Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent de vaststelling van Subsidieregeling Evenementenfonds Amsterdam 2021 en intrekking Subsidieregeling Evenementenfonds (Subsidieregeling Evenementenfonds Amsterdam 2021) |
Citeertitel | Subsidieregeling Evenementenfonds Amsterdam 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Subsidieregeling Evenementenfonds.
Deze regeling vervalt van rechtswege nadat de laatste subsidie die op basis van deze regeling is verleend, is vastgesteld.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-12-2020 | nieuwe regeling | 15-12-2020 |
Hoofdstuk 1 algemene bepalingen
Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 3 Doel subsidieregeling
Deze subsidieregeling heeft tot doel het bevorderen van evenementen die worden georganiseerd in de gemeente Amsterdam en die aansluiten bij de criteria genoemd in artikel 6.
Artikel 9 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASA 2013 wordt bij de subsidieaanvraag een opgave gegeven van bij andere bestuursorganen of organisaties ingediende aanvragen voor subsidie of vergoeding ten behoeve van dezelfde activiteiten, onder vermelding van de stand van zaken met betrekking tot de beoordeling van die aanvragen.
Artikel 11 Aanpassing plan wegens omstandigheden in verband met de pandemie door Covid 19
Indien de inschatting van het college is dat het voorgenomen evenement op grond van de ingediende plannen en gezondheidssituatie geen doorgang kan vinden, wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld binnen twee weken een gewijzigd plan voor hetzelfde evenement in te dienen, met inachtneming van de gezondheidssituatie.
Indien de aanvrager geen gebruik maakt van de in het zesde lid gegeven mogelijkheid, dan wordt de subsidieverleningsbeschikking gewijzigd aangezien de subsidiabele activiteit niet geheel plaats zal vinden. De reeds gemaakte subsidiabele kosten die de aanvrager heeft gemaakt tot het moment waarop is besloten geen gewijzigd plan in te dienen, kunnen tot een maximum van 80% van de verleende subsidie worden verhaald.
Indien voorafgaand aan het evenement waar de subsidie op ziet blijkt dat het evenement geen doorgang kan hebben wegens de gezondheidssituatie in verband met COVID-19, kan de aanvrager ten aanzien van alle categorieën de reeds gemaakte subsidiabele kosten uit de verleende subsidie verhalen tot een maximum van 80% van de verleende subsidie.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 15 december 2020.
De burgemeester
Femke Halsema
De gemeentesecretaris
Peter Teesink
Om subsidieaanvragen voor evenementen in Amsterdam op de juiste en op een eenduidige manier te kunnen behandelen, is behoefte aan een subsidieverordening Evenementenfonds. Deze subsidieverordening Evenementenfonds moet erin resulteren dat subsidieaanvragen voor evenementen volgens de doelstellingen van het nieuwe evenementenbeleid worden behandeld.
Evenementen zijn het geheel van activiteiten die een duurzame verbinding leggen met de stad en haar bewoners, ondernemers en instellingen, die bijdragen aan de leefbaarheid en zo goed mogelijk rekening houden met de woonomgeving. Evenementen moeten de aantrekkelijkheid en positieve beleving van de stad bij bewoners en bezoekers bevorderen en positioneren de stad als leefbare, creatieve, innovatieve en dynamische hoofdstad.
In de APV zijn in de artikelen 2.40 (evenementen op de weg of het water) en 2.47 (evenementen in gebouwen) regels vastgesteld voor het houden van evenementen in Amsterdam.
Op grond van de APV kunnen evenementenvergunningen worden verleend. Wanneer een evenement op een binnen locatie wordt gehouden, is het afhankelijk van de gebruikersvergunningen of er wel of geen evenementenvergunning nodig is.
Op deze subsidieregeling zijn de ASA 2013 en de Awb van toepassing. Op sommige punten, zoals de verdeelsleutel voor het subsidieplafond, wijkt deze regeling af van de bepalingen van de ASA 2013.
