Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Kapelle

Mandaatinstructie gemeente Kapelle

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKapelle
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatinstructie gemeente Kapelle
CiteertitelMandaatinstructie gemeente Kapelle
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 10:6 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2021nieuwe regeling

17-11-2020

gmb-2020-336297

D20.246029

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatinstructie gemeente Kapelle

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kapelle en de burgemeester van de gemeente Kapelle, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;

gelet op:

artikel 7 van het Algemeen mandaatbesluit gemeente Kapelle;

artikel 10:6 van de Algemene wet bestuursrecht;

overwegende dat:

het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester op grond van het Algemeen mandaatbesluit gemeente Kapelle bevoegdheden hebben gemandateerd;

het ten behoeve van de eenheid van bestuur wenselijk is om instructies te geven ter zake van de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden;

b e s l u i t :

vast te stellen de navolgende instructie: Mandaatinstructie gemeente Kapelle

 

Artikel 1 Definities

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. afdelingshoofd: een functionaris die eindverantwoordelijkheid draagt voor middelenfuncties en integrale bedrijfsvoering van een toegewezen afdeling;

b. burgemeester: de burgemeester van Kapelle als bestuursorgaan en als vertegenwoordiger van de gemeente in en buiten rechte;

c. college: het college van burgemeester en wethouders van Kapelle;

d. coördinator: een functionaris die verantwoordelijk is voor de inhoudelijke aansturing van toegewezen onderdelen van een afdeling;

e. functionaris: een persoon in algemene dienst van de gemeente Kapelle dan wel een persoon die werkt onder de (eind)verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris/directeur;

f. gemeente: de gemeente als publiekrechtelijk lichaam alsmede de gemeente als privaatrechtelijke rechtspersoon;

g. gemeentesecretaris: de (loco-)gemeentesecretaris/directeur van Kapelle;

h. machtiging: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;

i. mandaat: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester besluiten te nemen;

j. medewerker: een functionaris – niet zijnde een afdelingshoofd of coördinator, werkzaam onder de (eind)verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris/directeur;

k. portefeuillehouder: de burgemeester of een wethouder van de gemeente Kapelle, die bepaalde taken in zijn of haar portefeuille heeft;

l. raad: de gemeenteraad van Kapelle;

m. tandemverslag: verslag van een bespreking (tandemoverleg) tussen een functionaris en een portefeuillehouder;

n. volmacht: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

o. werkterrein: een werkterrein als bedoeld in het geldende organisatiebesluit.

 

Artikel 2 Volmacht en machtiging

Voor de toepassing van deze instructie worden met mandaat gelijkgesteld de verlening van een volmacht en een machtiging.

 

Artikel 3 Uitoefening van bevoegdheden

Degene aan wie op grond van het Algemeen mandaatbesluit gemeente Kapelle een mandaat is toegekend, oefent dit mandaat uit met in achtneming van:

  • a.

    de algemene instructies als vermeld in deze instructie;

  • b.

    het bepaalde in vastgesteld beleid of een besluit, waaronder het geldende inkoopbeleid en de budgethoudersregeling.

Artikel 4 Afstemming en overleg

  • 1.

    Behalve in de gevallen als bedoeld in lid 2 stemt de medewerker als dat vanuit een oogpunt van een goede taakuitoefening nodig is af met de coördinator of – als op het betreffende werkterrein geen coördinator werkzaam is - met het afdelingshoofd vóórdat een besluit in mandaat wordt genomen;

  • 2.

    Tenzij overleg plaats moet vinden als bedoeld in lid 3, is afstemming als bedoeld in lid 1 niet nodig indien het in mandaat te nemen besluit een routinematig besluit of een gebonden beschikking betreft dan wel geen rechtsgevolg heeft en dat besluit geen verplichting of uitgave hoger dan €10.000 met zich meebrengt;

  • 3.

    3. Vóórdat een besluit in mandaat wordt genomen vindt in ieder geval overleg plaats met het college, respectievelijk de burgemeester of de portefeuillehouder, indien:

  • a.

    de raad ten aanzien van de aangelegenheid in een eerder stadium besluiten heeft genomen of daarover aan het college of de burgemeester vragen heeft gesteld;

  • b.

    het college of de burgemeester ten aanzien van de aangelegenheid in een eerder stadium zelf besluiten heeft genomen;

  • c.

    het college respectievelijk de burgemeester of de portefeuillehouder de behoefte aan overleg vooraf kenbaar heeft gemaakt;

  • d.

    het besluit of de (rechts)handeling als politiek, bestuurlijk, publicitair of anderszins gevoelig wordt aangemerkt dan wel ingrijpende gevolgen kan hebben voor een groot aantal burgers, bedrijven, verenigingen of belangengroepen;

  • e.

    besluiten waarbij sprake is of kan zijn van een grote bestuurlijke impact dan wel mogelijke precedentwerking;

  • f.

    besluiten waarbij de gemandateerde om welke reden dan ook twijfelt of van het mandaat gebruik kan worden gemaakt.

  • 4.

    Indien uit het overleg als bedoeld in lid 3 blijkt dat er verschil van inzicht bestaat over een te nemen besluit, maakt de gemandateerde geen gebruik van zijn bevoegdheid en wordt de aangelegenheid voorgelegd aan het college.

  • 5.

    In geval overleg met de portefeuillehouder plaatsvindt wordt per geval bepaald of de uitkomst van het overleg vastgelegd wordt in een tandemverslag.

     

Artikel 5 Informatieverstrekking

De gemandateerde verstrekt gevraagd en ongevraagd de inlichtingen die het college en de burgemeester nodig heeft om zijn verantwoordelijkheid te kunnen dragen.

 

Artikel 6 Versiebeheer en overzicht

  • 1.

    De afdeling Staf draagt zorg voor een actuele geconsolideerde versie van het mandaatbesluit;

  • 2.

    De afdeling Staf draagt zorg voor een actueel overzicht van instructies.

     

Artikel 7 Inwerkingtreding

Deze instructie treedt in werking met ingang van 1 januari 2021.

 

Artikel 8 Citeertitel

Deze instructie wordt aangehaald als ‘Mandaatinstructie gemeente Kapelle’.

 

Kapelle, 17 november 2020

Burgemeester en wethouders van Kapelle,

De secretaris De burgemeester

mr. A.J. van den Berge A.M.T. Naterop

De burgemeester van Kapelle,

A.M.T. Naterop