Organisatie | Kapelle |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemeen mandaatbesluit gemeente Kapelle |
Citeertitel | Algemeen mandaatbesluit gemeente Kapelle |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2021 | nieuwe regeling | 17-11-2020 | D20.246031 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kapelle en de burgemeester van de gemeente Kapelle, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;
gelet op afdeling 10.1.1 Algemene wet bestuursrecht en artikel 171, lid 2 van de Gemeentewet;
overwegende dat het college van burgemeester en wethouders de werkterreinen en taken van de ambtelijke organisatie Kapelle heeft opgenomen in het Organisatiebesluit gemeente Kapelle;
dat het college van burgemeester en wethouders de Regeling budgethouders gemeente Kapelle heeft vastgesteld;
dat het college van burgemeester en wethouders een wijziging van het inkoop- en aanbestedingsbeleid 2017-2021 gemeente Kapelle heeft vastgesteld;
dat in dit mandaatbesluit de publiekrechtelijke en privaatrechtelijke bevoegdheden aan functionarissen in de organisatie worden toegekend om hen in staat te stellen de taken rechtmatig uit te voeren;
Algemeen mandaatbesluit gemeente Kapelle
In dit besluit wordt verstaan onder:
Artikel 2 Mandaat gemeentesecretaris
De gemeentesecretaris is bevoegd om mandaten die bij dit besluit aan functionarissen zijn verleend die onder zijn (eind)verantwoordelijkheid vallen, geheel of gedeeltelijk en al dan niet tijdelijk, in te trekken. Een dergelijk besluit wordt schriftelijk vastgelegd en ter informatie aan het college gezonden, tenzij het om een concrete, individuele aangelegenheid gaat.
Artikel 3 Mandaat overige functionarissen
Artikel 5 Mandaat portefeuillehouders
Aan de portefeuillehouders wordt mandaat verleend tot het aangaan van financiële verplichtingen en het doen van uitgaven met betrekking tot hun portefeuille mits deze passen binnen de begroting c.q. een door de raad gevoteerd (investerings)budget.
Mandaatbesluiten met betrekking tot andere bestuursorganen dan wel functionarissen die niet werkzaam zijn onder de verantwoordelijkheid van het college of de burgemeester worden genoemd in bijlage 5. Mandaatbesluiten genomen voor de inwerkingtreding van dit besluit en die niet in de bijlage zijn genoemd gelden onverkort.
Het college respectievelijk de burgemeester kan nadere instructies geven over de wijze waarop de gemandateerde bevoegdheden worden uitgeoefend. Instructies worden genoemd in bijlage 4.
Artikel 8 Personeelsaangelegenheden
Dit besluit is niet van toepassing op bevoegdheden ten aanzien van personeelsaangelegenheden. Voor die aangelegenheden geldt een apart mandaatbesluit dat is genoemd in bijlage 5.
Artikel 9 Besteding van budgetten
Indien de uitoefening van het mandaat het beslissen over de besteding van budgetten met zich meebrengt, maakt dit onderdeel uit van het betreffende mandaat.
Bij afwezigheid van de gemandateerde medewerker wordt het mandaat uitgeoefend door de coördinator van het betreffende werkterrein dan wel het betreffende afdelingshoofd. De coördinator en het afdelingshoofd van een bepaald werkterrein vervangen elkaar bij de uitoefening van bevoegdheden op grond van dit besluit.
Artikel 12 Volmacht en machtiging
Voor de toepassing van deze regeling en de daarop berustende bepalingen worden met mandaat gelijkgesteld de verlening van:
Artikel 14 Intrekking vorige besluiten
Met ingang van het tijdstip van inwerkingtreding van dit besluit wordt de Mandaatregeling gemeente Kapelle 2016, laatstelijk gewijzigd op 19 februari 2019, ingetrokken.
Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2021.
Dit besluit wordt aangehaald als "Algemeen mandaatbesluit gemeente Kapelle”.
Burgemeester en wethouders van Kapelle,
de secretaris, de burgemeester,
Bijlage 1 Aangelegenheden welke ingevolge artikel 2, eerste lid blijven voorbehouden aan het college respectievelijk de burgemeester.
Het nemen van besluiten waarbij de betreffende portefeuillehouder vooraf te kennen heeft gegeven dat het college zelf dient te beslissen
Civiele en strafrechtelijke procedures
1. Het besluit tot het aangaan van en het voeren van verweer in civiele procedures.
2. Het besluit tot het instellen van hoger beroep of cassatie namens de gemeente in civiele procedures.
3. Het nemen van besluiten ten aanzien van alternatieve geschillenbeslechting, niet zijnde arbitrage of het voorleggen van geschillen aan scheidslieden, voor zover afspraken daarover schriftelijk zijn vastgelegd.
Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen
Het ondertekenen van overeenkomsten met een ander bestuursorgaan, waarbij de wederpartij wordt vertegenwoordigd door een bestuurder, met dien verstande dat in dat geval de burgemeester een volmacht kan verlenen aan een wethouder.
Bijlage 2 Aangelegenheden welke ingevolge artikel 3, derde lid, onder b, blijven voorbehouden aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur.
Bijlage 3 Aangelegenheden welke ingevolge artikel 3, vierde lid, blijven voorbehouden aan het afdelingshoofd en de coördinator.
Het nemen van besluiten op principeverzoeken over complexe procedures met betrekking tot de fysieke leefomgeving, onder welke procedures in ieder geval worden verstaan het verlenen van omgevingsvergunningen voor het buitenplans afwijken van een bestemmingsplan danwel een omgevingsplan voor zover die niet passen binnen vastgestelde beleidsregels respectievelijk het voeren van projectprocedures;
Civiele en strafrechtelijke procedures
Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen