Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Kapelle

Algemeen mandaatbesluit gemeente Kapelle

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKapelle
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAlgemeen mandaatbesluit gemeente Kapelle
CiteertitelAlgemeen mandaatbesluit gemeente Kapelle
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 171 van de Gemeentewet
  2. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2021nieuwe regeling

17-11-2020

gmb-2020-341792

D20.246031

Tekst van de regeling

Intitulé

Algemeen mandaatbesluit gemeente Kapelle

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kapelle en de burgemeester van de gemeente Kapelle, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;

gelet op afdeling 10.1.1 Algemene wet bestuursrecht en artikel 171, lid 2 van de Gemeentewet;

overwegende dat het college van burgemeester en wethouders de werkterreinen en taken van de ambtelijke organisatie Kapelle heeft opgenomen in het Organisatiebesluit gemeente Kapelle;

dat het college van burgemeester en wethouders de Regeling budgethouders gemeente Kapelle heeft vastgesteld;

dat het college van burgemeester en wethouders een wijziging van het inkoop- en aanbestedingsbeleid 2017-2021 gemeente Kapelle heeft vastgesteld;

dat in dit mandaatbesluit de publiekrechtelijke en privaatrechtelijke bevoegdheden aan functionarissen in de organisatie worden toegekend om hen in staat te stellen de taken rechtmatig uit te voeren;

 

B E S L U I T :

vast te stellen het

Algemeen mandaatbesluit gemeente Kapelle

 

Artikel 1 Definities

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    afdelingshoofd: een functionaris die eindverantwoordelijkheid draagt voor middelenfuncties en integrale bedrijfsvoering van een toegewezen afdeling;

  • b.

    burgemeester: de burgemeester van Kapelle als bestuursorgaan en als vertegenwoordiger van de gemeente in en buiten rechte;

  • c.

    college: het college van burgemeester en wethouders van Kapelle;

  • d.

    coördinator: een functionaris die verantwoordelijk is voor de inhoudelijke aansturing van toegewezen onderdelen van een afdeling;

  • e.

    functionaris: een persoon in algemene dienst van de gemeente Kapelle dan wel een persoon die werkt onder de (eind)verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris/directeur;

  • f.

    gemeente: de gemeente als publiekrechtelijk lichaam alsmede de gemeente als privaatrechtelijke rechtspersoon;

  • g.

    gemeentesecretaris: de (loco-)gemeentesecretaris/directeur van Kapelle;

  • h.

    griffier: de griffier van de gemeenteraad van Kapelle;

  • i.

    machtiging: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;

  • j.

    mandaat: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester besluiten te nemen;

  • k.

    medewerker: een functionaris – niet zijnde een afdelingshoofd of coördinator, werkzaam onder de (eind)verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris/directeur;

  • l.

    portefeuillehouder: de burgemeester of een wethouder van de gemeente Kapelle, die bepaalde taken in zijn of haar portefeuille heeft;

  • m.

    raad: de gemeenteraad van Kapelle;

  • n.

    volmacht: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • o.

    werkterrein: een werkterrein als bedoeld in het geldende organisatiebesluit.

 

Artikel 2 Mandaat gemeentesecretaris

  • 1.

    Aan de gemeentesecretaris wordt mandaat verleend ten aanzien van de tot het college en de burgemeester behorende aangelegenheden met uitzondering van de aangelegenheden als vermeld in bijlage 1.

  • 2.

    De gemeentesecretaris is bevoegd om mandaten die bij dit besluit aan functionarissen zijn verleend die onder zijn (eind)verantwoordelijkheid vallen, geheel of gedeeltelijk en al dan niet tijdelijk, in te trekken. Een dergelijk besluit wordt schriftelijk vastgelegd en ter informatie aan het college gezonden, tenzij het om een concrete, individuele aangelegenheid gaat.

 

Artikel 3 Mandaat overige functionarissen

  • 1.

    De aan de gemeentesecretaris gemandateerde bevoegdheden worden gemandateerd aan de functionarissen die onder zijn (eind)verantwoordelijkheid vallen;

  • 2.

