Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amsterdam

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent de vaststelling van Subsidieregeling Evenementenfonds Amsterdam 2021 en intrekking Subsidieregeling Evenementenfonds (Subsidieregeling Evenementenfonds Amsterdam 2021)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmsterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent de vaststelling van Subsidieregeling Evenementenfonds Amsterdam 2021 en intrekking Subsidieregeling Evenementenfonds (Subsidieregeling Evenementenfonds Amsterdam 2021)
CiteertitelSubsidieregeling Evenementenfonds Amsterdam 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Subsidieregeling Evenementenfonds.

Deze regeling vervalt van rechtswege nadat de laatste subsidie die op basis van deze regeling is verleend, is vastgesteld.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Amsterdam/CVDR419314/CVDR419314_5.html
  2. artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-12-2020nieuwe regeling

15-12-2020

gmb-2020-341914

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent de vaststelling van Subsidieregeling Evenementenfonds Amsterdam 2021 en intrekking Subsidieregeling Evenementenfonds (Subsidieregeling Evenementenfonds Amsterdam 2021)

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

gelet op artikel 3, tweede lid, van de Algemene Subsidieverordening 2013 en artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht,

 

besluit:

 

de Subsidieregeling Evenementenfonds Amsterdam 2021 vast te stellen.

 

Subsidieregeling Evenementenfonds Amsterdam 2021

 

Hoofdstuk 1 algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1.

    In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

    • a)

      ASA: Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013;

    • b)

      Beveiliging en veiligheid: maatregelen die organisatoren nemen ten behoeve van het veilig kunnen organiseren van het desbetreffende evenement.

    • c)

      College: het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam;

    • d)

      Communicatie/marketing: werkzaamheden die organisatoren uitvoeren ten behoeve van communicatie dan wel promotie van het desbetreffende evenement.

    • e)

      Evenement: het geheel van activiteiten dat een duurzame verbinding legt met de stad en haar bewoners, ondernemers en instellingen, dat bijdraagt aan de leefbaarheid en zo goed mogelijk rekening houdt met de woonomgeving;

    • f)

      Kernwaarden evenementen Amsterdam: evenementen in de openbare ruimte die (deels) vrij toegankelijk zijn, beeldbepalend zijn voor Amsterdam, een ideëel karakter hebben en passen bij de uitgangspunten creativiteit, duurzaamheid en innovatief.

    • g)

      Milieukosten/duurzaamheid: maatregelen die organisatoren nemen ten behoeve van het duurzaam organiseren van het evenement in lijn met de ‘Richtlijn Duurzame Evenementen’ onder het Evenementenbeleid Amsterdam.

    • h)

      Mobiliteit: maatregelen die organisatoren nemen ten behoeve van veilige doorstroom/instroom/uitstroom van het desbetreffende evenement.

    • i)

      Overlastbeperking: maatregelen die organisatoren treffen ten behoeve van het beperken van overlast van omwonenden in de directe omgeving van het desbetreffende evenement.

    • j)

      Projectmanagement: werkzaamheden die organisatoren uitvoeren ten behoeve van het organiseren van het desbetreffende evenement.

    • k)

      Snelloket: de plek waar subsidieaanvragen tussen 8 en 4 weken voorafgaand aan het desbetreffende evenement aangevraagd dienen te worden.

    • l)

      Sociaal maatschappelijk betrokken evenement: activiteiten die het draagvlak in de stad kunnen versterken. Voorbeelden zijn buurtgebonden initiatieven of evenementen die inzetten op het zoeken naar verbinding met de stad, haar instellingen en haar bewoners.

Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013

De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.

Artikel 3 Doel subsidieregeling

Deze subsidieregeling heeft tot doel het bevorderen van evenementen die worden georganiseerd in de gemeente Amsterdam en die aansluiten bij de criteria genoemd in artikel 6.

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten en subsidiabele kosten

  • 1.

    Het college kan eenmalige subsidie verstrekken voor het organiseren van een evenement.

  • 2.

    Voor subsidie komen uitsluitend die kosten in aanmerking die in rechtstreeks verband staan tot het te organiseren evenement. Subsidiabele kosten zijn de kosten die betrekking hebben op:

    • a.

      beveiliging en veiligheid;

    • b.

      mobiliteit;

    • c.

      milieukosten/duurzaamheid;

    • d.

      overlastbeperking,

    • e.

      projectmanagement;

    • f.

      communicatie/ marketing.

  • 3.

    Kosten zijn uitsluitend subsidiabel indien ze door de subsidieontvanger zijn gemaakt en betaald.

  • 4.

    De maximale subsidie bedraagt maximaal 50% van de subsidiabele kosten. Als het evenement waarvoor subsidie wordt gevraagd een sociaal maatschappelijk betrokken evenement betreft kan hiervan worden afgeweken.

Hoofdstuk 2 Subsidieplafond

Artikel 5 Subsidieplafond

  • 1.

    Subsidie kan worden gevraagd voor de volgende categorieën:

    • a.

      Categorie I: subsidieaanvragen vanaf 35.000 euro;

    • b.

      Categorie II: subsidieaanvragen tot 35.000 euro; en

    • c.

      Categorie III: een snelloket Evenementenfonds voor aanvragen ongeacht de hoogte, verdeeld in twee tijdvakken:

      • i.

        aanvragen tot 1 juni 2021;

      • ii.

        aanvragen vanaf 1 juni 2021 tot 1 december 2021.

  • 2.

    Per categorie, bedoeld in het eerste lid, geldt een subsidieplafond. De subsidieplafonds zijn als volgt vastgesteld:

    • a.

      Voor subsidieaanvragen uit categorie I geldt een plafond van 900.000 euro;

    • b.

      Voor subsidieaanvragen uit categorie II geldt een plafond van 200.000 euro;

    • c.

      Voor het eerste tijdvak van categorie III geldt een subsidieplafond van 200.000 euro;

    • d.

      Voor het tweede tijdvak van categorie III geldt een subsidieplafond van 200.000 euro.

  • 3.

    Indien het subsidieplafond in categorie I, categorie II of het eerste tijdvak van categorie III niet volledig wordt besteed, zal het subsidieplafond in het tweede tijdvak van categorie III met het onbestede bedrag worden verhoogd.

Artikel 6 Verdeelsleutel subsidieplafond

  • 1.

    De aanvragen voor subsidie in de categorieën I en II, als bedoeld in artikel 5, eerste lid, worden gerangschikt op een prioriteitenlijst. De prioriteitenlijst komt tot stand aan de hand van de criteria genoemd in lid 2.

  • 2.

    De rangschikking wordt bepaald door het aantal punten dat wordt gehaald op basis van de volgende criteria die zijn uitgewerkt in de bijlage die onderdeel uitmaakt van deze regeling:

    • a.

      de mate waarin het evenement bijdraagt aan de kernwaarden evenementen Amsterdam;

    • b.

      de mate waarin het evenement bijdraagt aan de verbinding met de stad;

    • c.

      de mate waarin het evenement voldoet aan de organisatorische criteria;

  • 3.

    Per criterium kan maximaal vijf punten worden gehaald en voor de verbinding met de stad maximaal tien punten.

  • 4.

    Het criterium genoemd in lid 2 onderdeel a heeft een wegingsfactor van één. Het criterium genoemd in lid 2 onderdeel b heeft een wegingsfactor van twee en het criterium genoemd in lid 2 onderdeel c heeft een wegingsfactor van één.

  • 5.

    De aanvragen worden gehonoreerd naar de scores op de criteria op de prioriteitenlijst.

  • 6.

    Indien meerdere aanvragen op dezelfde plaats op de prioriteitenlijst worden gerangschikt en door honorering van deze aanvragen het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de aanvraag met de laagste kosten als eerste gehonoreerd.

  • 7.

    Subsidie wordt uitsluitend verleend als een aanvraag een minimum van 105 punten of hoger heeft behaald op basis van lid 2, 3 en 4.

  • 8.

    Aanvragen voor subsidie in categorie III, als bedoeld in artikel 5, eerste lid, worden op volgorde van binnenkomst behandeld. Leden twee, vjif en zes zes zijn hierop niet van toepassing.

Hoofdstuk 3 Subsidieaanvraag

Artikel 7 De aanvrager

Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door rechtspersonen.

Artikel 8 Behandeling en toetsing van de aanvragen

  • 1.

    Uitsluitend volledige aanvragen worden in behandeling genomen.

