Organisatie | Zaanstad |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2021 |
Citeertitel | Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2021 | nieuwe regeling | 03-11-2020 | 2020/24627 |
Voor u ligt het Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (hierna te noemen VTH) voor het jaar 2021. Dit uitvoeringsprogramma is het derde en meteen ook het laatste uitvoeringsprogramma dat onder het Beleidsplan Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2019-2021 is opgesteld. Vanwege de komst de Omgevingswet hebben we een beleidsplan voor 3 jaar gemaakt. In plaats van de gebruikelijk periode van vier jaar. In 2021 maken we de keuze of we een nieuw beleidsplan gaan maken of dat we het huidige beleidsplan met een jaar verlengen.
Het jaarlijks opstellen van een integraal Uitvoeringsprogramma waarin zowel vergunningverlening, handhaving en toezichtstaken zijn opgenomen is een wettelijke verplichting. De provincie beoordeelt aan het einde van het jaar of de gemeente voldoet aan deze verplichting.
In dit uitvoeringsprogramma staat waar we in 2021 mee aan de slag gaan. Het onderhavige programma beschrijft hoe vergunningverlening, toezicht en handhaving georganiseerd zijn bij verschillende onderwerpen. Het beschrijft de reguliere taken, de projecten en de activiteiten die vanuit de thema’s “veiligheid, gezondheid, preventie, burgerparticipatie, ondermijning en informatie-gestuurd werken” worden opgestart.
Het VTH-takenpakket is breed. We kunnen niet overal tegelijk zijn. Daarom maken we ieder jaar keuzes. Om te bepalen waar de grootste risico’s zitten hebben we een risicoanalyse opgesteld. Die is opgenomen in het beleidsplan VTH 2019-2021. Toezicht en handhaving gaat volgens de strategieën en prioriteiten die hierin staan. Ook hebben we uitgangspunten bepaald, onze ‘spelregels’, en doelen: ‘wat we willen bereiken’. Dit allemaal helpt om keuzes te maken en de juiste dingen te doen. Elk geval is anders, maar het VTH-beleid geeft algemene beginselen.
Zoals ieder jaar ontvangen wij verzoeken om extra taken in het programma op te nemen. Dit jaar hebben we deze verzoeken al veel eerder gekregen. Deze verzoeken zijn tijdens eerdere gesprekken over de begroting al kenbaar gemaakt. Ook zijn er tijdens deze gesprekken wensen en claims kenbaar gemaakt. Met name vanuit wonen en economie kwamen veel verzoeken. Die verzoeken, wensen en claims hebben invloed op het Uitvoeringsprogramma.
Daarnaast hebben we in 2020 te maken met COVID-19. Dit houdt ons naar verwachting ook in 2021 nog bezig.
Dit alles bij elkaar vraagt dat we zo goed mogelijk een balans moeten vinden tussen enerzijds gewenste veiligheid, leefbaarheid, de voorwaarden van een gezonde stad en anderzijds de beschikbare middelen. Veiligheid, ondermijning en gezondheid staan altijd voorop bij alle keuzes en inzet. Niet alleen de verzoeken waar inzet van handhaving wordt gevraagd maar ook de inzet vanwege corona en de niet gehonoreerde financiële voorstellen hebben invloed op het programma. De werkdruk en de druk op de beschikbare capaciteit is erg hoog. We kunnen naast de taken vermeld in dit programma er niets meer bij doen. Daarbij geldt dat als er een extra taak erbij komt dit betekent dat een andere taak eruit moet. Dit kan mogelijk leiden tot begrotingsvoorstellen.
En dan zijn er nog de ontwikkelingen bij vergunningverlening, toezicht en handhaving zelf. Als belangrijkste zijn te noemen, de komst van de Omgevingswet en de wet Kwaliteitsborging, het scannen van kentekens door scanvoertuigen en de plannen rondom het Programma Aanpak Stikstof (PAS).
