Organisatie | Beverwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Beverwijk (Controleverordening gemeente Beverwijk 2021) |
Citeertitel | Controleverordening gemeente Beverwijk 2021 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Controleverordening gemeente Beverwijk.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2021 | nieuwe regeling | 17-12-2020 | INT-20-56729 |
In deze verordening wordt verstaan onder:
Registeraccountant of accountant-administratieconsulent met een aantekening in het inschrijvingsregister als bedoeld in het derde lid van artikel 36, Wet op de Accountant-Administratieconsulenten of organisatie waarin voor de accountantscontrole bevoegde accountants samenwerken, belast met de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening.
De controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de door de raad benoemde accountant van:
Een in opdracht van de raad ten behoeve van de verslaglegging opgestelde verantwoording van een afzonderlijk organisatie-eenheid binnen de gemeentelijke organisatie, welke verantwoording onderdeel uit maakt van de jaarrekening.
Betreft een rapportage van de accountant over bevindingen welke tussentijdse het te controleren boekjaar wordt uitgegeven en geeft de bevindingen over het opzet, bestaan en werking van de processen onderliggende aan de totstandkoming van de jaarrekening.
Betreft een rapportage van de accountant over bevindingen over de jaarrekening controle en wordt na afloop van de accountantscontrole afgegeven.
Grensbedrag in euro’s waarboven bevindingen worden gerapporteerd.
Grensbedrag in euro’s waarboven bevindingen invloed hebben op de strekking van de door het college af te geven rechtmatigheidsverantwoording.
Het voldoen aan interne en externe wet- en regelgeving. Er wordt onderscheid gemaakt in
in formele rechtmatigheid en financiële rechtmatigheid. Formele rechtmatigheid is het naleven van financiële wetgeving met niet directe financiële gevolgen. Formele onrechtmatigheden worden wel opgenomen in het accountantsverslag maar hebben geen invloed op het accountantsoordeel. Financiële onrechtmatigheden beïnvloeden wel de rechtmatigheidsverantwoording en het accountantsoordeel doordat deze cijfermatig doorwerken in de jaarrekening. Voor een nadere uitleg over het begrip rechtmatigheid wordt verwezen naar de notitie rechtmatigheid van de commissie BBV.
Een door het college afgegeven verantwoording als onderdeel van de jaarrekening waaruit blijkt in welke mate er rechtmatig is gehandeld. Het gaat hierbij om de financiële rechtmatigheid.
Artikel 2. Opdrachtverlening accountantscontrole
In afwijkingen van het gestelde in lid 3, kan de raad in het programma van eisen opnemen, dat de raad jaarlijks voorafgaande aan de accountantscontrole in overleg met de accountant vaststelt de posten van de jaarrekening, de posten van de deelverantwoordingen, de gemeentelijke producten en de gemeentelijke organisatieonderdelen, waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht dient te besteden en welke rapporteringstoleranties hij daarbij dient te hanteren.
Artikel 5. Toegang tot informatie
De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Het college draagt er zorg voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle kantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van de gemeente.
Het college draagt er zorg voor, dat alle organisatie-eenheden van de gemeente zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten, balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.
Artikel 6. Overige controles en opdrachten
Het college kan de door de raad benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert de raad vooraf over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.
Het college draagt de zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries. Het college is voor de controle van de rechtmatige besteding van specifieke uitkeringen bevoegd de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.
Het college draagt de zorg voor de verantwoording aan derden (Belastingdienst, ABP, Sociale verzekeringsbank, CBS, e.d.) en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, is het college bevoegd hiervoor de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.
Artikel 7. Rapportering en toleranties
Het college hanteert een afwijkingentolerantie ten aanzien van de rechtmatigheidsverantwoording van 3% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves. De accountant controleert vervolgens de getrouwheid van de rechtmatigheidsverantwoording, als onderdeel van de jaarrekening, op basis van de controletoleranties zoals beschreven in het besluit accountantscontrole decentrale overheden (BADO).
Het normenkader zoals genoemd in de bijlage van deze verordening geeft het kader waarbinnen het college de financiële rechtmatigheid toetst en waarmee de accountant tot een oordeel over de rechtmatigheidsverantwoording als onderdeel van de jaarrekening kan komen.
Deze verordening treedt in werking per 1 januari 2021, met dien verstande dat zij van toepassing is op de accountantscontrole van de jaarrekening (en deelverantwoordingen) van het verslagjaar 2021 en later.
De Controleverordening gemeente Beverwijk, vastgesteld bij besluit van 2 december 2010 (2010/57938) vervalt per deze datum.
Bijlage 1: bij artikel 8: Normenkader 2021
Indien bepaalde wet- en regelgeving van toepassing is op meerdere processen of financiële stromen is ervoor gekozen deze te melden bij “algemeen.” Vervolgens is per proces of financiële stroom de specifieke wet- en regelgeving vermeld.
Voorts wordt er in de kolom “verwijzing” een aantal keer verwezen naar een opmerking. Deze opmerking is als volgt;
Daar waar geen verwijzing is genoemd wordt verwezen naar de website "www.overheid.nl." De website van de gemeente Beverwijk bevat een directe link naar het relevante onderdeel van de website.
Gedurende het begrotingsjaar kunnen wet- en regelgeving wijzigen. Het gevolg kan zijn dat het normenkader daardoor herzien moet worden omdat het normenkader dan verwijst naar verouderde wet- en regelgeving. In de praktijk zal echter getoetst worden aan de geldende wet- en regelgeving. Uit praktisch oogpunt wordt het normenkader niet aangepast bij wijzigingen van wet- en regelgeving die onderdeel uitmaken van het normenkader, maar automatisch aan de nieuwe wet- en regelgeving getoetst.