Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Almere

Nadere regels voor de verdeling en toewijzing van vergunningen voor exploitatie van speelautomatenhallen in Almere

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlmere
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels voor de verdeling en toewijzing van vergunningen voor exploitatie van speelautomatenhallen in Almere
CiteertitelNadere regels voor de verdeling en toewijzing van vergunningen voor exploitatie van speelautomatenhallen in Almere
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-312076.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2021nieuwe regeling

05-11-2020

gmb-2020-316812

geen

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels voor de verdeling en toewijzing van vergunningen voor exploitatie van speelautomatenhallen in Almere

De burgemeester van Almere,

 

Gelet op artikel 3 van de Speelautomatenhallenverordening Almere 2020,

 

BESLUIT:

 

Vast te stellen de volgende

 

Nadere regels voor de verdeling en toewijzing van vergunningen voor exploitatie van speelautomatenhallen in Almere

 

Vergunningprocedure voor speelautomatenhallen

De beoordeling en besluitvorming op de ingediende aanvragen voor een vergunning voor de exploitatie van een speelautomatenhal zal plaatsvinden op basis van de criteria die uitgewerkt zijn in deze nadere regels.

 

Stap 1: Openstellen aanvraagprocedure

De procedure start met het openstellen van de mogelijkheid om een vergunningaanvraag in te dienen. Het openstellen gebeurt door middel van een bekendmaking als bedoeld in artikel 3, derde lid van de Verordening. De burgemeester maakt het openstellen van de aanvraagprocedure in ieder geval bekend op de gemeentelijke website en indien mogelijk op de website van de branchevereniging.

 

Aanvraagtijdvak

De bekendmaking vermeldt de periode waarbinnen geïnteresseerden hun aanvraag kunnen indienen en de wijze waarop zij dit moeten doen. Het uitgangspunt is dat het aanvraagtijdvak zes weken bedraagt, tenzij de burgemeester zwaarwegende redenen ziet om van deze termijn af te wijken.

Aanvragen die na of buiten deze termijn worden ontvangen zullen buiten behandeling worden gelaten. Aanvragen worden digitaal ingediend.

 

Verdeling over de stadsdelen

Op de bij de Verordening behorende kaarten is aangegeven hoeveel speelautomatenhallen er maximaal in de diverse stadsdelen zijn toegestaan. Door de locaties niet specifiek te benoemen komen meerdere locaties binnen de aangewezen gebieden in aanmerking om te kunnen worden vergund. Het is aan de exploitant de beschikking over een geschikt pand te verkrijgen of het pand geschikt te maken voor een speelautomatenhal die voldoet aan de geldende wet- en regelgeving.

 

Wijze van indiening

Gedurende het vooraf bekend gemaakte aanvraagtijdvak kunnen aanvragen worden ingediend. Aanvragen voor de exploitatie van een speelautomatenhal (verder te noemen: aanvraag) en de daarnaast benodigde aanwezigheidsvergunning worden digitaal via info@almere.nl ingediend. Een mogelijk eveneens vereiste omgevingsvergunning wordt ingediend via www.omgevingsloket.nl. De aanvragen dienen rechtsgeldig ondertekend te zijn. Een aanvraag, ontvangen vóór 16.00 uur op de laatste dag van het bekend gemaakte aanvraagtijdvak, wordt als tijdig ontvangen beschouwd. Alleen aanvragen die tijdig zijn ontvangen zullen in behandeling worden genomen.

 

Indieningsvereisten

De indieningsvereisten voor de aanvraag zijn in artikel 5 van de Verordening benoemd. Dit betekent dat alle informatie waarom wordt gevraagd moet worden verstrekt en dat alle gevraagde bijlagen moeten worden bijgevoegd. Deze informatie is nodig om een goede beoordeling te kunnen maken.

 

Stap 2: Ontvankelijkheidtoets

Allereerst worden de aanvragen beoordeeld op ontvankelijkheid. Dat betekent dat gekeken wordt of de aanvraag op tijd en op de juiste wijze is ingediend en of alle gevraagde informatie is verstrekt.

Als de aanvrager niet heeft voldaan aan enig wettelijk voorschrift voor het in behandeling nemen van de aanvraag of als de verstrekte gegevens onvoldoende zijn voor de beoordeling van de aanvraag, kan de burgemeester de aanvrager een termijn van vier weken geven om de aanvraag aan te vullen. Is de aanvraag daarna alsnog niet compleet, dan zal de burgemeester besluiten de aanvraag buiten behandeling te laten.

 

Uitsluitingscriteria / Weigeringsgronden

In artikel 8 van de Verordening zijn de uitsluitingscriteria voor exploitatievergunningen voor speelautomatenhallen opgenomen. Aanvragen waarop een of meerdere weigeringsgronden van toepassing zijn, zullen worden uitgesloten van verdere beoordeling en worden geweigerd.

 

Stap 3: Vergelijkende toets

Alle aanvragen die de ontvankelijkheidstoets hebben doorstaan, en waarvoor geen uitsluitingsgronden van toepassing zijn, worden inhoudelijk beoordeeld.

Er is gekozen voor een vergelijkende toets zodat een zorgvuldige afweging kan worden gemaakt op specifieke aspecten zoals onder andere openbare orde en veiligheid, het woon- en leefklimaat en de preventie van gokverslaving. Bij andere verdelingsprocedures zoals loting, veiling of verdeling op volgorde van binnenkomst is het niet mogelijk een dergelijke inhoudelijke toets te verrichten. De vergelijkende toets geeft de burgemeester de gelegenheid om bepaalde (beleids) doeleinden te bewerkstelligen en bredere belangen te borgen. Er zijn criteria opgesteld met verschillende puntentellingen waarbij aan de toekenning van het aantal punten een goede motivering ten grondslag moet liggen.

 

Stap 4: Beoordelingscommissie

Voor de inhoudelijke beoordeling van de aanvragen zal de burgemeester een beoordelingscommissie instellen, die de burgemeester adviseert bij de beoordeling. De commissie bestaat in ieder geval uit:

Een juridisch adviseur,

Een senior vergunningverlener Bijzondere Wetten,

Een medewerker met expertise op het gebied van Ondermijning, Openbare orde en veiligheid.

 

Indien nodig, kunnen andere deskundigen worden uitgenodigd om te adviseren over specifieke onderdelen. Dit kan bijvoorbeeld de vestiging van een speelautomatenhal op een geheel nieuwe locatie betreffen waarvoor ook een medewerker van de afdeling belast met het ruimtelijk beleid om advies wordt gevraagd. Het betreft hier dan een advies over de ruimtelijke inpasbaarheid. Of een vergunningverlener indien het gekozen pand of de locatie dit noodzakelijk maakt (vanwege bouw- of verbouwactiviteiten of strijdigheid met het bestemmingsplan die moet worden weggenomen). Deze laatste adviseur heeft geen rol bij het toekennen van punten. De commissie en de overige deskundigen adviseren de burgemeester. De burgemeester besluit over de uiteindelijke vergunningverlening. Alle aanvragers worden geïnformeerd over de voorlopige uitkomst van de beoordeling.

 

Beoordelingscriteria

De commissie komt bij haar beoordeling in onderling overleg voor ieder beoordelingscriterium tot één van de navolgende scores:

 

Score

 

Omschrijving

100%

Uitmuntend

De exploitant overtreft de verwachtingen van de gemeente en het beoordelingscriterium is Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden uitgewerkt (SMART).

75%

Goed

De exploitant voldoet aan het gevraagde en het beoordelingscriterium is SMART uitgewerkt.

50%

Matig

De exploitant voldoet aan het gevraagde, maar enige uitwerking of onderbouwing ontbreekt.

0%

Slecht

De exploitant voldoet niet aan de gestelde criteria.