Voor de goede orde wordt vermeld, dat vergunningverlening, toezicht en handhaving met betrekking tot woonurgenties, statushouders, leerplicht en sociale zekerheidswetgeving geen onderdeel uitmaken van dit programma.
1.1 Opbouw van het Uitvoeringsprogramma VTH 2021
Vergunningverlening, toezicht en handhaving zijn ondergebracht bij vijf van de zes afdelingen van de sector Veiligheid, Vergunning en Handhaving. In onderstaande paragrafen is per afdeling uitgewerkt waarop de gemeente zich gaat richten. Bij iedere afdeling wordt een aantal reguliere taken uitgelicht en de speerpunten voor 2021 benoemd. Ook wordt toegelicht hoe de vergunningverlening, toezicht en handhaving is georganiseerd.
Onder de afdeling Gebruikstoezicht vallen toezicht- en handhavingstaken die voortvloeien uit de wet- en regelgeving op het gebied van bestaande bouw, ruimtelijke ordening, funderingen, brandveiligheid, kinderopvang, ondermijning en horeca en handhaving thema’s die onder het taakveld ‘openbare orde’ vallen.
Reguliere taken, projecten en bestuurlijke prioriteiten vergunningverlening, toezicht en handhaving
Een belangrijk criterium om een onderwerp tot prioriteit te maken, is de veiligheid en gezondheid van mensen. Te denken valt aan toezicht op de kwaliteit van kinderopvang, brandveiligheid, naleving Drank- en Horecawet of de kwaliteit van funderingen. Toezicht en handhaving van deze taken is wettelijk nadrukkelijk geregeld, waardoor er standaard voldoende capaciteit voor vrijgemaakt moet worden. Doordat dit soort thema’s jaarlijks terugkeren als prioriteit en niet ter discussie staan, zijn het daarmee reguliere taken. Het zijn werkzaamheden die altijd plaatsvinden.
De gemeente gaat ook in 2021 door met een sterke vuist maken in de aanpak van ondermijning. Het gaat hierbij onder andere om gebiedsgerichte aanpak, het sluiten van drugspanden, mensenhandel, en het uitvoeren van een Bibobtoets bij de aanvraag van een vergunning om witwassen tegen te gaan.
In de gemeente werken jeugdboa’s. Dit zijn specialistische buitengewoon opsporingsambtenaren. De jeugdboa’s hebben dagelijks contact met jeugd op straat en zij bezoeken de diverse overlastplekken. De jeugdboa’s hebben door hun stad brede inzet goed zicht op de samenstelling van – en overlap in samenstelling van groepen over wijkgrenzen heen. De jeugdboa’s werken in het weekend en avond- en nachtelijke uren (tot 01.00 uur). Door afspraken met de meldkamer van de politie zijn ze dan ook direct inzetbaar bij meldingen van jeugdoverlast. In 2021 moeten we rekening houden met intensievere inzet verspreid over de stad omdat de onrust onder risicojongeren toe lijkt te nemen en zich uit in incidenten op straat. Dat betekent dat we flexibel moeten kunnen inzetten vanuit jeugdboa’s. Maar we moeten ook snel kunnen opschalen qua inzet indien nodig.
Zaanstad wil voorkomen dat kwetsbare en overlast gevende jongeren in korte tijd afglijden van herrieschopper naar crimineel. Daarom is er een integrale persoonsgerichte aanpak voor deze groep. De zogenaamd aanpak (075). Alle partners die met risicojongeren te maken hebben, zoals (jeugd)reclassering, Openbaar Ministerie, Jeugdbescherming, Raad voor de Kinderbescherming, Veiligheidshuis, politie, jeugdboa’s, sociaal wijkteams, jeugdteams, Straathoekwerk, Vangnet en scholen werken hierbij samen.
