Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Groningen

Reglement burgerlijke stand gemeente Groningen 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGroningen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement burgerlijke stand gemeente Groningen 2021
CiteertitelReglement burgerlijke stand gemeente Groningen 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

boek 1 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek BES

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2021Nieuwe regeling

17-11-2020

gmb-2020-318018

504499-2020

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement burgerlijke stand gemeente Groningen 2021

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Groningen;

BESLUIT:

 

vast te stellen het reglement burgerlijke stand gemeente Groningen 2021.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de Wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het Besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    het reglement: reglement burgerlijke stand gemeente Groningen 2021;

  • d.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Groningen of een andere gemeente als zodanig aangewezen door het college van burgemeester en wethouders (artikel 16, leden 2 en 3 van de Wet);

  • e.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Groningen of van een andere gemeente of een persoon als bedoeld in artikel 2 onder e Uitvoeringsbesluit Ambtenarenwet 2017;

  • f.

    verantwoordelijk hoofd: een van de hoofden van de afdeling Burgerzaken, belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand;

  • g.

    gemeentehuis: een gebouw, als zodanig aangewezen door het college van burgemeester en wethouders, waar ambtenaren van de burgerlijke stand hun wettelijke taken verrichten en waar (buitengewone) ambtenaren van de burgerlijke stand huwelijken voltrekken of partnerschappen registreren;

  • h.

    trouwen: het voltrekken van een huwelijk, het registreren van een partnerschap, dan wel het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk;

  • i.

    het bureau van de burgerlijke stand: het kantoor of de kantoren van de afdeling burgerzaken waar de ambtenaar van de burgerlijke stand kantoor houdt.

Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders kan ambtenaren, werkzaam binnen de afdeling Burgerzaken van de gemeente Groningen, aanwijzen tot ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 2.

    Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3.

    Het college van burgemeester en wethouders kan tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen:

    • a.

      personen, al dan niet werkzaam bij de gemeente Groningen, voor het gebruikelijk voltrekken van huwelijken;

    • b.

      personen, al dan niet werkzaam bij de gemeente Groningen, voor het voltrekken van een bepaald huwelijk;

    • c.

      leden van het college van burgemeester en wethouders en van de gemeenteraad.

  • 4.

    De in artikel 2, lid 3 sub a bedoelde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand worden op de website van de gemeente gepresenteerd.

  • 5.

    Het verzoek tot aanwijzing van de in artikel 2, lid 3 sub b bedoelde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand moet ten minste 3 maanden voor het door hen te voltrekken huwelijk worden ingediend bij het verantwoordelijk hoofd.

  • 6.

    De in artikel 2, lid 3 sub c bedoelde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand voltrekken uitsluitend op uitdrukkelijk verzoek huwelijken.

Artikel 3 Aanwijzing van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    De aanwijzing tot ambtenaar van de burgerlijke stand geschiedt voor de periode die gelijk is aan de periode dat de betrokken ambtenaar in dienst is van de gemeente Groningen en zijn werkzaamheden uitoefent bij de afdeling Burgerzaken.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt aangewezen:

    • a.

      voor de duur van het uitoefenen van de functie van lid van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Groningen of lid van de gemeenteraad van de gemeente Groningen;

    • b.

      voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode.

  • 3.

    Benoemingen die hebben plaatsgevonden vóór de totstandkoming van dit reglement worden beschouwd als een aanwijzing als bedoeld in artikel 16 van de Wet.

  • 4.

    De bevoegdheid bedoeld in artikel 2, lid 1 en lid 3 is gemandateerd aan de directeur Publieke Dienstverlening.

Artikel 4 Plichten (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand werkt in opdracht van het verantwoordelijke hoofd en houdt zich ten allen tijden aan de aanwijzingen gegeven door het verantwoordelijke hoofd.

  • 2.

    Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand verklaren voor hun benoeming geen onderscheid te maken tussen de verschillende relatievormen.

  • 3.

    Bij de huwelijksvoltrekking draagt de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand gebruikelijk, met uitzondering van de kosteloze en administratieve huwelijken een door de gemeente beschikbaar gestelde toga, tenzij het bruidspaar anders wenst.

  • 4.

    De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand houdt zich aan de gedragscode van de gemeente Groningen.