  • 2.

    Indien een evenement uit andere gemeentelijke gelden subsidie ontvangt en die subsidie niet hoger is dan € 150.000,- kan er een aanvraag voor aanvullende subsidie op basis van deze regeling worden ingediend, mits de activiteiten gratis zijn en in de openbare ruimte plaatsvinden.

Artikel 9 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

  • 1.

    In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASA 2013 wordt bij de subsidieaanvraag een opgave gegeven van bij andere bestuursorganen of organisaties ingediende aanvragen voor subsidie of vergoeding ten behoeve van dezelfde activiteiten, onder vermelding van de stand van zaken met betrekking tot de beoordeling van die aanvragen.

  • 2.

    Een document dat aantoont dat het opgegeven rekeningnummer op naam van de aanvrager staat. Dit is alleen van toepassing als de aanvrager voor het eerst een subsidieaanvraag indient bij de gemeente Amsterdam.

Artikel 10 Aanvraagtermijn eenmalige subsidies

  • 1.

    Een subsidieaanvraag voor categorie I en II wordt ingediend vóór 1 januari 2021.

  • 2.

    Een subsidieaanvraag voor categorie III wordt ingediend ná 1 januari 2021 en minimaal 4 weken tot maximaal 8 weken voorafgaand aan het evenement.

Artikel 11 Aanpassing plan wegens omstandigheden in verband met de pandemie door Covid 19

  • 1.

    Ten aanzien van aanvragen in categorie I dienen uiterlijk 10 weken voorafgaand aan het evenement de definitieve plannen ingediend te worden.

  • 2.

    Ten aanzien van aanvragen in categorie II dienen uiterlijk zes weken voorafgaand aan het evenement de definitieve plannen ingediend te worden.

  • 3.

    Op grond van de plannen en de actuele gezondheidssituatie wordt ten aanzien van categorie I uiterlijk acht weken voor het evenement een inschatting gemaakt of het evenement waarvoor subsidie is aangevraagd in de voorgestelde vorm plaats kan vinden.

  • 4.

    Op grond van de plannen en de actuele gezondheidssituatie in verband met COVID-19 wordt ten aanzien van categorie II uiterlijk vier weken voor het evenement een inschatting of het evenement waarvoor subsidie is aangevraagd in de voorgestelde vorm plaats kan vinden.

  • 5.

    De inschatting als bedoeld in lid 3 en 4 wordt gedaan door het college, met inachtneming van het advies van in ieder geval de GGD.

  • 6.

    Indien de inschatting van het college is dat het voorgenomen evenement op grond van de ingediende plannen en gezondheidssituatie geen doorgang kan vinden, wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld binnen twee weken een gewijzigd plan voor hetzelfde evenement in te dienen, met inachtneming van de gezondheidssituatie.

  • 7.

    Indien de aanvrager geen gebruik maakt van de in het zesde lid gegeven mogelijkheid, dan wordt de subsidieverleningsbeschikking gewijzigd aangezien de subsidiabele activiteit niet geheel plaats zal vinden. De reeds gemaakte subsidiabele kosten die de aanvrager heeft gemaakt tot het moment waarop is besloten geen gewijzigd plan in te dienen, kunnen tot een maximum van 80% van de verleende subsidie worden verhaald.

  • 8.

    Indien voorafgaand aan het evenement waar de subsidie op ziet blijkt dat het evenement geen doorgang kan hebben wegens de gezondheidssituatie in verband met COVID-19, kan de aanvrager ten aanzien van alle categorieën de reeds gemaakte subsidiabele kosten uit de verleende subsidie verhalen tot een maximum van 80% van de verleende subsidie.

Artikel 12 Beslistermijn

  • 1.

    In afwijking op artikel 8, lid 2 van de ASA 2013 beslist het college op een aanvraag voor subsidieaanvragen categorie I en II uiterlijk voor 1 april 2021.

  • 2.

    In afwijking op artikel 8, lid 2 van de ASA 2013 beslist het college op een aanvraag voor subsidieaanvragen categorie III binnen 2 weken na ontvangst van de volledige aanvraag.

Hoofdstuk 4 Weigering van de subsidie

Artikel 13 Weigeringsgronden

  • 1.