We zetten ook op preventie van het gebruik van verdovende middelen en genotsmiddelen. In 2021 gaan we door met het opleggen van een last onder dwangsom aan personen die door de politie aangehouden zijn voor het verkopen van verdovende middelen of vervoer van inbrekersgereedschap. We proberen het gebruik en verkoop van lachgas in de APV op te nemen. We handhaven bij supermarkten en slijterijen voor de verkoop van alcohol aan minderjarigen. En gaan we kijken of we ondernemers en sportvereniging kunnen ondersteunen bij de leeftijdscontrole. Op deze manier hoopt de gemeente bij te kunnen dragen aan de veiligheid en gezondheid van de jongeren in Zaanstad.
Corona heeft impact op veiligheid, overlast en handhaving. In algemene zin geldt dat Corona de veiligheidsopgave voor de stad groter maakt. Denk hierbij aan dat:
In 2021 gaan we ons ook voorbereiden op nieuwe wetgeving die in 2022 in gaat.
2021 staat voor een groot deel in het teken van voorbereiden op de Omgevingswet. Een omgevingsvisie is in voorbereiding. Ook de contouren van het omgevingsplan worden neergezet. We gaan het werkproces voor vergunningverlening en toezicht testen. En ervaring opdoen met het nieuw softwaresysteem. Zorgen voor een aansluiting op het Digitaal Stelsel Omgevingswet en het inrichten van toepasbare regels hierin. Medewerkers gaan we voorbereiden op hun nieuwe rol en het effect op toezicht en handhaving brengen we in kaart.
De Omgevingswet stelt de gebruiker centraal. En die vraagt om transparantie en eenvoudig betere dienstverlening. Een nieuw vorm van vooroverleg in het kader van de Omgevingswet heet de Omgevingstafel. De nieuwe werkwijze aan de Omgevingstafel maakt voor de initiatiefnemer en de belanghebbende inzichtelijker welke regels gelden. Aan de Omgevingstafel wordt direct duidelijk wat de haalbaarheid is van een initiatief. En welke integrale adviezen de gemeente en partners zoals Provincie en Rijkswaterstaat hebben. Samen kijken we dan naar een gedragen oplossing. In 2021 gaan we experimenteren met de Omgevingstafel. Hierbij nemen we de volgende stappen:
In 2021 gaan we onderzoeken in hoeverre het mogelijk is om aanvragen voor kleine vergunningen eenvoudig en snel te verlenen, door te werken met simpele regels, snelle processen en simpele interactie. Dit vraagt om meer gesloten normen in het Omgevingsplan en minder beoordelings- of interpretatieruimte.
In het onderstaande schema is weergegeven hoe we als gemeente voor de inwoner goede dienstverlening kunnen realiseren.
Figuur 1. Goede dienstverlening aan inwoners
Uitvoeren van proefprojecten in het kader van de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen
Vanaf 1 januari 2022 gaat de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (verder: Wkb) in. Deze wet geeft nieuwe regels voor de toetsing en het toezicht op bouwtechnische voorschriften waarbij een nieuwe rol is toegekend aan private onafhankelijke en professionele kwaliteitsborger. De veranderingen gelden voor bouwwerken die als minder risicovol zijn (klasse 0 en 1). 2021 gebruiken we om te oefenen met deze wet en hiermee de impact op de werkwijze verder in beeld te brengen. Dit oefenen doen we met proefprojecten. Met de ervaringen van die proefprojecten weten we wat deze wet betekent voor de werkprocessen en het beleid. Maar ook wat dit betekent voor de rol van vergunningverlener en toezichthouder.
Binnen de gemeente zijn er 3 speciale teams die zich bezighouden met ondermijning. De teams werken nu vooral in de wijken Poelenburg, Peldersveld en Zaandam-Zuid in het kader van het Pact Poelenburg. Er is een integraal team waarvan de focus in 2020 ligt op woonfraude. Denk hierbij bijvoorbeeld aan huisvestingsvergunning, BRP en of een woning veilig in gebruik is. Een toezichthouder bestaande bouw en ro is ook aangesloten bij dit team. Het team richt zich ook op andere onderwerpen zoals controles op autohandel, ongebruikelijk autobezit etc. In 2021 gaat dit integrale team verder met de aanpak van ondermijning in deze wijken. Ook voor het behandelen van aanvragen voor huisvestingsvergunningen haakt het vergunningencentrum aan bij dit team. De ingezette inhaalactie om de huisvestings-vergunningen op orde te krijgen loopt in 2021 door.