 

Er zijn maximaal 100 punten te behalen. Alle berekeningen en puntentoekenningen worden berekend tot 2 decimalen na de komma. De aanvragen worden beoordeeld op de volgende criteria:

 

Criterium

Maximale score

1. Plan preventie gokverslaving

40 punten

2. Plan van aanpak openbare orde en veiligheid

30 punten

3. Inpasbaarheid en invloed op de woonomgeving en leefbaarheid

30 punten

Totaal:

100 punten

 

Gelijk scorende aanvragen

Als meerdere aanvragen gelijk scoren en met het verlenen van deze vergunningen het maximale aantal vergunningen zou worden overschreden geeft de score voor criterium 1 de doorslag. Als daarna nog steeds sprake is van meerdere aanvragen die gelijk scoren dan geeft het cijfer van die aanvragen voor criterium 2 de doorslag. Indien dit nog steeds geen uitsluitsel geeft, beslist de score op criterium 3 wie in aanmerking komt om mee te dingen naar de vergunning. In het uitzonderlijke geval dat zelfs dan sprake is van een gelijke score beslist het lot.

 

Onvoldoende scorende aanvragen

De burgemeester kan aanvragen die worden beoordeeld met minder dan 56 punten weigeren. Aanvragen die met minder dan 56 punten worden beoordeeld kunnen worden beschouwd als aanvragen met een onvoldoende niveau.

 

Toelichting beoordelingscriteria

De inhoudelijke beoordeling van de aanvragen vindt plaats aan de hand van de documenten:

  • Plan preventie gokverslaving,

  • Plan openbare orde en veiligheid,

  • Onderbouwing inpasbaarheid en invloed op de woonomgeving en leefbaarheid.

 

Criterium 1: Plan preventie gokverslaving

In het kader van preventie wil de gemeente dat de exploitant zelf verantwoordelijkheid neemt voor het voorkomen van kansspelverslaving, door het personeel goed op te leiden en zorg te dragen voor een goede samenwerking met de bevoegde instanties. Ook het op peil houden van de benodigde vaardigheden van het personeel is voor de gemeente belangrijk.

 

Aandachtspunten

In het document 'Plan preventie gokverslaving' moet worden omschreven op welke wijze de ondernemer zorgt voor preventie en bestrijding van gokverslaving. In ieder geval moet ingegaan worden op de volgende aspecten:

  • 1.

    De visie en ervaring van de aanvrager op preventie van gokverslaving en de maatregelen die hij in dat verband neemt;

  • 2.

    De organisatie van de toegangscontrole (leeftijdscontrole en bezoekers met een al dan niet vrijwillige ontzegging);

  • 3.

    De wijze waarop het personeel wordt opgeleid en getraind in:

  • het bij personen signaleren van het ontwikkelen van gokverslaving;

  • het ontwikkelen van communicatievaardigheden ten behoeve van de omgang van mensen met beginnende verschijnselen van gokverslaving;

  • 4.

    De wijze waarop bezoekers voorlichtingsmateriaal over gokverslaving in de speelautomatenhal kunnen verkrijgen;

  • 5.

    De wijze waarop periodieke afstemming met instellingen op het gebied van preventie plaatsvindt.

    Omvang beantwoording: maximaal 7 pagina’s A4.

 

Criterium 2: Plan van aanpak openbare orde en veiligheid

De gemeente hecht aan de vestiging en exploitatie van een speelautomatenhal met een zo gering mogelijke negatieve impact op de omgeving. De manier van samenwerking met belanghebbenden uit de omgeving en de informatievoorziening aan belanghebbenden vooraf, maar ook bij of na incidenten zal worden beoordeeld. Dit zullen vooral bewoners en winkeliers zijn, maar ook exploitanten van andere recreatieve en ontspanningsfaciliteiten en het bevoegd gezag.

 

Aandachtspunten

In het 'Plan van aanpak openbare orde en veiligheid' moet worden aangegeven hoe de exploitant zorg draagt voor de veiligheid en openbare orde in de directe omgeving van de eventuele speelautomatenhal.

