Organisatie | Recreatieschap voor het Friese water en land de Marrekrite |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Besluit van het dagelijks bestuur en de voorzitter van het openbaar lichaam Recreatieschap voor het Friese water en land De Marrekrite houdende regels omtrent mandateren, het verlenen van volmacht en het verstrekken van een machtiging (Bevoegdhedenstatuut Marrekrite 2020) |
Citeertitel | Bevoegdhedenstatuut Marrekrite 2020 |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is tevens vastgesteld door de voorzitter.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-12-2020 | nieuwe regeling | 29-10-2020 |
Het dagelijks bestuur en de voorzitter van het openbaar lichaam Marrekrite,
ieder voor zover zij daartoe bevoegd zijn;
overwegende dat het uit het oogpunt van doelmatig bestuur wenselijk is om de bevoegdheid tot het nemen van bepaalde besluiten te mandateren, voor het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen namens het openbaar lichaam Marrekrite volmacht te verlenen alsmede machtiging te verstrekken voor het verrichten van handelingen niet zijnde een besluit of een privaatrechtelijke rechtshandeling;
gelet op de gemeenschappelijke regeling Marrekrite, de Algemene wet bestuursrecht en het Burgerlijk Wetboek;
Het Bevoegdhedenstatuut Marrekrite vast te stellen als volgt:
Het Bevoegdhedenstatuut Marrekrite 2020 is in geconsolideerde vorm te raadplegen op www.officiëlebekendmakingen.nl.
mandaat, volmacht en machtiging
Onder mandaat wordt in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan (publiekrechtelijke) besluiten te nemen. Deze redactie staat er niet aan in de weg dat mandaat plaatsvindt aan een met name genoemd persoon dan wel aan een bepaalde functie. In dit besluit is aangesloten bij de functie <algemeen directeur / secretaris>.
Mandaat is de bestuursrechtelijke tegenhanger van volmacht, dat handelt over het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen. Daarnaast kent de Awb dan nog het begrip machtiging, dat staat voor handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn. Hierna spreken we steeds over mandaat, maar dit geldt evenzeer voor volmacht of machtiging. Ingevolge de Awb zijn de bepalingen over mandaat van overeenkomstige toepassing indien een bestuursorgaan aan een ander, werkzaam onder zijn verantwoordelijkheid, volmacht verleent tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, of machtiging verleent tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.
Een bestuursorgaan kan mandaat verlenen, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald of de aard van de bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet. Daarnaast bepaalt de Awb dat mandaat in ieder geval niet wordt verleend waar het betreft een bevoegdheid:
Er kunnen zich twee gevallen voordoen waarin de aard van de bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet. Ten eerste is dit het geval als de bevoegdheid een zodanig karakter heeft dat mandaatverlening in het geheel uitgesloten moet worden geacht, omdat de besluitvorming door het orgaan dat de wetgever heeft aangewezen (meestal het hoogste politieke orgaan) moet plaatsvinden. Ten tweede is er het geval dat de aard van de bevoegdheid niet ten principale aan mandaatverlening in de weg staat, maar dat mandaatverlening in het concrete geval, gelet op de aard van de bevoegdheid, niet is toegestaan. Daarbij kan ook de positie van de gemandateerde er toe leiden dat de aard van de bevoegdheid aan mandaatverlening in de weg staat. Bij voorbeeld de situatie dat de te mandateren bevoegdheid niet in de sfeer van de normale bevoegdheidsuitoefening van de gemandateerde ligt of de situatie dat de gemandateerde zelf belanghebbende is bij de uitoefening van die bevoegdheid.
Indien de gemandateerde niet werkzaam is onder verantwoordelijkheid van de mandaatgever, behoeft de mandaatverlening de instemming van de gemandateerde en in het voorkomende geval van degene onder wiens verantwoordelijkheid hij werkt. Wanneer de gemandateerde heeft ingestemd met het mandaat, onderwerpt hij zich aan de verplichtingen die een gemandateerde heeft, bij voorbeeld de inlichtingenplicht.
Om de verantwoordelijkheid die de mandaatgever heeft voor het in mandaat genomen besluit te kunnen waarmaken, dient hij steeds instructies te kunnen geven over de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid. De gemandateerde verschaft de mandaatgever op diens verzoek inlichtingen over de uitoefening van de bevoegdheid. Omdat hij steeds kan worden aangesproken op de wijze waarop de bevoegdheid wordt uitgeoefend, moet hij immers over de informatie kunnen beschikken die nodig is om die verantwoordelijkheid te kunnen dragen.
De mandaatgever blijft bevoegd de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen. Mandaatverlening is dus geen absolute overdracht van bevoegdheid. Ook kan de mandaatgever het mandaat te allen tijde intrekken. De mandaatgever moet het mandaat kunnen beëindigen, indien hij een voortzetting daarvan niet langer voor zijn verantwoordelijkheid kan nemen.
De mandaatgever kan toestaan dat ondermandaat wordt verleend. Een dergelijk ondermandaat moet schriftelijk worden genomen. Op ondermandaat zijn de spelregels van het Bevoegdhedenstatuut onverkort van toepassing.
Ook naar buiten moet duidelijk zijn dat de gemandateerde de bevoegdheid uitoefent onder verantwoordelijkheid van de mandaatgever. Daarom is voorgeschreven dat in een besluit dat krachtens mandaat wordt genomen, moet worden aangegeven namens welk bestuursorgaan de gemandateerde handelt.
Bijlage 1 bij het Bevoegdhedenstatuut Marrekrite
Initieel mandaat aan: directeur / secretaris
Laatstelijk vastgesteld door het dagelijks bestuur en de voorzitter, d.d.: [datum]
Met inachtneming van het bepaalde in kolom III en artikel 2 van het Bevoegdhedenstatuut Marrekrite worden onder de hieronder genoemde bevoegdheden tevens begrepen de daarmee samenhangende taken en bevoegdheden van procedurele en/of administratieve aard.
