Organisatie | Heerlen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeente Heerlen - Uitwerkingsbesluit cameratoezicht gemeentelijke gebouwen |
Citeertitel | Uitwerkingsbesluit cameratoezicht gemeentelijke gebouwen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 6 van de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-12-2020 | Openbare orde en veiligheid - cameratoezicht gemeentelijke gebouwen | 08-12-2020 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heerlen;
Gelezen het voorstel Vaststellen uitwerkingsbesluit cameratoezicht gemeentelijke gebouwen van 8 december 2020 2020 en met registratienummer BWV-20000752
Overwegende dat het gewenst is om een uitwerkingsbesluit vast te stellen omtrent de uitleg van de volgende (wettelijke) voorschriften;
Gelet op het bepaalde in artikel 6 en artikel 32 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)en het bepaalde in het Intern Privacybeleid van de gemeente Heerlen;
mede gelet op het bepaalde in de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO), het bepaalde in de (nog vast te stellen) Uitwerkingsbesluit toegang gemeentelijke gebouwen van de gemeente Heerlen en het bepaalde in de (nog vast te stellen) Uitwerkingsbesluit logische toegangsbeveiliging gemeente Heerlen;
mede gelet op het bepaalde in het Onderzoeksprotocol vermoeden van een schending van de integriteit van de gemeente Heerlen;
mede gelet op het bepaalde in artikel 27 lid van de Wet op de ondernemingsraden (WOR) en de instemming van de OR op 12 november 2020;
Vast te stellen het navolgende: Uitwerkingsbesluit cameratoezicht gemeentelijke gebouwen
Een uitwerkingsbesluit geeft aan hoe een bepaalde bevoegdheid van het college wordt uitgevoerd, en bevat daartoe richtlijnen die duidelijkheid verschaffen. In dit uitwerkingsbesluit is uitgewerkt de wijze waarop binnen de gemeentelijke organisatie wordt omgegaan met cameratoezicht in en rondom de gemeentelijke gebouwen. Dit cameratoezicht kan helpen tegen bijvoorbeeld diefstal of beschadiging van eigendommen, maar kan ook helpen bij de veiligheid van bezoekers en medewerkers. Maar de inbreuk op de privacy van de werknemers en bezoekers is groot, het doel van de camerabewaking dient dus groter te zijn dan de privacy schending. Daarnaast zijn bij het daadwerkelijk gebruik van camerabewaking extra organisatorische en technische beschermingsmaatregelen noodzakelijk (artikel 32 van de AVG). Noodzakelijke technische maatregelen zijn nader uitgewerkt in de BIO.
Privaat cameratoezicht: Privaat cameratoezicht is gericht op het beschermen van eigendommen en personen (zaaksbescherming). De bepalingen uit de gemeentewet gelden niet voor particulier of bedrijfsmatig gebruik van camera’s welke gericht zijn op de bescherming en veiligheid van de private eigendommen. In deze gevallen is het camera gebruik volledig gebonden aan de voorschriften van de Algemene Verordening Persoonsgegevens. Dit geldt ook voor situaties waarin de gemeente als eigenaar van een pand of terrein camera’s gebruikt met het oog op de bescherming van dat eigendom.
Basisbeveiligingsniveau (BBN): Een basisbeveiligingsniveau is een vaststelling van het vereiste beveiligingsniveau van een proces of informatiesysteem. De mogelijke niveaus zijn BBN1 (laag), BBN2 (midden) en BBN3 (hoog). De BBN-classificatie wordt in de BIO gebruikt om te bepalen welke eisen en maatregelen uit de norm van toepassing zijn op welke processen en welke systemen. Wanneer voor een proces of informatiesysteem de BIV-classificaties (beschikbaarheid, integriteit, en vertrouwelijkheid) bekend zijn kan het basisbeveiligingsniveau hieruit worden afgeleid op basis van de regels die zijn beschreven in de BIO (bijlage 2 van de BIO).
BBN2 – basis beveiligingsniveau 2: Dit beveiligingsniveau is relevant wanneer ambtenaren en/of bestuurder informatie of bijzondere persoonsgegevens met een verhoogd vertrouwelijkheidsniveau verwerken. Denk hierbij aan informatie in het kader van de beleidsvorming, privaatrechtelijke (rechts)handelingen enzovoorts
4 - Plaatsing van de camera’s en monitoren
Op basis van de risicoanalyse zoals bedoeld in artikel 2 lid 3, en na weging van belangen neemt de operationeel verantwoordelijke een besluit inzake de daadwerkelijke plaatsing van camera’s en monitoren, met een verplichte consultatie van de Functionaris Integriteit (FI), de Chief Information Security Officer (CISO), en de Functionaris Gegevensbescherming (FG). Hierbij wordt volgende afwegingskader gehanteerd:
Verborgen: Niet toegestaan, tenzij sprake is van bijzondere omstandigheden, waarbij de toelaatbaarheid bepaald wordt door het Wetboek van Strafrecht (bindend advies teamleider Juridische zaken), de AVG (bindend advies FG) en het Onderzoeksprotocol integriteit (bindend advies FI). Toestemming kan alleen gegeven worden door de Algemeen Directeur. Ook moet de gemeente hiervoor altijd een DPIA uitvoeren. Ook als het heimelijk cameratoezicht incidenteel is.
6 - Toegang tot de apparatuur en de opnames
De beelden kunnen in het geval van een onderzoek overgedragen worden aan politie en/of justitie. De opgenomen beelden van de strafbare feiten worden meegenomen bij aangifte van de strafbare feiten en overgedragen aan de bevoegde opsporingsambtenaar als bewijsmateriaal. Te denken valt aan strafrechtelijke feiten, zoals fysiek geweld, vernieling, aanranding, seksuele mishandeling, diefstal, brandstichting, bedreiging met wapens.
Als het voor het functioneren van het camerasysteem noodzakelijk is, dat camerabeelden door medewerkers van Functioneel Beheer worden bekeken, gaan deze medewerkers zorgvuldig om met het beeldmateriaal. In geval van bijzonderheden met betrekking tot het functioneren van het camerasysteem, wordt dit gemeld aan de verantwoordelijk teamleider.
9 - Informeren medewerkers en publiek
Alle medewerkers worden door de werkgever actief op de hoogte gesteld over dit uitwerkingsbesluit door middel van actieve berichtgeving op het intranet. Bezoekers aan de gemeentelijke locaties worden op de hoogte gesteld door middel van stickers en/of informatiebladen en/of informatieposters bij de ingang en de receptiebalie. Dit onder regie van de operationeel verantwoordelijke.