Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Boxtel

Huwelijksbeleid Boxtel en Sint-Michielsgestel 2021-2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBoxtel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingHuwelijksbeleid Boxtel en Sint-Michielsgestel 2021-2024
CiteertitelHuwelijksbeleid Boxtel en Sint-Michielsgestel 2021-2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerphuwelijk, beleid

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-12-2020Nieuw besluit

17-11-2020

gmb-2020-323482

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Huwelijksbeleid Boxtel en Sint-Michielsgestel 2021-2024

Inleiding

De belangrijkste reden voor het herzien van het huwelijksbeleid is het bereiken van eenduidigheid. We willen de werkwijze en kosten hetzelfde maken voor de gemeente Boxtel en de gemeente Sint-Michielsgestel, omdat de uitvoering van het beleid door één organisatie wordt gedaan. Met het nieuwe huwelijksbeleid willen we ook meer keuzemogelijkheden bieden als het gaat om ceremonie, plaats en tijd. We stellen dit beleid op voor de periode van 2021 tot en met 2024. In 2024 evalueren we de nieuwe werkwijze en stellen we die eventueel bij.

 

Het huwelijksbeleid van de gemeenten Boxtel en Sint-Michielsgestel is sinds 2007 onveranderd. Betrokken en klantgerichte trouwambtenaren hebben de afgelopen jaren invulling gegeven aan dit beleid en hun werkwijze gaandeweg zoveel mogelijk aangepast aan de behoeftes van bruidsparen. Binnen het bestaande beleid wordt dat steeds lastiger. Bruidsparen willen graag een eigen inhoud geven aan de plechtigheid en ze hebben meer behoefte aan vrijheid in plaats en tijd van de huwelijksvoltrekking. In de gemeente Sint-Michielsgestel is het kosteloze huwelijk uitgegroeid tot een semi-ceremonieel huwelijk. Ook van buiten de gemeente maken bruidsparen daar graag gebruik van. Dit leidt tot lange wachttijden om gratis te kunnen trouwen. In 75 % van de gevallen wordt in de gemeente Sint-Michielsgestel gekozen voor een kosteloos huwelijk. Ook de betaalde huwelijken zijn in de gemeente Sint-Michielsgestel goedkoper dan in de gemeente Boxtel en andere nabijgelegen gemeenten. De kosten voor trouwen in de gemeente Boxtel zijn wel in lijn met andere gemeenten, maar er zijn zoveel verschillende opties, dat het voor bruidsparen nogal onoverzichtelijk is. Zowel in Boxtel als Sint-Michielsgestel is een beperkt aantal externe locaties benoemd als vaste trouwlocatie.

 

Het huwelijksproces stap voor stap

 

1. Huwelijk of geregistreerd partnerschap

 

Een paar kan kiezen uit een huwelijk of een geregistreerd partnerschap. Voor de stappen die ze moeten doorlopen, maakt het niet uit welke mogelijkheid ze kiezen. In het vervolg hebben we het alleen over het huwelijk, maar alles geldt ook voor het geregistreerd partnerschap.

 

2. Melding van een voorgenomen huwelijk

 

Een paar dat wil trouwen, moet dit eerst melden bij de ambtenaar van de burgerlijke stand (ABS). De ABS is in dienst van de gemeente en speciaal aangewezen door het college van Burgemeester en Wethouders. Vroeger heette dit de ondertrouw. De melding kunnen ze digitaal, schriftelijk of persoonlijk (na het maken van een afspraak) doen. We zijn bezig digitaal melden mogelijk te maken en zodra dat kan, heeft het onze voorkeur. Digitaal melden gaat het snelst en het aanstaande bruidspaar hoeft geen aanvullende gegevens aan te leveren.

 

Bij de melding moet het paar een aantal zaken aangeven:

  • -

    Gaat het om een huwelijk of geregistreerd partnerschap?

  • -

    Voor welk naamgebruik kiezen de partners, eventueel ook voor hun kinderen?

  • -

    Willen ze wel of geen trouwboekje?

  • -

    Welke getuigen zijn bij het huwelijk aanwezig?

  • -

    Welke ceremonie kiest het bruidspaar?

  • -

    Afhankelijk van de keuze van de ceremonie:

    • o

      Welke bijzonder ambtenaar van de burgerlijke stand willen ze het huwelijk laten voltrekken?

    • o

      Op welke locatie willen ze trouwen?

Na ontvangst van de melding legt de ABS de huwelijksdatum, -tijdstip en de trouwlocatie vast. Als een bruidspaar aanvullende stukken moet overleggen, bijvoorbeeld omdat één of beide partners in het buitenland woont, wacht de ABS met het vastleggen tot alles binnen is. Zo voorkomen we dat een huwelijk niet kan doorgaan vanwege ontbrekende gegevens.

 

We bevestigen de melding schriftelijk en sturen meteen ook een overzicht van de legeskosten mee. Pas na het huwelijk sturen we de factuur voor betaling. Zo voorkomen we extra administratieve lasten als er tussentijds wijzigingen zijn.

