Organisatie | Maastricht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maastricht houdende regels omtrent hulp bij schulden (Regeling schuldhulpverlening gemeente Maastricht 2021 e.v.) |
Citeertitel | Regeling schuldhulpverlening gemeente Maastricht 2021 e.v. |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Regeling schuldhulpverlening 2017 en verder.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2021 | nieuwe regeling | 15-12-2020 |
Het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Maastricht;
Gelet op de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, artikel 3 in samenhang met artikel 2, de Algemene wet bestuursrecht, artikel 4:81, eerste lid en de Algemene maatregel van bestuur tot invoering van een afkoelingsperiode voor natuurlijke personen ter stabilisering van hun financiële situatie (Besluit breed moratorium);
Gezien de wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening per 1 januari 2021, waarmee gemeenten een wettelijke taak krijgen op het gebied van vroegsignalering van schulden. De wet faciliteert de uitwisseling van persoonsgegevens voor vroegsignalering van schulden en het besluit over de toegang tot en het plan van aanpak voor schuldhulpverlening. Tevens dienen gemeenten op basis van signalen van betalingsachterstanden uit eigen beweging hulp aan te bieden;
Stelt vast de navolgende regeling: Regeling schuldhulpverlening gemeente Maastricht 2021 e.v.
In deze regeling wordt verstaan onder:
Schuldhulpverlening: het ondersteunen bij het vinden van een adequate oplossing gericht op de aflossing van schulden indien redelijkerwijs is te voorzien dat een natuurlijke persoon niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden of indien hij in de toestand verkeert dat hij heeft opgehouden te betalen, alsmede de nazorg;
Artikel 2. Verantwoordelijkheid college
In het kader van vroegsignalering van schulden ontvangt de gemeente van signaalpartners signalen van betalingsachterstanden op het betalen van in beginsel de huur, drinkwater, zorgverzekering, elektra, gas en warmte. Over de wijze van samenwerking rondom de aanlevering, verwerking en terugkoppeling van deze signalen zijn afspraken tussen het college en signaalpartners gemaakt, welke zijn vastgelegd in een convenant.
Artikel 3. Doelgroep gemeentelijke schuldhulpverlening
Er geldt een brede toegang tot schuldhulpverlening. Dit houdt in dat inwoners van 18 jaar en ouder zich tot het college kunnen wenden met een hulpvraag voor schuldhulpverlening.
Artikel 4. Verzoek tot schuldhulpverlening
De hulpvraag kan mondeling of schriftelijk worden gesteld aan het college.
Artikel 6. Wacht en doorlooptijden ingeval van een reguliere aanvraag schuldhulpverlening
Voor het eerste gesprek in het kader van schuldhulpverlening wordt gestreefd naar een wachttijd van 10 werkdagen. Dit betekent dat het eerste gesprek waarin de schriftelijke of mondelinge hulpvraag wordt vastgesteld in principe plaatsvindt binnen 10 werkdagen nadat iemand zich tot het college wendt voor schuldhulpverlening. De wettelijke termijn bedraagt maximaal 4 weken.
Artikel 7. Aanbod van schuldhulpverlening
Of schuldhulpverlening wordt aangeboden en, indien positief wordt beschikt, welk onderdeel c.q. combinatie van onderdelen van het schuldhulpverleningsaanbod worden aangeboden hangt onder meer af van de situatie van de inwoner, de doelstelling van de schuldhulpverlening en de voorwaarden van de betreffende onderdelen.
Client doet aan het college op verzoek of onverwijld uit eigen beweging mededeling van alle feiten en omstandigheden waarvan redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat zij van invloed kunnen zijn op de op hem van toepassing zijnde schuldhulpverlening of uitvoering ervan, voor zover gegevens over deze feiten en omstandigheden niet door het college kunnen worden verkregen.
Artikel 11. Beëindiginggronden
Onverminderd de overige bepalingen in deze regeling, kan het college besluiten tot beëindiging van de schuldhulpverlening. Het college besluit in ieder geval om de schuldhulpverlening te beëindigen indien:
Artikel 12. Verwerking persoonsgegevens schuldhulpverlening
In dit kader is het college is bevoegd tot:
het verwerken van persoonsgegevens, waaronder persoonsgegevens over gezondheid als bedoeld in artikel 4, onderdeel 15, van de Algemene verordening gegevensbescherming en persoonsgegevens van strafrechtelijke aard voor zover noodzakelijk voor de uitvoering van de taak, bedoeld in artikel 2 lid 1 sub a;
persoonsgegevens van de inwoner, die het college heeft verkregen voor de uitvoering van de taken die bij of krachtens de Jeugdwet, de Participatiewet of de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 aan het college zijn opgedragen, ook te verwerken als dat noodzakelijk is voor de uitvoering van schuldhulpverlening.
Persoonsgegevens in het kader van vroegsignalering worden bewaard zolang dat noodzakelijk is, waarbij een maximale termijn van zes maanden geldt. Daarna worden de gegevens vernietigd.
Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van Maastricht d.d. 15 december 2020.
De secretaris,
De burgemeester
TOELICHTING REGELING SCHULDHULPVERLENING GEMEENTE MAASTRICHT 2021 E.V.
De in dit artikel opgenomen definities zijn deels gebaseerd op artikel 1 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.
Artikel 2. Verantwoordelijkheid college
Met de wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening krijgen gemeenten een wettelijke taak op het gebied van vroegsignalering van schulden.
In de wet is bepaald dat alleen die signalen die een goede indicator zijn van schulden bij Algemene maatregel van bestuur kunnen worden aangewezen. Uit de Memorie van Toelichting op de wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening volgt dat dit in eerste instantie signalen zijn die betrekking hebben op betalingsachterstanden van huur, water, energie en zorgverzekering.