    In aanvulling op artikel 9, eerste lid, van de ASA 2013 weigert het college een subsidie te verlenen als:

    • a.

      de subsidieaanvraag niet compleet is;

    • b.

      een aanvraag via het snelloket wordt ingediend voor een evenement waarvoor al een aanvraag is gedaan op grond van categorie I of II, als bedoeld in artikel 5.

    • c.

      voor de vergunningplichtige activiteiten geen evenementenvergunning door de burgemeester is of wordt verleend of als de aanvrager zich niet houdt aan de in de evenementenvergunning verbonden voorschriften;

    • d.

      de aanvrager voor dezelfde subsidiabele kosten reeds subsidie ontvangt van de gemeente Amsterdam of een ander bestuursorgaan;

    • e.

      de activiteiten niet voor het publiek toegankelijk zijn;

    • f.

      de score op de aanvraag minder is dan 105 punten;

    • g.

      de subsidie niet wordt aangevraagd voor de subsidiabele kosten genoemd in artikel 4;

    • h.

      de aanvrager niet kostenefficiënt werkt.

Hoofdstuk 5 Verplichtingen van de subsidieontvanger

Artikel 14 Aanvullende verplichtingen

Naast de verplichtingen op grond van artikel 10 en 11 van de ASA 2013, zijn aan de subsidie de volgende verplichtingen verbonden:

  • a.

    De subsidieontvanger is verplicht om de activiteiten op een duurzame wijze uit te voeren.

  • b.

    De subsidieontvanger houdt een inzichtelijke en controleerbare administratie bij met betrekking tot de uitvoering van het evenement en de in verband daarmee gedane uitgaven en verworven inkomsten.

  • c.

    De administratie bestaat uit een projectadministratie en een financiële administratie, waarin alle noodzakelijke gegevens tijdig, juist en volledig zijn vastgelegd en zijn te verifiëren met bewijsstukken.

  • d.

    De subsidieontvanger volgt de aanwijzingen van de toezichthouder nauwgezet op.

  • e.

    De subsidieontvanger draagt ervoor zorg dat het gebruik van bont in kleding of de verkoop van bont geen deel is van de activiteit waarvoor subsidie is verstrekt.

Hoofdstuk 6 Slotbepalingen

Artikel 15 Overgangsbepaling

  • 1.

    De Subsidieregeling Evenementenfonds wordt ingetrokken.

  • 2.

    Subsidieaanvragen die op grond van de Subsidieregeling Evenementenfonds zijn aangevraagd voor het subsidiejaar 2021, worden afgehandeld op basis van de Subsidieregeling Evenementenfonds Amsterdam 2021.

  • 3.

    Aanvragen om vaststelling van subsidies op grond van de voor 1 oktober 2017 geldende Bijzondere subsidieverordening evenementenfonds worden afgehandeld op grond van die verordening.

  • 4.

    Subsidies verleend op basis van de Subsidieregeling Evenementenfonds worden vastgesteld op grond van de Subsidieregeling Evenementenfonds.

Artikel 16 Looptijd regeling

Deze regeling treedt in werking een dag na publicatie in het Gemeenteblad en vervalt van rechtswege nadat de laatste subsidie die op basis van deze regeling is verleend, is vastgesteld.

Artikel 17 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Evenementenfonds Amsterdam 2021.

 

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van 15 december 2020.

De burgemeester

Femke Halsema

De gemeentesecretaris

Peter Teesink

Algemene toelichting

Om subsidieaanvragen voor evenementen in Amsterdam op de juiste en op een eenduidige manier te kunnen behandelen, is behoefte aan een subsidieverordening Evenementenfonds. Deze subsidieverordening Evenementenfonds moet erin resulteren dat subsidieaanvragen voor evenementen volgens de doelstellingen van het nieuwe evenementenbeleid worden behandeld.

Evenementen zijn het geheel van activiteiten die een duurzame verbinding leggen met de stad en haar bewoners, ondernemers en instellingen, die bijdragen aan de leefbaarheid en zo goed mogelijk rekening houden met de woonomgeving. Evenementen moeten de aantrekkelijkheid en positieve beleving van de stad bij bewoners en bezoekers bevorderen en positioneren de stad als leefbare, creatieve, innovatieve en dynamische hoofdstad.

