Organisatie | Heerhugowaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel van de het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heerhugowaard houdende regels omtrent het verlenen van voorrang in het kader van doorstroming (Beleidsregels Doorstroomvoorrang 2021 Heerhugowaard) |
Citeertitel | Beleidsregels Doorstroomvoorrang 2021 Heerhugowaard |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Deze beleidsregel vervalt op 1 juli 2023.
Deze regeling vervangt de Beleidsregels Doorstroomvoorrang Heerhugowaard.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2021 | nieuwe regeling | 08-12-2020 | INT20-5006 |
Behorend bij de Huisvestingsverordening Heerhugowaard 219
Het college van burgemeester en wethouders van Heerhugowaard
Gelet op het bepaalde in artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en de Huisvestingsverordening Heerhugowaard 2019
in te trekken de “Beleidsregels Doorstroomvoorrang Heerhugowaard” zoals vastgesteld door ons college op 17 maart 2020 en vast te stellen de hierbij opgenomen “Beleidsregels Doorstroomvoorrang 2021 Heerhugowaard”.
In artikel 7 lid 5 van de Huisvestingsverordening Heerhugowaard 2019 staat dat bij het verlenen van een huisvestingsvergunning voorrang kan worden gegeven in het kader van doorstroming aan woningzoekenden die verhuizen naar een woning die beter passend voor hen is. In deze beleidsregels wordt het doel van deze bepaling (nader) toegelicht en is vermeld in welke situaties voorrang mogelijk is.
Het aanbod van sociale huurwoningen is de afgelopen jaren gelijk gebleven, terwijl de vraag blijft toenemen. Daarbij veranderen huurders vaak niet van woning, terwijl het inkomen of de huishoudgrootte wél verandert. Bezien is hoe er kan worden gezorgd voor meer beweging op de sociale woningmarkt.
Door de toenemende druk op de woningmarkt worden de wachttijden langer. Huurders die nu bijvoorbeeld te groot, te krap, te duur of juist te goedkoop wonen, worden hierdoor niet aangemoedigd of hebben door de lange wachttijd geen mogelijkheid om actief op zoek te gaan naar een woning die beter bij hen past. Door verschillende maatregelen kan de doorstroming gefaciliteerd worden.
De doorstroomvoorrang geldt niet voor álle sociale-huurwoningen. Hierdoor blijven woningzoekenden zonder doorstroomvoorrang ook in aanmerking komen voor een sociale huurwoning. In het kader van doorstroming wordt maximaal 25% van de woningen die tot de doorstroomdoelgroep behoren geadverteerd met voorrang voor doorstromers.
Om de doorstroming te faciliteren is voorrang mogelijk in drie situaties:
Een woningzoekende vraagt bij de eigen corporatie (de huidige verhuurder) een doorstroomvoorrang aan. Als de voorrang wordt toegekend, wordt de datum van aanvraag de peildatum. De corporatie geeft in de inschrijving van de woningzoekende de soort voorrang aan.
Artikel 2: VOORWAARDEN VOOR DOORSTROOMVOORRANG
Bij alle voorgestelde maatregelen is onderstaande altijd van toepassing:
2. Van groot naar beter/kleiner (vGnK)
3. Van klein naar beter/groter (vKnG)
Een woningzoekende woont te klein als hij voldoet aan een van de twee volgende omschrijvingen:
Huidige woning heeft 2 of meer slaapkamers
De woningzoekende woont te klein als er tenminste 3 kinderen op 1 slaapkamer moeten slapen. Daarbij tellen we de ouderslaapkamer niet mee.
Uitleg bij deze voorwaarden: Eén van de slaapkamers wordt toegerekend aan de ouder(s). Van de resterende slaapkamer(s) moet er dan minstens 1 slaapkamer zijn waar drie of meer kinderen samen moeten slapen. Enkele voorbeelden van dergelijke situaties: het huishouden heeft 2 slaapkamers en 3 kinderen, of 3 slaapkamers en 5 kinderen, of 4 slaapkamers en 7 kinderen.