Artikel 3. Doelgroep gemeentelijke schuldhulpverlening
Schuldhulpverlening staat open voor alle inwoners van Maastricht van 18 jaar en ouder. In de Memorie van Toelichting op de wijziging Wet gemeentelijke schuldhulpverlening wordt verduidelijkt dat schuldhulpverlening ook toegankelijk is voor zelfstandigen zonder personeel of personen met een onderneming met schulden. Zowel particulieren als zelfstandigen zonder personeel of personen met een onderneming met schulden kunnen bij de gemeente terecht voor schuldhulpverlening, Denk hierbij aan het oplossen van schulden in combinatie met het ondersteunen bij het financieel zelfredzaam worden.
Artikel 4. Verzoek tot schuldhulpverlening Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 5 en 6. Wacht- en doorlooptijden
De wet bepaalt dat het college de inwoner inzicht geeft in de wacht- en doorlooptijden.
Wachttijd is de periode tussen het moment van melding en het eerste gesprek waarin de hulpvraag wordt gesteld. De Wet gemeentelijke schuldhulpverlening schrijft voor dat de wachttijd maximaal vier weken mag zijn en bij crisissituaties maximaal drie (werk)dagen. Korte wachttijden dragen bij aan het voorkomen en beheersen van schulden. Ingeval van vroegsignalering (artikel 5) wordt na ontvangst van een signaal van een betalingsachterstand zo snel mogelijk contact gezocht met de inwoner en een gesprek aangeboden. Ingeval een inwoner zichzelf meldt voor schuldhulpverlening (artikel 6) geldt dat in principe binnen 10 werkdagen het eerste gesprek plaatsvindt. In het verloop van een schuldhulpverleningstraject kan er ook nog sprake zijn van doorlooptijden. Ook daarin hanteren we de stelregel: hoe korter, hoe beter. Voor de doorlooptijd geldt geen vaste termijn, omdat dit per cliënt kan verschillen. Denk aan cliënten met naast financiële ook psychische of verslavingsproblemen. Dit vraagt om maatwerk.
Artikel 7. Aanbod van schuldhulpverlening
In dit artikel wordt aangegeven dat het college schuldhulpverlening verleent indien het college dit noodzakelijk acht. Op deze manier wordt enerzijds recht gedaan aan het beleidsmatige uitgangspunt van de eigen verantwoordelijkheid. Daar waar de inwoner in staat moet worden geacht om de (dreigende) schuldenproblematiek zelf aan te pakken en te regelen, kan schuldhulpverlening achterwege blijven. Anderzijds wordt hiermee recht gedaan aan het beleidsmatige uitgangspunt dat schuldhulpverlening gericht (maatwerk) ingezet dient te worden.
Artikel 8. Beschikking tot schuldhulpverlening
Dit artikel regelt dat wanneer een schuldhulpverleningstraject start, op initiatief van een inwoner of nadat een inwoner is benaderd door het college in het kader van vroegsignalering en de inwoner een hulpvraag schuldhulpverlening heeft, er een beschikking wordt afgegeven. De beschikking kan de toegang tot schuldhulpverlening inclusief een plan van aanpak inhouden of een weigering tot schuldhulpverlening. De beschikking wordt afgegeven binnen een termijn van maximaal acht weken na de dag waarop het eerste gesprek heeft plaatsgevonden. Ook hier geldt dat waar mogelijk erop gestuurd wordt om de beschikkingstermijn zo kort mogelijk te houden.
In dit artikel is aangegeven in welke situaties of op welke gronden het college het verzoek tot schuldhulpverlening kan weigeren c.q. weigert.
Met zowel de verplichting tot het verstrekken van inlichtingen en het verlenen van medewerking wordt een beroep gedaan op de eigen verantwoordelijkheid van de cliënt.
De onder a t/m f genoemde lijst van verplichtingen is niet limitatief. Afhankelijk van het schuldhulpverleningsaanbod en de situatie van de cliënt kunnen aanvullende verplichtingen gelden.
Artikel 11. Beëindigingsgronden
In dit artikel is aangegeven in welke gevallen het college besluit tot beëindigen van de schuldhulpverlening.
Artikel 12. Verwerking persoonsgegevens schuldhulpverlening
Doel van de wetswijziging Wet gemeentelijke schuldhulpverlening is om burgers met schulden te ontzorgen. Tot nu toe werd vooral een beroep op de burger gedaan voor het aanleveren van gegevens in het kader van schuldhulpverlening. Met de wijziging Wgs komt deze verantwoordelijkheid bij gemeenten te liggen. Vanaf het moment dat het eerste gesprek is ingepland tussen het college en de inwoner is het college bevoegd persoonsgegevens op te vragen en te verwerken. Dit is voordat de beschikking (toegang of weigering) tot schuldhulpverlening wordt afgegeven. De gegevensuitwisseling bij vroegsignalering is beperkter dan in het eigenlijke schuldhulpverleningstraject.
Uit de Memorie van Toelichting op de wet volgt dat een bewaartermijn van maximaal zes maanden redelijk is.
In bijzondere gevallen kan het college ten gunste van de cliënt afwijken van de bepalingen uit deze regeling. Het gebruik maken van de hardheidsclausule moet beschouwd worden als een uitzondering en niet als regel. Er moet in verband met precedentwerking dan ook duidelijk worden aangegeven waarom in een bepaalde situatie van de regeling wordt afgeweken.
Deze bepaling behoeft geen toelichting.