Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Brunssum

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Brunssum houdende regels omtrent het uitvoeringsprogramma vergunningverlening

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBrunssum
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Brunssum houdende regels omtrent het uitvoeringsprogramma vergunningverlening
CiteertitelUitvoeringsprogramma Vergunningverlening Gemeente Brunssum 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Uitvoeringsprogramma vergunningverlenig Gemeente Brunssum 2020.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-12-2020nieuwe regeling

08-12-2020

gmb-2020-332276

1035334

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Brunssum houdende regels omtrent het uitvoeringsprogramma vergunningverlening

Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 8 december 2020

 

Gebruikte afkortingen

 

AMvB: Algemene Maatregel van Bestuur

APV: Algemene Plaatselijke Verordening

Bor: Besluit omgevingsrecht

BsGW: Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen

DSO: Digitaal stelsel Omgevingswet

EVC: Erkenning van Verworven Competenties

Fte: fulltime-equivalent

Mor: Ministeriële regeling omgevingsrecht

R.O.: Ruimtelijke ordening

RUD ZL: Regionale Uitvoeringsdienst Zuid-Limburg

Team VTH: Team Veiligheid, Toezicht & Handhaving

Toetsingsprotocol: Toetsingsprotocol bouwplannen gemeente Brunssum

Uitvoeringsbeleid: Uitvoeringsbeleid Vergunningverlening Wabotaken Gemeente Brunssum 2019 - 2022

Uitvoeringsprogramma 2020: Uitvoeringsprogramma vergunningverlening Gemeente Brunssum 2020

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

Wet Bibob: Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur

Wet VTH: Wet verbetering Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving

 

1. Samenvatting

 

Wij bieden u het ‘Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening Gemeente Brunssum 2021’ aan. Het programma is opgesteld door het team Vergunningen van de Afdeling Publieksdiensten. Het programma vormt de uitwerking van het ‘Uitvoeringsbeleid Vergunningverlening Wabotaken 2019 – 2022’ dat op 4 december 2018 door uw college is vastgesteld.

 

Waarom wordt dit programma u aangeboden?

 

Het vaststellen van dit uitvoeringsprogramma heeft een wettelijke grondslag. De Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) verplicht bestuursorganen uitvoeringsbeleid en een uitvoeringsprogramma op het gebied van vergunningverlening vast te stellen. Het uitvoeringsbeleid geeft gemotiveerd aan welke thema’s voor Brunssum belangrijk zijn en welke beleidskeuzes zijn gemaakt voor de uitvoering van taken op het gebied van vergunningverlening.

 

Welke onderwerpen zijn van belang voor vergunningverlening?

 

In het uitvoeringsbeleid zijn de volgende thema’s onderscheiden:

  • 1.

    Omgevingsvergunning bouw, sloop en brandveiligheid;

  • 2.

    Ruimtelijke kwaliteitszorg;

  • 3.

    Bodem, geluid en lucht;

  • 4.

    Monumenten en archeologie;

  • 5.

    Leges omgevingsvergunning.

Bij ieder thema zijn verschillende beleidskeuzes opgenomen die bijdragen aan de uitwerking van het betreffende thema.

 

Het uitvoeringsprogramma geeft aan welke doelen en activiteiten worden uitgevoerd in het kader van de thema’s. In het jaarlijkse programma wordt het meerjarige beleid dus uitgewerkt en wordt aangegeven welke activiteiten in 2021 worden ondernomen om de thema’s uit het beleid te realiseren.

 

Daarvoor is in hoofdstuk 3 een programma opgenomen. In het programma zijn doelen gesteld die het team Vergunningen in 2021 wil behalen. Om te kunnen meten of de doelen ook daadwerkelijk zijn bereikt, zijn aan ieder doel, concrete activiteiten verbonden. Deze activiteiten zijn voldoende meetbaar om te kunnen dienen voor een goede monitoring en evaluatie van het programma.

 

Wie stelt het uitvoeringsprogramma vast?

 

De bevoegdheid voor vaststelling van het uitvoeringsprogramma ligt bij het college van burgemeester en wethouders. Het college rapporteert hierover aan de raad.

 

Voldoet de gemeente Brunssum aan de wettelijke vereisten?

 

Het ‘Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening Gemeente Brunssum 2021’ geeft invulling aan de wettelijke verplichting en biedt concrete handvaten om de vergunningverlening te sturen. De gemeente Brunssum voldoet hiermee aan de wettelijke eisen.

 

Op 1 januari 2022 treden de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen in werking. De voorbereiding en implementatie van beide wetten zal een fors beslag leggen op de formatie van team Vergunningen. Daarnaast speelt de coronacrisis een rol in de taken en werkzaamheden binnen het team. Als gevolg van invoering van de nieuwe wetgeving en de coronacrisis is er een mogelijkheid dat niet alle doelen en activiteiten uit dit uitvoeringsprogramma worden gerealiseerd in 2021. Het streven is uiteraard om zoveel mogelijk doelen te realiseren.

2. Inleiding

2.1 Aanleiding

In 2016 is de Wet Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (Wet VTH) in werking getreden. De wet is geïntegreerd in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Doel van de Wet VTH is om de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving van het omgevingsrecht beter te organiseren. Gemeenten moeten zorgen voor een goede kwaliteit van de taken op het gebied van uitvoering en handhaving. Ze moeten daarom, onder andere, beleid vaststellen op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving.

