Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rotterdam

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Rotterdam houdende regels omtrent de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen (Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2021)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRotterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van de gemeente Rotterdam houdende regels omtrent de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen (Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2021)
CiteertitelVerordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2021
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2020.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 255 van de Gemeentewet
  2. artikel 26 van de Invorderingswet 1990
  3. Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990
  4. https://wetten.overheid.nl/BWBR0008024/2015-01-01
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2021nieuwe regeling

12-11-2020

gmb-2020-319177

Gemeenteblad 2020, nummer 210

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Rotterdam houdende regels omtrent de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen (Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2021)

De Raad van de gemeente Rotterdam,

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 22 september 2020, raadsvoorstel 20bb013395; raadsstuk 20bb013382;

 

gelet op de artikelen 255 van de Gemeentewet, artikel 26 van de Invorderingswet 1990, de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 en de Nadere regels kwijtschelding gemeentelijke en waterschapsbelastingen;

 

overwegende, dat het gewenst is om regels te stellen voor het verlenen van kwijtschelding van gemeentelijke belastingen;

 

besluit vast te stellen:

 

Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2021

Artikel 1 Omvang en norm

  • 1.

    Het verlenen van kwijtschelding geschiedt uitsluitend met betrekking tot aanslagen in de gebruikersbelasting van de onroerendezaakbelastingen, de gebruikersbelasting van de belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten en de afvalstoffenheffing. Er wordt tot maximaal 76,5% van het verschuldigde belastingbedrag voor de aanslagen over belastingjaar 2021 kwijtschelding verleend.

  • 2.

    Bij de toepassing van het eerste lid wordt, in afwijking van de in artikel 16 van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 genoemde percentages van 90, bij de berekening van de betalingscapaciteit het bedrag van de kosten van bestaan gesteld op 100% van de desbetreffende in dat artikel bedoelde bijstandsnorm.

Artikel 2 Termijnen

  • 1.

    Op een kwijtscheldingsverzoek dat niet is ingediend in de laatste zes weken van een kalenderjaar wordt beslist in het kalenderjaar waarin het verzoek is ontvangen.

  • 2.

    Op een kwijtscheldingsverzoek dat is ingediend in de laatste zes weken van een kalenderjaar wordt binnen twaalf weken beslist.

  • 3.

    De in het eerste en tweede lid genoemde beslissingsperiode wordt verlengd met de periode dat niet is voldaan aan de uitnodiging om het kwijtscheldingsverzoek aan te vullen met de voor de beoordeling van dat verzoek benodigde gegevens en bescheiden.

  • 4.

    Op het kwijtscheldingsverzoek wordt bij beschikking beslist met hetzij een toewijzing, hetzij met een definitieve afwijzing.

Artikel 3 Het verzoek om kwijtschelding

  • 1.

    Het verzoek om kwijtschelding wordt gedaan:

    • a.

      hetzij schriftelijk door middel van een daartoe vastgesteld formulier en onder de gelijktijdige verstrekking van de voor de beoordeling van het verzoek of de voorbereiding van de beschikking benodigde gegevens en bescheiden;

    • b.

      hetzij digitaal via ‘Mijn loket’ op de daar aangegeven wijze.

  • 2.

    Indien de verstrekte gegevens of bescheiden onvoldoende zijn voor de beoordeling van het verzoek of de voorbereiding van de beschikking, wordt de verzoeker schriftelijk in de gelegenheid gesteld binnen een termijn van twee weken na de toezending van dat schriftelijke bericht het kwijtscheldingsverzoek aan te vullen.

Artikel 4 Besluit tot niet behandeling van het verzoek om kwijtschelding

  • 1.

    Indien binnen de gestelde termijn aan het verzoek om aanvulling, bedoeld in artikel 3, tweede lid, niet is voldaan, kan besloten worden het verzoek om kwijtschelding niet in behandeling te nemen.

  • 2.

    Worden na een besluit als bedoeld in het eerste lid alsnog de aanvullende gegevens en bescheiden geleverd of wordt voldaan aan de desbetreffende voorwaarden, dan kan pas een beslissing over kwijtschelding genomen worden nadat daartoe eerst een nieuw verzoek is ingediend.

Artikel 5 Intrekking oude regeling

De Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2020 wordt ingetrokken.

Artikel 6 Overgangsbepaling

De Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2020 blijft van toepassing op kwijtscheldingsverzoeken die vóór 1 januari 2021 zijn ingediend.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2021.

Artikel 8 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2021.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 10 en 12 november 2020.

De griffier,

I.C.M. Broeders

De voorzitter,

J.W. Verheij, plv.

Dit gemeenteblad is uitgegeven op 27 november 2020 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halvemaanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)

(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)