In de APV zijn in de artikelen 2.40 (evenementen op de weg of het water) en 2.47 (evenementen in gebouwen) regels vastgesteld voor het houden van evenementen in Amsterdam.

Op grond van de APV kunnen evenementenvergunningen worden verleend. Wanneer een evenement op een binnen locatie wordt gehouden, is het afhankelijk van de gebruikersvergunningen of er wel of geen evenementenvergunning nodig is.

Op deze subsidieregeling zijn de ASA 2013 en de Awb van toepassing. Op sommige punten, zoals de verdeelsleutel voor het subsidieplafond, wijkt deze regeling af van de bepalingen van de ASA 2013.

 

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1

Onder een evenement wordt verstaan het geheel van activiteiten dat een duurzame verbinding legt met de stad en haar bewoners, ondernemers en instellingen, dat bijdraagt aan de leefbaarheid en zo goed mogelijk rekening houdt met de woonomgeving. Hierbij geldt dat de volgende activiteiten niet als evenement worden beschouwd:

  • Reguliere congressen en beurzen, omdat zij een louter business to business karakter hebben en als zodanig in besloten kring en op binnen locaties plaatsvinden. Reguliere congressen krijgen uit Externe betrekkingenbudget een bijdrage van € 5,-per persoon. Vanaf 1.000 personen wordt vanuit Externe betrekkingen maatwerk geleverd.

  • Tentoonstellingen van musea en voorstellingen van theaters, die tot het reguliere aanbod van deze instellingen behoren, en in die zin geen bijzondere en unieke gebeurtenis;

  • Reguliere sportwedstrijden;

  • Markten, zoals bedoeld in de Marktverordening.

 

Artikel 4Subsidiabele kosten

Subsidiabele kosten. Met deze opsomming wordt zo veel mogelijk ingegaan op de aspecten van de organisatie van het evenement die een relatie hebben met voorwaarden die kunnen voorkomen in de evenementvergunning. In grote lijnen hebben deze aspecten betrekking op zaken die de gemeente als voorwaarde kan stellen aan de uitvoering van het evenement. Zo komt een aanvrager in principe alleen in aanmerking voor subsidie als het niet de inhoud van het evenement betreft, maar de uitvoering ervan.

 

Tegenwoordig wordt vooral van de grotere evenementen een hoger basisniveau geëist qua toezicht en veiligheidsvoorzieningen. Bovendien is de verantwoordelijkheid voor het ordelijk verloop van een evenement de afgelopen jaren nadrukkelijker bij de organisatie komen te liggen. Vandaar dat evenementen in de openbare ruimte en die meer veiligheid of mobiliteitsmaatregelen moeten nemen opgenomen is in de subsidiabele kosten.

 

Artikel 5Categorieën aanvragen en subsidieplafond

De aangewezen categorieën en subsidieplafonds zijn specifiek van kracht voor aanvragen ingediend voor het jaar 2021.

 

Artikel 6Verdeelsleutel subsidieplafond

 

Deze bepaling bevat ten aanzien van aanvragen vallend onder categorie I en II een regeling voor de verdeling van het subsidieplafond die afwijkt van de regeling in de ASA 2013. Er wordt voorzien in een verdeelsleutel van het beschikbare bedrag aan de hand van inhoudelijke criteria in plaats van op volgorde van binnenkomst van de aanvragen (zoals in de ASA 2013). Dat betekent dat de verschillende subsidieaanvragen tegen elkaar moeten kunnen worden afgewogen (zie hiervoor artikel 6). Om die reden is ervoor gekozen om, eveneens in afwijking van de ASA 2013, ook voor eenmalige subsidies een vaste indieningstermijn te hanteren.

 

Ten aanzien van categorie III geldt een toekenning op volgorde van binnenkomst.

 

Op grond van artikel 10 dienen zowel eenmalige subsidies als periodieke subsidies vóór 1 januari van het jaar waarin het evenement plaatsvindt te worden aangevraagd. Indien er nog budget over is, zal dit budget worden toegevoegd aan het tweede tijdvak van categorie III en zal daarmee het subsidieplafond met het onbestede bedrag worden verhoogd.

