Organisatie | Alphen aan den Rijn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene subsidieverordening 2006 Alphen aan den Rijn |
Citeertitel | Algemene subsidieverordening 2006 Alphen aan den Rijn |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene wet bestuursrecht
Beleidsregels subsidie vrijwilligersorganisaties
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2006 | 01-03-2011 | Onbekend | 23-12-2004 Onbekend | 2004 / 14743 |
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
A De wet: hiermee wordt bedoeld de Algemene wet bestuursrecht, titel 4.2
een door de subsidie-aanvrager te leveren product, prestatie of dienst, passend binnen het gemeentelijk beleid, waar een subsidie tegenover staat.
een overzicht van door de subsidie-aanvrager voorgenomen activiteiten (zoveel mogelijk uitgedrukt in meetbare prestaties en beoogde effecten) uit te voeren binnen een aangegeven termijn, van de daarmee verbonden kosten en van de relatie van deze activiteiten met het gemeentelijk beleid.
een onderdeel van het gemeentelijk beleid conform de productindeling in de gemeentebegroting.
de aanspraak op een financiële bijdrage van de gemeente verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan de gemeente geleverde goederen of diensten.
Een subsidie voor organisaties, bestaande uit een vast bedrag als tegemoetkoming in de bestuurlijke apparaatlasten. ( te denken valt aan bestuursvergaderingen, inschrijfkosten Kamer van koophandel, verzekering vrijwilligers)
Een subsidie, bedoeld ter (gedeeltelijke) financiering voor de activiteiten die een organisatie in een bepaald jaar zal uitvoeren. Kosten die niet terug te voeren zijn naar de activiteiten worden hiervan uitgezonderd.
de voor een boekjaar of voor een bepaald aantal boekjaren verstrekte subsidie aan rechtspersonen met volledige rechtsbevoegdheid, waarbij de subsidie-aanvrager een bedrag krijgt toegewezen om tevoren overeengekomen activiteiten te realiseren.
een geldelijke bijdrage voor de activiteiten van een instelling waarbij in beginsel geen verband bestaat tussen de kosten die de aanvrager voor een activiteit maakt en de subsidie die hij ontvangt, bedoeld om een bepaalde activiteit aan te moedigen dan wel waardering daarvoor kenbaar te maken.
een geldelijke bijdrage voor de aanschaf, bouw of verbouw van gebouwen en voor de aanschaf van andere kapitaalgoederen waarvan de lasten onevenredig zwaar op de exploitatie van een instelling drukken.
het bedrag dat gedurende het gemeentelijk begrotingsjaar binnen een bepaald product ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies.
Onder de algemene reserve van een instelling worden verstaan de reserveringen, de voorzieningen en het eigen vermogen van een instelling bij elkaar opgeteld.
Een rechtspersoon met volledige rechtspersoonlijkheid welke zich ten doel stelt om activiteiten te verrichten ten behoeve van de Alphense bevolking.
Medewerkers die de instelling nodig heeft voor de uitvoering van activiteiten, te onderscheiden in:
een halverwege het subsidie-tijdvak door de subsidie-ontvanger in te dienen overzicht van gerealiseerde activiteiten en een verklaring voor de (eventueel) niet gerealiseerde activiteiten.
Q Financiële en inhoudelijke verantwoording:
een door de subsidie-ontvanger in te dienen overzicht van gerealiseerde activiteiten, de in verband daarmee gemaakte kosten en ontvangen inkomsten en een verklaring voor de (eventueel) niet gerealiseerde activiteiten.
Burgemeester en wethouders kunnen subsidies verstrekken met betrekking tot de beleidsterreinen, conform de productindeling van de gemeentebegroting:
Artikel 3 Subsidieplafond / verdelingsmaatstaf
Indien het totaal aan aangevraagde subsidies het subsidieplafond per beleidsterrein dreigt te overstijgen, wordt bij de verdeling van het beschikbare budget:
a de 0-lijn gehanteerd ten opzichte van het subsidiebedrag van het voorgaande jaar;
b voorrang gegeven aan die aanvragen die van een groter belang zijn voor het beleid in de gemeente Alphen aan den Rijn op de terreinen als genoemd in artikel 2 lid 1, of meer zal bijdragen aan de verwezenlijking van het doel van de subsidie;
Artikel 5 De aanvraag tot subsidieverlening
A Indien een aanvraag niet tijdig is ingediend, laten burgemeester en wethouders, conform art. 4:5 van de wet, de aanvraag buiten behandeling, tenzij zwaarwegende omstandigheden aanleiding geven hiervan af te wijken. De aanvrager wordt hiervan in kennis gesteld bij voor bezwaar vatbare beschikking.