    De in het eerste lid genoemde functionarissen maken van het aan hen verleende mandaat slechts gebruik ten aanzien van aangelegenheden die behoren tot hun werkterrein;

  • 3.

    Aan de gemeentesecretaris blijven voorbehouden;

  • a.

    de bevoegdheden die bij of krachtens de wet aan zijn functie zijn toegekend;

  • b.

    de bevoegdheden genoemd in bijlage 2;

  • 4.

    Aan de afdelingshoofden en de coördinatoren blijven voorbehouden de bevoegdheden genoemd in bijlage 3.

 

Artikel 4 Mandaat griffier

  • 1.

    Aan de griffier wordt mandaat verleend:

  • a.

    tot het aangaan van financiële verplichtingen en het doen van uitgaven;

  • b.

    tot het aangaan van overeenkomsten en deze te ondertekenen, met uitzondering van convenanten bestuursovereenkomsten, intentieverklaringen etc.;

  • 2.

    De griffier maakt van het verleende mandaat slechts gebruik ten aanzien van aangelegenheden die behoren tot de raad of de griffie.

 

Artikel 5 Mandaat portefeuillehouders

Aan de portefeuillehouders wordt mandaat verleend tot het aangaan van financiële verplichtingen en het doen van uitgaven met betrekking tot hun portefeuille mits deze passen binnen de begroting c.q. een door de raad gevoteerd (investerings)budget.

 

Artikel 6 Mandaat externen

Mandaatbesluiten met betrekking tot andere bestuursorganen dan wel functionarissen die niet werkzaam zijn onder de verantwoordelijkheid van het college of de burgemeester worden genoemd in bijlage 5. Mandaatbesluiten genomen voor de inwerkingtreding van dit besluit en die niet in de bijlage zijn genoemd gelden onverkort.

 

Artikel 7 Instructies

Het college respectievelijk de burgemeester kan nadere instructies geven over de wijze waarop de gemandateerde bevoegdheden worden uitgeoefend. Instructies worden genoemd in bijlage 4.

 

Artikel 8 Personeelsaangelegenheden

Dit besluit is niet van toepassing op bevoegdheden ten aanzien van personeelsaangelegenheden. Voor die aangelegenheden geldt een apart mandaatbesluit dat is genoemd in bijlage 5.

 

Artikel 9 Besteding van budgetten

Indien de uitoefening van het mandaat het beslissen over de besteding van budgetten met zich meebrengt, maakt dit onderdeel uit van het betreffende mandaat.

 

Artikel 10 Ondertekening

  • 1.

    Degene die bevoegd is om in mandaat beslissingen te nemen mag ook de stukken ondertekenen die daarop betrekking hebben;

  • 2.

    Aan de portefeuillehouders wordt de bevoegdheid verleend om namens het college respectievelijk de burgemeester stukken te ondertekenen voor zover die betrekking hebben op hun portefeuille;

  • 3.

    Aan alle functionarissen wordt verder de bevoegdheid verleend om door het college op hun werkterrein voor akkoord geparafeerde en aldus genomen besluiten, namens het college te ondertekenen.

 

Artikel 11 Vervanging

Bij afwezigheid van de gemandateerde medewerker wordt het mandaat uitgeoefend door de coördinator van het betreffende werkterrein dan wel het betreffende afdelingshoofd. De coördinator en het afdelingshoofd van een bepaald werkterrein vervangen elkaar bij de uitoefening van bevoegdheden op grond van dit besluit.

 

Artikel 12 Volmacht en machtiging

Voor de toepassing van deze regeling en de daarop berustende bepalingen worden met mandaat gelijkgesteld de verlening van:

  • a.

    Volmacht;

  • b.

    Machtiging.

 

Artikel 13 Wijzigingen

  • 1.

    Het college besluit tot het wijzigen van dit besluit en/of bijlage 1;

  • 2.

    De gemeentesecretaris besluit tot het wijzigen van bijlage 2 tot en met 5.