De ondernemer dient een risicoanalyse op te nemen waaruit de risico's voor de directe omgeving van de onderneming blijken en welke maatregelen de ondernemer neemt om de gevolgen hiervan te beperken. Daarbij dient rekening gehouden te worden met de aard van het bedrijf en de spanning waaraan het woon- en leefmilieu ter plaatse kan worden blootgesteld door de exploitatie van de onderneming. In ieder geval dient de aanvrager aandacht te besteden aan de volgende aspecten:

  • 1.

    De algemene visie van de ondernemer op het handhaven van de openbare orde in de omgeving;

  • 2.

    Welke gedrag- en huisregels gelden er voor komende en gaande bezoekers;

  • 3.

    Hoe de naleving van deze gedrag- en huisregels wordt bewaakt; hoe wordt omgegaan met overlast en rondhangende onbevoegde personen rond de gelegenheid; hoe toezicht wordt gehouden in de gelegenheid en in de directe omgeving van de gelegenheid;

  • 4.

    Welke openingstijden gelden en hoe deze zijn gerelateerd aan mogelijke andere faciliteiten binnen de onderneming;

  • 5.

    De wijze waarop de ondernemer wil omgaan/samenwerken met eigenaren en gebruikers van nabij gelegen percelen / bebouwing (straal van 200 meter);

  • 6.

    De wijze waarop de ondernemer wil omgaan/samenwerking met bevoegde instanties;

  • 7.

    Een risicoanalyse waarin de belangrijkste risico’s worden benoemd en adequate en reële beheersmaatregelen van de ondernemer zijn opgenomen.

  • 8.

    De wijze waarop de ondernemer wil bijdragen aan de leefbaarheid van de omgeving;

Omvang beantwoording: maximaal 7 pagina’s A4.

 

Criterium 3: Inpasbaarheid en invloed op de woonomgeving en leefbaarheid

Het is van belang dat een goede woon- en leefsituatie in de naaste omgeving wordt gewaarborgd. Daarom wordt in de aanvraag een concrete locatie vermeld en wordt in ieder geval ingegaan op de maatregelen die getroffen worden om verstoring op de woon- en leefsituatie in de naaste omgeving te voorkomen. De onderbouwing van de gevolgen op de woon- en leefsituatie wordt getoetst op de volgende onderdelen, waarbij alle onderdelen even zwaar wegen:

  • 1.

    De speelautomatenhal is uitsluitend rechtstreeks vanaf de weg voor het publiek toegankelijk;

  • 2.

    De inpassing van de speelautomatenhal in de omgeving en de gevolgen voor de leef- en woonsituatie of het karakter van de buurt;

  • 3.

    De speelautomaten zijn niet direct vanaf de openbare ruimte zichtbaar;

  • 4.

    De bereikbaarheid voor alle gangbare manieren van vervoer, zoals auto, openbaar vervoer, fiets en te voet;

  • 5.

    De aanwezigheid van voldoende parkeerplaatsen voor auto’s en stallingplaatsen voor fietsen in de directe omgeving, en wat wordt gedaan aan het voorkomen van parkeeroverlast;

  • 6.

    De eventuele negatieve gevolgen voor de woon- en leefsituatie als gevolg van de vestiging van de speelautomatenhal worden beschreven;

  • 7.

    Een beschrijving waarin inzichtelijk wordt gemaakt op welke wijze de eventuele negatieve gevolgen zoveel mogelijk worden beperkt. Daaronder wordt ook het voorkomen van parkeeroverlast verstaan.

Omvang beantwoording: maximaal 5 pagina’s A4.

 

Stap 5: Bibob-toets

Alle aanvragen die op basis van de beoordeling van de commissie voldoende (meer dan 56 punten) scoren worden getoetst aan de Wet Bibob. Indien sprake blijkt van ernstig gevaar als bedoeld in de Wet Bibob kan de vergunning worden geweigerd, in geval van mindere mate van gevaar kan de vergunning verleend worden onder nadere voorschriften die zijn gericht op het wegnemen of beperken van het gevaar. Bij een weigering of het stellen van nadere voorschriften stelt de burgemeester de betrokkene in de gelegenheid zijn zienswijze naar voren te brengen. Hiervoor geeft de burgemeester een termijn van twee weken. De eventuele reacties worden besproken in de commissie. Voor de beoordeling van de uitkomsten van de Bibob-toets wordt de Bibob-coördinator toegevoegd aan de commissie.