Daarnaast is er een team dat richt zich op “wijkgerichte overlast”. In 2020 is dit team als proef gestart om de mogelijke oorzaken van de diverse leefbaarheidsproblematiek in kaart brengen. We willen hiermee voorkomen dat we alleen maar aan het handhaven zijn aan de achterkant van de keten zonder dat we inzicht hebben wat er aan de voorkant gebeurt. Een data analist is ook bij dit team aangehaakt. We verwachten dat daarmee ondermijning gerelateerde informatie zichtbaar komt. Deze informatie gebruikt het integrale team weer voor hun acties. . In 2021 evalueren we deze proef.
Het derde team richt zich op de horeca en ondermijning. Zo sluiten zij o.a. drugspanden. Dit team heeft zijn werkgebied in heel Zaanstad.
Onder illegale woonactiviteiten vallen o.a. illegaal splitsing van woningen, kamergewijze verhuur en bewoning op bedrijventerrein. In 2021 zetten gebiedsgericht in op deze onderwerpen om zo de woonoverlast proberen terug te dringen. De focus zal vooral liggen op de gebieden Peldersveld, Poelenburg en Zaandam Zuid. In de overige gebieden reageren we alleen op basis van meldingen. Bij die aanpak blijft de capaciteit wel een beperkende factor.
De aanpak van illegale splitsing van woningen en kamergewijze verhuur is afhankelijk van het nog vast te stellen beleid. Hoe we omgaan met handhaving, zolang er nog geen beleid is, staat beschreven in de nog vast te stellen Raadsinformatiebrief.
Samen met erfgoed maken we een aanpak hoe we toezicht op monumenten gaan oppakken. Daarbij kijken we eerst wat de beste kaders voor toezicht en handhaving zijn.
In 2021 pakken we de roodlichtcampagne weer op. Deze campagne is gericht op preventie en bewustwording. Onderdeel van de campagne zal o.a. zijn:
Gebiedsgerichte en meldingsgerichte aanpak in 2021
We hebben een schifting gemaakt in alle verzoeken en wensen. Dit hebben we met name gedaan binnen de bestaande bouw. We hebben onze keuze laten leiden door onderwerpen die veel maatschappelijke aandacht krijgen. Reguliere taken, wensen en verzoeken die hiermee te maken hebben, krijgen van ons voorrang op andere wensen. Naast de speerpunten en reguliere taken pakken we nog een aantal wensen gebiedsgericht of via meldingen op. Het gaat dan om onderstaande taken:
Voor het toezicht op toegankelijkheid van gebouwen geldt dat we dit oppakken zoveel als wettelijk nodig is. In de vergunning staat dat de standplaatshouders zich aan de milieuregels moet houden. Er zal toezicht worden gehouden of zij dit ordelijk doen.
De motie Zuiddijk willen we op een andere manier invullen dan dat de raad heeft gevraagd. In het kader van Pact Poelenburg wordt een integraal team ingezet dat zich o.a. bezig gaat houden met woonfraude. De Zuiddijk ligt ook in dit gebied en zal in deze aanpak worden meegenomen. Dit team is al gestart. De motie Zuiddijk gaat over het aanwijzen van de Zuiddijk als gebied waarin bijzondere regels gaan gelden voor het tegengaan van ondermijning. Vanuit die invalshoek zouden alle ondernemers een vergunning moeten aanvragen voor hun bedrijfsactiviteiten. De bonafide ondernemers zullen dezelfde behandeling moeten ondergaan als de vermeend malafide ondernemers. Dat zou niet alleen een zeer arbeidsintensieve aanpak zijn. Ook is de vraag of dit instrument wel het beste instrument is om de Zuiddijk te benaderen. En of het proportioneel is dit instrument in te zetten. Er is geen budget/ mankracht om de motie zoals de raad vraagt uit te voeren. Maar we onderschrijven wel de noodzaak dat er iets moet gebeuren op de Zuiddijk. Om deze reden vullen we de motie anders in en neemt het integrale team ook de Zuiddijk mee.