 

Artikel 14 Intrekking vorige besluiten

Met ingang van het tijdstip van inwerkingtreding van dit besluit wordt de Mandaatregeling gemeente Kapelle 2016, laatstelijk gewijzigd op 19 februari 2019, ingetrokken.

 

Artikel 15 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2021.

 

Artikel 16 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als "Algemeen mandaatbesluit gemeente Kapelle”.

 

Kapelle, 17 november 2020

Burgemeester en wethouders van Kapelle,

de secretaris, de burgemeester,

mr. A.J. van den Berge A.M.T. Naterop

 

De burgemeester van Kapelle,

A.M.T. Naterop

 

 

Bijlage 1 Aangelegenheden welke ingevolge artikel 2, eerste lid blijven voorbehouden aan het college respectievelijk de burgemeester.

 

 

  • A.

    Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

Algemeen

  • 1.

    Het nemen van besluiten waarbij artikel 169, vierde lid van de Gemeentewet van toepassing is;

  • 2.

    Het nemen van besluiten waarbij wordt afgeweken van bij besluit vastgesteld beleid, vastgestelde regelingen en/of voorschriften, tenzij dit in het betreffende beleid, de regeling en/of voorschrift anders staat geregeld;

  • 3.

    Het nemen van besluiten waarbij wordt afgeweken van een extern advies;

  • 4.

    Het nemen van besluiten die leiden of kunnen leiden tot de overschrijding van het budget c.q. de begroting;

  • 5.

    Het nemen van besluiten waarbij een mandaatgever of gemandateerde persoonlijk betrokken is;

  • 6.

    Het nemen van besluiten waarbij de gemandateerde om welke reden dan ook twijfelt of van het mandaat gebruik mag of moet worden gemaakt;

  • 7.

    Het nemen van besluiten waarbij de mandaatgever vooraf te kennen heeft gegeven zelf te willen beslissen;

Het nemen van besluiten waarbij de betreffende portefeuillehouder vooraf te kennen heeft gegeven dat het college zelf dient te beslissen

 

Publiekrecht

  • 1.

    Het doen van voorstellen aan de raad;

  • 2.

    Het vaststellen van regels omtrent de ambtelijke organisatie;

  • 3.

    Het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften, nadere regels en beleidsregels, voor zover de bevoegdheid tot vaststelling hiervan niet bij de raad ligt;

  • 4.

    Het nemen van besluiten op bezwaar in afwijking van het advies van de commissie voor bezwaarschriften;

  • 5.

    Het nemen van besluiten met gebruikmaking van een hardheidsclausule in een wettelijke regeling;

  • 6.

    Het verlenen van mandaat aan externen die niet werkzaam zijn onder directe verantwoordelijkheid van het college of de burgemeester;

  • 7.

    Het treffen, wijzigen of opheffen van een gemeenschappelijke regeling voor zover het een aangelegenheid van het college betreft;

  • 8.

    Aan de burgemeester blijft voorbehouden het nemen van besluiten in het kader van de openbare orde en veiligheid op grond van formele wetgeving;

  • 9.

    Aan de burgemeester blijft voorbehouden het nemen van besluiten in het kader van de openbare orde en veiligheid op basis van hoofdstuk twee van de Algemene plaatselijke verordening, met uitzondering van het nemen van besluiten met betrekking tot het organiseren van a-evenementen.

     

Privaatrecht

Aanbestedingen

  • 1.

    Het nemen van een besluit tot het starten van een nationale of Europese aanbestedingsprocedure;

  • 2.

    Het nemen van een gunningsbesluit na een nationale of Europese aanbestedingsprocedure.

     

Overeenkomsten

  • 1.

    Het aangaan van overeenkomsten die voortvloeien uit een nationale of Europese aanbestedingsprocedure;

  • 2.

    Het besluit tot het aangaan van PPS-constructies, convenanten, intentieverklaringen, exploitatieovereenkomsten en bestuursovereenkomsten;

  • 3.

    Het besluit tot het aangaan van een overeenkomst tot aankoop of verkoop van gronden voor een bedrag van meer dan €1.000.000.

