Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Culemborg

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Culemborg houdende regels omtrent reserves en voorzieningen 2020

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieCulemborg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van de gemeenteraad van de gemeente Culemborg houdende regels omtrent reserves en voorzieningen 2020
CiteertitelNota reserves en voorzieningen 2020
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-12-2020nieuwe regeling

23-04-2020

gmb-2020-328687

Regelgevingregister 2020, nr. 1.21

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Culemborg houdende regels omtrent reserves en voorzieningen 2020

De gemeenteraad van Culemborg besluit;

 

  • 1.

    Het vaststellen van de nota reserves en voorzieningen 2020;

  • 2.

    Het vaststellen van de actualisatie reserves en voorzieningen 2020 en hiermee;

  • 3.

    Het opheffen van de reserve precariobelasting en het overbrengen van de resterende middelen vanuit die reserve (€ 6.140.500) naar de algemene reserve;

  • 4.

    Het opheffen van de reserve ISV-bodem en het overbrengen van de resterende middelen vanuit die reserve (€544.270) naar de reserve grondexploitatie en in de toekomst deze laatste reserve ook in te zetten voor de afdekking van dergelijke activiteiten;

  • 5.

    Het instellen van de reserve spoorse doorsnijdingen en de middelen vanuit de reservegrondexploitatie overbrengen naar deze reserve (€ 1.880.000);

  • 6.

    Het opheffen van de reserve flexibele arbeidsvoorwaarden en het overbrengen van de resterende middelen vanuit die reserve (€ 88.835) naar de algemene reserve;

  • 7.

    Het opheffen van de reserve aanleg glasvezelkabel en de resterende middelen vanuit die reserve (€ 17.577) toe te voegen aan de algemene reserve;

  • 8.

    Het opheffen van de reserve flexibiliteit en mobiliteit en de resterende middelen vanuit die reserve (€ 32.000) toe te voegen aan de algemene reserve.

  • 9.

    De naamgeving van de reserve fonds stadsuitleg te wijzigen in de reserve Bovenwijkse voorzieningen;

  • 10.

    De voorziening zwerfvuilop te heffen;

  • 11.

    De voorziening voormalig personeel/bestuur op te splitsen in de voorzieningen: APPA(pensioen wethouders), wachtgelden wethouders en voormalig personeel;

INLEIDING

 

Voor u ligt de geactualiseerde nota reserves en voorzieningen 2020. In deze nota wordt het beleid rondom de reserves en voorzieningen van de gemeente Culemborg beschreven. Op grond van de financiële verordening wordt de nota reserves en voorzieningen eens in de vier jaar geactualiseerd. Dat wordt mede ingegeven door de plaatsgevonden wijzigingen in het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV).

Het college draagt zorg voor de voorbereiding van het beleid ten aanzien ‘reserves en voorzieningen’. De raad stelt de kaders vast.

 

Doel van deze nota

De nota reserves en voorzieningen 2020 heeft als doel:

  • -

    inzicht te geven in het wettelijke kader rond reserves en voorzieningen;

  • -

    het vastleggen van beleidsuitgangspunten en handelswijze rond reserves en voorzieningen;

Leeswijzer

De opbouw van de nota is als volgt. Eerst worden de wettelijke kaders rond reserves en voorzieningen weergegeven zoals dit in het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) is beschreven. Daarna wordt in algemene zin ingegaan op de functies van reserves en voorzieningen. Vervolgens worden de beleidsuitgangspunten voor reserves en voorzieningen binnen de gemeente Culemborg geformuleerd.

 

In een afzonderlijk voorstel wordt per reserve en voorziening de doelstelling vastgelegd en daarbij worden ook de uitgangspunten voor eventuele toevoegingen en onttrekkingen bepaald. In voorkomende gevallen wordt voorgesteld en bepaalde reserve op te heffen en de nog resterende middelen te herbestemmen en wordt ook een eventuele minimale of maximale omvang van de betreffende reserve vastgelegd.

BEGRIPPEN EN WETTELIJK KADER

 

In dit hoofdstuk worden de definities en kenmerken van de reserves en voorzieningen nader beschreven. Het betreft de bepalingen met betrekking tot de reserves en voorzieningen die zijn vastgelegd in de artikelen 41 t/m 45 van het Besluit Begroting en Verantwoording Gemeenten en Provincies (BBV). Naast dit relevante wettelijke kader heeft de commissie BBV via notities, stellige uitspraken richtlijnen en antwoorden op vragen het kader verder uitgewerkt.

 

Reserves

Reserves kunnen worden omschreven als vermogensbestanddelen, die als eigen vermogen zijn aan te merken en die vrij te besteden zijn. Ze worden gevormd door bestemming van het resultaat. De bestedingen van reserves is een raadsaangelegenheid en daarom behoeven alle mutaties in de reserves de goedkeuring van de gemeenteraad.

Het BBV (artikel 43, lid 1) kent twee soorten reserves, te weten:

  • a.

    de algemene reserve en

  • b.

    de bestemmingsreserves

die samen het eigen vermogen vormen.

 

Algemene reserve

De algemene reserve bestaat uit componenten waaraan de raad geen bepaalde bestemming heeft gegeven. Dit is een vrij besteedbaar eigen vermogen van de gemeente. Deze reserve heeft als belangrijkste functie het vormen van een buffer voor financiële tegenvallers. Tekorten en overschotten op de jaarrekening komen in principe ten laste respectievelijk ten gunste van de algemene reserve.

 

Bestemmingsreserves

Een bestemmingsreserve is een reserve waaraan de raad een bepaalde bestemming heeft gegeven. Bij een bestemmingsreserve is weliswaar de toekomstige aanwending vastgelegd, maar dat is nog geen financiële verplichting. De feitelijke aanwending van een dergelijke reserve vergt altijd nog een besluit van de raad en ook kan de bestemming van de reserve nog door de raad worden gewijzigd.

 

Geblokkeerde en niet-geblokkeerde reserves

Naast de bovengenoemde wettelijke indeling van reserves is er het verschil tussen geblokkeerde en niet-geblokkeerde reserves.

Een reserve is (gedeeltelijk) geblokkeerd wanneer de reserve wordt ingezet ten gunste van de exploitatie ter dekking van de lasten van reeds gedane investeringen of ten aanzien van lasten die onomkeerbaar zijn. Immers een andere bestemming of aanwending van de reserve heeft tot gevolg dat de exploitatie niet meer ontlast kan worden en dat dus daarvoor andere dekking moet worden gevonden. Het meest herkenbare voorbeeld hiervan is de reserve kapitaallasten.

 

Voorzieningen

Doel van het treffen van voorzieningen is dat de gemeente in de toekomst kan voldoen aan financiële verplichtingen. Voorzieningen zijn passiefposten in de balans, die een schatting geven van de voorzienbare lasten in verband met risico's en verplichtingen, waarvan de omvang en/of het tijdstip van optreden per de balansdatum min of meer onzeker zijn, en die oorzakelijk samenhangen met de periode voorafgaande aan die datum. Voorzieningen behoren i.v.m. het verplichtende karakter tot het vreemd vermogen van de gemeente.

 

In artikel 44 van het BBV is over voorzieningen onder andere het volgende opgenomen:

  • 1.

    Voorzieningen worden gevormd wegens:

    • a.

      verplichtingen en verliezen waarvan de omvang op de balansdatum onzeker is, doch redelijkerwijs te schatten;

    • b.

      op de balansdatum bestaande risico's ter zake van bepaalde te verwachten verplichtingen of verliezen waarvan de omvang redelijkerwijs is te schatten;

    • c.

      kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt, mits het maken van die kosten zijn oorsprong mede vindt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar en de voorziening strekt tot gelijkmatige verdeling van lasten over een aantal begrotingsjaren;

    • d.

      de bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen, waarvoor een heffing wordt geheven;

  • 2.

    Tot de voorzieningen worden ook gerekend van derden verkregen middelen die specifiek besteed moeten, met uitzondering van de van de Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren.

  • 3.

    Voorzieningen worden niet gevormd voor jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume.

 

Toevoegingen aan de voorzieningen worden als last in de exploitatiebegroting opgenomen. De onttrekkingen worden rechtstreeks ten laste van de voorziening geboekt en blijven buiten de exploitatiebegroting.

 

Verschil tussen bestemmingsreserve en voorziening

Een bestemmingsreserve maakt onderdeel uit van het eigen vermogen en wordt ingesteld door een besluit van de gemeenteraad. Een voorziening maakt onderdeel uit van het vreemd vermogen en wordt gevormd door het nemen van een (toekomstige) last.

Een bestemmingsreserve is vrij besteedbaar, in tegenstelling tot een voorziening. Het BBV legt het onderscheid tussen (bestemmings)reserves en voorzieningen ook bij de mogelijkheid dat de raad de bestemming kan wijzigen. Bij bestemmingsreserves is dat ten allen tijde mogelijk, maar dat geldt niet voor een voorziening. Deze moet worden aangehouden dan wel moet komen te vervallen zodra de grondslag is verdwenen.

 

Bijzondere voorzieningen

In deze nota opgenomen voorzieningen staan aan de passivazijde van de balans en behoren tot het vreemd vermogen. Deze moeten niet worden verward met voorzieningen zoals de voorziening dubieuze debiteuren of verliesvoorzieningen voor grondexploitaties of waardering van gebouwen. Dit zijn namelijk geen voorzieningen zoals bedoeld in art. 44 van het BBV. Dergelijke voorzieningen zijn waarde correcties op activaposten. Met andere woorden: een voorziening dubieuze debiteuren kennen we wel, maar wordt in de jaarstukken niet onder de balanspost voorzieningen opgenomen. De voorziening wordt namelijk in mindering gebracht op het totale debiteurensaldo. Hetzelfde geldt voor verliesvoorzieningen bij grondexploitaties of waardering van gebouwen. Deze verliesvoorzieningen betreffen een waarde correctie op de grondexploitaties of de boekwaarde van een gebouw.

FUNCTIES VAN RESERVES EN VOORZIENINGEN

 

Reserves en voorzieningen kunnen de volgende betekenis (functie) hebben voor de gemeente:

 

Bufferfunctie

Dit is de belangrijkste functie van het eigen vermogen. Met name de algemene reserve dient als bufferfunctie voor het opvangen van eventuele onvoorziene uitgaven (incidenteel) waarmee in de planning geen rekening is gehouden en die noodzakelijkerwijs dienen plaats te vinden. Hierbij kan men denken aan:

  • -

    Financiële risico's waarvoor geen bestemmingsreserves of voorzieningen zijn gevormd, of waarvoor elders in de begroting geen financiële middelen zijn gereserveerd;

  • -

    Het opvangen van eventuele jaarrekeningtekorten;

  • -

    Het opvangen van een (deel van) eventueel begrotingstekort.

Naast de algemene reserve kunnen ook bestemmingsreserves, zolang deze niet via een besteding geblokkeerd zijn, ingezet worden als buffer. Immers door de noodzaak vanwege de bijzondere omstandigheden als gevolg van onvoorziene problemen, kan het noodzakelijk zijn om de bestemming van een dergelijke reserve te wijzigen en in te zetten als dekking voor onvoorziene tekorten.