Artikel 5 Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    De vergoeding aan (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand, zoals genoemd in artikel 2, lid 1 en lid 3 sub a van dit reglement, vindt plaats op basis van een arbeidsrechtelijke overeenkomst.

  • 2.

    Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, in de zin van artikel 2 lid 3 sub b en c van dit reglement hebben geen recht op bezoldiging of een vergoeding van de gemeente Groningen.

Artikel 6 Locatie

  • 1.

    Onverminderd wat daarover in de Wet is bepaald, verrichten de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand hun wettelijke taken in het gemeentehuis.

  • 2.

    Aanwijzing van een vaste locatie tot gemeentehuis geschiedt door het college van burgemeester en wethouders. Als vaste locaties zijn aangewezen: Grote Markt 1 en Kreupelstraat 1 te Groningen.

  • 3.

    Op de gemeentehuizen waar de ambtenaar van de burgerlijke stand kantoor houdt kunnen alle werkzaamheden betreffende de burgerlijke stand worden verricht.

  • 4.

    Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor incidenteel gebruik is pas effectief nadat het bruidspaar, de locatiebeheerder en de gemeente een contract hierover hebben afgesloten. In dit contract staan de voorwaarden voor aanwijzing tot gemeentehuis.

  • 5.

    De huwelijksvoltrekkingen zonder ceremonie vinden plaats op de locatie Kreupelstraat 1. Religieuze plechtigheden zijn daar niet toegestaan.

  • 6.

    Als gemeentehuis waar huwelijken kunnen worden voltrokken geldt elke plaats binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Groningen, onder voorwaarde dat:

    • -

      de eigenaar dan wel gebruiker van de plaats schriftelijk toestemming heeft verleend;

    • -

      de eventuele religieuze plechtigheid duidelijk gescheiden en nadien plaatsvindt;

    • -

      locaties geen onderscheid maken tussen relatievormen.

Artikel 7 Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis

  • 1.

    Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor incidenteel gebruik geschiedt pas nadat het bruidspaar heeft gekozen voor een huwelijkssluiting in een locatie binnen de gemeentegrenzen, anders dan het gemeentehuis. De dag, het tijdstip en de locatie zijn uiterlijk zes weken vóór de huwelijkssluiting aan het verantwoordelijk hoofd kenbaar gemaakt.

  • 2.

    Als gemeentehuis kunnen slechts worden aangewezen locaties waarvan het gebruik een permanent karakter draagt. De aanwijzing van een gemeentehuis voor incidenteel gebruik mag niet leiden tot strijd met de openbare orde of de goede zeden hoe ook genaamd.

  • 3.

    De beheerder van de locatie stelt de locatie voor de duur van de huwelijksvoltrekking ter beschikking aan de gemeente. De wijze van gebruik tijdens de huwelijkssluiting wordt bepaald door de gemeente. Gedurende deze periode heeft de locatie de status van gemeentehuis.

  • 4.

    De tot gemeentehuis aangewezen locatie dient voor de duur van de huwelijkssluiting voor ieder vrij bereikbaar en toegankelijk te zijn.

  • 5.

    De gemeente is niet verantwoordelijk voor het regelen van parkeervoorzieningen ter plaatse. Dit dient geregeld te worden door de hoofdbewoner/eigenaar.

  • 6.

    Indien de locatiebeheerder een vergoeding voor het gebruik van de locatie vraagt is deze geheel voor rekening van het bruidspaar.

  • 7.

    Voor de inrichting en aankleding van de locatie is het bruidspaar verantwoordelijk. De aanpassing van de locatie vindt plaats in overleg met de locatiebeheerder. In ieder geval dienen een tafel, stoelen en voldoende verlichting aanwezig te zijn. Aanwijzing leidt, anders dan bij overeenkomst, niet tot verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie.

  • 8.

    De veiligheid van de aanwezigen dient te zijn gewaarborgd. De mogelijkheid bestaat dat een gebruiksvergunning noodzakelijk is, bijvoorbeeld als er meer dan 50 gasten aanwezig zijn. Het is de verantwoordelijkheid van het bruidspaar om dit te regelen.

  • 9.

    Het niet voldoen aan de bepalingen van dit artikel kan voor de gemeente reden zijn de huwelijkssluiting niet op de overeengekomen tijd en locatie te laten plaatsvinden.

Artikel 8 Kosteloze huwelijksvoltrekking

  • 1.

