Organisatie | Altena |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Altena houdende regels omtrent de heffing en invordering van haven- en kadegelden (Verordening haven- en kadegelden 2021) |
Citeertitel | Verordening haven- en kadegelden 2021 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening haven- en kadegelden 2020.
De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2021.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-12-2020 | nieuwe regeling | 15-12-2020 |
Artikel 1. Aard van de heffing, belastbaar feit
Onder de naam havengeld wordt een recht geheven ter zake van het gebruik overeenkomstig de bestemming van voor de openbare dienst bestemde gemeentewateren (Biesboschhaven, Beatrixhaven, RWS haven) of van andere voor de openbare dienst bestemde werken of inrichtingen, die in beheer of onderhoud zijn bij de gemeente.
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
vaartuig: alle soorten van varende en drijvende voorwerpen welke gebezigd kunnen worden en/of ingericht zijn voor het vervoer te water van personen en/of goederen, waaronder mede vaartuigen dienende tot beoefening van de watersport of in gebruik ten behoeve: van de sportvisserij, evenals vaartuigen dienende tot uitvoering van werkzaamheden onder in of boven water zoals baggermolens, zandbakken, vlotten en drijvende inrichtingen, elevators, dokken, sleepboten, duwboten en daarmede gelijk te stellen vaartuigen alsmede woonschepen;
zeeschip: een vaartuig zoals bedoeld in artikel 2, lid 1, dat wordt gebruikt voor de vaart ter zee of dat blijkens zijn constructie uitsluitend of in hoofdzaak voor de vaart ter zee is bestemd en elk schip dat is voorzien van een document, afgegeven door het bevoegde gezag van het land waar het schip is ingeschreven, waaruit blijkt dat het geschikt is voor de vaart ter zee;
Green Award certificaat: een certificaat dat door de Stichting Green Award wordt uitgereikt. Vaartuigen met een Green Award certificaat hebben tijdens een inspectie aangetoond dat zij voldoen aan bovenwettelijk eisen op het gebied van milieu, veiligheid en kwaliteit. Er zijn 3 soorten certificaten; Brons, Zilver en Goud met ieder hun eigen kortingspercentage op het havengeld.
Belastingplichtig is de schipper, de reder, de eigenaar van het vaartuig, degene die het schip heeft gecharterd en/of degene die gebruik maakt van de kade- en havenwerken waaronder begrepen de verlader en de reparateur. De aanslag kan worden tenaamgesteld van degene die daartoe schriftelijk een verzoek indient onder voorwaarde dat voldoende zekerheid wordt gegeven over de betaling van de aanslag.
Artikel 6. Heffingstijdvak en stapelen van tarieven
De belasting wordt geheven over de aaneengesloten verblijfsduur in één kwartaal dan wel, indien vooraf aangifte is gedaan van een al dan niet wisselend verblijf over een periode van een week of meer, de desbetreffende abonnementsperiode (maximaal een kwartaal). Een tariefwijziging gaat in, direct na afloop van de betreffende in de tarieventabel genoemde termijn.
Indien de verblijfsduur niet gelijk is aan één van de in de tarieventabellen genoemde termijnen wordt het verschuldigde bedrag berekend door het bedrag van de naastliggende kortere termijn te verhogen met de belasting over het resterende gedeelte van de verblijfsduur. Indien ook het resterende gedeelte van de verblijfsduur niet gelijk is aan een van de in de tarieventabellen genoemde termijnen vindt op dat gedeelte het bepaalde in de vorige volzin op overeenkomstige wijze plaats en zo vervolgens. Indien een gedeelte van een termijn resteert wordt dit voor een gehele termijn gerekend.