 

Bestedingsfunctie

Bij de bestedingsfunctie gaat het om middelen die worden gebruikt om de realisering van activa/projecten mogelijk te maken. In deze gevallen wordt het gereserveerde bedrag gebruikt voor de dekking van uitgaven voortvloeiende uit de realisatie van het actief of het project.

Door een wijziging van het BBV is het niet meer mogelijk om reserves direct in te zetten ter dekking van de investeringen. Nu is het alleen nog mogelijk om via een jaarlijkse onttrekking aan de reserve de afschrijvingslasten van een dergelijke investering te dekken. Indien we dus een reserve willen inzetten met als doel om de lasten van een nieuwe investering af te dekken, dan zullen we de middelen voor dat doel moeten blokkeren en moeten toevoegen aan de reserve Kapitaallasten, dan wel een specifieke bestemmingsreserve met dat doel in het leven roepen.

Een incidenteel project, niet-zijnde een investering, mag wel eenmalig via een reserve afgedekt worden.

 

Financierings-inkomensfunctie

Reserves en voorzieningen worden niet als liquide middelen op de bank vastgezet, maar worden gebruikt als onderdeel van de totaalfinanciering van al onze uitgaven. Hierdoor hoeven we minder geld te lenen op de kapitaalmarkt en daarmee sparen we rentekosten uit.

In het verleden werd deze zogenaamde bespaarde rente veelal aan reserves toegevoegd, maar dat wordt nu afgeraden, omdat daardoor het totale inzicht in de exploitatie van een gemeente wordt vertroebeld. Deze besparing is nu een algemeen dekkingsmiddel binnen onze begroting, maar wordt niet specifiek benoemd.

 

Verplichtingenfunctie

De verplichtingenfunctie heeft betrekking op voorzieningen. Een voorziening heeft een karakter van een verplichting die de gemeente is aangegaan en waarvoor de benodigde middelen beschikbaar moeten zijn. Bijvoorbeeld voor het onderhoud van gebouwen.

 

Egalisatiefunctie

Hiermee wordt het mogelijk gemaakt noodzakelijke aanpassingsprocessen geleidelijk (en dus niet schoksgewijs) te laten verlopen. Er ontstaat zodoende een regelmatige verdeling over de jaren heen, mede om ongewenste schommelingen (pieken en dalen) in de tarieven en het resultaat te voorkomen. Bijvoorbeeld de voorziening riolering.

BELEIDSUITGANGSPUNTEN

 

In dit hoofdstuk worden de beleidsuitgangspunten geformuleerd die betrekking hebben op de reserves en voorzieningen van de gemeente Culemborg. Het beleid ten aanzien van de reserves en voorzieningen vormt geen op zichzelf staand beleid maar is bepaald op basis van de gestelde kaders in de financiële verordening (ex artikel 212 van de Gemeentewet) en maakt onderdeel uit van het algemeen financieel beleid van de gemeente.

 

Hoofdlijnen beleid

Conform artikel 212 van de Gemeentewet heeft de gemeente Culemborg een financiële verordening vastgesteld. In artikel 10 van de vastgestelde financiële verordening is het volgende opgenomen:

 

Artikel 10. Reserves en voorzieningen

  • 1.

    In de beleidsbegroting, de financiële begroting, het jaarverslag en de jaarrekening vindt geen toerekening van rente over de reserves en voorzieningen aan de taakvelden plaats.

  • 2.

    Het college biedt de raad eens in de vier jaar een nota reserves en voorzieningen aan. Deze nota wordt door de raad vastgesteld en behandelt:

    • a.

      de vorming en besteding van reserves;

    • b.

      de vorming en besteding van voorzieningen.

  • 3.

    Bij een voorstel voor de instelling van een bestemmingsreserve voor een investeringsvoornemen wordt minimaal aangegeven:

    • a.

      het specifieke doel van de reserve;

    • b.

      de voeding van de reserve;

    • c.

      de maximale hoogte van de reserve; en

    • d.

      de maximale looptijd.

  • 4.

    Als een bestemmingsreserve voor een investeringsvoornemen binnen de aangegeven maximale looptijd niet heeft geleid tot een investering, valt de bestemmingsreserve vrij en wordt deze aan de algemene reserve toegevoegd.

Het algemene uitgangspunt binnen de gemeente Culemborg is het, in alle redelijkheid, zoveel mogelijk beperken van reserves en voorzieningen, zowel qua aantal als qua omvang. Hierbij moet wel rekening worden gehouden met de wettelijke voorschriften omtrent reserves en voorzieningen zoals beschreven in eerder hoofdstuk 3 van deze nota.

 

Goede onderbouwing van de reserves en voorzieningen

Dit betekent dat het aantal reserves en voorzieningen beperkt blijft tot de hoogst noodzakelijke. Reserves en voorzieningen dienen onderbouwd te worden. De doelstelling dient helder te zijn, de noodzakelijke omvang alsmede de wijze (en omvang) van stortingen en beschikkingen. Indien er teveel reserves en voorzieningen ontstaan (en tot een te grote omvang), bestaat het gevaar dat er onnodig beslag wordt gelegd op gemeenschapsgelden.

 

Instellen nieuwe reserves en voorzieningen

Indien zich de noodzaak voordoet nieuwe reserves en voorzieningen in te stellen, gebeurt dit bij besluit van de gemeenteraad. Het budgetrecht ligt namelijk bij de gemeenteraad. In het raadsbesluit dienen in ieder geval de volgende bestanddelen opgenomen te worden:

  • het doel

  • de voeding

  • de maximale hoogte

  • de maximale duur

  • het verloop van de toevoegingen c.q. onttrekkingen.