    Onverminderd wat daarover in de Wet is bepaald, wordt tweemaal per week, op woensdag om 9.00 uur en om 9.30 uur gelegenheid gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking.

  • 2.

    Het voltrekken van kosteloze huwelijken vindt plaats aan het loket van de burgerlijke stand aan de Kreupelstraat 1. In de ruimte waar het huwelijk wordt voltrokken is plaats voor maximaal 6 personen, waaronder de getuigen.

  • 3.

    De randvoorwaarden bij de kosteloze huwelijksvoltrekkingen zijn:

    • a.

      de huwelijksvoltrekkingen duren maximaal 15 minuten;

    • b.

      er vindt geen voorgesprek plaats met de ambtenaar van de burgerlijke stand die het huwelijk sluit;

    • c.

      er wordt geen persoonlijke toespraak gehouden tijdens de ceremonie.

Artikel 9 Betaalde huwelijksvoltrekking

  • 1.

    De betaalde huwelijksvoltrekkingen zonder ceremonie (administratieve huwelijken) vinden plaats aan het loket van de burgerlijke stand aan de Kreupelstraat 1. In de ruimte waar het huwelijk wordt voltrokken is plaats voor maximaal 6 personen, waaronder de getuigen.

  • 2.

    De randvoorwaarden bij administratieve huwelijken zijn:

    • a.

      de huwelijksvoltrekkingen worden volgens een door het verantwoordelijke hoofd vastgesteld schema gesloten;

    • b.

      de huwelijksvoltrekkingen duren maximaal 15 minuten;

    • c.

      er vindt geen voorgesprek plaats met de ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • d.

      er wordt geen persoonlijke toespraak gehouden.

  • 3.

    De randvoorwaarden voor huwelijksvoltrekkingen met ceremonie zijn:

    • a.

      de bruidsparen kunnen hun voorkeur uitspreken voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • b.

      de huwelijksvoltrekkingen duren maximaal 30 minuten;

    • c.

      er vindt indien gewenst een voorgesprek plaats met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • d.

      er wordt een persoonlijke toespraak gehouden tijdens de ceremonie;

    • e.

      er wordt een trouwboekje uitgereikt.

Artikel 10 Reservering huwelijk

Een huwelijksdatum kan maximaal 1 jaar voor de huwelijksdatum worden gereserveerd nadat het voornemen tot het sluiten van een huwelijk is kenbaar gemaakt.

Artikel 11 Leiding van het bureau van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het verantwoordelijke hoofd is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

  • 2.

    Het verantwoordelijke hoofd is belast met de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren van de burgerlijke stand en van de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 12 Openstelling

  • 1.

    Met uitzondering van de tijdstippen voor huwelijksvoltrekking zijn de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand dezelfde als welke voor de afdeling Burgerzaken zijn vastgesteld.

  • 2.

    Door of namens het verantwoordelijke hoofd worden tijdstippen en locaties aangewezen als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand (zie ook artikel 7, lid 1 van dit reglement).

  • 3.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het verantwoordelijke hoofd, worden geopend op zaterdag, zondag of algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet. Openstelling vindt plaats als de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

  • 4.

    In bijzondere gevallen kan het verantwoordelijke hoofd besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 13 Schakelbepaling

  • 1.

    De bepalingen in dit reglement over het huwelijk en de huwelijksvoltrekking zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap en het sluiten van het geregistreerd partnerschap. De bepalingen zijn ook van toepassing op de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

  • 2.

    In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, besluit het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 14 Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand gemeente Groningen 2021.

  • 2.

    Het reglement treedt in werking op 1 januari 2021, onder gelijktijdige intrekking van de eerder vastgestelde reglementen burgerlijke stand van de gemeenten Groningen, Ten Boer en Haren.

  • 3.

    Bij dit reglement hoort de ‘Toelichting op het reglement burgerlijke stand gemeente Groningen 2021’.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 17 november 2020.

De burgemeester,

KoenSchuiling

De secretaris,

ChristienBronda

Toelichting op het Reglement burgerlijke stand gemeente Groningen 2021

Algemeen

Het verantwoordelijke hoofd van de afdeling Burgerzaken is belast met de leiding van het bureau burgerlijke stand en draagt de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de werkzaamheden. Hij bewaakt tevens een goede dienstverlening aan de klanten. Door middel van een werkverdeling en de aanwijzing van een leidinggevende wordt de uniformiteit bewaakt van beslissingen binnen het bureau burgerlijke stand.

