Organisatie | Groningen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement burgerlijke stand gemeente Groningen 2021 |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand gemeente Groningen 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
boek 1 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek BES
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2021 | Nieuwe regeling | 17-11-2020 | 504499-2020 |
Artikel 5 Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
Artikel 7 Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis
Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor incidenteel gebruik geschiedt pas nadat het bruidspaar heeft gekozen voor een huwelijkssluiting in een locatie binnen de gemeentegrenzen, anders dan het gemeentehuis. De dag, het tijdstip en de locatie zijn uiterlijk zes weken vóór de huwelijkssluiting aan het verantwoordelijk hoofd kenbaar gemaakt.
Voor de inrichting en aankleding van de locatie is het bruidspaar verantwoordelijk. De aanpassing van de locatie vindt plaats in overleg met de locatiebeheerder. In ieder geval dienen een tafel, stoelen en voldoende verlichting aanwezig te zijn. Aanwijzing leidt, anders dan bij overeenkomst, niet tot verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie.
Artikel 10 Reservering huwelijk
Een huwelijksdatum kan maximaal 1 jaar voor de huwelijksdatum worden gereserveerd nadat het voornemen tot het sluiten van een huwelijk is kenbaar gemaakt.
Het bureau van de burgerlijke stand kan op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het verantwoordelijke hoofd, worden geopend op zaterdag, zondag of algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet. Openstelling vindt plaats als de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.
Toelichting op het Reglement burgerlijke stand gemeente Groningen 2021
Het verantwoordelijke hoofd van de afdeling Burgerzaken is belast met de leiding van het bureau burgerlijke stand en draagt de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de werkzaamheden. Hij bewaakt tevens een goede dienstverlening aan de klanten. Door middel van een werkverdeling en de aanwijzing van een leidinggevende wordt de uniformiteit bewaakt van beslissingen binnen het bureau burgerlijke stand.
Aanwijzing van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand is de bevoegdheid van burgemeester en wethouders. Tevens is het college van burgemeester en wethouders het aangewezen orgaan dat regelend optreedt ten aanzien van de afdeling burgerzaken en de ambtenaren van de burgerlijke stand. De Wet bepaalt verder dat door gemeenten een reglement burgerlijke stand dient te worden vastgesteld.
Er is een aantal redenen waarom het reglement burgerlijke stand aanpassing behoeft:
Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
de ambtenaar van de burgerlijke stand in dienst van een andere gemeente is aan te wijzen in de gemeente Groningen. Dat betekent dat bijvoorbeeld een ambtenaar van de gemeente Assen om praktische redenen door het college aangewezen kan worden tot ambtenaar van de burgerlijke stand in Groningen. Omgekeerd is dat ook mogelijk.
de ambtenaar van de burgerlijke stand is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 1:16 d, 1e lid van de Wet).
Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
Lid 1 stelt de beperking dat alleen ambtenaren werkzaam bij de afdeling Burgerzaken tot ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen worden aangewezen. Het belang hiervan is gelegen in het feit dat de aanwezigheid van vakkennis hierdoor meer is gegarandeerd en dat de noodzakelijke professionaliteit wordt gewaarborgd.
Lid 4 stelt dat de in lid 3 sub a bedoelde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand zich onthoudt van uitingen over geloof, ras, geaardheid en politieke voorkeur.
Artikel 3 Aanwijzing van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
In dit artikel staan de verschillende categorieën buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand vermeld.
Lid 1 bepaalt dat een ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt aangewezen. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente en werkzaam is bij de afdeling Burgerzaken.
Lid 2 onder b stelt dat een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt aangewezen. Deze periode wordt veelal gelijkgesteld aan de duur van de arbeidscontract.
Bruidsparen die bij hun huwelijk of partnerschapsregistratie iemand naar eigen keuze als ambtenaar willen hebben, niet zijnde iemand die zich op de website van de Gemeente Groningen gepresenteerde heeft, kunnen een verzoek indienen tot aanstelling van een onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag.
Leden van het college van burgemeester en wethouders en van de gemeenteraad worden als onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aangewezen, uiterlijk voor de periode dat zij lid van het college van burgemeester en wethouders respectievelijk raadslid zijn.
De aan de directeur Publieke Dienstverlening gemandateerde bevoegdheid in lid 3 biedt de mogelijkheid om binnen redelijke termijn een buitengewoon ambtenaar voor het voltrekken van een huwelijk voor één dag aan te wijzen. Om de eenduidigheid te bevorderen geldt het mandaat tevens ten aanzien van de overige aanstellingen in dit artikel.