     

Civiele en strafrechtelijke procedures

1. Het besluit tot het aangaan van en het voeren van verweer in civiele procedures.

2. Het besluit tot het instellen van hoger beroep of cassatie namens de gemeente in civiele procedures.

3. Het nemen van besluiten ten aanzien van alternatieve geschillenbeslechting, niet zijnde arbitrage of het voorleggen van geschillen aan scheidslieden, voor zover afspraken daarover schriftelijk zijn vastgelegd.

 

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen

  • 1.

    Het aanvragen van surseance van betaling en faillissement.

  • 2.

    Het besluit tot oprichting of deelneming in een rechtspersoon.

  • 3.

    Het besluit tot aanvaarding of afwijzing van erfstellingen, legaten en/of schenkingen.

  • 4.

    Het besluit tot het doen van beleggingen op de kapitaalmarkt.

  • 5.

    Het besluit tot het verstrekken van geldleningen via de kapitaalmarkt.

  • 6.

    Het geven van garanties, borgstellingen en dergelijke.

  • 7.

    Het kwijtschelden en buiten invordering stellen van civiele vorderingen boven een bedrag van €10.000.

     

Volmacht

Het ondertekenen van overeenkomsten met een ander bestuursorgaan, waarbij de wederpartij wordt vertegenwoordigd door een bestuurder, met dien verstande dat in dat geval de burgemeester een volmacht kan verlenen aan een wethouder.

 

B. Overige aangelegenheden

  • 1.

    Het benoemen van personen als vertegenwoordiger van de gemeente Kapelle in bestuurs- en toezichthoudende organen van publiekrechtelijke en privaatrechtelijke rechtspersonen;

  • 2.

    Het benoemen van personen in adviesorganen van het college, met uitzondering van de benoeming van een planschadeadviseur;

  • 3.

    Het benoemen van personen in (bestuurs)commissies als bedoeld in artikel 83 en 84 van de Gemeentewet;

  • 4.

    Het aanwijzen van een gemeenteambtenaar als bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b en c van de Gemeentewet.

 

 

Bijlage 2 Aangelegenheden welke ingevolge artikel 3, derde lid, onder b, blijven voorbehouden aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur.

 

  • A.

    Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

Publiekrecht

  • 1.

    Het aanwijzen van een (plaatsvervangend) klachtencoördinator;

  • 2.

    Het nemen van besluiten op klachten met betrekking tot een afdelingshoofd voor zover het de interne beoordeling van een klacht betreft.

     

  • B.

    Overige aangelegenheden

  • 1.

    Het aanstellen van een vertrouwenspersoon;

  • 2.

    Het nemen van besluiten met betrekking tot het ontzeggen van de toegang tot het gemeentehuis en de buitendienst.

     

Bijlage 3 Aangelegenheden welke ingevolge artikel 3, vierde lid, blijven voorbehouden aan het afdelingshoofd en de coördinator.

 

  • A.

    Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

     

Publiekrecht

  • 1.

    Het aanwijzen of benoemen van toezichthouders en andere functionarissen ter uitvoering van wet- en regelgeving en zo nodig de uitgifte van legitimatiebewijzen, met uitzondering van de gevallen genoemd in bijlage 1;

  • 2.

    Het aanwijzen van vertegenwoordigers van de gemeente en gemeentelijke bestuursorganen in rechtsgedingen en bij de hoorzittingen van de commissie voor de bezwaarschriften;

  • 3.

    Het aanvragen van vergunningen of subsidies ten behoeve van de gemeente;

  • 4.

    Het nemen van besluiten om bezwaar of (administratief) beroep aan te tekenen of een verzoek om (wijziging of opheffing van) een verzoek om voorlopige voorziening in te dienen namens de gemeente of het gemeentebestuur in bestuursrechtelijke procedures;

  • 5.

    Het nemen van besluiten op bezwaar conform het advies van de commissie voor de bezwaarschriften;

  • 6.

