Organisatie | Berkelland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2011 |
Citeertitel | Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, art. 33 lid 3
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2011 | 01-01-2014 | Nieuwe regeling | 26-10-2010 Berkelbericht 9 november 2010 | Raadsvergadering 26 oktober 2010, nummer 10 |
VERORDENING OP DE AMBTELIJKE BIJSTAND EN DE FRACTIEONDERSTEUNING 2011
Artikel 1. Verzoek om informatie
De bijstand, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend kan de griffier de secretaris verzoeken één of meer ambtenaren aan te wijzen die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.
Artikel 3. Weigering verzoek ambtelijke bijstand
Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk op het verzoek.
Paragraaf 2. Fractieondersteuning
Artikel 5. Recht op financiële vergoeding
2/3e deel wordt verdeeld over de in de raad zitting hebbende fracties en 1/3e deel wordt verdeeld op basis van de raadszetels.
Artikel 6. Besteding financiële vergoeding
a) bestedingen die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige
b) bestedingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden
instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van
prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op
basis van een gespecificeerde, reële declaratie;
d) bestedingen welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de
leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden
Artikel 8. Tijdstip verstrekken voorschot in verkiezingsjaar
In afwijking van het bepaalde in artikel 7 wordt in een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden het voorschot vóór 31 januari verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.
Artikel 9. Gevolgen splitsen fractie
Bij afsplitsing van een fractie wordt, met inachtneming van het bepaalde in artikel 5, de op grond van artikel 7, tweede lid, vastgestelde bijdrage voor de oorspronkelijke fractie verdeeld over de bij de afsplitsing betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden. Deze verdeling wordt berekend vanaf het begin van de eerste kalendermaand volgend op de maand waarin de afsplitsing aan de voorzitter van de gemeenteraad wordt meegedeeld.
Artikel 11. Verantwoording en controle
VERSLAGFORMULIER FRACTIEVERGOEDING
Verantwoording over het jaar: ………………
I.Overzicht inkomsten en uitgaven
Ontvangen fractievergoeding: € (A)
Saldo inkomsten/uitgaven € (C)
II.Verloop gereserveerde middelen
Stand reserve per 1 januari ………… €
Mutatie in reserve (bedrag vermeld bij C):€
Stand reserve per 31 december ………….. € (D)
Beschikbare budget in ………….: € (E)
Ingeval de stand van de reserve per 31 december xxxx (bedrag onder D) hoger is dan het beschikbare budget (bedrag onder E) te restitueren:
Saldo bankrekeningen per 1 januari € ……………
Saldo bankrekeningen per 31 december € ……………. FORMULIER VERKLARING FRACTIEVERGOEDING
in hun hoedanigheid van voorzitter respectievelijk lid van de fractie van
verklaren hierbij dat het verslag over de besteding van de fractievergoeding en de stand van de reserve over het kalenderjaar ……………naar waarheid is gedaan.
Bijlage, behoort bij de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2011
De verordening bevat de voorwaarden, waaronder een fractie een budget kan uitgeven. Hiermee kan de raad aangeven waaraan fracties hun budget mogen besteden en kunnen die zaken genoemd worden waarvoor het fractiebudget absoluut niet bedoeld is.
Hoewel het moeilijk is om precies te bepalen wat wel en wat niet is toegestaan doen wij hieronder een aantal suggesties over bestedingen die al dan niet toegestaan zijn.
Het is heel moeilijk om een nadere precisering te maken, omdat het om een veelheid aan kostensoorten gaat. We willen we fracties ook niet beperken in hun mogelijkheden maar we willen wel in algemene zin een handreiking bieden over welke zaken wel of niet in aanmerking komen.
Als hoofdregel voor de besteding van de fractiebudgetten geldt:
Er wordt door elke fractie 1 rekeningnummer opgegeven en gebruikt voor de ontvangst van de fractievergoeding en de uitgaven ten laste van de fractievergoeding. De rekening wordt ook niet voor andere doeleinden gebruikt (ook niet voor eigen bijdragen van fractieleden aan de fractie, want dan ontstaat er vermenging en is het niet transparant). Een rekening is gemakkelijker voor de rapportage en de controle.
