Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oisterwijk

Verordening werkgeverscommissie griffie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOisterwijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening werkgeverscommissie griffie
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie griffie 2020
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpInterne organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 83 van de Gemeentewet
  2. artikel 107 van de Gemeentewet
  3. artikel 107e van de Gemeentewet
  4. artikel 156 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-202001-01-2020Nieuwe regeling

05-11-2020

gmb-2020-336281

20-69

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie griffie

De raad van de gemeente Oisterwijk

 

Gelezen het voorstel van de werkgeverscommissie d.d. 16 oktober 2020

Raadsvoorstel nr. 20-69

 

gelet op

artikel 83, lid 1, de artikelen 107 en 107e en artikel 156 van de Gemeentewet, en de afdelingen 10.1.1 en 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

Besluit:

 

vast te stellen de "Verordening werkgeverscommissie griffie 2020".

 

 

 

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

1. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de op de griffie werkzame werknemers, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd. Van delegatie zijn uitgezonderd de besluiten van de raad over benoeming, schorsing en ontslag van de griffier.

2. Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

3. De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

 

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

1. De werkgeverscommissie bestaat uit drie raadsleden, waaronder één voorzitter. De raad zorgt voor een evenwichtige vertegenwoordiging van de in de raad vertegenwoordigde fracties.

2. De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

3. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt

a. Op eigen verzoek: het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

b. Indien het lid aftreedt als lid van de raad;

c. Indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

4. De voorzitter van de raad is als adviseur toegevoegd aan de commissie en kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn.

 

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

a. Het tijdig en periodiek bijeen roepen van de werkgeverscommissie

b. Het leiden van de vergaderingen

c. Het doen naleven van deze verordening

d. Het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie

e. Het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerst verantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

 

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.

 

Artikel 5 Besluitvorming

1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden, zoals bedoeld in artikel 2.

2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

3. Bij staking van stemmen wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot een volgende vergadering.

 

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie vastgesteld.

 

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang, als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

2. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

3. Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid van dit artikel is van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

 

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt, met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

 

Artikel 10 Onvoorzien

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan, beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

 

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking en werkt terug vanaf 1 januari 2020, onder gelijktijdige intrekking van de “Verordening Organisatie en werkgeverschap van de griffie gemeente Oisterwijk 2014” (Griffieverordening Oisterwijk), zoals vastgesteld op 6 februari 2014.

 

Artikel 12 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als “Verordening werkgeverscommissie griffie 2020”.

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Oisterwijk op 5 november 2020

de griffier de voorzitter

Daniëlle Robijns Hans Janssen

Toelichting verordening werkgeverscommissie griffie

Algemeen

De gemeente is werkgever van de werknemers die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en college vullen dit werkgeverschap in. Het college is werkgever van de secretaris en de medewerkers van de ambtelijke organisatie. De raad is de werkgever van de griffier en de andere bij de griffie werkzame werknemers. De artikelen 107 en 107 e vormen de wettelijke grondslag hiervoor. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad is voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie ingesteld waaraan de raad deze werkgeverstaak delegeert. Gelet op artikel 83 en artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet is een bestuurscommissie ingesteld. Deze verordening regelt de taken en bevoegdheden van deze bestuurscommissie. De oude verordening is samen met het formele instellingsbesluit van een werkgeverscommissie op 6 februari 2014 door de raad vastgesteld. In het kader van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren, die in werking is getreden op 1 januari 2020, is een actualisering van de oude verordening uit 2014 noodzakelijk.

 

Artikelsgewijs

 

Artikel 1 Taken en bevoegdheden

Artikel 1 geeft aan dat de werkgeverscommissie alle bij het werkgeverschap behorende taken en bevoegdheden vervult, met uitzondering van besluiten van de raad over benoeming, schorsing en ontslag van de griffier. Naast het nemen van personele besluiten, buigt deze commissie zich bijvoorbeeld ook over het te voeren personeelsbeleid, integriteitsbeleid (o.m. gedragscode, ambtseed, vertrouwenspersoon) en bereidt zij de voorstellen aan de raad voor die voortvloeien uit het werkgeverschap. Andere voorbeelden van onderwerpen die horen tot de werkgeverstaak zijn het voeren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier en het doen van voorstellen over de inrichting van de griffie.

Artikel 1, lid 3 geeft aan dat de werkgeverscommissie de aan haar gedelegeerde bevoegdheden ten aanzien van de andere bij de griffie werkzame werknemers kan mandateren aan de griffier.

 

Artikel 2 Samenstelling

Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester en wethouders geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in lijn met het feit dat de raad het bevoegde gezag is van de griffie. Overigens is de burgemeester wel lid van het college en stuurt hij rechtstreeks de gemeentesecretaris aan, maar niet de griffier. De griffier is dus niet aan hem ondergeschikt. Omdat de burgemeester voorzitter is van de raad doet hij in die hoedanigheid vaak een beroep op de griffier. In dat kader is de burgemeester als adviseur toegevoegd aan de commissie en kan hij worden uitgenodigd om deel te nemen aan de vergaderingen van de werkgeverscommissie.

 

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

Dit artikel geeft aan dat de ondersteuning van de commissie plaatsvindt door de griffier en dat als ondersteuning nodig is, bijvoorbeeld op het terrein van personeel en organisatie, op het desbetreffende organisatieonderdeel een beroep kan worden gedaan. Desgewenst kunnen hierover nadere afspraken worden gemaakt met de gemeentesecretaris, aangezien deze afdeling onder verantwoordelijkheid van het college valt.

 

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

Omdat in vergaderingen van de werkgeverscommissie veelal personele aangelegenheden aan bod komen en hetgeen daar wordt besproken niet bedoeld is om aan derden kenbaar te maken, ligt het voor de hand dat de commissie in beslotenheid vergadert. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn niet openbaar. Een raadslid kan een verzoek indienen als hij stukken wil inzien. De werkgeverscommissie is op grond van artikel 7, derde lid van deze verordening en in lijn met artikel 86 van de Gemeentewet, bevoegd de geheimhouding op te heffen. De werkgeverscommissie kan beslissen dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaar bestuur, op de agenda, de stukken en de besluitenlijst of een deel ervan geheimhouding moet worden gelegd.

 

Artikel 9 Verantwoording

De raad heeft sinds de dualisering van het gemeentebestuur een eigen secretaris gekregen, de griffier. Daarnaast heeft de raad ook een griffie ingericht om de raad, zijn organen en de griffier te ondersteunen. Daardoor heeft de raad er formeel een taak bij gekregen, de invulling van het werkgeverschap. Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt in wat hieronder moet worden verstaan. De verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen.