college. Om als mantelzorger voor het compliment in aanmerking te komen, zijn criteria gesteld:

      • a.

        de mantelzorgontvanger is woonachtig in de gemeente Waterland;

      • b.

        de mantelzorger geeft zorg vanuit een persoonlijke band met de cliënt en ontvangt hiervoor geen financiële vergoeding;

      • c.

        de zorg is niet alledaags en wordt niet gegeven in het kader van een hulpverlenend beroep of als vrijwilligerswerk;

      • d.

        de mantelzorger verleent de zorg langdurig en intensief;

      • e.

        de mantelzorger staat als mantelzorger geregistreerd bij de gemeente.

Artikel 8. Betrekken ingezetenen bij beleid

De medezeggenschap van ingezetenen wordt vorm gegeven door het raadplegen van de Adviesraad Sociaal Domein voor het geven van gevraagd en ongevraagd advies bij de besluitvorming over verordeningen en beleidsvoorstellen op het gebied van maatschappelijke ondersteuning en/of het sociale domein.

HOOFDSTUK 6. Slotbepaling

Artikel 9. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Deze regeling wordt aangehaald als: Uitvoeringsregeling maatschappelijke ondersteuning gemeente Waterland 2020.

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland, gehouden op 6 oktober 2020.

Het college voornoemd,

drs. E.G.H. Dijk MPM

algemeen directeur/gemeentesecretaris

K.S. Heldoorn

burgemeester