B Bij een onvolledige aanvraag wordt een hersteltermijn geboden van twee weken.
Wanneer hier geen of geen volledig gehoor aan wordt gegeven kan:
a de aanvraag niet in behandeling genomen worden, of
b de onvolledige aanvraag afgewezen worden, of
c het college een cumulatieve sanctie opleggen van 20% ten opzichte van het verstrekte subsidiebedrag van het voorgaande jaar.
a een activiteitenoverzicht waarin in ieder geval tot uiting komen de aard, omvang en intensiteit van de geplande activiteiten en een bijbehorende begroting met toelichting;
b de rekening en verantwoording over het laatst voorafgaande boekjaar met toelichting;
c de balans op de laatste dag van het voorafgaande boekjaar.
Nieuwe instellingen en/of nieuwe initiatieven die een subsidie aanvragen / waarvoor subsidie wordt aangevraagd, kunnen, wanneer de activiteiten passen binnen de gemeentelijke doelstellingen en voldoen aan het overige gesteld in deze verordening, eerst op projectbasis (maximaal 2 jaar), door middel van een eenmalige subsidie, gesubsidieerd worden.
Artikel 6 Begrotingsvoorbehoud
Een subsidie ten laste van de gemeentebegroting die nog niet is vastgesteld of goedgekeurd, wordt verleend onder de voorwaarde dat de raad voldoende gelden ter beschikking stelt of dat goedkeuring wordt verleend.
Artikel 7 Algemene subsidievoorwaarden
Om voor een subsidie in aanmerking te komen dient een instelling:
de ruimtelijke voorziening, waar de gesubsidieerde activiteit plaatsvindt, dient veilig, geschikt en toegerust te zijn voor de geplande activiteit, waarbij het streven is toegankelijkheid voor alle potentiele deelnemers (ook voor gehandicapten) te realiseren. Als het gebouw om welke reden dan ook niet toegankelijk is, moet de reden daarvan expliciet worden aangegeven.
De hoogte van de algemene reserve van een instelling moet, naar het oordeel van het College, zo laag zijn dat financiering van de activiteiten redelijkerwijs niet mogelijk is zonder gemeentelijke subsidie.
Artikel 8 Weigeringsgronden subsidieverlening
de te subsidiëren activiteit geen hiaat vormt in het reeds bestaande voorzieningenpakket in Alphen. Wanneer de te subsidiëren activiteit overeenkomt met reeds bestaande activiteiten, dient de aanvrager aan te tonen dat voor de activiteit voldoende belangstelling of behoefte bestaat onder inwoners van de gemeente.
Artikel 9 Overige verplichtingen
De administratie van de instelling moet zo zijn ingericht dat op een eenvoudige wijze een overzicht kan worden verkregen van activiteiten, bezittingen, schulden, het eigen vermogen, de reserveringen/voorzieningen en de resultaten van de instelling. Burgemeester en wethouders kunnen ter zake aan de subsidie voorschriften verbinden.
Burgemeester en wethouders kunnen aan de subsidie aanvullende voorschriften verbinden die betrekking hebben op de verwezenlijking van de doelstellingen waarvoor de subsidie wordt verleend, danwel betrekking hebben op de wijze van inzetten van middelen waarmee de gesubsidieerde activiteit wordt verricht.
Artikel 10 Vergoeding vermogensvorming
Bij de bepaling van de hoogte van de vergoeding wordt uitgegaan van de waarde van de goederen en andere vermogensbestanddelen op het tijdstip waarop de vergoeding verschuldigd wordt, met dien verstande dat in geval van ontvangst van schadevergoeding voor verlies of beschadiging van zaken wordt uitgegaan van het bedrag dat als schadevergoeding door de subsidieontvanger wordt ontvangen.
Indien een meerjarige subsidie is verleend behoudt de raad de bevoegdheid tot tussentijdse wijziging van de subsidie onder gelijktijdige aanpassing van de gevraagde prestatie. Van deze bevoegdheid wordt slechts gebruik gemaakt indien de budgettaire positie van de gemeente daar dringend aanleiding toe geeft.
Artikel 12 Peildatum kengetallen
Voor subsidies waarvan de hoogte van het subsidiebedrag wordt bepaald door ledenaantal, inwoneraantal of deelnemeraantal, is de peildatum voor deze kengetallen 1 januari van het jaar voorafgaand aan het subsidiejaar.
