Organisatie | Alphen aan den Rijn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke Regeling Streekarchief Rijnlands Midden |
Citeertitel | Gemeenschappelijke Regeling Streekarchief Rijnlands Midden |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2006 | 01-01-2017 | Onbekend | 27-10-2010 Witte Weekblad, 09-11-2005 | 2005 / 26231 |
Bijlage bij het besluit van de raad van de gemeente Alphen aan den Rijn van 27 oktober 2005, nr 2005/13392, raadsbesluitnr 2005/111
In deze gemeenschappelijke regeling wordt verstaan onder:
de archiefbescheiden: de archiefbescheiden die behoren tot de ingevolge artikel 12, eerste lid en artikel 13, eerste lid van de Archiefwet overgedragen of nog over te dragen archieven; de archiefbescheiden, welke van het rijk, van besturen van openbare lichamen of van bijzondere personen of instellingen in bewaring of ten geschenke zijn ontvangen; de verzamelingen van geschreven, getekende of gedrukte stukken en alle overige
a het beheer van de naar de archiefbewaarplaats overgebrachte archiefbescheiden;
b het toezicht op het beheer van de nog niet naar de archiefbewaarplaats overgebrachte archiefbescheiden, die nog bij de deelnemende gemeenten berusten;
c de bevordering van de lokale en regionale geschiedbeoefening.
3 De per gemeente te verrichten werkzaamheden worden jaarlijks door de Archiefcommissie vastgesteld in een werkprogramma, waarin opgenomen:
a een basispakket, bestaande uit algemene collectieve taken en standaardtaken, gekoppeld aan het aantal strekkende meters dat is overgedragen;
b taken op verzoek, die uitdrukkelijk niet voor alle gemeenten worden uitgevoerd.
De Archiefcommissie mag niet beraadslagen of besluiten indien niet meer dan de helft van het aantal leden vertegenwoordigd is. Alle besluiten worden bij volstrekte meerderheid van stemmen genomen. Bij staking van stemmen wordt het nemen van het besluit tot een volgende vergadering uitgesteld waarin de beraadslagingen kunnen worden heropend. Bij opnieuw staken van stemmen kan het voorstel voorgelegd worden aan een arbiter (arbitragecommissie), die een bindende uitspraak doet. De arbiter (arbitragecommissie) wordt aangewezen door de Archiefcommissie.
Het nadelig saldo, blijkende uit de rekening, bedoeld in artikel 8, wordt gedekt door bijdragen van de deelnemende gemeenten en wel als volgt:
a de huisvestingskosten van het streekarchief naar verhouding van het aantal strekkende meters, dat de desbetreffende deelnemende gemeente in de archiefbewaarplaats te Alphen aan den Rijn heeft ondergebracht;
b de overige kosten naar verhouding van het aantal inwoners van de desbetreffende deelnemende gemeente.
Met betrekking tot de archiefbescheiden van het Streekarchief zijn de voorschriften omtrent de zorg, de bewaring en het beheer der archiefbescheiden alsmede die omtrent het toezicht op het beheer daarvan, zoals deze voor de gemeente Alphen aan den Rijn zijn of nader zullen worden vastgesteld, van overeenkomstige toepassing.
Hoofdstuk VIII Toetreding, uittreding, wijziging en opheffing
Van de ontvangen besluiten tot toetreding wordt door het college van Alphen aan den Rijn kennis gegeven aan de andere deelnemende gemeenten. De deelnemende gemeenten worden in de gelegenheid gesteld hun gevoelen omtrent de toetreding bekend te maken. Indien één van de deelnemende gemeenten bezwaren heeft tegen toetreding en die bezwaren binnen de door het college van Alphen aan den Rijn gestelde termijn aan deze kenbaar maakt, behoeft de toetreding de goedkeuring van tweederde van de deelnemende gemeenten.
Een uittredende deelnemende gemeente is gehouden na uittreding bij te dragen in het nadelig saldo, bedoeld in artikel 10, lid 2, en wel in het eerste jaar na uittreding het volle aandeel, in het tweede jaar na uittreding 75 % van het aandeel, in het derde jaar na uittreding 50 % van het aandeel en in het vierde jaar, volgend op de uittreding, 25 % van het aandeel.
Hoofdstuk IX Overgangs- en slotbepalingen
In afwijking van de verdeelsleutel genoemd in artikel 10, lid 2, geldt voor de begrotingsjaren 2006 tot en met 2008 de volgende verdeelsleutel bij wijze van overgangsbepaling:
Voor 2006: de oude verdeelsleutel anno 2005 aangevuld met 25 % van de meerkosten op basis van de nieuwe verdeelsleutel.
Voor 2007: de oude verdeelsleutel anno 2005 aangevuld met 50 % van de meerkosten op basis van de nieuwe verdeelsleutel.
