Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
De Bilt

Verordening cliëntenparticipatie Sociale Zaken

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDe Bilt
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening cliëntenparticipatie Sociale Zaken
CiteertitelVerordening cliëntenparticipatie Sociale Zaken Gemeente De Bilt
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet werk en bijstand, art. 7, lid 1
  2. Wet werk en bijstand, art. 47

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-08-200501-05-2018nieuwe regeling

30-06-2005

Biltbuis 27-07-2005

rv09-05-2005

Tekst van de regeling

Intitulé

De raad van de gemeente De Bilt,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 9 mei 2005, met het onderwerp Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken;

overwegende dat het noodzakelijk is de cliëntenparticipatie in het kader van de Wet werk en bijstand bij verordening te regelen;

gelet op artikel 7 lid 1 en artikel 47 van de Wet werk en bijstand;

B E S L U I T

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken.

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

a) gemeente: Gemeente De Bilt

b) college: het college van burgemeester en wethouders van De Bilt;

c) portefeuillehouder: de wethouder van Sociale Zaken;

d) afdeling: de afdeling Sociale Zaken;

e) hoofd: hoofd van de afdeling;

f) cliënt: uitkeringsgerechtigde van de afdeling;

g) belangenorganisatie: een organisatie in de gemeente, die de belangen behartigt van de doelgroep;

h) doelgroep: inwoners van de gemeente met een inkomen op of rond het bijstandsniveau;

i) cliëntenraad: het door het college aangestelde adviesorgaan bestaande uit personen, die al dan niet namens belangenorganisaties worden geacht de belangen te behartigen van de doelgroep.

Artikel 2 Doelstelling, taken en bevoegdheden Cliëntenraad

  • 1.

    Doelstelling van de cliëntenraad is de kwaliteit van de dienstverlening bij de uitvoering van de Wet werk en bijstand waar mogelijk te verhogen.

  • 2.

    De taken van de cliëntenraad bestaan uit:

    • a.

      het behartigen van de collectieve belangen van de ingezetenen van de gemeente , die aanspraak kunnen maken op een uitkering ingevolge de door de gemeente uit te voeren sociale zekerheidswetten;

    • b.

      het gevraagd en ongevraagd adviseren aan het college over het beleid en uitvoering van de aan de gemeente opgedragen wetten en regelingen in het kader van de Wet werk en bijstand, de daaruit voortvloeiende uitvoeringsregelingen en het gemeentelijk minimabeleid zoals voorgeschreven in artikel 47 Wet werk en bijstand.

  • 3.

    De cliëntenraad treedt niet op namens individuele cliënten. De cliëntenraad is wél bevoegd zich uit te spreken over gehanteerde procedures, regelingen, richtlijnen en uitvoeringsvoorschriften.

Artikel 3 Werkwijze

  • 1.

    Het college vraagt de cliëntenraad om advies op een zodanig tijdstip, dat het van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit. Dit houdt onder meer in dat de cliëntenraad wordt betrokken bij het vaststellen van:

    • a.

      de hoofdlijnen van nieuw beleid;

    • b.

      de vragen die ten grondslag liggen aan de evaluatie.

  • 2.

    In het geval het college bij zijn besluitvorming afwijkt van het advies van de cliëntenraad, wordt dit bij het voorstel vermeld, waarbij tevens is aangegeven op welke gronden van het advies van de cliëntenraad is afgeweken.

  • 3.

    Het college stelt op eigen initiatief de cliëntenraad in kennis van de informatie ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de cliëntenraad. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen.

  • 4.

    Het college stelt de cliëntenraad alle informatie ter beschikking waar de cliëntenraad om vraagt.

  • 5.

    Tussen het college, vertegenwoordigd door de portefeuillehouder, en de cliëntenraad vindt minimaal 2 maal per jaar een overleg plaats.

Artikel 4 Samenstelling Cliëntenraad

  • 1.

    De cliëntenraad bestaat uit ten minste vijf stemgerechtigde leden.

  • 2.

    De leden kiezen uit hun midden een voorzitter en zonodig andere functionarissen.

  • 3.

    De individuele leden van de cliëntenraad vormen zoveel mogelijk een representatieve vertegenwoordiging van het cliëntenbestand van de Afdeling.

  • 4.

    Het hoofd woont op verzoek van de cliëntenraad de vergaderingen bij voor het geven van advies, informatie of een toelichting. Hij is geen lid van de cliëntenraad en kan eventueel een vervanger aanwijzen.

Artikel 5 Benoeming en zittingsduur leden cliëntenraad

  • 1.

    Het college stelt de leden aan en verleent de leden ontslag.

  • 2.

    De aanstelling van de leden gebeurt op voordracht van de cliëntenraad. Het college is niet gebonden aan de voordracht. Een afwijzing van de voordracht wordt door het college met redenen omkleed.

  • 3.

    Het college verleent leden van de cliëntenraad uitsluitend op eigen verzoek of op verzoek van de cliëntenraad ontslag.

  • 4.

    De zittingsduur voor de leden is, behoudens tussentijds aftreden, vier jaar. De zittende leden zijn direct herbenoembaar. De maximale zittingsduur is in principe twee termijnen, waarvan met redenen omkleed kan worden afgeweken.

  • 5.

    Als de hoedanigheid waaraan een lid zijn benoeming ontleent eindigt, kan hij nog maximaal zes maanden lid zijn van de cliëntenraad.

Artikel 6 Faciliteiten

  • 1.

    Ten behoeve van de cliëntenraad wordt jaarlijks in de begroting een budget opgenomen.

  • 2.

    Ten laste hiervan kunnen onder meer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering en organisatiekosten.

  • 3.

    De gemeente stelt kosteloos vergaderruimte, verzend- en kopieerfaciliteiten beschikbaar ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de cliëntenraad.

  • 4.

    het college wijst binnen de gemeente een contactpersoon als aanspreekpunt voor de cliëntenraad.

Artikel 7 Vergaderingen en vergaderorde

  • 1.

    De cliëntenraad vergadert zoveel malen als de leden dat nodig achten, maar ten minste viermaal per jaar.

  • 2.

    De vergaderingen zijn als regel openbaar. De cliëntenraad kan besluiten een besloten of huishoudelijke vergadering te houden.

  • 3.

    De cliëntenraad mag niet besluiten tenzij de meerderheid van de leden aanwezig is, behoudens besluiten krachtens artikel 7 lid 4.

  • 4.

    Indien op twee of meer achtereenvolgende vergaderingen de meerderheid van de leden niet aanwezig was, kan de cliëntenraad besluiten over die kwesties welke ook de vorige keer reeds waren geagendeerd.

  • 5.

    De cliëntenraad besluit bij meerderheid van stemmen.

Artikel 8 Nadere regels, intrekking of wijziging, evaluatie

  • 1.

    Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet plaats nadat de cliëntenraad hierover is gehoord.

  • 2.

    Het functioneren van de cliëntenraad en de samenwerking wordt jaarlijks door de portefeuillehouder en de cliëntenraad geëvalueerd.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1.

    De verordening treedt in werking op de achtste dag na de afkondiging van dit besluit.

  • 2.

    De verordening wordt aangehaald als “Verordening cliëntenparticipatie Sociale Zaken Gemeente De Bilt”.

Aldus besloten door de raad van gemeente De Bilt in zijn openbare vergadering van 30 juni 2005,

de gemeenteraad van de gemeente De Bilt,

de griffier, de voorzittter,

mr. O. Pol mr A. Tchernoff