Artikel 13 De aanvraag tot subsidievaststelling
Artikel 14 Lagere vaststelling van subsidiebedrag
Burgemeester en wethouders kunnen, zoals gesteld in artikel 4:46 van de wet, de subsidie lager vaststellen indien:
Artikel 15 Ambtshalve vaststelling
Burgemeester en wethouders kunnen, conform artikel 4:47 van de wet, de subsidie geheel of gedeeltelijk ambtshalve vaststellen, indien:
Artikel 16 Intrekking en wijziging subsidieverlening
Zolang de subsidie niet is vastgesteld, kunnen burgemeester en wethouders, als bedoeld in artikel 4:48 en 4:50 van de wet, de subsidieverlening intrekken of ten nadele van de subsidie-ontvanger wijzigen, indien:
Artikel 17 Intrekking en wijziging subsidievaststelling
Artikel 18 Intrekking en wijziging subsidieverlening voor de toekomst
Het subsidiebedrag wordt binnen vier weken na de subsidievaststelling betaald, tenzij bij de subsidieverlening, of, indien geen beschikking tot subsidieverlening is gegeven, bij de subsidievaststelling, een andere termijn wordt bepaald waarbinnen het subsidiebedrag wordt betaald.
Artikel 20 Betaling in gedeelten
Het subsidiebedrag kan in gedeelten worden betaald. In de beschikking tot subsidieverlening wordt bepaald hoe de gedeelten worden berekend en op welke tijdstippen zij worden betaald.
Artikel 21 Verlenen van voorschotten
Indien een instelling over enig jaar meer aan voorschotten heeft ontvangen dan het definitief vastgestelde subsidiebedrag, is de instelling verplicht bij eerste aanschrijving door het college het te veel betaalde terug te betalen.
Artikel 22 Toezicht op naleving
Artikel 23 Vereiste toestemming voor bepaalde handelingen
De subsidie-ontvanger behoeft voorafgaande toestemming van burgemeester en wethouders voor de handelingen, bedoeld in artikel 4:71, eerste lid, onderdelen a tot en met j, van de wet.
Artikel 24 directe vaststelling
Artikel 25 Standaardregeling budgetsubsidies
Op budgetsubsidies is Afdeling 4.2.8 van de wet van toepassing.
Artikel 26 Ontheffing accountantsverklaring
Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van het bepaalde in artikel 4:64, tweede lid, van de wet.
Instellingen die voor deze subsidie in aanmerking wensen te komen, dienen in hun organisatie en bij de uitvoering van activiteiten een kwaliteitsnorm na te streven, welke in het activiteitenplan en het verslag apart worden omschreven. Deze kwaliteitsnormering wordt onderwerp van te voeren overleg met de subsidie-aanvrager.
Artikel 28 Behandeling van de aanvraag tot subsidieverlening
Burgemeester en wethouders treden in overleg met de subsidie-aanvrager, teneinde tot overeenstemming te komen omtrent de te subsidiëren activiteiten.
Artikel 29 De beschikking tot subsidieverlening
Artikel 30 Tussentijdse verslag en meldingsplicht van de subsidie-ontvanger
Artikel 31 De beschikking tot subsidievaststelling
Burgemeester en wethouders stellen de subsidie vast voor 31 december van het eerste jaar volgend op het jaar waarvoor subsidie is verleend.
Artikel 33 Overeenkomstige toepassing van regeling financiële verslag
Artikel 4:76 van de wet is van overeenkomstige toepassing indien de subsidie-ontvanger zijn inkomsten in overwegende mate ontleent aan de subsidie.
Artikel 34 Ontheffing accountantsverklaring inzake financiële verslag
Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van de verplichtingen, bedoeld in artikel 4:78, eerste tot en met het vierde lid, van de wet.
Artikel 35 Onderzoek accountant inzake naleving verplichtingen
Artikel 36 Subsidie voor eenmalige activiteit
Artikel 37 Waarderingssubsidie
Artikel 38 Investeringssubsidie
Indien de in de beschikking tot subsidieverlening vastgelegde bestemming wordt gewijzigd, wordt de investeringssubsidie geheel of gedeeltelijk aan de gemeente terugbetaald op basis van de resterende waarde.
Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van bij of krachtens deze verordening gestelde verplichtingen van ondergeschikte betekenis.
Burgemeester en wethouders kunnen, mits voldoende gemotiveerd, afwijken van deze verordening voor zover een strikte toepassing er van gelet op het belang van een goede subsidieregeling leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2006.
Deze verordening wordt aangehaald als: Algemene subsidieverordening 2006 Alphen aan den Rijn.
Behoort bij het besluit van de raad van de gemeente Alphen aan den Rijn van