 

In Brunssum worden taken op het gebied van vergunningverlening uitgevoerd door de Afdeling Publieksdiensten, team Vergunningen. Taken op het gebied van Toezicht & Handhaving worden uitgevoerd door de Afdeling Bestuurszaken, team Veiligheid, Toezicht & Handhaving. De uitvoeringspraktijk is in Brunssum dus gescheiden van taken op het gebied toezicht & handhaving.

 

Op 4 december 2018 heeft het college het ‘Uitvoeringsbeleid Vergunningverlening Wabotaken Gemeente Brunssum 2019 – 2022’ vastgesteld. Het uitvoeringsbeleid vergunningverlening wordt jaarlijks uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma voor vergunningverlening binnen de gemeente Brunssum.

 

Team Veiligheid, Toezicht & Handhaving heeft uitvoeringsbeleid gemaakt voor gemeentelijke taken op het gebied van toezicht en handhaving: ‘Uitvoeringsbeleid toezicht en handhaving Wabotaken Gemeente Brunssum 2019 – 2022’. Het college heeft dit beleid vastgesteld op 11 juni 2019. Het streven is om het eerstvolgende uitvoeringsbeleid (voor de periode 2023 – 2026) en de daarbij behorende uitvoeringsprogramma’s op termijn samen te voegen.

2.2 Status en reikwijdte uitvoeringsprogramma

Dit uitvoeringsprogramma gaat alleen over het onderdeel vergunningverlening. Het uitvoeringsprogramma is de uitwerking van het Uitvoeringsbeleid Vergunningverlening gemeente Brunssum 2019 - 2022. Het programma omvat de doelstellingen van het team Vergunningen voor één kalenderjaar. Dit programma gaat over het kalenderjaar 2021. Gedurende het jaar wordt het programma gemonitord en geëvalueerd. Zodoende wordt gestuurd op de activiteiten die in het programma zijn opgenomen en worden nieuwe actiepunten inzichtelijk die in het volgende jaar in het uitvoeringsprogramma worden opgenomen.

 

De doelen en activiteiten in dit programma zijn tot stand gekomen na monitoring en evaluatie van het uitvoeringsprogramma 2020. De evaluatie van het uitvoeringsprogramma 2020 wordt het college gelijktijdig met dit nieuwe uitvoeringsprogramma 2021 aangeboden.

 

Een aantal doelen zijn in 2021 weer opgenomen, omdat ze bijvoorbeeld jaarlijks terugkeren en onderdeel uitmaken van de bedrijfsvoering van het team, zoals ‘heldere communicatie met burgers en bedrijven’. Team vergunningen heeft voor 2021 nieuwe activiteiten verbonden aan dit doel. Er zijn echter ook nieuwe doelen opgenomen in het uitvoeringsprogramma 2021.

2.3 Wettelijk kader

Het wettelijk kader voor dit uitvoeringsprogramma wordt gevormd door de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), het Besluit omgevingsrecht (Bor) en de Ministeriële regeling omgevingsrecht (Mor).

 

De kwaliteitseisen voor uitvoering (vergunningverlening) zijn opgenomen in het Bor 1 en de Mor2 . Hierin wordt voorgeschreven dat het uitvoerings- en handhavingsbeleid jaarlijks in een uitvoeringsprogramma moet worden uitgewerkt.

 

Naast de Wabo, het Bor en de Mor is voor de uitvoeringspraktijk tevens het Bouwbesluit 2012 van belang. Dit vormt immers het kader met voorschriften waar ieder bouwwerk aan moet voldoen.

 

Bovendien is het gemeentelijk beleid op het gebied van de fysieke leefomgeving van belang. Het gaat dan onder andere om de Structuurvisie, bestemmingsplannen & beheersverordeningen, het Vrijstellingenbeleid en de Welstandsnota. In het uitvoeringsbeleid is dit uitvoerig aan de orde gesteld. Wij volstaan hier met een verwijzing daarnaar.

2.4 Beleidscyclus ‘Big 8’

In de Wabo zijn de eisen beschreven die worden gesteld aan de inrichting van processen: de procescriteria. De procescriteria beschrijven de eisen die worden gesteld aan de sluitende beleidscyclus, de Big 8. De cyclus begint met het opstellen van het uitvoeringsbeleid en leidt, via de uitvoering, uiteindelijk tot het bijstellen van het beleid. Door de criteria te volgen, wordt de cyclus gesloten. De Big 8 ziet er als volgt uit:

 

 

De verschillende stappen in de bovenste kring, de strategische cyclus, vormen samen het uitvoeringsbeleid. De onderste kring, de operationele cyclus, vormt het uitvoeringsprogramma. De gemeenschappelijke deler is ‘Planning & control’.

 

Het beleid wordt jaarlijks worden geëvalueerd en, waar nodig, tijdig bijgesteld. Op die manier volgt het beleid en de uitvoering daarvan de Big 8-cyclus.

2.5 Uitvoeringsbeleid Vergunningverlening gemeente Brunssum

Uit het ‘Uitvoeringsbeleid Vergunningverlening Wabotaken Gemeente Brunssum 2019 – 2022’ blijkt de belangrijkste doelstelling van vergunningverlening in Brunssum:

 

  • Het borgen van een duurzame en veilige ruimtelijke kwaliteit van de (bebouwde) leefomgeving en daarmee een bijdrage leveren aan de woonkwaliteit in Brunssum.