Toevoeging en aanwending reserves

In de begroting wordt een zo reëel mogelijk beeld gegeven van de toevoegingen en aanwendingen van de reserves in een bepaald jaar. Nieuwe toevoegingen en aanwendingen worden in principe alleen via tussentijdse rapportages (in de huidige situatie: de voorjaarsrapportage, dan wel de najaarsrapportage) tot stand gebracht, dan wel via een expliciet besluit van de raad.

Toevoeging en aanwending van reserves gebeurt derhalve altijd op basis van een besluit van de gemeenteraad.

 

Toevoeging en aanwending voorzieningen

Zoals al is vermeld, moet een voorziening de omvang hebben van de betreffende verplichting (of risico). De voeding van de voorzieningen vindt plaats via de exploitatie, maar de onttrekkingen geschieden rechtstreeks ten laste van de voorziening.

Vanuit dit standpunt is duidelijk dat ook toevoegingen aan voorzieningen een besluit van de gemeenteraad vereisen. Voor de besteding van een voorziening ligt de bevoegdheid bij het college.

 

Wijzigen en opheffen van bestemmingsreserve of voorziening

Wijzigen doel of bestemming

Het principe van een bestemmingsreserve is, dat de gemeenteraad te allen tijde het doel of de bestemming kan wijzigen. Voor een dergelijke wijziging is dus altijd een raadsbesluit nodig.

 

Opheffen bestemmingsreserve

Wanneer het doel, op basis waarvan een bestemmingsreserve is gevormd, op enig moment vervalt, dan dient de reserve door middel van een raadsbesluit te worden opgeheven. De vrijkomende middelen vanuit de vervallen reserve worden ten gunste van de exploitatie gebracht.

Via de bestemming van het resultaat wordt eindelijk een bestemming gegeven aan de vrijgevallen middelen en aangezien het resultaat in principe ten gunste of ten laste van de algemene reserve komt, zal dat dus ook normaliter de eindbestemming zijn.

 

Wijzigen doel of bestemming voorziening

Het doel van een voorziening kan niet wijzigen vanwege het verplichtende karakter en de harde kaders. Indien het doel niet meer bestaat of is veranderd, wordt de voorziening opgeheven. Indien het doel van een voorziening verandert, gelden zo nodig de criteria voor het instellen van een nieuwe voorziening.

 

Opheffen voorziening

Een voorziening wordt opgeheven als een verplichting of een risico waarvoor een voorziening is ingesteld, is weggevallen. En een voorziening wordt opgeheven als een voorziening ophoudt te bestaan door bijvoorbeeld veranderingen in wet- of regelgeving. Aangezien opheffing van de voorziening in deze situatie verplicht is conform BBV, is voor het opheffen van de voorziening geen raadsbesluit nodig. Voor voorzieningen ter egalisatie van kosten geldt dat deze na besluitvorming door de gemeenteraad worden opgeheven. Het saldo van een voorziening, die wordt opgeheven, komt door een vrijval ten gunste van de exploitatie.

 

Minimale omvang algemene reserve

De algemene reserve heeft een bufferfunctie en maakt als zodanig onderdeel uit van de gemeentelijke weerstandscapaciteit. Hiermee kunnen we onverwachte kosten dekken. Er bestaat geen voorschrift op basis waarvan de minimale omvang van de algemene reserve kan worden vastgesteld.

Wel is er een relatie tussen de benodigde weerstandscapaciteit (ofwel het totaal van de gekwantificeerde risico’s) en de beschikbare weerstandscapaciteit.

Op basis van de kwantificering van de risico’s wordt de benodigde weerstandscapaciteit berekend. Daarbij wordt enerzijds gekeken naar de omvang van het (financiële) risico en wordt anderzijds de kans bepaald of een risico zich daadwerkelijk zal voordoen.

Naast de algemene reserve rekenen wij ook alle niet-geblokkeerde reserves (dus bestemmingsreserves waarvan we de bestemming kunnen wijzigen zonder dat dit invloed heeft op onze begrotingspositie) tot de beschikbare weerstandscapaciteit.

De minimale omvang van de algemene reserve moet aansluiten bij de inschatting van de risico’s. Dat betekent dus ook dat alles boven het minimum in basis beschikbaar is om te bestemmen voor andere doeleinden.

 

Rentetoerekening aan reserves en voorzieningen

Op basis van het BBV is het toegestaan om rente toe te voegen reserves. Dat kan bijvoorbeeld bedoeld zijn om de koopkracht van die reserve op peil te houden.

Door de commissie BBV wordt aanbevolen om dat niet te doen, aangezien dit het inzicht in de financiële huishouding van een gemeente en de transparantie ervan, niet bevorderd. Toevoegen van rente aan voorzieningen is niet toegestaan (artikel 45 BBV).

In de gemeente Culemborg wordt geen rente aan reserves toegevoegd.

 

Evaluatie

In de Financiële verordening is hierover bepaald dat de nota reserve en voorzieningen eens in de vier jaar zal worden geëvalueerd en opnieuw ter vaststelling aan de gemeenteraad zal worden aangeboden.

Dat neemt niet weg, dat er ook bij de opstelling van de jaarrekening een vorm van evaluatie plaatsvindt. Op dat moment zijn de cijfers van het af te sluiten boekjaar duidelijk en bekend, en is ook duidelijk in welke mate er mutaties met reserves hebben plaatsgevonden en of de reserves nog voor het betreffende doel beschikbaar moeten blijven.

Bij de jaarrekening wordt door het college aan de raad inzicht verschaft in het verloop van de reserves en worden waar nodig ook meteen voorstellen gedaan om reserves (deels) te laten vrijvallen, indien de omstandigheden waarvoor de reserve is gevormd, ook significant zijn gewijzigd.

