Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Den Helder

Besluit van de burgemeester van de gemeente Den Helder, houdende uitvoeringsregels bij de inzet van publiek cameratoezicht [Uitvoeringsregeling publiek cameratoezicht in de gemeente Den Helder 2020]

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDen Helder
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van de burgemeester van de gemeente Den Helder, houdende uitvoeringsregels bij de inzet van publiek cameratoezicht [Uitvoeringsregeling publiek cameratoezicht in de gemeente Den Helder 2020]
CiteertitelUitvoeringsregeling publiek cameratoezicht in de gemeente Den Helder 2020
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 151c van de Gemeentewet
  2. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Den%20Helder/627599/CVDR627599_1.html
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-12-2020nieuwe regeling

26-11-2020

gmb-2020-315455

2020-021508

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van de burgemeester van de gemeente Den Helder, houdende uitvoeringsregels bij de inzet van publiek cameratoezicht [Uitvoeringsregeling publiek cameratoezicht in de gemeente Den Helder 2020]

Intitulé

De burgemeester van de gemeente Den Helder

 

gelet op artikel 151c van de Gemeentewet;

 

gelet op artikel 2:77 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Den Helder;

 

B E S L U I T

 

vast te stellen de volgende uitvoeringsregels bij inzet van publiek cameratoezicht:

 

Uitvoeringsregeling publiek cameratoezicht in de gemeente Den Helder 2020

Artikel 1: Begripsbepaling

  • a.

    Camerasysteem

  • Het geheel van camera’s, monitoren, opnameapparatuur, verbindingsapparatuur, bekabeling en bevestigingen.

  •  

  • b.

    Vaste camera

  • Een camera welke gebonden is aan een vaste locatie en is aangesloten op een vaste verbinding.

  •  

  • c.

    Flexibele camera

  • Een camera welke flexibel kan worden ingezet en niet gebonden is aan een vaste locatie.

  •  

  • d.

    Cameratoezicht

  • Toezicht met behulp van het camerasysteem.

  •  

  • e.

    Camera Toezicht Ruimte (CTR)

  • De ruimte waar de beelden op monitoren live bekeken kunnen worden en waar de opnameapparatuur is ondergebracht.

  •  

  • f.

    Beeldinformatie

  • De door het publiek cameratoezicht verkregen en geregistreerde filmbeelden.

  •  

  • g.

    Opslaglocatie

  • Server in operationeel beheer van de operationeel regisseur.

  •  

  • h.

    Beheer

  • De zorg voor de continuïteit van het publiek cameratoezicht.

  •  

  • i.

    Beheerder

  • De gemeente Den Helder.

  •  

  • j.

    Operationele regie

  • De operationele uitvoering bij het gebruik van het publiek cameratoezicht.

  •  

  • k.

    Operationeel regisseur

  • De politie.

  •  

  • l.

    Technisch beheerder

  • De partij die de camera’s levert en het technische onderhoud verricht. Hieronder valt tevens (ver)plaatsing van de camera’s.

  •  

  • m.

    Incident

  • Een waargenomen strafbaar feit, ongeval of andere gebeurtenis die vraagt om optreden.

     

Artikel 2: Doel van het publieke cameratoezicht

Het doel van het publieke cameratoezicht is:

  • 1.

    Handhaving van de openbare orde.

  • 2.

    De identificatie en vervolging van verdachten van strafbare feiten door de daarvoor verantwoordelijke autoriteiten.

 

Artikel 3: Plaatsingscriteria

De criteria waaraan inzet van vast en flexibel cameratoezicht verbonden zijn luiden als volgt:

  • 1.

    Er is sprake van verstoring van de openbare orde of er is gevaar dat verstoring van de openbare orde ontstaat.

  • 2.

    Er is een evenwichtige verhouding tussen inzet van cameratoezicht en de geconstateerde criminaliteit en overlast.

  • 3.

    Er wordt voorafgaand aan inzet afgewogen of het geformuleerde doel met alternatieve (minder ingrijpende) maatregelen behaald kan worden.

  • 4.

    Publiek cameratoezicht is onderdeel van een breder pakket aan maatregelen die zijn getroffen om openbare ordeverstoring tegen te gaan.

