Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Breda

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda houdende regels omtrent de adviescommissie (Reglement Adviescommissie ‘Breda Doet’)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBreda
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda houdende regels omtrent de adviescommissie (Reglement Adviescommissie ‘Breda Doet’)
CiteertitelReglement Adviescommissie ‘Breda Doet’
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 84 van de Gemeentewet
  2. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Breda/411681/CVDR411681_29.html
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-12-2020nieuwe regeling

10-11-2020

gmb-2020-317076

1107445

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda houdende regels omtrent de adviescommissie (Reglement Adviescommissie ‘Breda Doet’)

Bekendmaking

Burgemeester en wethouders van Breda maken bekend dat zij op 10 november 2020 het reglement van de adviescommissie Breda Doet heeft vastgesteld.

 

Inwerkingtreding

Het reglement wordt van kracht met ingang van de dag na die van deze bekendmaking.

 

Rechtsmiddelen

Tegen het besluit tot vaststelling van het reglement is geen bezwaar of beroep mogelijk.

 

Tekst reglement

Burgemeester en wethouders van Breda;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet en de artikelen 2:7 en 2:9 van de Nadere regels subsidieverstrekking gemeente Breda 2017;

overwegende dat:

  • -

    het wenselijk is dat burgemeester en wethouders zich ten aanzien van besluiten over subsidieverstrekking die betrekking hebben op een of meer van de thema’s die staan benoemd in het Kader Breda Samen Doen, laten adviseren door een commissie van ambtenaren;

  • -

    burgemeester en wethouders derhalve in de artikelen 2:7 en 2:9 van de Nadere regels subsidieverstrekking gemeente Breda 2017 hebben opgenomen dat zij aanvragen voor subsidie als bedoeld in de artikelen 2:6, eerste lid en 2:8, eerste lid, voor advies voorleggen respectievelijk voor kunnen leggen aan de Adviescommissie ‘Breda Doet’;

besluiten vast te stellen de volgende regeling:

 

Reglement Adviescommissie ‘Breda Doet’

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    Commissie: Adviescommissie ‘Breda Doet’ als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet;

  • b.

    Nadere regels: Nadere regels subsidieverstrekking gemeente Breda 2017.

Artikel 2 Instelling en taak

De commissie heeft tot taak burgemeester en wethouders te adviseren over subsidieaanvragen voor wat betreft:

  • a.

    artikel 2:6, eerste lid van de Nadere regels;

  • b.

    artikel 2:8, eerste lid van de Nadere regels, voor zover burgemeester en wethouders dit hebben besloten.

Artikel 3 Samenstelling

De commissie bestaat uit ten hoogste 11 leden, de leden zijn werkzaam bij de gemeente Breda.

Artikel 4 benoeming leden en voorzitters

  • 1.

    Burgemeester en wethouders benoemen de leden.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders benoemen een voorzitter, respectievelijk plaatsvervangend voorzitter uit de leden.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders benoemen de (plaatsvervangend) voorzitter en de leden t/m 31 december 2020

Artikel 5 Einde lidmaatschap

  • 1.

    Het lidmaatschap van de commissie eindigt door:

    • a.

      het intrekken of vervallen van de artikelen 2:7 en 2:9 in de Nadere regels;

    • b.

      het nemen van ontslag als lid;

    • c.

      het overlijden van het lid;

    • d.

      een daartoe strekkend besluit van burgemeester en wethouders;

    • e.

      het verstrijken van de benoemingsperiode, bedoeld in artikel 4.

  • 2.

    Een lid dat ontslag neemt als bedoeld onder b in het vorige lid, heeft een opzegtermijn van minimaal een kalendermaand.

Artikel 6 Aanwijzing secretariaat

  • 1.

    Burgemeester en wethouders wijzen een secretaris, respectievelijk plaatsvervangend secretaris, aan.

  • 2.

    De secretaris is in ieder geval belast met de voorbereiding en coördinatie van de werkzaamheden van de commissie.

Artikel 7 Vergaderorde

  • 1.

    De commissie brengt advies uit in een vergadering.

  • 2.

    De commissie vergadert afhankelijk van behoefte en aantal aanvragen per periode.

  • 3.

    Een lid kan zich ter vergadering niet laten vertegenwoordigen door een ander.

  • 4.

    De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar, tenzij de voorzitter anders bepaalt.

  • 5.

    Onder vergadering wordt mede verstaan vergaderingen via telefoon, conference calls en soortgelijke voorzieningen.

Artikel 8 Besluitvorming en advies

  • 1.

    Elk lid van de commissie heeft een stem.

  • 2.

    De commissie neemt alle beslissingen over uit te brengen adviezen bij meerderheid van stemmen.

  • 3.

    Bij staking van de stemmen beslist de voorzitter.

  • 4.

    De commissie brengt een gemotiveerd advies uit.

  • 5.

    Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

  • 6.

    De commissie kan ook buiten vergadering beslissingen nemen over uit te brengen adviezen, mits alle leden van de commissie in de gelegenheid zijn gesteld schriftelijk of per e-mail hun stem uit te brengen. Van een dergelijk besluit wordt onder bijvoeging van de ingekomen antwoorden door de secretaris een relaas opgemaakt, dat na medeondertekening door de voorzitter bij de notulen wordt gevoegd.

Artikel 9 Werkwijze

In gevallen waarin het reglement niet voorziet, beslist de commissie over de door haar te volgen werkwijze.

Artikel 10 Verslaglegging

  • 1.

    De secretaris draagt zorg voor het verslag van de vergadering.

  • 2.

    Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

Artikel 11 Onafhankelijkheid en geheimhouding

  • 1.

    Een lid onthoudt zich van advisering en stemming, indien het een subsidieverzoek betreft, waarbij hij rechtstreeks of middellijk betrokken is.

  • 2.

    In het geval, bedoeld in het eerste lid, informeert het lid onverwijld de voorzitter.

  • 3.

    Voor zover de leden van de commissie bij de uitvoering van hun taken de beschikking krijgen over vertrouwelijke gegevens, zijn zij verplicht tot geheimhouding hiervan.

Artikel 12 Archiefbescheiden

De bescheiden van de commissie worden na beëindiging van de werkzaamheden op basis van de Archiefwet opgenomen in het archief van de gemeente Breda.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Artikel 14 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Reglement Adviescommissie ‘Breda Doet’.

 

Breda, 10 november 2020

, burgemeester

, secretaris