Deze doelstelling vormt de basis waarop alle activiteiten op het gebied van vergunningverlening voor de fysieke leefomgeving zijn gericht.

 

De activiteiten zijn in een aantal thema’s onderverdeeld. In het uitvoeringsbeleid zijn de volgende thema’s opgenomen:

  • Omgevingsvergunning bouw, sloop en brandveiligheid

  • Ruimtelijke kwaliteitszorg

  • Bodem, geluid en lucht

  • Monumenten en archeologie

  • Leges omgevingsvergunning

In het uitvoeringsbeleid zijn voor ieder thema een aantal specifieke beleidskeuzes opgenomen, die bijdragen aan de uitvoering van dat thema.

 

Alle activiteiten van het team Vergunningen worden uitgevoerd tegen de achtergrond van actuele landelijke en regionale ontwikkelingen. Natuurlijk vormt het vigerend ruimtelijk beleid altijd het kader voor de beleidskeuzes. Belangrijke actuele onderwerpen zijn onder andere duurzaamheid en energie, levensloopbestendig bouwen, asbest, mijnwater, gasvrij bouwen, toegankelijkheid van gebouwen (scootmobielen) en digitalisering.

 

Ook de inwerkingtreding de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen hebben een grote impact op de activiteiten van het team Vergunningen.

 

Daarbij komen nog de gevolgen die de coronacrisis met zich meebrengt. De coronacrisis heeft een grote impact op het team Vergunningen, vanwege het feit dat de klantgerichtheid een zeer grote rol speelt bij de uitvoering van taken en werkzaamheden. Bij het team Vergunningen komen nieuwe werkzaamheden erbij, doordat bedrijven geïnformeerd moesten worden over de steunmaatregelen, evenementen zijn afgezegd of uitgesteld en horeca inrichtingen met heel andere, en vaak wisselende, regels te maken kregen in het kader van de noodverordeningen. Los van deze, vaak nadelige effecten van corona, heeft het team Vergunningen in 2020 ook gemerkt dat burgers meer verbouwingen en andere werkzaamheden rond de woning hebben gerealiseerd. Hierdoor komen meer vragen en informele verzoeken voor beoordeling van bouwplannen binnen. Bijkomend effect is dat ook het aantal bezwaarschriften toeneemt ten opzichte van voorgaande jaren.

3. Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening Gemeente Brunssum 2021

Dit programma vormt de uitwerking van het Uitvoeringsbeleid Vergunningverlening van de gemeente Brunssum 2019 – 2022. De thema’s en beleidskeuzes die zijn opgenomen in het uitvoeringsbeleid vormen de basis voor dit uitvoeringsprogramma. De doelen en activiteiten die in het programma 2021 zijn opgenomen dragen allemaal bij aan realisering van de thema’s en beleidskeuzes uit het beleid.

 

Voor het uitvoeringsbeleid zijn alleen de Wabotaken van belang. De taken en werkzaamheden van het team Vergunningen omvatten echter méér dan alleen de Wabotaken. Voor het uitvoeringsprogramma zijn álle taken van het team van belang. Daarom zijn in het uitvoeringsprogramma ook doelen en activiteiten opgenomen die horen bij niet-Wabotaken.

 

Hierna volgt het programma dat het team Vergunningen in 2021 uitvoert om aan de doelstellingen die in het uitvoeringsbeleid zijn opgenomen te voldoen.

3.1 Omgevingswet en Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen

Op 1 januari 2022 treden twee nieuwe wetten in werking: De Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen. Beide wetten zullen veel invloed hebben op de taken en werkzaamheden van het team Vergunningen. Het jaar 2021 is hard nodig om de inwerkingtreding van beide wetten en de impact die de wetten op ons werk hebben, zorgvuldig voor te bereiden en in kaart te brengen. Er bestaat een kans dat dit zoveel beslag op onze formatie legt dat sommige doelen en activiteiten uit dit uitvoeringsprogramma niet (of niet volledig) kunnen worden gerealiseerd. Mocht dat het geval zijn, dan zal uiteraard worden bekeken welke doelen en activiteiten prioriteit hebben. Deze onderwerpen worden in elk geval opgepakt.

3.2 Programma

De kerndoelen van het team Vergunningen zijn de volgende:

Programma team Vergunningen 2021

  • Heldere communicatie met burgers en bedrijven

    • °

      Pilot participatie bij aanvragen voor omgevingsvergunning

    • °

      Pilot omgevingstafel

  • Heldere communicatie met raad en college

    • °

      Bijdrage leveren aan ambitiedocument t.b.v. Omgevingsvisie en Omgevingsplan

    • °

      Uitstekende kwaliteit college- en raadsvoorstellen

    • °

      90% van vooraf in outputkalender bepaalde college- en raadsvoorstellen tijdig aanleveren

  • Korte doorlooptijden

    • °

      75% van de aanvragen binnen 5 weken afgehandeld

    • °

      Meldingen Activiteitenbesluit Milieubeheer binnen 2 weken afgehandeld

  • Verdere digitalisering vergunningenproces

    • °

      Meer aanvragen digitaal (bijv. 10 % t.o.v. 2020)

    • °

      Oefenen met vergunningaanvragen in DSO

    • °

      Gevolgen van wijziging Bekendmakingswet en Wet elektronische publicaties voor team Vergunningen in kaart brengen