 

Aanwijzing van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand is de bevoegdheid van burgemeester en wethouders. Tevens is het college van burgemeester en wethouders het aangewezen orgaan dat regelend optreedt ten aanzien van de afdeling burgerzaken en de ambtenaren van de burgerlijke stand. De Wet bepaalt verder dat door gemeenten een reglement burgerlijke stand dient te worden vastgesteld.

 

Er is een aantal redenen waarom het reglement burgerlijke stand aanpassing behoeft:

  • als gevolg van de herindeling tussen de gemeenten Groningen, Haren en Ten Boer is het noodzakelijk een nieuw reglement burgerlijke stand vast te stellen;

  • de terminologie in het nieuwe reglement burgerlijke stand is aangepast aan de termen in de huidige organisatie;

  • inwerkingtreding van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren;

  • uniformering van regels omtrent kosteloze en betaalde huwelijken/partnerschapsregistraties en omtrent huwelijken/ partnerschapsregistraties met dan wel zonder ceremonie.

Artikelsgewijs

Artikel 1 Begripsbepaling

Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • 1.

    de ambtenaar van de burgerlijke stand moet in dienst zijn van de gemeente Groningen.

  • 2.

    de ambtenaar van de burgerlijke stand in dienst van een andere gemeente is aan te wijzen in de gemeente Groningen. Dat betekent dat bijvoorbeeld een ambtenaar van de gemeente Assen om praktische redenen door het college aangewezen kan worden tot ambtenaar van de burgerlijke stand in Groningen. Omgekeerd is dat ook mogelijk.

  • 3.

    de ambtenaar van de burgerlijke stand is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 1:16 d, 1e lid van de Wet).

Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • 1.

    de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan al dan niet in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;

  • 2.

    de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan uitsluitend worden belast met de taken omschreven in de artikelen 45, 45a, 58, 63, 64, 65, 67, 80a, derde lid, en 80g van de Wet.

Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

Lid 1 stelt de beperking dat alleen ambtenaren werkzaam bij de afdeling Burgerzaken tot ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen worden aangewezen. Het belang hiervan is gelegen in het feit dat de aanwezigheid van vakkennis hierdoor meer is gegarandeerd en dat de noodzakelijke professionaliteit wordt gewaarborgd.

 

Lid 4 stelt dat de in lid 3 sub a bedoelde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand zich onthoudt van uitingen over geloof, ras, geaardheid en politieke voorkeur.

Artikel 3 Aanwijzing van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

In dit artikel staan de verschillende categorieën buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand vermeld.

 

Lid 1 bepaalt dat een ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt aangewezen. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente en werkzaam is bij de afdeling Burgerzaken.

 

Lid 2 onder b stelt dat een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt aangewezen. Deze periode wordt veelal gelijkgesteld aan de duur van de arbeidscontract.

 

Bruidsparen die bij hun huwelijk of partnerschapsregistratie iemand naar eigen keuze als ambtenaar willen hebben, niet zijnde iemand die zich op de website van de Gemeente Groningen gepresenteerde heeft, kunnen een verzoek indienen tot aanstelling van een onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag.

 

Leden van het college van burgemeester en wethouders en van de gemeenteraad worden als onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aangewezen, uiterlijk voor de periode dat zij lid van het college van burgemeester en wethouders respectievelijk raadslid zijn.

 

De aan de directeur Publieke Dienstverlening gemandateerde bevoegdheid in lid 3 biedt de mogelijkheid om binnen redelijke termijn een buitengewoon ambtenaar voor het voltrekken van een huwelijk voor één dag aan te wijzen. Om de eenduidigheid te bevorderen geldt het mandaat tevens ten aanzien van de overige aanstellingen in dit artikel.

Artikel 4 Plichten (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn verantwoording schuldig aan het verantwoordelijke hoofd van de afdeling Burgerzaken.

 

Landelijk is een discussie geweest over het toelaten van gewetensbezwaren bij (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand. De discussie ging met name over gewetensbezwaren uit geloofsovertuiging bij het sluiten van een huwelijk of partnerschapsregistratie van personen van hetzelfde geslacht. In Groningen zijn geen (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand die dergelijke gewetensbezwaren hebben. Ook is in het BW opgenomen dat er geen onderscheid mag worden gemaakt als bedoeld in artikel 1 van de Algemene wet gelijke behandeling.