Aldus besloten in de vergadering van de Raad,

Gehouden op 23 april 2020

De griffier

A. van Aarsen

De voorzitter

G. van Grootheest

Reserves en voorzieningen 2020

Actueel inzicht in de stand van de reserves en voorzieningen, alsmede de doelen en de bestedingen. Voorts zijn hierin verwerkt de voorstellen die worden gedaan naar aanleiding van de actualisatie.

 

Overzicht reserves

 

Algemene reserve

Doel

Het vormen van een financiële buffer voor het opvangen van risico’s waarvoor geen bestemmingsreserve of voorziening is gevormd of die ontoereikend zijn.

De minimale omvang van de algemene reserve is gerelateerd aan de inschattingen naar de omvang van de risico’s.

Voeding

Batige rekeningsaldi en incidentele meevallers waarvoor geen direct doel is aangewezen.

Besteding

In basis is deze reserve er voor de afdekking van risico’s en de feitelijke afwikkeling van tekorten vanuit een jaarrekening.

Indien er middelen in de reserve zitten boven het bepaalde minimale niveau is het mogelijk deze in te zetten.

In de meerjarenbegroting worden de incidentele bestedingen, waarvoor geen specifieke dekking is, ten laste van deze reserve gebracht.

Voorstel

Op basis van de actualisatie van de nota wordt voorgesteld om de niet benodigde middelen vanuit de reserve flexibiliteit en mobiliteit, de reserve aanleg glasvezelkabel, alsmede de reserve flexibele arbeidsvoorwaarden over te brengen naar de algemene reserve.

Risicoprofiel

De minimale omvang van de algemene reserve moet aansluiten bij de inschatting van de risico’s. Dat betekent dus ook dat alles boven het minimum in basis beschikbaar is om te bestemmen voor andere doeleinden.

 

Op basis van de programmabegroting 2020-2024:

 

Maximaal risicoprofiel € 3.796.730

Minimaal risicoprofiel € 1.466.070

Minimale stand algemene reserve € 2.631.400

Financieel

Stand 1-1-2019, incl. resultaat 2018

Mutaties 2019

Voorstellen

Mutaties MJB 2020-2023

Saldo op 1-1-2024

Stortingen

Onttrekkingen

5.254.518

-94.802

138.406

-451.065

4.847.057

 

Reserve ISV-bodem

 

Doel

De reserve is bedoeld voor bodemvervuilingsprojecten in het kader van stadsvernieuwing.

Voeding

Geen.

Besteding

Er ligt geen specifiek bestedingsplan.

Voorstel

De projecten die in dit kader worden opgepakt gelden als een grondexploitatie en om die reden wordt voorgesteld de nog beschikbare middelen toe te voegen aan de reserve grondexploitatie. Daarna wordt deze reserve opgeheven.

Financieel

Stand 1-1-2019, incl. resultaat 2018

Mutaties 2019

Voorstellen

Mutaties MJB 2020-2023

Saldo op 1-1-2024

Stortingen

Onttrekkingen

544.270

-544.270

 

Reserve Precariobelasting

 

Doel

Deze reserve is ingesteld vanwege de onzekerheden of deze gelden ook daadwerkelijk worden ontvangen, vanwege de destijds ingestelde bezwarenprocedure.

Voeding

Er vindt geen voeding meer plaats nu de bezwarenprocedure begin 2019 is ingetrokken.

Besteding

In 2019 wordt de reserve nog ingezet voor een aantal specifieke kosten en projecten.

Voorstel

Op basis van het aangenomen amendement is besloten om deze reserve specifiek in stand te houden en de beschikbare middelen weer ten goede te laten komen aan projecten voor de Culemborgse samenleving.

Financieel

Stand 1-1-2019, incl. resultaat 2018

Mutaties 2019

Voorstellen

Mutaties MJB 2020- 2023

Saldo op 1-1-2024

Stortingen

Onttrekkingen

6.515.000

-374.500

6.140.500

 

Reserve fonds stadsuitleg

 

Doel

Deze reserve is bestemd ter dekking van projecten en voorzieningen met een bovenwijks karakter.

Voeding

Geen

Besteding

Er is nog geen specifiek plan.

Voorstel

Vanwege het doel en karakter van de reserve wordt voorgesteld de naamgeving van deze reserve te wijzigen in Reserve Bovenwijkse voorzieningen.

Financieel

Stand 1-1-2019, incl. resultaat 2018

Mutaties 2019

Voorstellen

Mutaties MJB 2020-2023

Saldo op 1-1-2024

Stortingen

Onttrekkingen

472.519

472.519

 

Reserve internationale samenwerking

 

Doel

Deze reserve is bedoeld voor structurele bijdragen aan lokale organisaties op het terrein van internationale duurzame ontwikkeling.

Voeding

De CV Parijsch draagt bij op basis van € 1 per verkochte m2 grond. De storting in de begroting is gebaseerd op een schatting van het aantal m2 grond dat wordt verkocht door de CV. De werkelijke stortingen zijn gelijk aan het werkelijk verkochte aantal m2 grond.

Besteding

De besteding is gebaseerd op subsidies aan daarvoor in aanmerking komende organisaties.

Voorstel

Geen

Financieel

Stand 1-1-2019, incl. resultaat 2018

Mutaties 2019

Voorstellen

Mutaties MJB 2020-2023

Saldo op 1-1-2024

Stortingen

Onttrekkingen

188.481

159.932

-67.942

280.471

 

Reserve buurtbudgetten

 

Doel

Deze reserve is ingesteld met het doel het vergroten van betrokkenheid van bewoners bij hun buurt door het intensiveren van communicatie en participatie. Dit vindt onder meer plaats door het werken met wijkteams en samenwerking met partners. Aan deze reserve is een maximum plafond gekoppeld van € 100.000.

