Organisatie | Gorinchem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel artikel 2:44 van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Gorinchem. |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-12-2020 | Beleidsregel artikel 2:74 van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Gorinchem | 18-11-2020 |
De burgemeester van de gemeente Gorinchem;
Gelet op artikel 4:81 e.v. van de Algemene wet Bestuursrecht;
gelet op artikel 2:44 van de Algemene plaatselijke verordening;
• (woning)inbraak door slachtoffers wordt ervaren als een grove aantasting van de privacy en het veiligheidsgevoel;
• het ingevolge artikel 2:44 van de Algemene Plaatselijke Verordening Gorinchem (hierna: APV) verboden is op een openbare plaats inbrekerswerktuigen te vervoeren of bij zich te hebben;
• deze verbodsbepaling beoogt het plegen van misdrijven zoals diefstal met braak te voorkomen dan wel te bemoeilijken;
• de burgemeester ingevolge artikel 125, derde lid, van de Gemeentewet en artikel 5:32 van de Algemene wet bestuursrecht over de bevoegdheid beschikt om aan overtreders van artikel 2:44 APV een last onder dwangsom op te leggen;
• het opleggen van een last onder dwangsom aan overtreders van artikel 2:44 APV op 6 april 2016 de rechterlijke toets heeft doorstaan (Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (ECLI:NL:RVS:2016:916)
• van het opleggen van een last onder dwangsom een preventieve werking uitgaat, en dat met het opleggen van een last onder dwangsom wordt beoogd herhaling van de overtreding te voorkomen.
De last onder dwangsom is een last tot geheel of gedeeltelijk herstel van de overtreding. Tevens houdt het de verplichting in tot betaling van een geldsom als de last niet of niet tijdig wordt uitgevoerd. Het opleggen van een last onder dwangsom is een middel om de overtreder te bewegen de overtreding te beëindigen en beëindigd te houden. Verbeuren van de dwangsom kan worden voorkomen door de overtreding op te heffen of herhaling te voorkomen. Het opleggen van een last onder dwangsom is het enige instrument ten aanzien van personen. Last onder bestuursdwang kan niet worden opgelegd ten aanzien van personen die artikel 2:44 van de APV overtreden.
Bij het opleggen van de dwangsom is gekozen voor het betalen van het bedrag ineens, omdat het een overtreding betreft die eenmalig is en direct dient te worden beëindigd.
Het bedrag is een prikkel om de overtreding te beëindigen of om herhaling te voorkomen. Gelet op het feit dat de dwangsom niet heeft geleid tot voorkomen van herhaling, is gekozen om het bedrag stapsgewijs te verhogen, zodat het een zodanige prikkel vormt om herhaling te voorkomen.
In artikel 4:11 Algemene wet bestuursrecht zijn de algemene uitzonderingen op de hoorplicht opgenomen. Zo kan daarvan worden afgezien indien de vereiste spoed zicht daartegen verzet (art. 4:11 lid 1 onder a Algemene wet bestuursrecht). Van een zodanige spoedeisendheid is onder meer sprake als de ernst van de situatie direct ingrijpen rechtvaardigt. Ik ben van mening dat van horen afgezien kan worden, omdat het voorkomen van een inbraak blijk geeft van vereiste spoed.
Artikel 5 Begunstigingstermijn
Ten aanzien van het vervoeren of bij zich hebben van inbrekerswerktuigen, is het niet logisch om een overtreder de mogelijkheid te bieden om de overtreding binnen een termijn te beëindigen, omdat sprake is van het voorkomen van herhaling van een overtreding.
Artikel 6 Bekendmaking last aan overtreder
De beschikking, zijnde een last onder dwangsom, wordt direct aan de overtreder uitgereikt. Bij het niet uit kunnen reiken van de last onder dwangsom aan de overtreder vindt dit plaats via een aangetekende brief aan de overtreder. De burgemeester of een gemandateerde medewerker binnen de gemeente Gorinchem stelt deze brief op en verzend deze aangetekend aan de overtreder.
Bij iedere opvolgende geconstateerde overtreding verbeurt de overtreder van rechtswege een dwangsom. De politie of toezichthouder/ boa informeert de burgemeester hierover.
Het zou niet redelijk zijn om overtredingen die in het verleden zijn begaan oneindig lang te laten meewegen bij het bepalen van de vervolgstap uit de handhavingsmatrix. Daarom geldt er een verjaringstermijn voor in het verleden gesanctioneerde overtredingen. Ik hanteer een verjaringstermijn van twee jaar. Wanneer ik binnen twee jaar een nieuwe overtreding constateer, volg ik de volgende stap uit de handhavingsmatrix.
Het uitgangspunt is dat de burgemeester overeenkomstig deze beleidsregel handelt. Hierop geldt één uitzondering. Wanneer de toepassing van deze beleidsregel voor één of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben, die vanwege bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met deze beleidsregels te dienen doelen. In dat geval is de burgemeester, hoewel gesproken wordt van een bevoegdheid, verplicht om van zijn beleidsregel af te wijken .