    Het nemen van besluiten op verzoeken om informatie, indien het verzoek om informatie geheel wordt geweigerd;

  • 7.

    Het nemen van besluiten tot het toepassen van bestuursdwang of het opleggen van een bestuurlijke boete of dwangsom;

  • 8.

    Het nemen van besluiten op principeverzoeken over complexe procedures met betrekking tot de fysieke leefomgeving, onder welke procedures in ieder geval worden verstaan het verlenen van omgevingsvergunningen voor het buitenplans afwijken van een bestemmingsplan danwel een omgevingsplan voor zover die niet passen binnen vastgestelde beleidsregels respectievelijk het voeren van projectprocedures;

  • 9.

    Het nemen van besluiten waaruit verplichtingen of uitgaven voortvloeien die hoger zijn dan €25.000;

  • 10.

    Aan het afdelingshoofd blijft voorbehouden het nemen van besluiten op klachten met betrekking tot medewerkers van de betreffende afdeling en voor zover het de interne beoordeling van een klacht betreft.

     

Privaatrecht

Aanbestedingen

  • 1.

    Het nemen van een besluit tot het starten van een meervoudige onderhandse aanbestedingsprocedure;

  • 2.

    Het nemen van een besluit tot het uitsluiten van een inschrijver ter zake van een aanbestedingsprocedure;

  • 3.

    Het nemen van een gunningsbesluit na een meervoudige onderhandse aanbestedingsprocedure;

  • 4.

    Het nemen van een besluit tot het afwijken van het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid in een onderhandse aanbestedingsprocedure.

     

Overeenkomsten

  • 1.

    Het aangaan van overeenkomsten die voortvloeien uit een meervoudig onderhandse aanbestedingsprocedure;

  • 2.

    Het aangaan van overeenkomsten tot verkoop van gronden voor een bedrag hoger dan €250.000.

     

Civiele en strafrechtelijke procedures

  • 1.

    Het treffen van een schikking in een civiele of strafrechtelijke procedure, indien hiervoor middelen in de vigerende begroting beschikbaar zijn.

     

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen

  • 1.

    Het aangaan van verplichtingen en het doen van uitgaven hoger dan €50.000 voor werken en €25.000 voor leveringen en diensten;

  • 2.

    Het aanvaarden van een aanbod tot sponsoring;

  • 3.

    Het nemen van besluiten over verzoeken om schadevergoeding hoger dan €10.000 voor zover dergelijke verzoeken op grond van de verzekeringspolis niet aan de verzekeraar moeten worden overgedragen;

  • 4.

    Het kwijtschelden en buiten invordering stellen van civiele vorderingen beneden een bedrag van €10.000.

     

  • B.

    Overige aangelegenheden

     

Aanwijzing

  • 1.

    Het aanwijzen van medewerkers dan wel derden die niet werken onder de (eind)verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris/directeur voor de uitvoering van taken en verantwoordelijkheden in het kader van beheer, onderhoud, inspectie en toezicht van werken, gebouwen en installaties;

  • 2.

    Voor zover de uitvoering van taken en verantwoordelijkheden als bedoeld onder 1 plaats moet vinden door een coördinator, is de aanwijzing voorbehouden aan het afdelingshoofd.

     

Machtiging

  • 1.

    Het verlenen van een machtiging tot het vertegenwoordigen van de gemeente in een gerechtelijke procedure.

 

 

Bijlage 5 Mandaatverlening aan derden die niet werkzaam zijn onder de verantwoordelijkheid van het college respectievelijk de burgemeester.

 

  • 1.

    Besluit mandaat hoorplicht bij crisismaatregel ingevolge de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg;

  • 2.

    Besluit mandaat melding en aanvraag voorbereiding verzoekschrift voor zorgmachtiging ingevolge de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg gemeente Kapelle;

  • 3.

    Mandaatbesluit functiegebied P&O 2018 gemeente Kapelle;

  • 4.

    Mandaatbesluit RUD Zeeland 2019 gemeente Kapelle;

  • 5.

    Mandaatbesluit Wegsleepverordening gemeente Kapelle