Voor de toepassing van de tarieven:
wordt, in afwijking van het in de onderdelen 1, 2 en 3 bepaalde, het laadvermogen in tonnen dan wel de grootste breedte en lengte over alles ambtshalve vastgesteld indien de in de onderdelen 1, 2 en 3 bedoelde meetbrief niet wordt overgelegd of indien deze de vereiste gegevens niet vermeldt; dan wel de bedoelde meetbrief nog niet is opgesteld. Indien achteraf blijkt dat de werkelijke tonnage meer dan 100 ton afwijkt van het werkelijke tonnage vindt verrekening plaats;
begint bij voortgezet verblijf in de haven respectievelijk gebruik van de kade na afloop van de termijn waarvoor haven– respectievelijk kadegeld is geheven (aanslag opgelegd is) dan wel van de abonnementsperiode een nieuwe termijn en neemt met betrekking tot de laatstbedoelde termijn het gebruik van de haven respectievelijk van de kade opnieuw een aanvang;
Artikel 11. Verschuldigdheid en aangifte
Onverwijld na binnenkomst van de haven dient de belastingplichtige zich via het VHF 12 kanaal of telefonisch via het 06 telefoonnummer zoals vermeld op het bord zoals dat geplaatst is op de havendam aan de ingang van de haven te melden. De belastingplichtige is bij die melding verplicht om (eventueel via de voice mail) de naam van het betreffende schip, het europanummer, de naam van de schipper met zijn of haar telefoonnummer, het tijdstip van binnenvaren en de vermoedelijke ligtijd te vermelden. Tevens dient vermeld te worden of gebruik wordt gemaakt van een abonnement en voor welke termijn dat abonnement wordt genomen.
De tarieven in deze verordening genoemd zijn exclusief omzetbelasting tenzij dit expliciet gemeld wordt.
Het haven - en kadegeld moet worden betaald binnen dertig dagen na de dagtekening van het aanslagbiljet.
Artikel 14. Restitutie en overschrijving
Indien een vaartuig wordt vervangen door een ander vaartuig, wordt het voor het vervangen vaartuig over de nog niet verstreken maanden van de lopende termijn betaalde havengeld op verzoek van de belastingplichtige verrekend met het verschuldigde havengeld over die maanden voor het vervangende vaartuig, met dien verstande dat, indien het laatstgenoemde havengeld lager is dan het betaalde, teruggave van het verschil niet plaatsvindt.
De Verordening haven- en kadegelden 2020 van 17 december 2019 vervalt met ingang van de in artikel 17, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Altena van 15 december 2020.
De griffier,
drs. S.J. Peet
De voorzitter,
drs. E.B.A. Lichtenberg MCM
Bijlage 1 Tarieventabel havens, behorende bij de Verordening haven- en kadegelden 2021
Het tarief onder a,b,c,d,e,f,g,h,j,k,l,m,n en o wordt per keer (per dag) dat wordt geladen of gelost verhoogd met | |||||||||
een aaneengesloten tijdvak van 48 uren en een aaneengesloten tijdvak beginnende op vrijdag om 17.00 uur en eindigende op maandag om 9.00 uur. | |
Een termijn vangt aan op het aanvangstijdstip van het gebruik van de haven en, zo dit niet gemeld is, op de eerste dag van de termijn om 0.00 uur.
De aanduiding ‘n.v.t.’ betekent dat de betreffende termijn niet van toepassing is voor het betreffende soort vaartuig.
Wanneer de toepassing van de tarieventabel havens leidt tot een lager bedrag aan havengeld dan
€ 13,50 wordt de aanslag vastgesteld op € 13,50 (exclusief BTW).
Behorende bij het raadsbesluit van de gemeente Altena van 15 december 2020.
Bijlage 2 Tarieventabel kaden, behorende bij de Verordening haven- en kadegelden 2021
Wanneer voor de afname van elektriciteit en water geen inworp van munten plaatsvindt en de toepassing van de tarieventabel kaden voor het gebruik van elektriciteit en water leidt tot een lager bedrag aan kadegeld dan € 5,00 wordt de aanslag vastgesteld op € 5,00 (inclusief BTW).
Behorende bij het raadsbesluit van de gemeente Altena van 15 december 2020.