Voor 2007: de oude verdeelsleutel anno 2005 aangevuld met 75 % van de meerkosten op basis van de nieuwe verdeelsleutel.
De gemeenschappelijke regeling is een regeling met een gemeenschappelijk orgaan ex artikel 8 lid 2 van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. Het orgaan heeft geen rechtspersoonlijkheid en kan derhalve geen personeel in dienst hebben, het beschikt niet over regelgevende bevoegdheid, er is maar één bestuursorgaan (in dit geval de Archiefcommissie) en er kunnen geen commissies van advies worden ingesteld.
Zowel raad als college gaan regeling aan
Bij de op te dragen werkzaamheden zal het veelal gaan om “bestuurstaken”, zodat het logisch is dat de regeling wordt aangegaan door de colleges. Het principe van de samenwerking en de inrichting daarvan hoort thuis in de kaderstellende en verordenende sfeer. Om die reden wordt de regeling gesloten door zowel de raden als door de colleges. Op grond van artikel 1 lid 2 van de Wgr heeft het college daarvoor de toestemming van de raad nodig.
(doelstelling, taken en bevoegdheden)
De deelnemende gemeenten leggen in dit artikel 'het belang van de regeling' vast, het werkterrein waarop het streekarchief mag opereren. Die aanduiding kon eenvoudig worden gehouden.
In lid 2 worden de taken omschreven die binnen “het belang” worden vervuld. In lid 3 wordt het zgn. basispakket geïntroduceerd: de taken die in beginsel voor elke gemeente gelijk zijn, zij het dat ook een relatie bestaat met het aantal strekkende meters dat door een gemeente is overgedragen. Naast het basispakket kunnen gemeenten ook extra werkzaamheden laten verrichten, bv. om een onderhoudsachterstand weg te werken of om te voldoen aan een publiekswens die zich in andere gemeenten niet manifesteert. Het totaal van de beoogde werkzaamheden krijgt jaarlijks een plaats in het werkprogramma dat een uitwerking is van de begroting.
Lid 3 is toegevoegd omdat artikel 16 van de Wgr een bepaling vereist m.b.t. de relatie van de vertegenwoordiger in de Archiefcommissie em zijn of haar achterban. In lid 4 is de rol, die de streekarchivaris vanouds in de praktijk binnen de Archiefcommissie vervult, geformaliseerd.
Lid 5 is toegevoegd om sneller te kunnen handelen in zaken, waar de Archiefcommissie in betrokken moet worden, maar die, gezien de grote tijdsruimte tussen de vergaderingen, niet direct beslist kunnen worden.
De Wgr stelt een aantal eisen aan het algemeen bestuur van een gemeenschappelijke regeling. Die eisen zijn verwerkt in het aanpassen van de vergaderfrequentie van de Archiefcommissie in het tweede lide (artikel 22, lid 2 Wgr) en het openbaar zijn van de vergaderingen in het vierde lid (art. 22, lid 3-5 Wgr). Lid 8 en 9 bevatten bepalingen met betrekking tot de informatieplicht t.o.v. de áchterban’van de leden van de Archiefcommissie.
Gemeenschappelijke regelingen kennen vaak hun eigen methode om de stemverhouding binnen het algemeen bestuur te regelen: naar afname van diensten, naar inwonertal, op basis van gelijkwaardigheid, of een mengsel daarvan. In deze regeling is gekozen voor het principe van stemmen op basis van gelijkwaardigheid. (Lid 5)
In tegenstelling tot de oude samenwerkingsovereenkomst wordt op grond van lid 2 niet alleen het overige personeel van het streekarchief, maar ook de streekarchivaris door het college van Alphen aan den Rijn benoemd en niet meer door de raad. Dit is mede een gevolg van het dualisme. Lid 3 is een bestendiging van de oude situatie.
Dit artikel is aangepast conform de artikelen 34 en 35 van de Wgr. Belangrijkste verschil met de huidige situatie is, dat de formele vaststelling van begroting en rekening door het bestuur van de regeling, i.c. de Archiefcommissie, geschiedt.
Dit artikel waarborgt de bevoegdheden van de gemeenteraden m.b.t. de begroting. De raden krijgen formeel de mogelijkheid hun gevoelen t.a.v. de begroting middels hun vertegenwoordigers in de Archiefcommissie kenbaar te maken.
In dit artikel is de nieuwe financiele grondslag verwerkt.
De verdere artikelen zijn grotendeels overgenomen uit de oude samenwerkingsovereenkomst en spreken voor zich.
Lid 3. Het aandeel van de desbetreffende gemeente in het jaar van uittreding is daarvoor maatgevend.
Behoort bij het besluit van de raad van de gemeente Alphen aan den Rijn van 27 oktober 2005, nr 2005/111