Artikel 4 Plichten (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn verantwoording schuldig aan het verantwoordelijke hoofd van de afdeling Burgerzaken.
Landelijk is een discussie geweest over het toelaten van gewetensbezwaren bij (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand. De discussie ging met name over gewetensbezwaren uit geloofsovertuiging bij het sluiten van een huwelijk of partnerschapsregistratie van personen van hetzelfde geslacht. In Groningen zijn geen (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand die dergelijke gewetensbezwaren hebben. Ook is in het BW opgenomen dat er geen onderscheid mag worden gemaakt als bedoeld in artikel 1 van de Algemene wet gelijke behandeling.
Om te voorkomen dat in de toekomst problemen ontstaan, wordt van buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand verlangd te verklaren dat er geen gewetensbezwaren zijn. Bij de aanstellingsprocedure van een nieuwe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand maakt deze eis onderdeel uit van de selectie. Tevens dient de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zich te houden aan de Gedragscode van de Gemeente Groningen.
Artikel 5 Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
Alleen de buitengewoon ambtenaren die gebruikelijk huwelijken en partnerschapsregistraties voltrekken in Groningen ontvangen een vergoeding. Dit gebeurt overeenkomstig de hetgeen is afgesproken in hun arbeidscontract. De overige buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden onbezoldigd.
De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand ver- richten hun werkzaamheden in het gemeentehuis. Het gemeentehuis is een daartoe door het bevoegde bestuursorgaan aangewezen locatie. Indien er gewichtige redenen zijn, kunnen de werkzaamheden ook elders binnen de gemeente worden verricht (artikel 1 van het Besluit en artikel 64 van de Wet). Hierbij kan worden gedacht aan de sluiting van een huwelijk in een ziekenhuis of in een huis van bewaring.
Op 30 november 2001 heeft de gemeenteraad besloten dat trouwen in Groningen mogelijk is op in principe alle locaties.
Artikel 7 Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis
Aanwijzing van een locatie als gemeentehuis ten behoeve van de huwelijksvoltrekking is slechts mogelijk indien aan een aantal voorwaarden is voldaan. Zo moet tijdig duidelijk zijn wanneer het huwelijk wordt voltrokken zodat de noodzakelijke administratieve voorbereidingen kunnen worden getroffen. Voorts dient de beheerder van de trouwlocatie zijn medewerking te verlenen zodat de ambtenaar zijn werkzaamheden naar behoren en in zelfstandigheid kan uitvoeren. De openbaarheid moet zijn gegarandeerd en er mag geen gevaar bestaan voor de openbare orde. De locatie dient vrij en eenvoudig toegankelijk te zijn.
Artikel 8 Kosteloze huwelijksvoltrekking
In artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand is geregeld dat ten minste tweemaal per week gelegenheid moet worden gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking. De gemeente Groningen geeft op de woensdagochtend tweemaal gelegenheid.
De gemeente Groningen biedt daarnaast een mogelijkheid aan van kwijtschelding van de huwelijksleges. Op deze manier kan er ook door mensen met een smalle beurs in het Stadhuis getrouwd worden. Dit is separaat geregeld.
Artikel 9 Betaalde huwelijksvoltrekking
Er zijn twee categorieën van betaalde voltrekkingen:
Als alternatief voor kosteloze voltrekkingen zijn er de administratieve voltrekkingen, zonder ceremonie. De plechtigheid duurt maximaal 15 minuten aan het loket van de afdeling burgerzaken, het aantal aanwezigen is beperkt, er is geen voorgesprek met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, er wordt geen persoonlijke toespraak gehouden.
Verder zijn er de voltrekkingen met ceremonie. Bij deze voltrekkingen kan een keuze gemaakt worden uit een aanbod van buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, die ieder op hun eigen wijze een passende invulling geven aan de ceremonie. De betreffende ambtenaar heeft een voorgesprek met de betrokkenen. Hierbij worden de onderdelen besproken die bij de plechtigheid naar voren komen. Ook worden hier de elementen van de persoonlijke toespraak besproken. De ceremonie duurt ca. 30 minuten. De verstrekking van een trouwboekje is inbegrepen.
Artikel 11 Leiding van het bureau van de burgerlijke stand
Ingevolge artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994 wijst het college van burgemeester en wethouders de ambtenaar van de burgerlijke stand aan die is belast met de leiding van de “dienst”. De term “dienst” kan worden uitgelegd als het bureau van de burgerlijke stand. Het verantwoordelijke hoofd van de afdeling Burgerzaken is belast met de leiding en als zodanig aangewezen. Het aangewezen hoofd dient wel zelf als ambtenaar van de burgerlijke stand te zijn benoemd en beëdigd.