Investeringen die langer dan een jaar meegaan (bijvoorbeeld een computer) worden in 1 jaar ten laste van de uitgaven gebracht. Er wordt geen afschrijving toegepast. Het risico dat een fractie in het laatste jaar voor de verkiezingen een computer koopt en na de verkiezingen niet meer terug keert is beperkt.
Politieke ambtsdragers kunnen individueel aanspraak maken op vergoeding van de kosten. Individuele aanspraken kunnen niet via fracties bekostigd worden. Ook kunnen fracties geen beslissende rol spelen in individuele aanspraken. Het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden en het stelsel voor onkostenvergoedingen voorzien in de realisatie van de individuele aanspraken. Opleidingen die gericht zijn op het functioneren van de fractie als geheel en door alle fractieleden gevolgd worden, kunnen hier een uitzondering op vormen en eventueel wel vanuit een fractiebudget vergoed worden.
Voor het VNG congres geldt dat die volgens ons te rangschikken is onder de individuele aanspraken. Deze zouden voortaan dus ook via de gemeente betaald moeten worden en niet meer uit de fractiebudgetten. Afspraak is dat ieder raadslid 1x per 4 jaar (raadsperiode) het congres mag bijwonen en dat plaatsvervanging niet mogelijk is.
Mogelijke bestedingsdoeleinden fractiebudget
Website fractie (waarmee een fractie zich presenteert, haar standpunten verwoordt en die burgers de gelegenheid geeft om mee te praten over politieke onderwerpen). Wanneer er gezamenlijke website is voor de fractie en de afdeling van een landelijke partij of plaatselijke politieke groepering is het mogelijk om een deel van de kosten van de website toe te rekenen aan de fractie. Voorstel is dan 2/3e deel van de totale beheerkosten is toe te rekenen aan de fractie, 1/3e deel aan de afdeling of plaatselijke politieke groepering (vanwege partijbelang, belangen in het kader van de campagne, plaatselijke afdeling, afdelingsbestuur).
Financiële en facilitaire ondersteuning bij het uitwerken van initiatieven ter invulling van het raadswerk. Bijvoorbeeld specifiek onderzoek ter ondersteuning van een fractiestandpunt of initiatiefvoorstel, inhuren van extern advies, het organiseren van een bijeenkomst ter voorbereiding van een fractiestandpunt. Let op: bij het uitvoeren van onderzoek kan, indien daar een raadsmeerderheid mee instemt, gebruik gemaakt worden van het raadsbudget voor onderzoek.
Met het vergoeden van kosten voor consumpties, lunches en diners moet erg terughoudend omgegaan worden. Het moeten zakelijk te verantwoorden kosten zijn (die in relatie staan tot het raaslidmaatschap). De consumpties, lunches en diners mogen niet gezien kunnen worden als een verkapte vorm van inkomen/beloning.
uitgaven vanwege de campagne of partijbelangen. Hiervoor geldt landelijk de Wet subsidiering politieke partijen. Het is echter moeilijk hier een grens te trekken. Er is een grijs gebied. Permanente campagnevoering, publiciteit en voorlichting kan gemakkelijk de vorm aannemen van partijsubsidiëring. Daarom staat in de verordening dat betalingen aan de politieke partijen (bijv. afdelingen van landelijke partijen) wel mogen als het gaat om gemeentelijke activiteiten (maar dan alleen op basis van een reële, gespecificeerde declaratie (bedoeld is dan voor concrete diensten of goederen, die dan ook onderbouwd moeten zijn)). Wat dus nadrukkelijk niet ten laste van de fractievergoeding mag zijn bijvoorbeeld: folders maken en verspreiden voor de Tweede Kamerverkiezingen