Organisatie | Tytsjerksteradiel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tytsjerksteradiel houdende regels omtrenteen doelmatig beheer van afvalstoffen (Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening 2021 van de gemeente Tytsjerksteradiel ) |
Citeertitel | Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening 2021 van de gemeente Tytsjerksteradiel |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Uitvoeringsbesluit 2017.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-12-2020 | nieuwe regeling | 01-12-2020 | S2020-25250 |
Het college van Tytsjerksteradiel,
overwegende dat het in het belang van een doelmatige verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen wenselijk is nadere regels te stellen omtrent de dagen, tijden, plaatsen en wijze waarop afvalstoffen kunnen worden overgedragen of ter inzameling aangeboden aan de bij dit besluit aan te wijzen inzameldienst en andere inzamelaars, als bedoeld in de Afvalstoffenverordening 2021 van de gemeente Tytsjerksteradiel;
gelet op de bepalingen van de Afvalstoffenverordening 2021 van de gemeente Tytsjerksteradiel;
De toepassing van dit uitvoeringsbesluit is gericht op de bescherming van het milieu, met inbegrip van een doelmatig beheer van afvalstoffen.
Artikel 4. Afzonderlijke inzameling
Als bijlage 1b bij dit besluit is een omschrijvingen van categorieën huishoudelijke afvalstoffen op grond van artikel 7, eerste lid, van de verordening vastgesteld die afzonderlijk worden ingezameld.
Artikel 7. Ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen
Krachtens artikel 10, derde lid, van de verordening stelt het college de volgende regels voor het gebruik van de van gemeentewege verstrekte inzamelmiddelen:
de gebruiker van een perceel dient zich tot de gemeente Tytsjerksteradiel te wenden indien bij een verhuizing naar een perceel geen of een kapot door of namens de gemeente te verstrekken inzamelmiddel wordt aangetroffen, bij verdwijning, vermissing of beschadiging van een door of namens de gemeente te verstrekken inzamelmiddel;
de inzameldienst is bevoegd om de volgende gegevens per chipnummer en inzamelmiddel te registreren en doelmatig te gebruiken voor een meest optimale bedrijfsvoering en om doelgericht toezicht en handhaving uit te voeren, volgens artikel 4 en artikel 7, lid 2: registratie van lediging inzamelmiddel, registratie van onjuiste aanbieding inzamelmiddel (inclusief het gebruik van fotomateriaal), registratie van niet afzonderlijk ingezamelde bestanddelen/ niet juist gescheiden afvalstoffen in het daarvoor bestemde inzamelmiddel.
de inzameldienst is bevoegd om bij constateringen zoals genoemd in artikel 7, lid 1f, percelen en personen bijhorend bij het chipnummer van het inzamelmiddel, direct aan huis of schriftelijk hierover aan te spreken, in kennis te stellen, te informeren over de mogelijke alternatieven en het eventuele vervolgproces ten aanzien van toezicht en handhaving.
Krachtens artikel 10, derde lid, van de verordening stelt het college de volgende regels omtrent de plaats en wijze waarop huishoudelijke afvalstoffen moeten worden aangeboden:
het ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen in containers dient ordelijk te geschieden door plaatsing van de container op het voetpad, zo dicht mogelijk bij de rijweg, of, bij het ontbreken van een voetpad, aan de kant van de openbare weg, dan wel op een inzamel- of clusterplaats, zodanig dat het voetgangers- en overige verkeer niet wordt gehinderd of in de doorgang wordt belemmerd en gevaar of schade wordt voorkomen en waarbij aanwijzingen van de inzameldienst dienen te worden opgevolgd;
de gemeentewerf in Burgum wordt aangewezen als brengdepot waar de afvalstoffen als vermeld in artikel 7, tweede lid, van de verordening kunnen worden achter gelaten. Een uitzondering geldt voor de afvalstof vermeld in artikel 7, eerste lid sub i (grof tuinafval). Voor deze categorie afvalstoffen is het composteerterrein in Sumar als brengdepot aangewezen;
Artikel 9. Het in bijzondere gevallen ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen
Als het voor de inzameldienst door werkzaamheden niet mogelijk is om de normale inzamelplaatsen te bereiken, kunnen op grond van artikel 14 van de verordening, door de gemeente Tytsjerksteradiel voor de duur van de werkzaamheden tijdelijke inzamelplaatsen worden aangewezen, welke worden bekendgemaakt via de gebruikelijke communicatiekanalen.
Artikel 10. Inzameling bedrijfsafvalstoffen door de inzameldienst (VERVALLEN)
Op grond van artikel 11 van de verordening kan de inzameldienst ook bedrijfsafval uit de kantoor-, winkel- en dienstensector inzamelen.
Artikel 11. Ter inzameling aanbieden van bedrijfsafvalstoffen aan de inzameldienst
Bedrijven die krachtens artikel 11 van de verordening bedrijfsafvalstoffen aanbieden, dienen deze aan te bieden overeenkomstig de in de overeenkomst opgenomen voorwaarden.
Burgemeesters en wethouders van Tytsjerksteradiel
De secretaris
(H.M. van Gils)
De burgemeester
(L.J. Gebben)
Bijlage 1a: Aangewezen inzamelaars
Lijst van aangewezen inzamelaars (vergunninghouders) per categorie (grof) huishoudelijke afvalstoffen:
Aldtsjerk: Schoolfonds Aldtsjerk/ Readtsjerk
Burgum: O.P.A. Protestanse Gemeente Burgum en Zwemvereniging Wetterwille
Earnewâld: Oudejaarscommissie Earnewald
Eastermar: Basisskoalle De Twirre en V.V Eastermar
Garyp: voetbalvereniging VenV68 en gymnastiekvereniging V en V Garyp
Gytsjerk: OBS Thrimwalda en CBS Ichtusschool
Hurdegaryp: Stichting steunfonds aktiviteiten Hardegarijp
Jistrum: Muziekvereniging Joost Wiersma
Noardburgum: School De Klimstien en V.v. Noordbergum in combinatie met scouting De Twirre
Oentsjerk: OBS De Opstap en CBS De Paadwizer
Ryptsjerk: CBS Alpha en De Einekoer
Sumar: Buertferiening “De Heidebuorren”
Inzameling textiel en klein chemisch afval
Omrin en Omrin Kringloop Estafette zijn vergunninghouders voor de inzameling van textiel en klein chemisch afval via huis-aan-huis acties en boven- en ondergrondse textielcontainers.
Omrin is vergunninghouder voor de inzameling van verpakkingsglas via boven- en ondergrondse glascontainers.
Bijlage 1B: Aangewezen inzamellocaties
Afzonderlijke inzameling (grof) huishoudelijke afvalstoffen (december 2020)
Op de gemeentelijke internetpagina staan de aangewezen inzamellocaties en de actuele kosten voor de afzonderlijk in te zamelen huishoudelijke afvalstromen weergegeven. “
De aangewezen locaties dienen de afzonderlijke ingezamelde afvalstoffen in deugdelijke inzamelvoorzieningen in te zamelen en af te voeren naar een erkende verwerker.
Tabel 1 Aangewezen locaties voor afzonderlijke ingezamelde afvalstromen
Bladkorven, groene biobak of composteerterrein | |
Glasbak of milieustraat | |
Composteerterrein (wanneer van toepassing: 15 juni - 31 augustus) Hiervan wordt medicijn tegen kanker gemaakt | |
Textielcontainers, milieustraat, kringloopwinkel | |
Bijlage 2: Collectieve inzamelvoorzieningen
Tabel 2 Lijst van ondergrondse restafval containers, inclusief wel/ geen aparte bioafval/GFT inzameling van bioafval/ GFT.
Tabel 3 Lijst van bestaande textielcontainers
Tabel 4 Lijst van bestaande glascontainers
Deze toelichting is een handleiding voor het gebruik van het model. Het gaat dus niet om een toelichting die tegelijk met het besluit vastgesteld en gepubliceerd wordt.
In de model-Afvalstoffenverordening 2008 is ervoor gekozen om meer gedetailleerde regels, die aan veranderingen onderhevig kunnen zijn, in uitvoeringsbesluiten van het college op te nemen. Er is immers sprake van een model dat in vele gemeenten toepasbaar moet kunnen zijn.
Er zijn echter gemeenten die er uitdrukkelijk voor kiezen om dergelijke regels ook uitdrukkelijk bij verordening te regelen. Hierin zijn gemeenten volledig vrij. Beide varianten hebben hun voor- en nadelen. Zo zal een ‘basale” verordening bij wijziging niet iedere keer te hoeven worden vastgesteld door de raad. Aan de andere kant kan het regelen van deze onderwerpen in de verordening zelf duidelijker zijn en de handhaafbaarheid vergroten.
Indien de gemeente kiest voor een basale verordening en met daarop gebaseerde uitvoeringsbesluiten, zou een optie kunnen zijn om de diverse uitvoeringsbesluiten in één verzamelbesluit op te nemen. Met het doorvoeren van de wijzigingen van de onderhavige modelverordening heeft de VNG tevens een model opgesteld voor een dergelijk verzamelbesluit.
Artikel 3. Aanwijzing inzamelende instanties
In de beleidsregels (vastgelegd in een beleidsplan) kunnen de volgende regels gesteld worden (niet uitputtend):
Als er groepen instellingen generiek aangewezen worden in het uitvoeringsbesluit dan is het aan te bevelen om ze wel individueel een aanwijzing te geven zodat deze ook individueel ingetrokken kan worden bij het overtreden van de beleidsregels. Wordt hiertoe besloten dan is dit de uitzondering op de algemene regel die opgenomen kan worden in uitvoeringsbesluit.
In dit model is gekozen voor een generieke aanwijzing in het besluit, het is ook mogelijk om in het uitvoeringsbesluit alle betrokken organisaties en individuen individueel aan te wijzen.
De punten zoals vermeld onder lid 2 sub a t/m f dienen als voorbeeld.
Artikel 4. Afzonderlijke inzameling
Met uitzondering van de stromen die wettelijk gescheiden ingezameld moeten worden is de gemeente vrij om te bepalen welke afvalstromen gescheiden worden ingezameld. De genoemde zijn de meest voorkomende.
Groente-, fruit en tuinafval (bioafval)
Bedoeld worden loof, schillen en resten van groenten en fruit en aardappelen, gekookte etenswaren, brood, eierschalen, doppen van pinda’s en nootjes, snijbloemen, gras, stro, bladeren, klein snoeiafval, resten van tuinplanten, kort gemaakte takken en composteerbare zakken en composteerbare verpakkingsmaterialen. T.a.v. dit laatste onderdeel wordt opgemerkt dat de zakken en verpakkingsmaterialen voorzien dienen te zijn van een kiemplantlogo met een nummer dat aangeeft dat het product voldoet aan de Europese norm voor composteerbare verpakkingen (NEN-EN 13432).
Tot grof huishoudelijk afval wordt ook gerekend gipsblokken, gipsplaten en houtsoorten van gipsplamuur. Grof huishoudelijk afval wordt onderscheiden in goedzooi en rotzooi. Tot goedzooi worden gerekend de herbruikbare en verkoopbare producten en materialen die, na eventuele reparatie, in het hergebruikcircuit worden gebracht. De inzamelaars van goedzooi zijn kringloopbedrijven. Rotzooi is het grof huishoudelijk afval dat niet in het hergebruikcircuit wordt gebracht, maar door de inzameldienst wordt ingezameld ter verwerking elders.
Mogelijke overige definities van stromen die gescheiden ingezameld kunnen worden:
zand/grond: grond die niet zichtbaar vermengd is met resten puin, kool, gas, hout, ijzer of asbest, en niet verontreinigd is op basis van het historisch gebruik van de locatie van herkomst of op basis van uitgevoerd milieukundig onderzoek (conform NEN 5740 of AP04). Onder deze categorie worden ook graszoden (afkomstig uit particuliere tuinen) ingenomen;
Artikel 5. Aanwijzing inzamelmiddelen- en voorzieningen
In dit artikel moet voor elk in artikel 3, eerste lid, van de verordening aangewezen afzonderlijk in te zamelen huishoudelijke afvalstroom worden aangewezen, welke inzamelmiddelen of inzamelvoorzieningen worden gebruikt.
Artikel 6. Afzonderlijk ter inzameling aanbieden
In dit artikel moet aangegeven worden voor welke personen de gescheiden bioafval/GFT-inzamelplicht niet van toepassing is. Door deze manier van verwijzen (dus niet opnieuw opnoemen) wordt voorkomen dat er verschil ontstaat tussen deze artikelen.
Artikel 7. Ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen
De gemeente moet de tekst van dit artikel aanpassen op basis van het gevoerde beleid. Zo kent niet elke gemeente bijvoorbeeld een chemokar.
Andere mogelijke bepalingen zijn:
de gebruiker van een perceel dient zich tot de klantenservice van de inzameldienst te wenden voor het uitzetten van extra inzamelmiddelen voor rest- en/of bioafval/GFT-afval, voor het omwisselen van een inzamelmiddel voor een ander inzamelmiddel met een ander volume en voor het innemen van een bioafval/GFT inzamelmiddel;
Aanwijzingen van de inzameldienst kunnen betrekking hebben op de wijze van plaatsen van de inzamelmiddelen, bijvoorbeeld met voor of achterzijde naar de straat.
Andere bepalingen die opgenomen kunnen worden in dit artikel zijn:
Luierafval en incontinentiemateriaal dient te worden gedeponeerd in de luiercontainers die zijn opgesteld bij kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en het afvalbrengpunt. Dit afval dient te worden verpakt in de speciaal hiervoor bestemde luierzakken, welke op verzoek bij de gemeente verkrijgbaar zijn.
Daarnaast moet in dit artikel aangegeven worden welke huishoudelijke afvalstromen zonder inzamelmiddel aangeboden kunnen worden.
Artikel 8. Tijdstip van aanbieding
Deze bepalingen zijn volledig facultatief. De tijdsbepaling zoals vermeld in het eerste lid, kan ruim geïnterpreteerd worden en dus bijvoorbeeld een dagdeel zijn.
Artikel 9. Het in bijzondere gevallen ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen
Als het voor de inzameldienst door werkzaamheden niet mogelijk is om de normale inzamelplaatsen te bereiken, kunnen op grond van artikel 16 van de verordening, door de gemeente Tytsjerksteradiel voor de duur van de werkzaamheden tijdelijke inzamelplaatsen worden aangewezen, welke worden bekendgemaakt in het huis-aan-huis-blad.
Artikel 10. Inzameling bedrijfsafvalstoffen door de inzameldienst
Artikel 11. Ter inzameling aanbieden van bedrijfsafvalstoffen aan de inzameldienst
Bedrijven die krachtens artikel 14, derde lid, van de verordening bedrijfsafvalstoffen aanbieden, dienen deze aan te bieden overeenkomstig de in de verordening en dit uitvoeringsbesluit gestelde regels.