 

3. De ceremonie

 

Naast beperkte wettelijke eisen mogen we als gemeente zelf invullen hoe een huwelijksceremonie eruit ziet en waar deze plaatsvindt. We voegen daarom een extra optie toe, naast het kosteloze huwelijk en het ceremoniële huwelijk: het flitshuwelijk. Het kosteloze huwelijk beperken we tot wat minimaal nodig is om te trouwen. We zijn verplicht om gratis trouwen aan te blijven bieden, ook aan bruidsparen van buiten de gemeente. Voor bruidsparen van buiten de gemeente reserveren we één keer per maand een tijdstip, zodat we onze eigen inwoners goed van dienst kunnen zijn.

 

Het flitshuwelijk voegen we toe. Natuurlijk bieden we nog steeds de mogelijkheid om te kiezen voor een volledig ceremonieel huwelijk op bijna alle dagen en tijdstippen. Met de extra optie bieden we bruidsparen meer keuzemogelijkheden. Tegelijkertijd komt het kosteloze huwelijk van Sint-Michielsgestel overeen met het kosteloze huwelijk in andere gemeenten.

 

Kosteloos huwelijk

Een kosteloos huwelijk omvat alleen wat minimaal nodig is voor een huwelijksvoltrekking:

  • -

    Het huwelijk wordt voltrokken door een ABS.

  • -

    De ceremonie duurt niet langer dan tien minuten en is beperkt tot enkel het jawoord en het ondertekenen van de akte.

  • -

    De ceremonie vindt plaats in aan de balie van het gemeentehuis.

  • -

    Er zijn minimaal twee en maximaal vier meerderjarige getuigen aanwezig en geen andere genodigden.

  • -

    Er is geen ondersteuning van een bode.

  • -

    Het huwelijk kan maar op één dag in de week op twee tijdstippen plaatsvinden.

Flitshuwelijk

Een flitshuwelijk is een tussenvorm tussen een kosteloos huwelijk en een volledige ceremonie:

  • -

    Het huwelijk wordt voltrokken door een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS).

  • -

    De BABS bespreekt vooraf de wensen en mogelijkheden met het bruidspaar.

  • -

    De ceremonie duurt ongeveer twintig minuten.

  • -

    De BABS houdt een toespraak, naast het jawoord en het ondertekenen van de akte.

  • -

    De ceremonie vindt plaats in een kamer in het gemeentehuis.

  • -

    Er zijn maximaal twaalf personen aanwezig, inclusief het bruidspaar en de getuigen. Voor minderjarige kinderen maken we een uitzondering.

  • -

    Is er geen ondersteuning van een bode.

  • -

    Het huwelijk kan plaatsvinden van maandag tot en met donderdag tussen 09:00 en 16:00 uur.

Ceremonieel huwelijk

Een ceremonieel huwelijk biedt maximale mogelijkheden:

  • -

    Het huwelijk wordt voltrokken door een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS).

  • -

    De BABS bespreekt vooraf uitgebreid de wensen en mogelijkheden met het bruidspaar.

  • -

    De ceremonie duurt ongeveer dertig minuten.

  • -

    De BABS houdt een uitgebreide toespraak, naast het jawoord en het ondertekenen van de akte.

  • -

    Er is ruimte voor muzikale begeleiding.

  • -

    De ceremonie vindt plaats op een mooie locatie, in het gemeentehuis of ergens anders. Op zaterdag kan alleen getrouwd worden buiten het gemeentehuis.

  • -

    Los van de beschikbare ruimte is er geen maximum aan het aantal genodigden.

  • -

    Bij een huwelijk in het gemeentehuis is er ondersteuning van een bode.

  • -

    Het huwelijk kan plaatsvinden van maandag tot en met zaterdag tussen 9:00 en 20:00 uur.

4. Het trouwboekje

 

We bieden één soort trouwboekje aan. Bruidsparen kunnen ook zonder trouwboekje trouwen.

 

5. De trouwambtenaar

 

Bij een kosteloos huwelijk en een flitshuwelijk bepaalt de gemeente welke ABS of BABS de ceremonie verzorgt. We hebben meerdere BABS-en in dienst voor het voltrekken van een huwelijk. Door geen keuzemogelijkheid te bieden bij flitshuwelijken, kunnen we ervoor zorgen dat alle BABS-en voldoende aan de beurt komen.

Bij een ceremonieel huwelijk kan het bruidspaar wel een voorkeur voor een bepaalde BABS aangeven. Het bruidspaar kan ook een BABS uit een andere gemeente kiezen, of iemand als BABS laten benoemen voor één dag.

We betalen een BABS vijf uur voor een ceremonieel huwelijk en drie uur voor een flitshuwelijk op basis van de hoogste periodiek van schaal 8. Daarnaast vergoeden we hun reiskosten. Voor een huwelijk op zaterdag krijgen de BABS-en 3,75 uur extra betaald.