Voeding

Vast jaarlijks bedrag ten laste van de exploitatie.

Besteding

Deze reserve dient ter dekking van subsidies aan instellingen, die activiteiten op dit vlak uitvoeren.

Voorstel

Geen

Financieel

Stand 1-1-2019, incl. resultaat 2018

Mutaties 2019

Voorstellen

Mutaties MJB 2020-2023

Saldo op 1-1-2024

Stortingen

Onttrekkingen

93.053

225.000

-241.202

76.851

 

Reserve aanleg glasvezelkabel

 

Doel

Deze reserve is ingesteld om de kosten van aanleg van glasvezelkabel – als onderdeel van de glasvezelring in BWB-verband - te egaliseren.

Voeding

Geen.

Besteding

De activiteiten waarvoor deze reserve was ingesteld zijn uitgevoerd, zodat de grondslag voor het aanhouden van deze reserve is vervallen.

Voorstel

Voorgesteld wordt de nog beschikbare middelen toe te voegen aan de algemene reserve en daarna deze reserve op te heffen.

Financieel

Stand 1-1-2019, incl. resultaat 2018

Mutaties 2019

Voorstellen

Mutaties MJB 2020-2023

Saldo op 1-1-2024

Stortingen

Onttrekkingen

32.571

-15.000

-17.571

 

Reserve grondexploitatie

 

Doel

De reserve bouwgrondexploitatie is gevormd uit resultaten op de grondexploitaties uit het verleden. Door vroegtijdige winstnemingen vinden er nu eerder toevoegingen plaats. De reserve is bestemd voor het afdekken van lopende verplichtingen, van voorgenomen besluiten en als buffer om tegenvallers in de lopende exploitaties op te vangen.

Voeding

Winsten vanuit af te sluiten exploitaties, alsmede tussentijdse winstnemingen van lopende exploitaties.

Besteding

In 2019 zijn er een aantal bestedingen. De reserve blijft verder beschikbaar voor het afdekken van risico's van nieuwe

exploitaties en de afwikkeling van lopende exploitaties.

Voorstel

Voorgesteld wordt om de middelen vanuit de reserve ISV-bodem hieraan toe te voegen en dus ook eventuele activiteiten dienaangaande in de toekomst uit deze reserve te dekken. Voorts wordt € 1.880.000 overgeheveld naar de reserve spoorse doorsnijdingen.

Financieel

Stand 1-1-2019, incl. resultaat 2018

Mutaties 2019

Voorstellen

Mutaties MJB 2020-2023

Saldo op 1-1-2024

Stortingen

Onttrekkingen

13.192.398

-553.644

-1.335.730

11.303.024

 

Reserve spoorse doorsnijdingen

 

Doel

De reserve spoorse doorsnijdingen heeft als doel om de kosten, die naar verwachting met dit project gemoeid zijn, af te dekken.

Voeding

De middelen worden vrijgemaakt vanuit de reserve grondexploitatie.

Besteding

Op basis van het uit werken plan voor de spoorse doorsnijdingen vindt de besteding plaats..

Voorstel

De instelling van de reserve is eerder bij amendement besloten. De feitelijk voeding met een bedrag van € 1.880.000 vindt nu plaats vanuit de reserve grondexploitatie.

Financieel

Stand 1-1-2019, incl. resultaat 2018

Mutaties 2019

Voorstellen

Mutaties MJB 2020-2023

Saldo op 1-1-2024

Stortingen

Onttrekkingen

1.880.000

1.880.000

 

Reserve flexibele arbeidsvoorwaarden

 

Doel

Deze reserve is in 2009 ingesteld ter bekostiging van flexibele arbeidsvoorwaarden. Vanaf de begroting 2020 is er geen storting en/of onttrekking meer bepaald.

Voeding

Geen.

Besteding

Er zijn geen concrete activiteiten meer gepland die uit deze reserve gedekt zouden moeten worden.

Voorstel

Voorgesteld wordt de nog beschikbare middelen toe te voegen aan de algemene reserve en daarna deze reserve op te heffen.

Financieel

Stand 1-1-2019, incl. resultaat 2018

Mutaties 2019

Voorstellen

Mutaties MJB 2020-2023

Saldo op 1-1-2024

Stortingen

Onttrekkingen

141.272

-52.437

-88.835

 

Reserve parkeercompensatiefonds

 

Doel

Het bekostigen van parkeervoorzieningen, die moeten worden gemaakt, omdat de aanvrager van een bouwplan niet op de eigen kavel kan voorzien in de parkeerplaatsen

Voeding

De voeding vindt plaats op basis van bijdragen die van aanvragers voor een bouwplan, waarbij niet zelf in de parkeerplaatsen kan worden voorzien, worden ontvangen.

Besteding

Het aanleggen van parkeervoorzieningen

Voorstel

Geen

Financieel

Stand 1-1-2019, incl. resultaat 2018

Mutaties 2019

Voorstellen

Mutaties MJB 2020-2023

Saldo op 1-1-2024

Stortingen

Onttrekkingen

54.400

54.400

 

Reserve flexibiliteit en mobiliteit

 

Doel

Deze reserve is gevormd ten tijde van de personele bezuinigingsronde 2014 en was bedoeld om incidentele kosten op te vangen.

Voeding

Geen

Besteding

De effecten vanuit de bezuinigingsronde zijn verwerkt en er liggen geen doelen meer, zodat voorgesteld wordt de reserve op te heffen.