1.3 Wat doen we niet in 2021?.
We begrijpen dat de schifting in verzoeken en wensen niet voor iedereen de juiste is. In onderstaand overzicht staat een samenvatting van alle wensen en verzoeken die we niet oppakken in 2021 gerangschikt naar thema. Zie bijlage 1 voor een overzicht van alle wensen en verzoeken.
De wijk van de maand gaat vervallen. In de plaats hiervan geven we het hele jaar meer prioriteit aan de wijken, Zuiddijk, Poelenburg en Peldersveld. Dit heeft wel consequenties dat we in 2021 niet in andere wijken extra aanwezig zijn. Snelheidscampagnes en rijdend verkeer zijn ontwerpen die thuis horen bij de politie. De camperplekken zoals voorgesteld in de nota camperplekken zijn vervallen.
De beleidsregels rondom al dan niet toestaan van ambulante handel op de Zaanse Schans zijn er nog niet. Financieel en capaciteit is hiervoor ook nog niet geregeld. Bij het lozen van oppervlaktewater gaat het om een totaalaanpak rondom een aantal woonschepen in zijkanaal D en E. Waaronder het feit dat een aantal woonschepen nog steeds hun vuilwater loost op het oppervlaktewater, terwijl er riolering in de kade is aangelegd. Omdat het Rijkswater betreft, klopt Rijkswaterstaat aan onze deur dat het milieudelict moet worden opgelost. Rijkswaterstaat heeft aangeboden samen op te trekken. Die taak ligt niet bij de sector VVH. Het is een taak van Openbare Ruimte/Beheer. Voor het toezicht op parkeren op eigen terrein hangt toezichthouden af van wat binnen het bestemmingsplan is geregeld.
1.4 Inzet capaciteit voor uitvoering van het uitvoeringsprogramma
De gemeente is wettelijk verplicht jaarlijks inzage te geven in de beschikbare capaciteit. Voor 2021 is de volgende formatie beschikbaar.
Tabel 1. Beschikbare fte's per oktober inclusief inhuur
* de medewerkers deskcontrol zetten we pas in wanneer het scanvoertuig gaat rijden. ( Aantal nu nog niet in het totaal meegerekend).
Borging van financiële middelen
De financiering van de werkzaamheden die voortvloeien uit het uitvoeringsprogramma en het handhavingsbeleidsplan zijn gekoppeld aan de gemeentelijke begrotingscyclus. Met de vaststelling van de gemeentelijke begroting autoriseert de gemeenteraad de benodigde financiële middelen. Dit jaar maken we het uitvoeringsprogramma eerder zodat we nog beter kunnen aansluiten bij deze cyclus. Zodat de gemeenteraad het programma kan meenemen tijdens de begrotingsbesprekingen. Regelmatig controleren we of de personele capaciteit nog in overeenstemming is met de beschikbare budgetten.
Doelen stellen betekent: focus aanbrengen. Wat willen we bereiken, waar willen we ons op richten? Onze doelen vloeien voort uit onze ambities en uitgangspunten. Daarnaast richten onze doelen in dit programma zich op de Uitvoeringskwaliteit en Klantgerichtheid.
In ons beleidsplan VTH zijn doelstellingen opgenomen. In onderstaande tabel op de volgende pagina zijn de acties die we uitvoeren om een bijdrage aan deze beleidsdoelen te leveren, benoemd. Op deze wijze is creëren we samenhang tussen het beleidsplan en het uitvoeringsprogramma en de beleidsdoelen.
