Organisatie | West Maas en Waal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening interne en externe klachtenbehandeling gemeente West Maas en Waal |
Citeertitel | Verordening interne en externe klachtenbehandeling gemeente West Maas en Waal |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2009 | Nieuwe regeling | 11-12-2008 Onbekend | Onbekend |
In deze verordening wordt verstaan onder:
1. klacht: een uiting van ongenoegen over gedragingen van een bestuursorgaan en leden daarvan of een ambtenaar in de uitoefening van zijn/haar functie;
2. klager: de natuurlijk persoon of rechtspersoon die een klacht of een verzoek tot
onderzoek van een klacht heeft ingediend;
4. Ambtenaar:iedereen die bij de gemeente West Maas en Waal in een dienstverhouding
werkzaam is met uitzondering van het onderwijzend personeel en zij die deel uitmaken van een bestuursorgaan als bedoeld onder 3;
5. Afdelingshoofd: hoofd van de afdeling waarop de klacht betrekking heeft;
6. Klachtencoördinator: de door het college van burgemeester en wethouders aangewezen
die belast is met de procedurele bewaking van de klacht;
7. Ombudsman:degene, die door de gemeenteraad van West Maas en Waal is benoemd
8. Gedraging: het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijke persoon of rechtspersoon handelen of nalaten door respectievelijk:
een bestuursorgaan, de voorzitter of lid van een bestuursorgaan of een ambtenaar, in de uitoefening van zijn/haar functie;
een gedraging van een ambtenaar, verricht in de uitoefening van zijn/haar functie, wordt aangemerkt als een gedraging van het bestuursorgaan waarbij hij/zij in dienst is;
9. Rechterlijke instanties: personen of colleges, bij of krachtens de wet geheel of ten dele met rechtspraak belast en te dien aanzien van het openbaar bestuur onafhankelijk, voor zover het deze rechtspraak betreft;
10. Wettelijk geregelde voorziening zoals bedoeld in de Wet Nationale Ombudsman,
administratief- met uitzondering van de klachtenregeling in hoofdstuk II van deze wet.
1.Deze ambtelijke functionaris, i.c. een medewerker van de afdeling Bestuurs- en Management-ondersteuning (cluster Juridische Zaken), heeft als taak:
Artikel 4 Behandeling van de klacht
De gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de wethouders afzonderlijk verlenen mandaat aan de klachtbehandelaars om de klacht af te handelen en de klager in kennis te stellen van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, zijn oordeel daarover, alsmede van de eventuele conclusies die daaraan worden verbonden, zoals bedoeld in de artikelen 9:11 en 9:12 Awb.
Klachtbehandelaars zijn: a. het hoofd van de afdeling waarop de klacht betrekking heeft; b. de gemeentesecretaris, als de klacht een afdelingshoofd betreft; c. de brandweercommandant, als het een lid van de Vrijwillige Brandweer betreft; d. de burgemeester, als het de gemeentesecretaris of de griffier betreft; e. burgemeester en wethouders, als het een (lid van een) bestuursorgaan betreft;
De klachtbehandelaar stelt klager schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het het onderzoek naar de klacht, zijn oordeel daarover, alsmede van de eventuele conclusies die daaraan worden verbonden (artikel 9:12 lid 1 Awb). Het college van burgemeester en wethouders, degene over wiens gedraging is geklaagd en de klachtencoördinator ontvangen een kopie van deze afdoening.
B. EXTERNE KLACHTENREGELING/OMBUDSVOORZIENING
Artikel 8 Onverenigbare betrekkingen
In elk geval vallen onderstaande functies onder artikel 81 r, lid 1 van de Gemeentewet.
Tot ombudsman zijn niet benoembaar:
De ombudsman is van rechtswege van zijn functie ontheven wanneer de benoemingstermijn is verstreken.
De rechtspositieregelingen, die op ambtenaren in dienst van de gemeente van toepassing zijn, gelden niet ten aanzien van de ombudsman.