Voorstel

Voorgesteld wordt de nog beschikbare middelen toe te voegen aan de algemene reserve en daarna deze reserve op te heffen.

Financieel

Stand 1-1-2019, incl. resultaat 2018

Mutaties 2019

Voorstellen

Mutaties MJB 2020-2023

Saldo op 1-1-2024

Stortingen

Onttrekkingen

105.256

-73.256

-32.000

 

Reserve sociaal domein

 

Doel

Gelet op alle onzekerheden rondom de uitvoering van de activiteiten van het sociaal domein is bij de najaarsrapportage 2015 besloten om tijdelijk een reserve in te stellen. Via deze reserve werden in eerste instantie overschotten toegevoegd en worden vanaf 2017 tekorten afgedekt.

Voeding

Eventuele overschotten vanuit de exploitatie worden aan de reserve toegevoegd.

Besteding

De reserve is nog benodigd om de tekorten in de reguliere exploitatie op te vangen. Voorts zijn er middelen vanuit de reserve vrijgemaakt voor de transformatie om daarmee verdergaand kostenbesparend te kunnen werken.

Voorstel

Geen

Financieel

Stand 1-1-2019, incl. resultaat 2018

Mutaties 2019

Voorstellen

Mutaties MJB 2020-2023

Saldo op 1-1-2024

Stortingen

Onttrekkingen

2.399.269

-1.384.146

-135.000

880.123

 

Reserve resultaatbestemming

 

Doel

Bij het opmaken van een jaarrekening worden budgetten, die in het lopende jaar incidenteel niet tot besteding zijn gekomen, geparkeerd en voor uitvoering in het komende jaar weer beschikbaar gesteld.

Voeding

Specifieke overschotten voor incidentele activiteiten in een lopend jaar worden middels deze reserve voor een nieuw jaar herbestemd.

Besteding

In basis vindt de besteding van de middelen in het eerstvolgende jaar plaats.

Voorstel

Geen

Financieel

Stand 1-1-2019, incl. resultaat 2018

Mutaties 2019

Voorstellen

Mutaties MJB 2020-2023

Saldo op 1-1-2024

Stortingen

Onttrekkingen

2.068.127

-1.996.633

-54.000

17.494

 

Reserve kapitaallasten

 

Doel

Dit is een zogenaamde geblokkeerde reserve omdat de middelen in deze reserve zijn bestemd om de afschrijvingslasten van reeds uitgevoerde specifieke investeringen af te dekken.

Voeding

Er vindt geen structurele voeding plaats.

Besteding

De reserve is bestemd ter dekking van de afschrijvingslasten van reeds eerder gedane investeringen.

Voorstel

Geen

Financieel

Stand 1-1-2019, incl. resultaat 2018

Mutaties 2019

Voorstellen

Mutaties MJB 2020-2023

Saldo op 1-1-2024

Stortingen

Onttrekkingen

10.175.917

-1.242.010

-2.956.684

5.977.223

 

Reserve onderhoud wegen

 

Doel

Bij de vaststelling van de jaarrekening 2018 is besloten tot instelling van deze reserve, omdat de daarvoor gebruikelijke methodiek van een voorziening niet meer afdoende onderbouwd kon worden. Nu vindt de egalisatie van de fluctuerende kosten van groot onderhoud plaats via deze reserve. De reserve wordt gebruikt ter bekostiging van het groot onderhoud aan wegen.

Voeding

Jaarlijkse dotatie vanuit de exploitatie.

Besteding

De besteding is ten behoeve van het groot onderhoud wegen. Zodra een adequaat wegenbeheersplan beschikbaar is, kunnen we mogelijk terugkeren naar het gebruik van een voorziening groot onderhoud.

Voorstel

Geen

Financieel

Stand 1-1-2019, incl. resultaat 2018

Mutaties 2019

Voorstellen

Mutaties MJB 2020-2023

Saldo op 1-1-2024

Stortingen

Onttrekkingen

360.000

431.500

1.826.000

-1.695.500

922.000

 

Reserve reorganisatie

 

Doel

Bij de vaststelling van de jaarrekening 2018 is besloten tot instelling van deze reserve. De middelen vanuit deze reserve zijn bedoeld om specifieke personele frictiekosten af te dekken. In basis zijn deze middelen volledig bestemd.

Voeding

Eenmalig ten laste van de rekening 2018

Besteding

De aanwending is geheel noodzakelijk ter afdekking van specifieke personele kosten.

Voorstel

Geen

Financieel

Stand 1-1-2019, incl. resultaat 2018

Mutaties 2019

Voorstellen

Mutaties MJB 2020-2023

Saldo op 1-1-2024

Stortingen

Onttrekkingen

610.000

-150.000

-241.201

218.799

 

Reserve Fransche school

 

Doel

Bij de najaarsrapportage 2018 is deze reserve ingesteld en gevormd tot dit bedrag, ter afdekking van mogelijke tekorten.

Voeding

Incidentele voeding in de rekening 2018.

Besteding

Dient ter afdekking van mogelijke onverwachte tegenvallers bij de exploitatie van deze voorziening.

Voorstel

Geen

Financieel

Stand 1-1-2019, incl. resultaat 2018

Mutaties 2019

Voorstellen

Mutaties MJB 2020-2023

Saldo op 1-1-2024

Stortingen

Onttrekkingen

50.000

50.000

 

Overzicht voorzieningen

 

Hierna worden de reguliere voorzieningen van de gemeente Culemborg nader toegelicht, waarbij kort inzicht wordt gegeven in het doel van de voorziening, de basis waarop de voeding is gebaseerd en de besteding.