 

Om te voorkomen dat in de toekomst problemen ontstaan, wordt van buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand verlangd te verklaren dat er geen gewetensbezwaren zijn. Bij de aanstellingsprocedure van een nieuwe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand maakt deze eis onderdeel uit van de selectie. Tevens dient de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zich te houden aan de Gedragscode van de Gemeente Groningen.

Artikel 5 Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

Alleen de buitengewoon ambtenaren die gebruikelijk huwelijken en partnerschapsregistraties voltrekken in Groningen ontvangen een vergoeding. Dit gebeurt overeenkomstig de hetgeen is afgesproken in hun arbeidscontract. De overige buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden onbezoldigd.

Artikel 6 Locatie

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand ver- richten hun werkzaamheden in het gemeentehuis. Het gemeentehuis is een daartoe door het bevoegde bestuursorgaan aangewezen locatie. Indien er gewichtige redenen zijn, kunnen de werkzaamheden ook elders binnen de gemeente worden verricht (artikel 1 van het Besluit en artikel 64 van de Wet). Hierbij kan worden gedacht aan de sluiting van een huwelijk in een ziekenhuis of in een huis van bewaring.

 

Op 30 november 2001 heeft de gemeenteraad besloten dat trouwen in Groningen mogelijk is op in principe alle locaties.

Artikel 7 Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis

Aanwijzing van een locatie als gemeentehuis ten behoeve van de huwelijksvoltrekking is slechts mogelijk indien aan een aantal voorwaarden is voldaan. Zo moet tijdig duidelijk zijn wanneer het huwelijk wordt voltrokken zodat de noodzakelijke administratieve voorbereidingen kunnen worden getroffen. Voorts dient de beheerder van de trouwlocatie zijn medewerking te verlenen zodat de ambtenaar zijn werkzaamheden naar behoren en in zelfstandigheid kan uitvoeren. De openbaarheid moet zijn gegarandeerd en er mag geen gevaar bestaan voor de openbare orde. De locatie dient vrij en eenvoudig toegankelijk te zijn.

Artikel 8 Kosteloze huwelijksvoltrekking

In artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand is geregeld dat ten minste tweemaal per week gelegenheid moet worden gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking. De gemeente Groningen geeft op de woensdagochtend tweemaal gelegenheid.

 

De gemeente Groningen biedt daarnaast een mogelijkheid aan van kwijtschelding van de huwelijksleges. Op deze manier kan er ook door mensen met een smalle beurs in het Stadhuis getrouwd worden. Dit is separaat geregeld.

Artikel 9 Betaalde huwelijksvoltrekking

Er zijn twee categorieën van betaalde voltrekkingen:

  • 1)

    Als alternatief voor kosteloze voltrekkingen zijn er de administratieve voltrekkingen, zonder ceremonie. De plechtigheid duurt maximaal 15 minuten aan het loket van de afdeling burgerzaken, het aantal aanwezigen is beperkt, er is geen voorgesprek met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, er wordt geen persoonlijke toespraak gehouden.

  • 2)

    Verder zijn er de voltrekkingen met ceremonie. Bij deze voltrekkingen kan een keuze gemaakt worden uit een aanbod van buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, die ieder op hun eigen wijze een passende invulling geven aan de ceremonie. De betreffende ambtenaar heeft een voorgesprek met de betrokkenen. Hierbij worden de onderdelen besproken die bij de plechtigheid naar voren komen. Ook worden hier de elementen van de persoonlijke toespraak besproken. De ceremonie duurt ca. 30 minuten. De verstrekking van een trouwboekje is inbegrepen.

Artikel 11 Leiding van het bureau van de burgerlijke stand

Ingevolge artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994 wijst het college van burgemeester en wethouders de ambtenaar van de burgerlijke stand aan die is belast met de leiding van de “dienst”. De term “dienst” kan worden uitgelegd als het bureau van de burgerlijke stand. Het verantwoordelijke hoofd van de afdeling Burgerzaken is belast met de leiding en als zodanig aangewezen. Het aangewezen hoofd dient wel zelf als ambtenaar van de burgerlijke stand te zijn benoemd en beëdigd.