Organisatie | Berg en Dal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening behandeling klachten gemeente Berg en Dal 2021 |
Citeertitel | Verordening behandeling klachten gemeente Berg en Dal 2021 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2021 | Nieuwe regeling | 10-12-2020 |
De klachtbehandeling heeft drie fasen:
De informele bemiddelingsfase (interne klachtbehandeling): als iemand een klacht indient, wordt eerst geprobeerd om de klacht direct op te lossen en de klager tevreden te stellen. Deze werkwijze wordt toegepast tenzij de klager geen prijs stelt op een informele behandeling of de klacht zich hiervoor niet leent. Dan wordt gestart met de formele klachtbehandeling, zoals bedoeld onder artikel 3 sub b. Als de klager niet tevreden is over de informele bemiddeling, kan de klager ervoor kiezen om alsnog de formele klachtbehandeling door te zetten;
B. EXTERNE KLACHTENREGELING / OMBUDSVOORZIENING
Artikel 10 Onverenigbare functies
In elk geval vallen onderstaande functies onder artikel 81r, eerste lid Gemeentewet. Tot ombudsman zijn niet benoembaar:
De gemeentelijke ombudsman is van rechtswege van zijn functie ontheven wanneer de benoemingsperiode is verstreken.
De rechtspositieregelingen, die op medewerkers in dienst van de gemeente van toepassing zijn, gelden niet voor de gemeentelijke ombudsman.
Voor zover de gemeentelijke ombudsman dit nodig vindt, kan hij een werkinstructie maken voor zijn werkzaamheden.
Artikel 19 Onvoorziene situaties
In de gevallen waarin onderdeel A van deze verordening niet voorziet, beslissen burgemeester en wethouders.