    • °

      Aansluiten op Basisregistratie Ondergrond

  • Actuele wet- en regelgeving

    • °

      College informeren over Wet kwaliteitsborging en gevolgen organisatie

    • °

      College informeren over Omgevingswet en gevolgen organisatie

  • Duurzaamheid

    • °

      College informeren over invoering BENG-norm

    • °

      Luchtkwaliteit in gebouwen

    • °

      Sturen op toepassen duurzaamheid bij bouwinitiatieven

    • °

      Bijdrage leveren aan Regionale Energiestrategie (RES)

    • °

      Bijdrage leveren aan project ‘Klimaatadaptatie’

    • °

      Bijdrage leveren aan proeftuin ‘Brunssum-Noord aardgasvrij’

  • Duidelijke afspraken met ketenpartners

    • °

      Nadere afspraken met Provincie en RUD ZL over bodemtaken (deels doorgeschoven van 2020)

    • °

      Nadere afspraken met Provincie en RUD ZL over asbestaken

    • °

      Nadere afspraken met Provincie en RUD ZL over energietaken (deels doorgeschoven van 2020)

    • °

      Nadere afspraken met Provincie en RUD ZL over verschuiving van taken door Omgevingswet (deels doorgeschoven van 2020)

    • °

      Afspraken met brandweer over beleid stalling scootmobielen

  • Actueel beleid

    • °

      Opstellen beleid voor aanvragen voor realiseren van een Bed- en Breakfast

    • °

      Opstellen beleid voor plaatsen airco’s en warmtepompen

    • °

      Actualiseren beleid voor veilig stallen scootmobielen, elektrische fietsen en elektrische rolstoelen in woongebouwen

    • °

      Actualiseren standplaatsenbeleid (doorgeschoven van 2020)

    • °

      Afdelingsbeleid actueel houden, door opstellen afdelingsplan 2021 – 2022, evaluatie uitvoeringsprogramma 2021 en vaststellen programma 2022 (deels doorgeschoven van 2020)

    • °

      Inzetten op gezamenlijk VTH-beleid (vanaf 2023)

    • °

      Bijdrage leveren aan actualisering reclamebeleid (doorgeschoven van 2020)

    • °

      Bijdrage leveren aan actualisering terrassenbeleid (doorgeschoven van 2020)

    • °

      Bijdrage leveren aan Centrumbeleid

    • °

      Deelnemen in werkgroep voor opstellen Uniform Uitvoerings- en Handhavingsbeleid RUD ZL en dit beleid voor Brunssum vast laten stellen

  • Voorbereiden werkprocessen op inwerkingtreding Omgevingswet (doorgeschoven van 2020)

    • °

      Besluiten op grond van de Omgevingswet kunnen opstellen, vaststellen, bekendmaken en beschikbaar stellen

    • °

      Voorbereid zijn op de gewijzigde vergunningenprocedure (8 weken standaard) en zorgen dat initiatiefnemers binnen de wettelijke termijn een samenhangend besluit krijgen

    • °

      Meervoudige vergunningen (verschillende activiteiten in één vergunning) kunnen verlenen

    • °

      Burgers en bedrijven kunnen voorzien van betrouwbare en begrijpelijke informatie over de Omgevingswet

    • °

      Voorbereiden op de beoordeling van participatiemotiveringen van initiatiefnemers

    • °

      In nauwe samenspraak met afdeling I & M vragenbomen maken, zodat burgers en bedrijven vanaf 1 januari 2021 in elk geval voor de topactiviteiten uit de bruidsschat kunnen checken of er een vergunning of melding nodig is

    • °

      Implementatie DSO

  • Voorbereiden werkprocessen op inwerkingtreding Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen

    • °

      In nauwe samenspraak met team VTH in kaart brengen welke gevolgen de Wet Kwaliteitsborging Bouwen heeft voor de werkzaamheden en functies binnen de teams Vergunningen en VTH (doorgeschoven van 2020)

    • °

      Cursus/training over de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen verzorgen voor alle betrokken medewerkers (doorgeschoven van 2020)

Als bijlage bij dit uitvoeringsprogramma treft u de planning aan voor 2021. Daarin wordt aangeduid in welk kwartaal van 2021 ieder doel gerealiseerd moet zijn. Aan de invulling van deze planning wordt nog gewerkt, dit dient met de inhoudelijk betrokken vakambtenaren te worden gepland. Door deze planning aan de activiteiten te koppelen, wordt de planning beter meetbaar. Dit is nodig in het kader van de wettelijk verplichte monitoring en biedt een goede houvast en een controle-instrument bij de uitvoering van het programma.

3.3 Wijzigingen ten opzichte van het programma van 2020

In de loop van 2020 is, door monitoring en evaluatie, geconstateerd dat sommige onderdelen uit het uitvoeringsprogramma 2020 verdere verfijning of een andere benadering behoeven. In deze paragraaf wordt hier aandacht aan besteed.

 

Heldere communicatie

In 2020 was als activiteit bij dit doel in het uitvoeringsprogramma opgenomen dat maandelijks een thema onder de aandacht wordt gebracht via social media. Zoals blijkt uit de evaluatie van het programma van 2020, is deze activiteit om uiteenlopende redenen niet goed uitvoerbaar gebleken. Dat is de reden dat dezelfde activiteit niet meer terugkomt in het programma voor 2021. Dat wil overigens niet zeggen dat vanuit het team Vergunningen geen berichten meer via social media naar buiten worden gebracht. Er is nu voor gekozen om bij het bepalen van de activiteiten alvast aan te sluiten op de naderende Omgevingswet. Goede communicatie en het vroegtijdig betrekken van burgers en andere belanghebbenden bij ontwikkelingen zijn daarbij prominente pijlers. Zo wordt in 2021 geoefend met de manier waarop we aanvragers en andere belanghebbenden kunnen laten participeren bij een bouwplan. In dat kader zal ook de intaketafel en omgevingstafel een plek krijgen binnen de werkwijze van het team. Ook daarmee wordt in 2021, vooruitlopende op de Omgevingswet, geëxperimenteerd. Om participatie en overleg goed te laten verlopen is goede communicatie een duidelijke voorwaarde.

 

Het team Vergunningen geeft niet alleen veel aandacht aan communicatie met burgers, bedrijven, ketenpartners en wijkteams. Ook een goede communicatie met bestuurders, het college en de raadsleden, is belangrijk. Daarom zijn in het uitvoeringsprogramma voor 2021 specifieke activiteiten opgenomen die zijn bedoeld om de communicatie tussen het team en het bestuur goed te laten verlopen.

 

Duurzaamheid

Duurzaamheid is een belangrijk onderwerp binnen de bouwwereld. Waar mogelijk stimuleert het team Vergunningen de toepassing van duurzaamheidsmaatregelen bij bouwontwikkelingen. Zo wordt een korting gegeven op leges indien aantoonbaar duurzame toepassingen zijn gebruikt bij een bouwplan. Ook worden nieuwe ontwikkelingen die te maken hebben met duurzaamheid nauwlettend gevolgd.

 

Voor 2021 verdient één aspect op het gebied van duurzaamheid bijzondere aandacht: Tot 2020 wordt de energieprestatie van een gebouw nog uitgedrukt in de Energieprestatiecoëfficiënt (EPC). In 2021 komt daar een norm bij. Dat is BENG. BENG staat voor bijna-energieneutraal-gebouw. Vanaf 1 januari 2021 moeten vergunningaanvragen voor alle nieuwbouw, zowel woningbouw als utiliteitsbouw, voldoen aan de eisen voor bijna energieneutrale gebouwen (BENG). Die eisen vloeien voort uit het Energieakkoord voor duurzame groei en uit de Europese Energy Performance of Buildings Directive (EPBD). De BENG-eisen zijn opgebouwd uit een aantal factoren: maximale energiebehoefte, maximaal primair energiegebruik en minimaal aandeel hernieuwbare energie. De wijzigingen ten aanzien van de BENG-eisen komen in het Bouwbesluit. Het team Vergunningen volgt de ontwikkelingen nauwgezet en stelt het college tijdig in kennis van relevante ontwikkelingen rondom dit onderwerp.

 

Actueel beleid

De afgelopen jaren is het plaatsen van airco’s en warmtepompen bij particuliere woningen flink toegenomen. Tot nu toe is er, afgezien van algemene bouw- en welstandseisen, nog geen gericht Brunssums beleid gemaakt over deze onderwerpen. In de praktijk wordt het team Vergunningen regelmatig geconfronteerd met aanvragen voor dergelijke installaties. Het ontbreken van goede en eenduidige regels vormt in toenemende mate een probleem. Team Vergunningen spant zich daarom in 2021 in om, eventueel in samenwerking met team VTH en de afdeling ROV, beleid vast te stellen waarin regels voor het plaatsen van airco-installaties en warmtepompen worden opgenomen.

 

Actualiteit en andere relevante ontwikkelingen

  • Zoals eerder is aangegeven, heeft de coronacrisis ook een grote impact op de werkzaamheden van het team Vergunningen. Aangezien bij het schrijven van dit uitvoeringsprogramma voor 2021 nog niet volledig kan worden overzien welke invloed de coronacrisis in 2021 op het openbare leven in Nederland zal hebben, dient er rekening mee te worden gehouden dat niet alle doelen die het team Vergunningen zich heeft gesteld, ook daadwerkelijk gehaald worden. Primair richt het team zich op een goede communicatie met burgers en bedrijven. De doelen die het team zich heeft gesteld dragen daaraan bij en zullen zoveel mogelijk worden nagestreefd. Het team heeft er alle vertrouwen in dat de gestelde doelen, ook onder de huidige omstandigheden, voldoende realistisch zijn om uit te kunnen voeren. Er dient echter rekening mee te worden gehouden dat onverwachte zaken zich aandienen, die voorrang dienen te krijgen boven de reguliere werkzaamheden en die van invloed kunnen zijn op het realiseren van de doelen;

  • Op 1 januari 2022 treden de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen in werking. Beide wetten vergen veel voorbereiding. Een groot deel van die voorbereiding wordt uitgevoerd of geïnitieerd door het team Vergunningen. Voor de Omgevingswet is een gedetailleerd implementatieplan geschreven. De werkzaamheden zijn daardoor goed inzichtelijk gemaakt en, grotendeels, planbaar. De werkzaamheden die hieruit voortvloeien voor het team Vergunningen, zijn integraal opgenomen in dit uitvoeringsprogramma. Ervaring uit het verleden bij nieuwe wetgeving, leert dat er soms kort voor de inwerkingtreding nieuwe zaken de kop op steken die direct opgepakt of aangepast moeten worden. Het is dus mogelijk dat er gedurende 2021 zaken naar voren zullen komen waar nu nog geen rekening mee gehouden wordt. Ten aanzien van de Wet kwaliteitsborging geldt dat deze wet een wezenlijk deel, de bouwtechnische toetsing en het toezicht hierop, van de taken van het team Vergunningen verplaatst naar de marktpartijen. Tegelijk komen er nieuwe taken voor de gemeente bij. Dit brengt, hoogstwaarschijnlijk, een grote verschuiving van de taakverdeling binnen het team Vergunningen met zich mee. In Q1 en Q2 van 2021 wordt de impact van deze wet nauwkeurig in kaart gebracht. Uw college wordt hierover tijdig geïnformeerd.

  • Binnen het team Vergunningen maken een aantal medewerkers gebruik van het Generatiepact. De gevolgen hiervan zullen al in 2021 merkbaar worden. De werkzaamheden van deze medewerkers worden opnieuw verdeeld binnen het team en wellicht worden in 2021 nieuwe medewerkers geworven. Dit zal van invloed zijn op de werkwijze binnen het team.

  • De implementatie van de nieuwe lijnapplicatie ‘het Leefportaal’ van Centric zal in 2021 plaatsvinden, hierin zullen koppelvlakken met de provinciale VTH-applicatie Squit gemaakt worden. In een eerder stadium (2018) is door de gemeente Brunssum gekozen om niet deel te nemen aan de applicatie Squit, daar dit technisch een achteruitgang zou betekenen, bestaande processen verstoord zouden worden en er hoge kosten aan deze applicatie verbonden zijn.

  • Implementatie van ‘klaar terwijl u wacht’-vergunningen voor zonnepanelen, airco’s, etc. binnen het beschermd stad- en dorpsgezicht.

Ondanks deze grote veranderingen voor het team Vergunningen is het van belang dat de reguliere werkzaamheden onverminderd worden uitgevoerd. Zoals gezegd, is het voornaamste doel van het team de communicatie met burgers en bedrijven. Juist onder de huidige omstandigheden, waarbij we te maken hebben met een landelijke crisis, de invoering van 2 omvangrijke nieuwe wetten en een verschuiving van de werkzaamheden en taken binnen het team, wordt dit doel door het team nagestreefd om burgers en bedrijven zo helder en vroeg mogelijk te informeren. Klantgerichtheid staat daarbij altijd centraal.

 

Het team Vergunningen spant zich, in 2021, weer in om de gestelde doelen te realiseren. Het team wil aan het eind van 2021 gereed zijn voor invoering van de nieuwe wetten en voor de nieuwe werkwijze die ten gevolge daarvan, en ten gevolge van de interne verschuiving in werkzaamheden door deelname aan het Generatiepact, ontstaat, zodat het team ook in de toekomst daadkrachtig en stabiel blijft.

4. Capaciteit

4.1 Overzicht werkvoorraad in uren en capaciteit

Om een realistisch uitvoeringsprogramma te hebben, moeten de voorgenomen activiteiten passen binnen de bestaande formatie en werkvoorraad. Daarom zijn de werkelijke aantallen en de gemiddelde behandeltijd per categorie werkzaamheden voor 2020 in beeld gebracht 3. Onderstaande tabel geeft een inzicht in de werkzaamheden en aantallen aanvragen over deze periode.

 

Werkzaamheden

Aantal

Bijzonderheden

Omgevingsvergunning

378

293 maal is hierop een besluit genomen (overige betroffen schetsplannen, werden ingetrokken of zijn buiten behandeling gesteld.

Sloopmeldingen

135

105 bedrijfsmatige en 30 particuliere meldingen

Baliebezoeken

168

-

Meldingen Activiteitenbesluit

11

Dit aantal ligt door corona fors lager dan de ca. 20 die er normaal jaarlijks gedaan worden.

Aanvragen APV en Bijzondere Wetten

175

Dit aantal ligt door corona fors lager dan normaal, met name het aantal evenementen is afgelopen jaar sterk afgenomen.

 

Hierna worden de uren die in 2020 zijn besteed eerst in een grafiek weergegeven. Deze uren dienen als basis voor de prognose van 2021.

 

Daarna volgt een cirkeldiagram, waarin de verschillende taken en de uren op jaarbasis worden weergegeven. Tenslotte wordt de capaciteit voor de uren van 2020 in een tabel weergegeven.

 

 

 

De grootste verschuiving ten opzichte van een jaar eerder is te zien van APV, Bijzondere Wetten en Bibob naar ‘overige werkzaamheden’. Daarnaast zijn enkele reguliere werkzaamheden afgenomen door de coronacrisis, daarvoor is ander (maat)werk in de plaats gekomen. Ook is de capaciteit voor de subsidieverlening reguliere waarderingssubsidies verdubbeld, hetgeen ook onder ‘overige werkzaamheden’ valt.

 

Formatie en productieve uren op jaarbasis voor het team Vergunningen 2021

 

4.2 Kwaliteitscriteria, Kritieke massa en EVC-Traject

Zoals al is aangegeven in de inleiding van dit uitvoeringsprogramma is de Wabo in 2016 gewijzigd. Naast de verplichting van gemeenten om uitvoeringsbeleid en een uitvoeringsprogramma vast te stellen, zijn in het kader van de wet ook kwaliteitscriteria ontwikkeld; de zogenaamde kwaliteitscriteria 2.1. De kwaliteitscriteria zijn bedoeld om de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH-taken) door gemeenten en provincies in het omgevingsrecht verder te professionaliseren en de kwaliteit in de organisatie te borgen. De criteria gaan over het proces, de inhoud en de kritieke massa. In 2019 zijn de kwaliteitscriteria geactualiseerd en is versie 2.2 vastgesteld.

 

Het voldoen aan de criteria zorgt ervoor dat de gemeente in staat is om de gewenste kwaliteit en continuïteit te leveren. De kwaliteitscriteria maken inzichtelijk welke kwaliteit van de VTH-taken burgers, bedrijven en instellingen, maar ook overheden mogen verwachten. Door te voldoen aan de criteria, zorgt het bevoegd gezag ervoor dat de gewenste kwaliteit wordt geleverd.

 

De kwaliteitscriteria zijn op verschillende niveaus beschreven. Deels hebben ze betrekking op de organisatie en deels op de medewerkers. Voor de organisatie betekent dit dat er een sluitende beleidscyclus moet zijn om de kwaliteit te borgen, er een inhoudelijke ondergrens is en de taken worden uitgevoerd door medewerkers die voldoende deskundig zijn om deze taken adequaat uit te kunnen voeren.

 

De basis voor het leveren van goede kwaliteit, is het afleveren van een zo goed mogelijk product. Hiervoor is vooral vakmanschap nodig. De kwaliteitscriteria voor kritieke massa gaan daarom met name over voldoende formatie, opleiding, ervaring, kennis en het onderhouden en borgen daarvan. Als de organisatie aan deze criteria voldoet, is ze in staat om producten af te leveren met de gewenste kwaliteit.

 

In het kader van Erkenning van Verworven Competenties (EVC) is onderzocht in hoeverre de gemeente Brunssum aan deze eisen voldoet. Binnen het team Vergunningen hebben 9 ambtenaren aan het traject deelgenomen. De conclusie van het EVC-traject is dat de ambtenaren die hebben deelgenomen op hun vakgebied voldoen aan de kwaliteitscriteria. In het verleden is gekozen voor de minimum-plus-variant, hetgeen ervoor zorgt dat de formatie en vervangbaarheid binnen team Vergunningen een punt van aandacht is

 

In de Omgevingswet worden ook regels opgenomen over de kwaliteit van de uitvoering van de VTH-taken. Deze regels zijn in de Omgevingswet geformuleerd in de vorm van een zorgplicht voor alle VTH-taken van het bevoegd gezag. Het bevoegd gezag mag zelf bepalen op welke wijze de zorgplicht wordt ingevuld. Gedacht kan worden aan een verordening. Ook het vastleggen van doelen en activiteiten in het uitvoeringsbeleid voor VTH-taken is een optie.

5. Monitoring, evaluatie en verslaglegging

5.1 Inleiding

De gemeente heeft, behalve het vaststellen van uitvoeringsbeleid en een uitvoeringsprogramma, de verplichting om de resultaten en de voortgang van de uitvoering van het beleid en het programma te monitoren. Monitoring is het laatste onderdeel van de beleidscyclus (Big-8). De monitoringsresultaten worden weergegeven in het jaarverslag en gebruikt voor bijsturing van de operationele cyclus. Bovendien leveren de resultaten van de monitoring input voor de evaluatie van het beleid.

 

Gedurende 2020 zijn de indicatoren die in het uitvoeringsprogramma 2020 zijn opgenomen gemonitord. Op basis daarvan zijn de nieuwe doelen en daaraan verbonden activiteiten voor 2021 vastgesteld. De evaluatie van het uitvoeringsprogramma voor het jaar 2020 is afgerond en wordt, gelijktijdig met dit uitvoeringsprogramma voor 2020 aan het college aangeboden.

5.2 Doelen en activiteiten

In het Besluit omgevingsrecht (Bor) is bepaald dat bestuursorganen de resultaten en voortgang bewaken van de gestelde doelen en van het uitvoeringsprogramma 4. Ten aanzien van vergunningverlening is het niet eenvoudig om vooraf meetbare doelen te stellen, omdat de taken gericht zijn op de aanvragen die worden ingediend. De werkzaamheden zijn afhankelijk van het aantal en de complexiteit van de aanvragen die worden ingediend. Dit proces kan niet worden gestuurd of anderszins beïnvloed; we zijn daarin volledig afhankelijk van de burger.

 

Om tóch een systematiek te ontwikkelen waarbij de gestelde doelen op het gebied van uitvoering kunnen worden gecontroleerd, is het van belang dat de doelen meetbaar zijn. In het uitvoeringsprogramma zijn daarom voor ieder doel activiteiten opgenomen, die voldoende meetbaar zijn en daardoor bijdragen aan de monitoring van het uitvoeringsbeleid en het uitvoeringsprogramma. De activiteiten zijn zoveel mogelijk SMART geformuleerd. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Deze wijze van formuleren zorg ervoor dat de activiteiten goed meetbaar zijn gedurende het jaar 2021. De resultaten die worden verkregen, worden gebruikt voor de evaluatie van het uitvoeringsprogramma 2021 en de verslaglegging.

 

De resultaten worden aan de raad, tegelijk met de presentatie van de jaarrekening, aangeboden in de vorm van een jaarverslag. Tussentijds wordt in het kader van de bestuursrapportages aan het college van burgemeester en wethouders en de raad verslag gedaan over de uitvoering.

5.3 Registratie

Het Besluit omgevingsrecht geeft aan dat de resultaten en de voortgang van het uitvoeringsbeleid en het uitvoeringsprogramma geregistreerd moeten worden5 . Dit is mogelijk door gebruik te maken van een geautomatiseerd systeem waarin alle werkzaamheden worden vastgelegd.

 

Team Vergunningen maakt voor de uitvoeringswerkzaamheden op het gebied van de Wabotaken gebruik van het programma Suite4omgevingsdiensten (Suite). Dit is een zogenaamd ‘workflowsysteem’. In Suite worden alle werkprocessen vastgelegd en worden wettelijke termijnen bewaakt. Uit het systeem kan managementinformatie worden gegenereerd, zoals aantallen aanvragen, soorten producten en doorlooptijden. Ook is informatie beschikbaar over externe adviezen en over legesfacturering.

 

De voortgang van gerealiseerde activiteiten wordt in 2021 gemonitord. De verkregen gegevens worden geregistreerd en gebruikt voor evaluatie en het bepalen van de doelen en activiteiten voor 2022. Zoals al is eerder in dit programma is opgemerkt, wordt dit systeem in de aanloop naar de Omgevingswet in 2021 vervangen en gekoppeld aan de provinciale VTH-applicatie.

5.4 Periodieke rapportage en evaluatie

In het Besluit omgevingsrecht is de plicht opgenomen dat periodiek gerapporteerd wordt:

  • -

    over het bereiken van de gestelde doelen, en

  • -

    de uitvoering van de voorgenomen activiteiten in relatie tot de gestelde prioriteiten6

Daarnaast moet jaarlijks worden geëvalueerd of de activiteiten die zijn opgenomen in het uitvoeringsbeleid en het uitvoeringsprogramma vergunningverlening zijn uitgevoerd en in hoeverre de uitvoering hiervan heeft bijgedragen aan het bereiken van de doelstellingen7 .

 

Het college van burgemeester en wethouders moet de rapportage en het verslag van de evaluatie bekend maken aan de gemeenteraad8 .

 

Hiertoe wordt aangesloten bij de gemeentelijke planning- en controlcyclus: de Big 8. Jaarlijks wordt aan de raad, tegelijk met de presentatie van de jaarrekening, verantwoording afgelegd met behulp van een jaarverslag. Tussentijds wordt in het kader van de bestuursrapportages (tweemaal per jaar) aan het college van burgemeester en wethouders en de raad verslag gedaan over de uitvoering.

 

Op basis van de rapportage en de evaluatie wordt jaarlijks bekeken of er aanleiding is het beleidskader voor vergunningverlening in de fysieke leefomgeving aan te passen. Dit kan neerkomen op het bijstellen van de doelstellingen en activiteiten, de prioriteiten of de in te zetten capaciteit.

6. Conclusie

In het Besluit Omgevingsrecht (Bor) is bepaald dat het college uitvoeringsbeleid vaststelt voor de taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Zoals aangegeven, is het beleid in Brunssum in twee afzonderlijke beleidsnota’s vastgelegd: het ‘Uitvoeringsbeleid Vergunningverlening Gemeente Brunssum 2019 – 2022’ (vastgesteld op 4 december 2018) en het ‘Uitvoeringsbeleid toezicht en handhaving Wabotaken 2019 – 2022’ (vastgesteld op 11 juni 2019). Het beleid moet gemotiveerd aangeven welke doelen het college zichzelf stelt bij de uitvoering en welke activiteiten zullen worden uitgevoerd om die doelen te realiseren.

 

Het Besluit Omgevingsrecht (Bor) bepaalt ook dat het college het uitvoeringsbeleid uitwerkt in een jaarlijks uitvoeringsprogramma. In het uitvoeringsprogramma moet worden aangegeven welke van de vastgestelde doelen het college het komende jaar zal uitvoeren.

 

Die doelen zijn in dit programma opgenomen. Daarnaast zijn activiteiten vastgelegd die de doelen in het programma meetbaar maken.

 

De wet legt het college tenslotte de verplichting op dat het beleid, en daaruit volgend het uitvoeringsprogramma, jaarlijks wordt geëvalueerd en gemonitord.

 

Door het vaststellen van dit ‘Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening Gemeente Brunssum 2021’ voldoet het college ook aan deze wettelijke taak.

 

Het college informeert de raad over het programma. Het college zal, via het jaarverslag met behulp van het uitvoeringsprogramma, rapporteren aan de gemeenteraad. In het jaarverslag wordt uiteengezet hoe het college haar taken heeft uitgevoerd en kan de gemeenteraad bepalen of deze uitvoering van taken voldoet aan de norm.

Bijlage 1  

Doelen en activiteiten team Vergunningen 2021


1

Hoofdstuk 7 Bor

2

Hoofdstuk 10 Mor

3

Bij vaststelling van dit uitvoeringsprogramma zijn de aanvragen tot en met 30 september 2020 bekend. Voor het verkrijgen van informatie over een geheel jaar zijn deze bekeken vanaf 1 oktober 2019. Deze getallen zijn als basis voor de urenraming van het jaar 2021 gebruikt.

4

Artikel 7.6 lid 1 Bor

5

Artikel 7.6 lid 2 Bor

6

Artikel 7.7 lid 1 Bor

7

Artikel 7.7 lid 2 Bor

8

Artikel 7.7 lid 3 Bor