Naast de reguliere voorzieningen bestaan er ook nog voorzieningen die een correctie vormen op de waarderingen op de balans, zoals de voorzieningen voor dubieuze debiteuren en de verliesvoorzieningen voor grondexploitaties. Deze blijven hier buiten beschouwing.

 

Onderhoud gemeentelijke gebouwen

 

Doel

Egalisatie van de kosten van groot onderhoud.

Voeding

Jaarlijks vast bedrag gebaseerd op het gemiddeld groot onderhoud dat per accommodatie op basis van het beheerplan verwacht mag worden.

Besteding

De kosten van groot onderhoud.

Financieel

Stand 1-1-2019, incl. resultaat 2018

Mutaties 2019

Voorstellen

Mutaties MJB 2020-2023

Saldo op 1-1-2024

Stortingen

Onttrekkingen

1.372.102

-24.399

2.184.656

-1.282.859

2.249.500

 

Riolering

 

Doel

Egalisatie van de kosten van vervangingen riolering.

Voeding

Jaarlijks vast bedrag ten laste van de exploitatie.

Besteding

Op basis van het vastgestelde GRP is besloten de voorziening in de komende jaren in te zetten ter dekking van de reguliere vervangingen en deze vervangingen niet meer te activeren.

Financieel

Stand 1-1-2019, incl. resultaat 2018

Mutaties 2019

Voorstellen

Mutaties MJB 2020-2023

Saldo op 1-1-2024

Stortingen

Onttrekkingen

2.827.652

-719.514

1.347.296

-3.455.434

0

 

Egalisatie riolering

 

Doel

Egalisatie van de jaarlijkse exploitatiekosten van de riolen en de opbrengsten vanuit de rioolheffing.

Voeding

Eventuele overschotten vanuit de exploitatie.

Besteding

Dekking van tekorten binnen de exploitatie.

Financieel

Stand 1-1-2019, incl. resultaat 2018

Mutaties 2019

Voorstellen

Mutaties MJB 2020-2023

Saldo op 1-1-2024

Stortingen

Onttrekkingen

1.623.115

25.275

-196.032

1.452.358

 

APPA (pensioen wethouders)

 

Doel

Deze voorziening is ingesteld om aan de wettelijke verplichting met betrekking tot de pensioenen van Oud-wethouders te kunnen voldoen. In de voorziening wordt het geld voor de toekomstige betalingsverplichting van de pensioenen ‘gespaard’.

Voeding

Jaarlijks vindt er een externe actuariële berekening plaats over het bedrag dat wij in totaal gespaard moeten hebben. Vooral het gebruikte rekenrente is daarbij van belang.

Besteding

Oud-wethouders die de pensioengerechtigde leeftijd bereikt hebben ontvangen een pensioen van de gemeente.

Financieel

Uitsplitsing vindt plaats bij de jaarrekening 2019.

 

Wachtgelden wethouders

 

Doel

Deze voorziening is ingesteld om aan de (wettelijke) wachtgeldverplichtingen van de gewezen wethouders te kunnen voldoen.

Voeding

Jaarlijks bij de jaarrekening wordt dat saldo opnieuw berekend.

Besteding

Gewezen wethouders die gebruik maken van de wachtgeldregeling ontvangen een uitkering van de gemeente

Financieel

Uitsplitsing vindt plaats bij de jaarrekening 2019.

 

Voormalig personeel

 

Doel

Deze voorziening is ingesteld om aan de wettelijke verplichtingen die voortvloeien uit ontslagprocedures te kunnen voldoen.

Voeding

Jaarlijks bij de jaarrekening wordt dat saldo opnieuw berekend.

Besteding

Aanwending is afhankelijk van de verplichtingen die voortvloeien uit ontslagprocedures

Financieel

Uitsplitsing vindt plaats bij de jaarrekening 2019.

 

Baggeronderhoud wateren

 

Doel

De omvang van de capaciteit van de waterberging op een wettelijk niveau behouden en daarvoor dus maatregelen kunnen uitvoeren.

Voeding

Jaarlijks vast bedrag ten laste van de exploitatie.

Besteding

Het bekostigen van het baggeren van watergangen overeenkomstig het vastgestelde beheerplan baggeren.

Financieel

Stand 1-1-2019, incl. resultaat 2018

Mutaties 2019

Voorstellen

Mutaties MJB 2020-2023

Saldo op 1-1-2024

Stortingen

Onttrekkingen

287.745

-9.366

244.000

-250.006

272.373

 

Beschoeiingen watergangen

 

Doel

Het in stand houden van de beschoeiingen.

Voeding

Jaarlijks vast bedrag ten laste van de exploitatie.

Besteding

Het uitvoeren van (achterstallig) onderhoud aan de beschoeiingen overeenkomstig het vastgestelde beheerplan.

Financieel

Stand 1-1-2019, incl. resultaat 2018

Mutaties 2019

Voorstellen

Mutaties MJB 2020-2023

Saldo op 1-1-2024

Stortingen

Onttrekkingen

133.717

-40.495

120.000

-1.000

212.222

 

Zwerfvuil

 

Doel

De egalisatie van kosten en opbrengsten in verband met zwerfvuil.

Voeding

Geen

Besteding

Bij de afsluiting van de jaarrekening 2018 is afgesproken om deze voorziening in het resultaat van de rekening 2019 te laten vrijvallen en daar wordt nu uitvoering aangegeven. Daarna wordt deze voorziening ook opgeheven.

Financieel

Stand 1-1-2019, incl. resultaat 2018

Mutaties 2019

Voorstellen

Mutaties MJB 2020-2023

Saldo op 1-1-2024

Stortingen

Onttrekkingen

34.904

-34.904