Onderdeel B. Personeel & Organisatie
Initieel mandaat aan: directeur / secretaris
Laatstelijk vastgesteld door het dagelijks bestuur en de voorzitter, d.d.: [datum]
Met inachtneming van het bepaalde in kolom III en artikel 2 van het Bevoegdhedenstatuut Marrekrite worden onder de hieronder genoemde bevoegdheden tevens begrepen de daarmee samenhangende taken en bevoegdheden van procedurele en/of administratieve aard.
Het openbaar lichaam Marrekrite is cfm. art. 1.1, derde lid, van de CAO provinciale sector ‘werkgever’. Bevoegdheden worden uitgeoefend met inachtneming van het bepaalde in de CAO.
Onderdeel C. Privaatrechtelijke rechtshandelingen
Initieel mandaat aan: directeur / secretaris
Laatstelijk vastgesteld door het dagelijks bestuur en de voorzitter, d.d.: [datum]
Met inachtneming van het bepaalde in kolom III en artikel 2 van het Bevoegdhedenstatuut Marrekrite worden onder de hieronder genoemde bevoegdheden tevens begrepen de daarmee samenhangende taken en bevoegdheden van procedurele en/of administratieve aard.
Wet gemeenschappelijke regelingen; Burgerlijk wetboek; Aanbestedingswet 2012 | Besluiten tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen:
| Voor leveringen en diensten bedraagt de totale waarde van de opdracht meer dan € 50.000,- ex btw en minder dan € 120.000,- ex btw Voor werken bedraagt de totale waarde van de opdracht meer dan € 100.000,- ex btw en minder dan € 1.500.000,- ex btw3 . Na het inwinnen van deskundig juridisch c.q. inkoopadvies. Opdrachtverstrekking vindt plaats met inachtneming van en voor zover van toepassing:
|
Wet gemeenschappelijke regelingen; Burgerlijk wetboek; Aanbestedingswet 2012 | Besluiten tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen:
| Voor leveringen en diensten bedraagt de totale waarde van de opdracht meer dan € 120.000,- ex btw en minder dan de Europese aanbestedingsdrempel ex btw. Voor werken bedraagt de totale waarde van de opdracht meer dan € 900.000,- ex btw en minder dan de Europese aanbestedingsdrempel ex btw4 . Na het inwinnen van deskundig juridisch c.q. inkoopadvies. Opdrachtverstrekking vindt plaats met inachtneming van en voor zover van toepassing:
|
Wet gemeenschappelijke regelingen; Burgerlijk wetboek; Aanbestedingswet 2012 | Besluiten tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen:
Bij zogenaamde B-diensten geldt een af-wijkend aanbestedingsregime5 | Voor leveringen, diensten en werken bedraagt de totale waarde van de opdracht een waarde die gelijk is of hoger dan de Europese aanbestedingsdrempel ex btw. Na het inwinnen van deskundig juridisch c.q. inkoopadvies. Opdrachtverstrekking vindt plaats met inachtneming van en voor zover van toepassing:
| |
Het aangaan van overeenkomsten, ter uitvoering van besluiten tot overheidsopdrachten voor leveringen, diensten en werken, met inbegrip van het ondertekenen hiervan. |
Besluiten en handelingen ter uitvoering van overeenkomsten ter zake leveringen, diensten en werken, zoals: - beslissingen omtrent meer- en minderwerk6 - het opschorten en/ of verrekenen van betalingen; - het beslissen over verzoeken tot termijnverlenging; - het schrijven van sommatiebrieven en/of ingebrekestellingen; - het stuiten van lopende verjaringen; - het melden van klachten of tekortkomingen in de overeengekomen prestatie(s); - het aansprakelijk stellen van de wederpartij; - het beslissen omtrent contractoverneming;7 - het beslissen omtrent verzoeken om (een deel van) de opdracht /overeenkomst door een derde te laten uitvoeren, al dan niet na een doorstart in faillissement; - het al dan niet inroepen van boeteclausules; - het instemmen met wijziging, het schrappen en/of toevoegen van één of meer bepalingen van de overeenkomst; - het voeren van schikkingsonderhandelingen en het aangaan van schikkingen. |
Onderdeel D. Rechtsbescherming
Initieel mandaat aan: directeur / secretaris
Laatstelijk vastgesteld door het dagelijks bestuur en de voorzitter, d.d.: [datum]
Met inachtneming van het bepaalde in kolom III en artikel 2 van het Bevoegdhedenstatuut Marrekrite worden onder de hieronder genoemde bevoegdheden tevens begrepen de daarmee samenhangende taken en bevoegdheden van procedurele en/of administratieve aard.
Behoudens voor zover sprake is van een duidelijk grensoverschrijdend belang. In dat geval moet een “passende mate” van transparantie worden gehanteerd, hetgeen al snel neerkomt op een (niet) openbare, al dan niet Europese aanbestedingsprocedure. Een duidelijk grensoverschrijdend belang wordt bijvoorbeeld aangenomen als voor de opdracht belangstelling bij buitenlandse ondernemingen zou kunnen bestaan.
Behoudens voor zover sprake is van een duidelijk grensoverschrijdend belang. In dat geval moet een “passende mate” van transparantie worden gehanteerd, hetgeen al snel neerkomt op een (niet) openbare, al dan niet Europese aanbestedingsprocedure. Een duidelijk grensoverschrijdend belang wordt bijvoorbeeld aangenomen als voor de opdracht belangstelling bij buitenlandse ondernemingen zou kunnen bestaan.