 

Criteria in de bijlage (bijlage 1: regeling criteria Evenementenfonds)

 

Met betrekking tot categorie I en II is in het schema een rating aangebracht per item. Met deze rating wordt de prioritering aangegeven. Hierbij wordt de richtlijn gehanteerd: een aanvraag dient minimaal 105 punten te scoren om in aanmerking te kunnen komen voor subsidie. Daarbij staan drie thema’s centraal namelijk: de kernwaarden evenementen Amsterdam, Verbinding met de stad en Organisatorische criteria. Ten aanzien van categorie III geldt tevens het minimaal te scoren aantal punten van 105. Er wordt echter verleend op basis van binnenkomst.

 

De gemeente Amsterdam vindt het belangrijk om samen met Amsterdammers te zorgen voor een sociale en ondernemende stad. De gemeente wil Amsterdammers meer betrekken en laten participeren in de stad. Evenementen in de stad spelen een grote rol bij deze ontwikkeling, daarom worden de organisatoren actief betrokken bij het versterken van de zelfredzaamheid en eigen kracht van Amsterdammers en is opgenomen dat het een pre is als de subsidieontvanger mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt inzet bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.

Artikel 11 Aanpassing plan wegens omstandigheden in verband met de pandemie door Covid 19

Gelet op de uitzonderlijke situatie rondom het corona-virus en de onzekerheden die dit voor organisatoren met zich meebrengt wordt de mogelijkheid geboden om, bij signalen dat een evenement geen doorgang kan vinden vanwege gezondheidsrisico’s, een aangepast plan voor hetzelfde evenement in te dienen. Met het plan dient aangesloten te worden bij de op dat moment geldende maatregelen en kan bezien worden of het evenement alsnog doorgang kan vinden en daarmee de subsidie alsnog (gedeeltelijk) verleend kan worden. Een inschatting ten aanzien van de gezondheidsrisico’s wordt gedaan door het college, met in achtneming van een advies van de GGD.

 

Indien het evenement geen doorgang kan hebben vanwege de gezondheidssituatie, ongeacht of dat is omdat de organisator geen aangepast plan indient of omdat ook een aangepast plan op het laatste moment te grote risico’s met zich mee lijkt te brengen, kan een aanvrager de reeds gemaakte subsidiabele kosten verhalen tot een maximum van 80% van de verleende subsidie. Het gaat hierbij specifiek om kosten die gemaakt zijn tot het moment waarop besloten is dat het evenement niet (in de voorgestelde vorm) door kon gaan. Alle kosten die daarna nog door een aanvrager worden gemaakt kunnen niet verhaald worden vanuit de verleende subsidie.

Artikel 13Weigeringsgronden

Subsidieaanvragen worden door het college getoetst op basis van de criteria uit artikel 6. Indien aan deze criteria onvoldoende punten worden toegekend (minimaal 105 punten) zal de aanvraag geweigerd worden.

 

Artikel 14Aanvullende verplichtingen

Artikel 10 en 11 van de ASA 2013 regelen diverse verplichtingen voor de subsidieontvanger. Er gelden daarbij nog een aantal specifieke verplichtingen. De subsidieontvanger is verplicht activiteiten op een duurzame wijze uit te voeren. Daarbij is het van belang dat de organisator heeft nagedacht over de mate waarin hij duurzaam onderneemt en de betreffende locatie gebruikt. Op het gebied van organisatie, energie, water, afval en mobiliteit zal aangetoond moeten worden dat men voor een evenementenvergunning in aanmerking kan komen. De basis hiervoor zijn de APV (artikel 2.43) en de Wet milieubeheer (artikel 1.1 tweede lid). De duurzaamheidscriteria worden gefaseerd ingevoerd tussen 2017 en 2020. De duurzaamheidscriteria worden onderdeel van verschillende instrumenten waarover de gemeente beschikt om te sturen op duurzaamheid bij organisatoren. Naast de evenementenvergunning, worden de duurzaamheidscriteria ook opgenomen in de verplichtingen verbonden aan de beschikking.

De gemeente Amsterdam vindt het belangrijk om samen met Amsterdammers te zorgen voor een sociale en ondernemende stad. De gemeente wil Amsterdammers meer betrekken en laten participeren in de stad. Evenementen in de stad spelen een grote rol bij deze ontwikkeling, daarom worden de organisatoren actief betrokken bij het versterken van de zelfredzaamheid en eigen kracht van Amsterdammers en is opgenomen dat het een pre is als de subsidieontvanger mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt inzet bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.