 

6. De trouwlocatie

 

Naast het gemeentehuis kunnen we ook andere locaties aanwijzen als vaste trouwlocatie. Deze aanwijzing hebben we gemandateerd aan de teammanager van het team Burgerzaken. We willen de werkwijze om vaste trouwlocaties aan te wijzen flexibeler maken. Ook willen we het voor alle locaties mogelijk maken om vaste trouwlocatie te worden, als ze aan bepaalde eisen voldoen.

Bruidsparen kunnen kiezen voor zo’n vaste trouwlocatie, maar ook een trouwlocatie laten benoemen voor één dag. Ook zo’n locatie moet aan bepaalde eisen voldoen.

We willen dat bruidsparen rechtstreeks zaken doen met hun trouwlocatie, zonder onze tussenkomst. Wij betalen trouwlocaties dus niet en zorgen alleen voor de uitvoering van de ceremonie.

 

Vaste trouwlocaties

Elk jaar bieden we alle locaties in de gemeente de kans om vaste trouwlocatie te worden. We maken dit bekend op de gemeentepagina in het lokale weekblad en via onze andere reguliere kanalen wat de einddatum voor het indienen van een aanvraag is om trouwlocatie te worden. Na aanmelding controleren we of de locatie aan de eisen voldoet en sturen we een brief met een toekenning of afwijzing. De toekenning geldt voor een periode van drie jaar. Tussentijdse wijzigingen aan de locatie die gevolgen hebben voor huwelijksvoltrekkingen moeten aan de gemeente worden gemeld. We vermelden alle vaste trouwlocaties op onze website.

Omdat we de locatie moeten bezoeken om de geschiktheid te controleren, brengen we voor de aanvraag om trouwlocatie te worden dezelfde legeskosten in rekening als voor het vaststellen van een trouwlocatie voor één dag. De ABS voert deze werkzaamheden uit.

Het eerste jaar is een overgangsjaar vanwege lopende overeenkomsten met een aantal locaties. Deze overeenkomsten zeggen we per de eerstvolgende gelegenheid op.

 

Eisen aan een trouwlocatie

Zowel aan een vaste als aan een eenmalige trouwlocatie stellen we eisen:

  • -

    De locatie moet goed bereikbaar zijn en er moeten voldoende parkeermogelijkheden zijn.

  • -

    De locatie moet een bestaand adres in de gemeente zijn.

  • -

    De locatie moet openbaar en goed toegankelijk zijn tijdens de huwelijksvoltrekking.

  • -

    Een huwelijk moet bij elk weertype (ook wind, regen, hagel, sneeuw en onweer) door kunnen gaan.

  • -

    De locatie is van onbesproken gedrag en er zijn geen lopende onderzoeken en/of handhavingssituaties.

  • -

    De openbare orde en veiligheid mogen niet in het geding zijn.

  • -

    De eigenaar geeft toestemming voor het gebruik van de locatie als trouwlocatie.

Leges

Voor het sluiten van het huwelijk betaalt een bruidspaar leges. De hoogte van het bedrag bepalen we door te kijken naar de diensten die we het bruidspaar bieden. We willen een zo eenvoudig mogelijk legessysteem, waardoor bruidsparen snel zien welke opties ze hebben tegen welke kosten. De leges moeten de kosten dekken die de gemeente maakt, maar ook niet meer dan dat. We zorgen daarom dat onze legeskosten in lijn zijn met die van omringende gemeenten en gelijk zijn in de gemeente Boxtel en de gemeente Sint-Michielsgestel.

 

Omschrijving

Leges

Flitshuwelijk

€250

Ceremonieel huwelijk op maandag tot en met donderdag

€500

Ceremonieel huwelijk op vrijdag

€600

Ceremonieel huwelijk op zaterdag

€800

Extra kosten voor een ceremonieel huwelijk na 17:00 uur

€200

Annulerings- en wijzigingskosten *

€50

Trouwboekje

€50

Leveren van getuigen door de gemeente

€50

Benoeming van een eenmalige BABS met beëdiging bij de rechtbank

€200

Benoeming vaneen eenmalige BABS die al ergens anders benoemd en beëdigd is

€150

Benoeming van een eenmalige trouwlocatie (op verzoek van het bruidspaar)

€200

Benoeming van een vaste trouwlocatie (op verzoek van de locatie)

€200

* Annulerings- en wijzigingskosten brengen we alleen in rekening als de annulering of wijziging aan het bruidspaar te wijten is.

 

De aangepaste leges verwerken we in de Legesverordening. De nieuwe leges gaan in per 1 januari 2021. Voor bruidsparen die al een melding hebben gedaan van hun voorgenomen huwelijk vóór 1 januari 2021 voor een datum ná 1 januari 2021 geldt een overgangsregeling. Voor hen gelden de oude leges.

 

Het Reglement Burgerlijke Stand

Hoe we de werkwijze voor huwelijken geregeld hebben, moeten we vastleggen in een Reglement Burgerlijke Stand. Door de aanpassingen in het huwelijksbeleid moeten we dit reglement aanpassen. In bijlage 1 staat het reglement voor de gemeente Boxtel en in bijlage 2 het reglement voor de gemeente Sint-Michielsgestel. Het reglement wordt van kracht nadat we het gepubliceerd hebben.