Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Berg en Dal

Budgethoudersregeling Berg en Dal 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBerg en Dal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBudgethoudersregeling Berg en Dal 2021
CiteertitelBudgethoudersregeling Berg en Dal 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Berg%20en%20Dal/645484/CVDR645484_1.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2021Nieuwe regeling

08-12-2020

gmb-2020-342248

Tekst van de regeling

Intitulé

Budgethoudersregeling Berg en Dal 2021

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Berg en Dal;

 

gelet op artikel 19 van de Financiële verordening Berg en Dal 2021;

besluit:

 

vast te stellen de Budgethoudersregeling Berg en Dal 2021

Artikel 1 Begrippen

  • 1.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Berg en Dal;

  • 2.

    hoofdbudgethouder: degene die ambtelijk eindverantwoordelijk is voor het totale beheer van de gemeentelijke financiële middelen;

  • 3.

    budgethouder: degene die verantwoordelijk is voor het beheren van de aan hem/haar toegekende budgetten, dit kan ook een aangewezen projectleider zijn;

  • 4.

    budgetbeheerder: een door de budgethouder aangewezen medewerker die onder de verantwoordelijkheid van de budgethouder bevoegd is om één of meer budgetten te beheren;

  • 5.

    budget: de middelen die via de programmabegroting of kredietverlening beschikbaar zijn voor het realiseren van een aantal doelstellingen, resultaat- en/of prestatieafspraken;

  • 6.

    investeringskrediet: de middelen die door de raad beschikbaar zijn gesteld om een investering te realiseren;

  • 7.

    taakveld: een door de raad geautoriseerd onderdeel van een programma uit de begroting;

  • 8.

    kostenplaats: een onderdeel van een taakveld uit de begroting op het niveau waarop het college stuurt;

  • 9.

    medewerker: een ieder die werkzaam is bij de gemeente Berg en Dal op basis van een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht dan wel op andere basis bij de gemeente Berg en Dal werkzaam is.

Artikel 2 Aanwijzing hoofdbudgethouder

  • 1.

    Het college wijst de gemeentesecretaris als hoofdbudgethouder aan voor zover het niet de budgetten van de raad betreft.

  • 2.

    Het college wijst de griffier aan als hoofdbudgethouder voor de budgetten die direct ten dienste van de raad en de griffie staan.

Artikel 3 Aanwijzing budgethouder

  • 1.

    De hoofdbudgethouder wijst per kostenplaats of investering een medewerker en een vervanger als budgethouder aan.

  • 2.

    Bij de aanwijzing van budgethouders geldt het volgende:

    • a.

      budgetverantwoordelijkheid is ondeelbaar. Per kostenplaats of investering kan slechts één budgethouder verantwoordelijk zijn;

    • b.

      medewerkers die handelen in opdracht van de gemeente en de te betalen prestatie leveren, kan de hoofdbudgethouder niet aanwijzen als budgethouder voor de desbetreffende dienst en levering.

Artikel 4 Aanwijzing budgetbeheerder (PAV-ers)

  • 1.

    De budgethouder kan één of meer budgetbeheerders (ook wel Prestatie Akkoord Verklaarders = PAV-ers) aanwijzen.

  • 2.

    De budgethouder en/of budgetbeheerder kan een vervanger voor zijn/haar budgetten aanwijzen.

  • 3.

    Medewerkers die handelen in opdracht van de gemeente en de te betalen prestatie leveren, kan de budgethouder niet aanwijzen als budgetbeheerder voor de desbetreffende dienst en levering.

Artikel 5 Budgethouderregister

De financiële afdeling houdt een register bij van de aanwijzing van budgethouders en budgetbeheerders en verwerkt deze aanwijzing in de financiële administratie.

Artikel 6 Bevoegdheden en verplichtingen

  • 1.

    De budgethouder is bevoegd financiële verplichtingen aan te gaan onder de volgende randvoorwaarden:

    • a.

      (meerjarige) financiële verplichtingen kan de budgethouder slechts aangaan nadat de budgethouder heeft vastgesteld dat hiervoor vastgestelde (meerjaren)begroting voldoende budget of investeringskrediet aanwezig is en dat deze verplichtingen passen binnen de doelstelling waarvoor het budget of investeringskrediet beschikbaar is gesteld;

    • b.

      financiële verplichtingen gaat de budgethouders niet aan als die in de toekomst onvermijdelijk tot overschrijdingen van budgetten zullen leiden;

    • c.

      financiële verplichtingen kan de budgethouder niet aangaan ten laste van de volgende budgetten:

      • kapitaallasten;

      • toerekening kostenplaatsen;

      • stortingen in reserves en voorzieningen;

      • stelposten en onvoorzien.