Uitvoering van gemeentelijke toezichtstaken door en voor anderen
Niet alle toezichtstaken worden door de gemeente zelf uitgevoerd. Zo is het volledige takenpakket op het gebied van milieu- en bodemtoezicht ondergebracht bij de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG). De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied is opdrachtnemer van een kernpakket Milieu en Bodem. Dit zijn de uitvoerende VTH taken die rechtstreeks worden gekoppeld aan de bedrijven en bodemactiviteiten. De bouwactiviteiten voert Zaanstad zelf uit, indien nodig wordt hierbij samengewerkt met de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW). Ook geeft de gemeente Zaanstad indien nodig adviezen hierover aan de OD NZKG. Afspraken over samenwerking staan vermeld in de DVO 2020 en 2021 en UVO 2020 en 2021.
Binnen de OD is een werkgroep ‘Omgevingswet toezicht en Handhaving regio Noordzeekanaal gebied’ van start gegaan. In deze werkgroep zitten naast de Omgevingsdienst, ook de provincie Noord-Holland gemeente Zaanstad en Amsterdam, Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en een Regionaal Implementatiecoach Omgevingswet. Onderwerpen die aan bod komen zijn o.a. afstemming op waarschuwings- en prioriteitenbeleid, flexibiliteitsregeling, bevoegdheidsverdeling, veranderende rol toezichthouders en ketentoezicht
Het toezicht op het brandveilig gebruik van bouwwerken is ondergebracht bij de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW). De VrZW zal voor alle te bezoeken locaties beoordelen en adviseren of er meer of minder contactmomenten nodig zijn aan de hand van de risico’s, ervaringen en het naleefgedrag. De afspraken over samenwerking en opdrachten worden vastgelegd in een afsprakenbrief 2021 en staan in de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland.
Vanwege Corona kon de VrZW tot juni 2020 minder brandveiligheidscontroles uitvoeren. Bovendien blijkt dat het uitvoeren van controles vanwege Corona ook meer tijd vraagt. Door de ontstane achterstand kan de VrzW in 2020 niet alle geplande controles uitvoeren. Deze controles pakken we in 2021 met prioriteit op. Dit geldt ook voor ontruimingsoefeningen gehouden bij 19 kinderdagverblijven. Vanwege de Coronamaatregelen kan de VrZW deze oefeningen in 2020 niet uit voeren zonder daarmee de door kinderdagverblijven getroffen maatregelen te doorkruizen. De vrijgekomen capaciteit benutten we nu voor het maken van een inhaalslag in de reguliere controles. Die ontruimingsoefeningen bij kinderdagverblijven schuiven door naar 2021. De VrZW zal ook aandacht besteden aan brandveiligheid van de woonfunctie en kwetsbaren doelgroepen. Door het langer zelfstandig thuis wonen van senioren en andere kwetsbare doelgroepen zal de komende jaren wellicht meer aandacht uit moeten gaan naar het voorkomen van onveilige situaties bij specifiek die doelgroepen.
De GGD Zaanstreek-Waterland controleert alle kinderdagverblijven, naschoolse opvang, peuterspeelzalen en gastouders. Samenwerking en afspraken over het aantal controles staat in een afsprakenbrief 2021 en in de werkafspraken uit 2020.
Wij voeren voor de OVER gemeenten1 de constructieve toetsing uit voor de WABO.
Vanuit het interbestuurlijk toezicht (IBT) is een samenwerking ontstaan tussen diverse gemeenten uit Noord-Holland. Wij wisselen met hen informatie en ervaringen uit over de onderwerpen die VTH raken. Deze samenwerking wordt ook in 2021 voortgezet. De bijeenkomst vindt ieder half jaar plaats.
Hoogte dwangsommen en lengte begunstigingstermijn
De hoogte van dwangsommen en de lengte van begunstigingstermijnen, is vastgesteld in tabellen in verschillende uitvoeringsdocumenten:
De ervaring leert dat het werkveld van handhaving dynamisch is. Om adequaat in te spelen op actuele opgaven, reserveren we in dit programma flexibel inzetbare capaciteit en middelen. Voor horeca, bestaande bouwwerken wordt hiertoe 10% van de beschikbare capaciteit gereserveerd.