Onder een evenement wordt verstaan het geheel van activiteiten dat een duurzame verbinding legt met de stad en haar bewoners, ondernemers en instellingen, dat bijdraagt aan de leefbaarheid en zo goed mogelijk rekening houdt met de woonomgeving. Hierbij geldt dat de volgende activiteiten niet als evenement worden beschouwd:
Reguliere congressen en beurzen, omdat zij een louter business to business karakter hebben en als zodanig in besloten kring en op binnen locaties plaatsvinden. Reguliere congressen krijgen uit Externe betrekkingenbudget een bijdrage van € 5,-per persoon. Vanaf 1.000 personen wordt vanuit Externe betrekkingen maatwerk geleverd.
Subsidiabele kosten. Met deze opsomming wordt zo veel mogelijk ingegaan op de aspecten van de organisatie van het evenement die een relatie hebben met voorwaarden die kunnen voorkomen in de evenementvergunning. In grote lijnen hebben deze aspecten betrekking op zaken die de gemeente als voorwaarde kan stellen aan de uitvoering van het evenement. Zo komt een aanvrager in principe alleen in aanmerking voor subsidie als het niet de inhoud van het evenement betreft, maar de uitvoering ervan.
Tegenwoordig wordt vooral van de grotere evenementen een hoger basisniveau geëist qua toezicht en veiligheidsvoorzieningen. Bovendien is de verantwoordelijkheid voor het ordelijk verloop van een evenement de afgelopen jaren nadrukkelijker bij de organisatie komen te liggen. Vandaar dat evenementen in de openbare ruimte en die meer veiligheid of mobiliteitsmaatregelen moeten nemen opgenomen is in de subsidiabele kosten.
Artikel 5Categorieën aanvragen en subsidieplafond
De aangewezen categorieën en subsidieplafonds zijn specifiek van kracht voor aanvragen ingediend voor het jaar 2021.
Artikel 6Verdeelsleutel subsidieplafond
Deze bepaling bevat ten aanzien van aanvragen vallend onder categorie I en II een regeling voor de verdeling van het subsidieplafond die afwijkt van de regeling in de ASA 2013. Er wordt voorzien in een verdeelsleutel van het beschikbare bedrag aan de hand van inhoudelijke criteria in plaats van op volgorde van binnenkomst van de aanvragen (zoals in de ASA 2013). Dat betekent dat de verschillende subsidieaanvragen tegen elkaar moeten kunnen worden afgewogen (zie hiervoor artikel 6). Om die reden is ervoor gekozen om, eveneens in afwijking van de ASA 2013, ook voor eenmalige subsidies een vaste indieningstermijn te hanteren.
Ten aanzien van categorie III geldt een toekenning op volgorde van binnenkomst.
Op grond van artikel 10 dienen zowel eenmalige subsidies als periodieke subsidies vóór 1 januari van het jaar waarin het evenement plaatsvindt te worden aangevraagd. Indien er nog budget over is, zal dit budget worden toegevoegd aan het tweede tijdvak van categorie III en zal daarmee het subsidieplafond met het onbestede bedrag worden verhoogd.
Criteria in de bijlage (bijlage 1: regeling criteria Evenementenfonds)
Met betrekking tot categorie I en II is in het schema een rating aangebracht per item. Met deze rating wordt de prioritering aangegeven. Hierbij wordt de richtlijn gehanteerd: een aanvraag dient minimaal 105 punten te scoren om in aanmerking te kunnen komen voor subsidie. Daarbij staan drie thema’s centraal namelijk: de kernwaarden evenementen Amsterdam, Verbinding met de stad en Organisatorische criteria. Ten aanzien van categorie III geldt tevens het minimaal te scoren aantal punten van 105. Er wordt echter verleend op basis van binnenkomst.