 

Artikel 15 Overgangsbepaling

Eventuele bezwaar- en beroepsprocedures ten aanzien van verleende en vastgestelde subsidies op grond van de Subsidieregeling Evenementenfonds worden beoordeeld op basis van de Subsidieregeling Evenementenfonds.

Bijlage 1:  

Kernwaarden evenementen Amsterdam

 

Score

(1 -5)

Weging

1

 

Score

x

weging

Creativiteit

 

 

 

  • Is het evenement in zijn formule origineel?

 

 

 

  • Bevat het evenement unieke programma-elementen in vergelijking met soortgelijke evenementen?

 

 

 

  • Bevat het evenement verrassingselementen/vernieuwende elementen in vorm of inhoud voor bezoekers?

 

 

 

Innovatie

 

 

 

  • Is het evenement trendsettend in het gebruik van methoden en technieken of in de combinatie van disciplines en specialismen?

 

 

 

  • In hoeverre is het evenement bedoeld om innovaties op één of meerdere terreinen voor het voetlicht te brengen?

 

 

 

Leefbaarheid/ Stad in Balans

 

 

 

  • Duurzaamheid (uitwerking van plannen energie, water, afval en groen).

 

 

 

  • Geluid (beperkende)maatregelen

 

 

 

  • Maatregelen tbv toegankelijkheid van directe omgeving (park, plein)

 

 

 

  • De locatie van het evenement in het kader van spreiding

 

 

 

Handelsgeest

 

 

 

  • Worden er business-to-business mogelijkheden aan dit evenement gekoppeld?

 

 

 

  • Worden er mogelijkheden voor relatiemarketing voor bedrijven en culturele/maatschappelijke instellingen aan dit evenement gekoppeld?

 

 

 

Verbinding met de stad

Score

(1-10)

Weging

2

Score

x

weging

  • Sluit het evenement aantoonbaar aan op de hoofdlijnen van het geldende coalitieakkoord?

 

 

 

  • Worden in dit evenement dwarsverbanden gelegd met andere activiteiten en doelgroepen in het kader van citymarketing Amsterdam?

 

 

 

  • Gratis toegankelijk evenement/of onderdelen die gratis toegankelijk zijn.

 

 

 

  • Buurt- en wijk gebonden initiatief

 

 

 

Organisatorische criteria

 

Score

(1-5)

Weging

1

Score

x

weging

Communicatie

 

 

 

  • Omgevingscommunicatie (bewonerscommunicatie, klachtenafhandeling)

 

 

 

  • Is het evenement bruikbaar voor (internationale) marketing van de stad? (I amsterdam campagne)

 

 

 

Sociaal Maatschappelijke betrokkenheid initiatief/Social return

 

 

 

  • De organisator biedt (tijdelijke) werkgelegenheid aan Amsterdammers met een grote(re) afstand tot de arbeidsmarkt.

 

 

 

  • De klussen voor, tijdens of na het evenement worden uitgevoerd in samenwerking met sociale werkvoorzieningen.

 

 

 

  • De organisator betrekt sociale firma’s en sociale ondernemingen bij de organisatie van het evenement

 

 

 

  • De organisator versterkt met zijn evenement de sociale cohesie, gezondheid of onderwijs in de buurt.

 

 

 

Tijdsplanning

 

 

 

  • Wanneer vindt het evenement plaats? (ivm spreiding en off-season)

 

 

 

  • Is het een terugkerend evenement?

 

 

 

Veiligheid/mobiliteit

 

 

 

  • Zorgt de gekozen locatie voor extra veiligheidsmaatregelen/benodigdheden (afh. van aantal bezoekers, locatie, datum)

 

 

 

  • Zorgt de gekozen locatie voor extra mobiliteit/crowdmanagement maatregelen (afh.van aantal bezoekers, locatie , datum)

 

 

 

Financiën

 

 

 

  • Heeft de organisatie cofinanciering gerealiseerd?

 

 

 

  • Staat het aangevraagde subsidie bedrag in verhouding met het aantal bezoekers?

 

 

 

  • Is de subsidiabele begroting realistisch weergegeven?

 

 

 

  • Stelt de organisatie een afbouwregeling voor?