2. Wat gaan de afdelingen Vergunningen, Advies en Toezicht doen in 2021?
3. Wat gaat Straattoezicht doen in 2021?
4. Wat gaat Gebruikstoezicht doen in 2021?
Bestaande bouw/ruimtelijke ordening: De toezichthouders ontvangen digitale meldingen en handhavingsverzoeken van burgers. De toezichthouders onderzoeken of er sprake is van een overtreding. Afhankelijk van de soort overtreding en de situatie wordt de melding telefonisch bevestigd aan de melder. Bij situaties die na dossieronderzoek nog onduidelijk zijn, volgt een controle ter plaatse. De toezichthouder gaat het gesprek aan met de overtreder voorafgaand aan de start van een formeel handhavingstraject. Bij een handhavingsverzoek wordt altijd een handhavingstraject gestart en wordt de geconstateerde overtreding schriftelijk bevestigd. In de wijken vindt geen actief toezicht plaats, maar wordt uitsluitend afgegaan op (overlast)meldingen. Spoedeisende en gevaarlijke situaties worden wel actief opgepakt. We hebben voor het toezicht en handhaving op bestaande bouw 7toezichthouders. De juristen zijn volgend op de toezichthouders. Funderingen: De gemeente monitort een groeiend aantal woningen met een kwetsbare fundering. Bij de aanpak van funderingen werken de afdelingen Gemeentelijk Adviesbureau Funderingsherstel en Realisatie en Beheer samen met de afdeling Gebruikstoezicht. De toezicht taken zijn uitsluitend bedoeld om onveilige situaties (bezweken funderingen) te kunnen signaleren d.m.v. monitoring van het zakkinggedrag van bouwblokken via meetbouten. Milieu- en bodemtoezicht: Milieu: Bedrijven zijn onderverdeeld in risicovolle branches (vooral vanwege de opslag van gevaarlijke stoffen en externe veiligheid) tot laag- risicovolle branches. De bedrijven worden gecontroleerd volgens 4 uitvoeringsniveaus. Bedrijven die vallen onder de risicovolle branches worden gecontroleerd volgens het hoogste uitvoeringsniveau (niveau 4, jaarlijkse controle) en bedrijven die vallen onder laag-risicovolle branches worden alleen reactief gecontroleerd volgens het laagste uitvoeringsniveau (niveau 1, naar aanleiding van ingediende overlastmeldingen). Bodem: De bodemtoezichthouder houdt toezicht op het uitvoeren van (complexe) bodemsaneringen en het toepassen van grond en bouwstoffen. Bij de meest risicovolle categorieën wordt bij iedere melding toezicht gehouden. Bij de minder risicovolle categorieën wordt steekproefsgewijs toezicht gehouden. Het toezicht op bedrijven en bodem ligt bij de Omgevingsdienst NZKG. Brandveilig gebruik: periodiek, objectgericht en projectmatig. De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW) houdt toezicht op het brandveilig gebruik van bestaande bouwwerken. In Zaanstad vallen ongeveer 539 objecten onder de vergunningplicht van brandveilig gebruik en gebruiksmeldingsplicht. De bouwwerken zijn onderverdeeld in risicoklassen 1 t/m 4, waarbij klasse 1 het hoogste risico is en klasse 4 het laagste risico is. Kinderopvang: de GGD Zaanstreek-Waterland houdt voor de gemeente Zaanstad toezicht op de kwaliteit van de kinderopvang. De GGD werkt bij het toezicht op grond van risicoprofielen. Dit houdt in dat een voorziening voor kinderopvang via een risicomodel een kleur krijgt toegekend. De kleur bepaalt de mate van zorg bij de locatie. Groen, (geen zorg) via geel, oranje tot rood, (grote zorg). Hoe groter de zorg hoe meer en uitgebreider er toezicht zal worden gehouden. | |
Toezicht houden op de Corona regels uit de noodverordening (en nieuwe landelijke Coronawet. We zetten hier 0,5 fte op in. | |