De gemeente Amsterdam vindt het belangrijk om samen met Amsterdammers te zorgen voor een sociale en ondernemende stad. De gemeente wil Amsterdammers meer betrekken en laten participeren in de stad. Evenementen in de stad spelen een grote rol bij deze ontwikkeling, daarom worden de organisatoren actief betrokken bij het versterken van de zelfredzaamheid en eigen kracht van Amsterdammers en is opgenomen dat het een pre is als de subsidieontvanger mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt inzet bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
Artikel 11 Aanpassing plan wegens omstandigheden in verband met de pandemie door Covid 19
Gelet op de uitzonderlijke situatie rondom het corona-virus en de onzekerheden die dit voor organisatoren met zich meebrengt wordt de mogelijkheid geboden om, bij signalen dat een evenement geen doorgang kan vinden vanwege gezondheidsrisico’s, een aangepast plan voor hetzelfde evenement in te dienen. Met het plan dient aangesloten te worden bij de op dat moment geldende maatregelen en kan bezien worden of het evenement alsnog doorgang kan vinden en daarmee de subsidie alsnog (gedeeltelijk) verleend kan worden. Een inschatting ten aanzien van de gezondheidsrisico’s wordt gedaan door het college, met in achtneming van een advies van de GGD.
Indien het evenement geen doorgang kan hebben vanwege de gezondheidssituatie, ongeacht of dat is omdat de organisator geen aangepast plan indient of omdat ook een aangepast plan op het laatste moment te grote risico’s met zich mee lijkt te brengen, kan een aanvrager de reeds gemaakte subsidiabele kosten verhalen tot een maximum van 80% van de verleende subsidie. Het gaat hierbij specifiek om kosten die gemaakt zijn tot het moment waarop besloten is dat het evenement niet (in de voorgestelde vorm) door kon gaan. Alle kosten die daarna nog door een aanvrager worden gemaakt kunnen niet verhaald worden vanuit de verleende subsidie.
Subsidieaanvragen worden door het college getoetst op basis van de criteria uit artikel 6. Indien aan deze criteria onvoldoende punten worden toegekend (minimaal 105 punten) zal de aanvraag geweigerd worden.
Artikel 14Aanvullende verplichtingen
Artikel 10 en 11 van de ASA 2013 regelen diverse verplichtingen voor de subsidieontvanger. Er gelden daarbij nog een aantal specifieke verplichtingen. De subsidieontvanger is verplicht activiteiten op een duurzame wijze uit te voeren. Daarbij is het van belang dat de organisator heeft nagedacht over de mate waarin hij duurzaam onderneemt en de betreffende locatie gebruikt. Op het gebied van organisatie, energie, water, afval en mobiliteit zal aangetoond moeten worden dat men voor een evenementenvergunning in aanmerking kan komen. De basis hiervoor zijn de APV (artikel 2.43) en de Wet milieubeheer (artikel 1.1 tweede lid). De duurzaamheidscriteria worden gefaseerd ingevoerd tussen 2017 en 2020. De duurzaamheidscriteria worden onderdeel van verschillende instrumenten waarover de gemeente beschikt om te sturen op duurzaamheid bij organisatoren. Naast de evenementenvergunning, worden de duurzaamheidscriteria ook opgenomen in de verplichtingen verbonden aan de beschikking.
De gemeente Amsterdam vindt het belangrijk om samen met Amsterdammers te zorgen voor een sociale en ondernemende stad. De gemeente wil Amsterdammers meer betrekken en laten participeren in de stad. Evenementen in de stad spelen een grote rol bij deze ontwikkeling, daarom worden de organisatoren actief betrokken bij het versterken van de zelfredzaamheid en eigen kracht van Amsterdammers en is opgenomen dat het een pre is als de subsidieontvanger mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt inzet bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
Eventuele bezwaar- en beroepsprocedures ten aanzien van verleende en vastgestelde subsidies op grond van de Subsidieregeling Evenementenfonds worden beoordeeld op basis van de Subsidieregeling Evenementenfonds.