  • 2.

    De budgethouder is bevoegd tot het betaalbaar stellen van facturen, nadat hij heeft vastgesteld dat de geleverde goederen en diensten zijn geleverd en voldoen aan de vooraf overeengekomen prijs, kwaliteit en kwantiteit.

  • 3.

    Voor betalingen aan derden die via geautomatiseerd elektronisch berichtenverkeer of uitkeringsadministratie Sociale Zaken geschieden is geen autorisatie door de budgethouder nodig.

  • 4.

    Facturen € 2.500 of hoger legt de budgetbeheerder ter goedkeuring voor aan de budgethouder.

  • 5.

    De budgethouder controleert de juistheid van de facturen onder de € 2.500 steekproefsgewijs per kwartaal. Hiervoor verstrekt de financiële afdeling een lijst van geselecteerde facturen. De controle van deze facturen legt de budgethouder zichtbaar vast.

  • 6.

    De financiële administratie verzorgt de verantwoording van baten en lasten van verzamel- en voorschotfacturen van o.a. water, elektriciteit, belastingen, verzekeringen en telefonie.

  • 7.

    Inkoop en/of aanbesteding van diensten, leveringen en werken vindt plaats binnen de kaders van de programmabegroting, het Bevoegdhedenregister en het inkoop- en aanbestedingsbeleid.

  • 8.

    De functie van budgethouder is niet verenigbaar met functies die belast zijn met het creëren van een betaalopdracht of het applicatiebeheer van financiële systemen.

  • 9.

    Een budgethouder kan geen verplichtingen aangaan en niet tekenen voor facturen waarbij hij ook als leverancier of opdrachtnemer van de gemeente optreedt.

Artikel 7 Over- en onderschrijdingen

  • 1.

    Een budgethouder mag een budget of investeringskrediet niet overschrijden.

  • 2.

    Als er sprake is van een te verwachten overschrijding onderzoekt de budgethouder of er mogelijkheden voor dekking zijn. Als die mogelijkheden er niet zijn, moet hij daarover rapporteren aan het college.

  • 3.

    Meevallers kan de budgethouder niet inzetten om extra uitgaven te doen maar vallen vrij ten gunste van de algemene middelen.

Artikel 8 Spoedeisende verplichtingen

  • 1.

    In spoedeisende gevallen is de budgethouder bevoegd om verplichtingen aan te gaan zonder dat een (toereikend) budget of investeringskrediet aanwezig is.

  • 2.

    De budgethouder oefent de in lid 1 bedoelde bevoegdheid slechts uit na de hoofdbudgethouder en de verantwoordelijk portefeuillehouder te hebben geraadpleegd.

  • 3.

    Van een aangegane verplichting als bedoeld in lid 1 doet de budgethouder zo spoedig mogelijk mededeling aan het college onder vermelding van de noodzaak en een voorstel tot dekking.

Artikel 9 Verantwoording

  • 1.

    De budgethouder legt verantwoording af aan de hoofdbudgethouder over de realisatie van de beleidsdoelstellingen en de besteding van middelen van de aan hem/haar toegewezen budgetten conform de afspraken van de planning- en control cyclus.

  • 2.

    De hoofdbudgethouder legt verantwoording af aan het college over de totale gemeentelijke financiële middelen.

  • 3.

    De griffier legt verantwoording af aan de raad over de budgetten van de raad.

  • 4.

    Ten aanzien van de verantwoording gelden de spelregels zoals vastgelegd in de Financiële verordening Berg en Dal.

Artikel 10 Schakelbepaling

De bepalingen in deze regeling welke betrekking hebben op de budgethouder zijn van overeenkomstige toepassing op de hoofdbudgethouder en budgetbeheerder.

Artikel 11 Inwerkingtreding en intrekking

Deze budgethoudersregeling treedt in werking op 1 januari 2021 onder gelijktijdige intrekking van het Budgethoudersregeling gemeente Groesbeek 2015.

 

Aldus besloten in de vergadering van het college van de gemeente Berg en Dal van 8 december 2020.

De secretaris

E.J.W. van derVelde

De voorzitter,

mr. M.Slinkman