De gemeente gaat verder met het monitoren van funderingen en waar nodig treden we handhavend op. We zetten daarvoor 0,6 fte in. De afdeling GAF vangt al veel zaken op waardoor we verwachten dat we in 2021 iets minder op funderingen hoeven in te zetten. | |
Gebiedsgerichte aanpak voor de wijken Poelenburg/ Peldersveld en Zaandam-Zuid vanuit Pact Poelenburg | Bijdrage leveren aan het integrale team voor Poelenburg/ Peldersveld/ Zaandam-Zuid. Deze bijdrage is o.a. woonoverlast zoals verkamering en AirBnB/vakantiewoningen. We zetten hier 1.0 fte op in. |
Illegale woonactiviteiten (gebiedsgericht en op basis van meldingen) | Gebiedsgericht opsporen en toezicht houden op illegale woonactiviteiten o.a. illegale splitsing van woningen, kamergewijze verhuur en bewoning op bedrijventerrein. In 2021 zetten we gebiedsgericht in op deze onderwerpen om zo de woonoverlast terug te dringen. De focus zal liggen op de gebieden Peldersveld, Poelenburg en Zaandam-Zuid. De aanpak bij illegale splitsing van woningen en kamergewijze verhuur is afhankelijk van het nog vast te stellen beleid. Hoe we omgaan met handhaving zolang er nog geen vastgesteld beleid is, staat in de Raadsinformatiebrief (nog vast te stellen). We zetten hier 1 fte op in. |
De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW) zal 183 objecten met een gebruiksvergunning en 111 objecten met een gebruiksmelding controleren aan de hand van risico’s, ervaringen en naleefgedrag. In 2021 is het programma voor brandveiligheid verder gericht op:
In een opdrachtbrief geeft de gemeente aan de VrZW specifiek opdracht voor het uitvoeren van toezicht op de brandveiligheid van bestaande bouwwerken. | |
Samen met erfgoed maken we een aanpak hoe we toezicht op monumenten gaan oppakken. Daarbij kijken we eerst wat de beste kaders voor toezicht en handhaving zijn. | |
| |
Afronden laatste open eindjes van de vanuit het rijk opgelegde (constructieve) onderzoeksplichten en meewerken aan provinciale onderzoeksprojecten 2020/2021. We zetten hier 0,2 fte op in. | |
Afronden van dossiers die vanwege de soort overtredingen meerdere jaren spelen. Hier zetten we 0,9 fte op in. | |
Verwerken van aanmeldingen, uitschrijvingen, verhuizingen en andere wijzigingen in het landelijk register kinderopvang. De GGD Zaanstreek-Waterland controleert op kindercentra en gastouderbureaus. Het aantal inspecties bij gastoudervoorzieningen intensiveren we in 2021 net zoals in 2020 door meer jaarlijkse inspecties uit te voeren. In een opdrachtbrief zal de gemeente aan de GGD specifiek opdracht geven voor het uitvoeren van het toezicht op de kinderopvang. | |
Uitvoeren van integrale controles bij verschillende branches/bedrijven zoals vermeld in het nog op te stellen VTH uitvoeringsprogramma Zaanstad 20212. | |
Uitvoeren van risico gestuurde controles bij diverse bodemsaneringen, nazorglocaties en meldingen van grondverzet zoals vermeld in het nog op te stellen VHT uitvoeringsprogramma Zaanstad 2021. | |
Aandacht voor thema’s preventie en maatwerk
|
5. Wat gaat het team Horeca en ondermijning doen in 2021?
6. Wat gaat Havens en vaarwegen doen in 2021?
Aandacht voor thema’s preventie en maatwerk
Lesgeven over bruggen door een brugwachter aan leerlingen van basisscholen die in de buurt van een brug zijn gevestigd (uitleg van de brugbediening, gevaar, en vaarregels. De les richt zich niet alleen op fout gedrag, maar vooral op gewenst gedrag). Het les kunnen geven is wel onder voorbehoud vanwege Corona en de geldende regels.