Dit kan leiden tot een aanpassing van het advies aan de burgemeester. Op basis van de genoemde adviezen zal de burgemeester uiteindelijk een besluit nemen. Indien de burgemeester besluit op grond van de uitkomsten Bibob-toets de vergunning te weigeren, kan de opvolgende aanvrager die de ontvankelijkheidstoets heeft doorstaan, en waarvan de aanvraag als voldoende is beschouwd, worden getoetst aan de Wet Bibob.

 

Stap 6: Beslissing op aanvragen en rechtsbescherming

De burgemeester zal besluiten aan welke ondernemers de exploitatievergunningen zullen worden vergund. In aanvulling op de weigeringsgronden van artikel 8 van de Verordening geldt dat indien de burgemeester van mening is dat de (ontvankelijke) aanvragen allen van onvoldoende niveau zijn, in het geheel geen vergunningen worden verleend. Het is de beleidsvrijheid van de burgemeester om wel of geen nieuwe ronde van aanvragen open te stellen. Uiteraard gelden de mogelijkheden van bezwaar en beroep voor de ondernemers van afgewezen aanvragen. Naast de gebruikelijke publicatie van verleende vergunningen op overheid.nl zal de burgemeester de beslissing welke exploitatievergunningen voor speelautomatenhallen worden vergund op de gemeentelijke website bekend maken.

 

 

De burgemeester van Almere

d.d. 5 november 2020

 

 

F.M. Weerwind

 

 

Toelichting

De raad heeft op 5 november 2020 de Speelautomatenhallenverordening Almere 2020 (verder te noemen: Verordening) vastgesteld. In de Verordening is het maximaal toegestane aantal speelautomaten-hallen in Almere op vijf gesteld. Doordat het aantal te vergeven vergunningen beperkt is kan het aantal gegadigden groter zijn dan de te vergeven vergunningen. Dit maakt de vergunningen voor de exploitatie van speelautomatenhallen tot schaarse vergunningen.

 

Consequenties vergunningverlening schaarse vergunningen

Op 2 november 2016 heeft de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State bepaald dat voor de verdeling en verlening van schaarse vergunningen specifieke verdelingsnormen gelden. Zo moet de burgemeester, om een gelijk speelveld voor alle belangstellenden te creëren:

  • 1.

    Voldoende mededingingsruimte bieden door alle potentiële belangstellenden de kans te geven om hun belangstelling voor de beschikbare vergunningen kenbaar te maken, door middel van het indienen van een formele aanvraag;

  • 2.

    Een passende mate van openbaarheid garanderen als het gaat om de wijze waarop de beschikbare vergunningen worden verdeeld en verleend;

  • 3.

    De beschikbare vergunningen voortaan alleen voor bepaalde tijd verlenen. Het jaarlijks min of meer automatisch verlengen van vergunningen is niet langer toegestaan.

Deze uitgangspunten zijn in artikel 3 van de Verordening opgenomen en zijn in deze nadere regels verder uitgewerkt tot een transparante verdeel- en beoordelingsprocedure van de aanvragen.

 

Nut en noodzaak van de beleidsregel

De beleidsregel heeft als doel duidelijkheid te bieden hoe belangstellenden in aanmerking komen voor een exploitatievergunning voor een speelautomatenhal, en aan welke voorwaarden en kwaliteitseisen zij moeten voldoen. Allereerst wordt toegelicht hoe en wanneer gegadigden hun belangstelling voor de beschikbare vergunningen kenbaar kunnen maken. Vervolgens wordt toegelicht welke informatie moet worden ingediend en hoe deze moet worden aangeleverd.

Tenslotte wordt beschreven hoe de aanvragen worden beoordeeld en hoe de verdeling van de beschikbare vergunningen tot stand komt.