Organisatie | Elburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening leges 2021 |
Citeertitel | Verordening leges 2021 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-12-2020 | nieuwe regeling | 14-12-2020 |
De raad van de gemeente Elburg;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 10 november 2020;
gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel a en b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;
besluit: vast te stellen de volgende verordening: Verordening op de heffing en de invordering van leges 2021.
Onder de naam leges, worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse Identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.
Leges worden niet geheven voor:
diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;
het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);
1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.
2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid van de Crisis- en herstelwet.
1. De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.
2. De leges voor digitale dienstverlening wordt in afwijking van het bepaalde in het eerste lid geheven bij wege van voldoening op aangifte door middel van directe betaling via iDeal of soortgelijke betaling.
Artikel 7. Termijnen van betaling
1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:
2. De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.
Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.
Artikel 10. Overdracht van bevoegdheden
Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:
een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.
Artikel 11. Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven voor de heffing en de invordering van leges.
Artikel 12. Inwerkingtreding, overgangsrecht en citeertitel
1. De Verordening op de heffing en de invordering van leges 2020 van 16 december 2019, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan
2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.
3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2021.
4. Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening leges 2021.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 14 december 2020.
De voorzitter, ir J.N. Rozendaal
De griffier, mr. ir. M.C. Luiting.
Tarieventabel, behorende bij de verordening leges 2021
Titel 1. Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 1. Burgerlijke stand
Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap, of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk: | ||
Voor zover de plechtigheden in het Agnietenklooster (Jufferenstraat 6) plaatsvinden op maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 17.00 uur: | ||
Het tarief bedraagt op andere tijdstippen dan onder paragraaf 1.1.1.1 genoemd op maandag tot en met vrijdag, na ontheffing van het college van burgemeester en wethouders: | ||
Het tarief bedraagt op zaterdag om 10.00, 11.00, 14.00 en 15.00 uur: | ||
Op maandag van 8.30 uur tot 9.15 uur wordt gelegenheid geboden, in het gemeentehuis (Zuiderzeestraatweg Oost 19), tot een kosteloze huwelijksvoltrekking of registratie partnerschap. | ||
Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk; | ||
Op een trouwlocatie anders dan het gemeentehuis of de trouwzaal in het Agnietenklooster, op maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur: | ||
Het tarief bedraagt op andere tijdstippen dan onder paragraaf 1.1.2.1 genoemd op maandag tot en met vrijdag, na ontheffing van het college van burgemeester en wethouders: | ||
Het tarief bedraagt op zaterdag om 10.00, 11.00, 14.00 en 15.00 uur: | ||
Het tarief bedraagt voor de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, zonder ceremonie aan het loket van het gemeentehuis (Zuiderzeestraatweg Oost 19): | ||
Overige bepalingen en tarieven gerelateerd aan huwelijksvoltrekkingen of geregistreerd partnerschap: | ||
Als de huwelijkskandidaten ervoor kiezen om een gemeenteambtenaar als getuige te laten optreden, bedraagt het tarief per getuige: | ||
Voor het in behandeling nemen van een verzoek tot aanwijzing van een trouwlocatie is het tarief | ||
- een trouwboekje of partnerschapsboekje in een normale uitvoering (incl. omslag) | ||
Het tarief bedraagt voor het kalligraferen van een trouwboekje of partnerschapsboekje | ||
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand. Hieronder vallen: a. een afschrift van een akte van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 23b, tweede lid, van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek; b. een uittreksel als bedoeld in artikel 23b, eerste lid, van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek; c. een verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 49a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek; d. een attestatie de vita, als bedoeld in artikel 19k van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en e. een meertalig uittreksel uit een akte van de burgerlijke stand. |
Hoofdstuk 2. Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart
Hoofdstuk 4. Verstrekkingen uit de basisregistratie personen
Hoofdstuk 5. Verstrekkingen uit het Kiezersregister
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet |
Hoofdstuk 7 Bestuursstukken (gereserveerd)
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 9. Overige publiekszaken
Hoofdstuk 10. Gemeentearchief (gereserveerd)
Hoofdstuk 11. Huisvestingswet 2014
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: | ||
- tot indeling in een urgentiecategorie als bedoeld in artikel 13, tweede lid, van de Huisvestingswet 2014 |
Hoofdstuk 13. Gemeentegarantie
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: | ||
- tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening |
Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 6. Intrekking omgevingsvergunning
Hoofdstuk 7. Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Hoofdstuk 8. Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
Hoofdstuk 10. In deze titel niet benoemde beschikking en overige
Titel 3. Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn en niet vallend onder titel 2
Hoofdstuk 2. Organiseren evenementen of markten
Hoofdstuk 4. Huisvestingswet 2014
Hoofdstuk 5. Marktstandplaatsen
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: | ||
- tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet |
Hoofdstuk 7. In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een andere, in deze titel niet benoemde vergunning of ontheffing of tot het nemen van een andere beschikking |