     

Artikel 4: Opname beeldinformatie

De camera’s zijn 24 uur per dag operationeel. De kwaliteit van de beelden is zodanig dat ook op nachtelijke opnamen het gefilmde duidelijk te onderscheiden is.

 

Artikel 5: Taken en verantwoordelijkheden

  • 1.

    De plaatsing van cameratoezicht geschiedt onder verantwoordelijkheid van de gemeente Den Helder, de beheerder van het camerasysteem.

  • 2.

    Het functioneel beheer geschiedt onder verantwoordelijkheid van de politie, de operationeel regisseur.

  • 3.

    Het dagelijks beheer van het camerasysteem wordt uitgevoerd door de operationeel regisseur en de bevoegde medewerkers in de cameratoezichtruimte.

  • 4.

    Het technisch beheer van het camerasysteem geschiedt onder verantwoordelijkheid van de beheerder en door de leverancier van het systeem.

  • 5.

    De leverancier draagt er zorg voor dat het camerasysteem periodiek wordt gecontroleerd op verzoek van de beheerder. Defecten worden zo snel als mogelijk hersteld.

  • 6.

    De bevoegde medewerkers van de operationeel regisseur zijn bevoegd tot het bedienen van het camerasysteem en tot het inzien van de beeldinformatie. Zij gaan integer om met de beeldinformatie, in het bijzonder met betrekking tot de privacy van personen.

  • 7.

    De operationeel regisseur draagt er zorg voor dat er zorgvuldig met het beeldmateriaal wordt omgegaan wanneer dit in verband met een incident moet worden veiliggesteld. Indien de aard van het incident dit vraagt, meld de operationeel regisseur dit aan de beheerder.

     

Artikel 6: Uitkijken en bediening van het camerasysteem

  • 1.

    Bevoegd tot het bedienen van het camerasysteem c.q. het live uitkijken van beelden zijn:

    • -

      politiefunctionarissen voor de uitoefening van hun wettelijke taken in geval zij voor het uitkijken geautoriseerd zijn en hiervoor een opleiding hebben genoten;

    • -

      de bevoegde medewerkers van de Camera Toezicht Ruimte;

    • -

      derden (bijvoorbeeld leverancier van de apparatuur), indien dat functioneel noodzakelijk is, uitsluitend met toestemming van de operationeel regisseur.

  • 2.

    Onder het bedienen van de apparatuur wordt ook begrepen het terugkijken van digitale opnamen en het vastleggen van beeldinformatie op USB-stick, DVD, (micro)SD-card of een andere wijze van datatransport.

  • 3.

    In geval derden inzicht willen in publieke camerabeelden, dient men zich te beroepen op artikel 19 van de Wet Politiegegevens (WPG).

  • 4.

    De politie mag zonder tussenkomst van een Officier van Justitie beschikken over de camerabeelden en kan deze indien noodzakelijk toevoegen aan een strafrechtelijk dossier.

  • 5.

    De advocaat ontvangt, indien noodzakelijk en relevant, een kopie van het strafrechtelijke dossier met een uitwerking van de camerabeelden.

  • 6.

    In geval de advocaat de uitwerking van de camerabeelden wantrouwt, kan deze een verzoek tot inzage van de originele camerabeelden doen bij de rechtercommissaris.

 

Artikel 7: Locaties

De gebieden voor inzet van publiek cameratoezicht zijn door de burgemeester aangewezen in een aanwijzingsbesluit publiek cameratoezicht.

 

Artikel 8: Vast cameratoezicht

  • 1.

    In de gebieden als aangewezen in het ‘Aanwijzingsbesluit gebieden publiek cameratoezicht 2020’ worden maximaal acht vaste camera’s geplaatst.

  • 2.

    Vaste camera’s worden geplaatst voor de duur van vijf jaar.

  • 3.

    Er vindt jaarlijks evaluatie plaats waarbij de vaste camera’s worden getoetst op de plaatsingscriteria als genoemd in artikel 3 van deze uitvoeringsregeling.

  • 4.

    De beheerder houdt een registratie bij van locaties en plaatsingstijden van vaste camera’s.

 

Artikel 9: Flexibel cameratoezicht

  • 1.

    In de gebieden als aangewezen in het ‘Aanwijzingsbesluit gebieden publiek cameratoezicht 2020’ worden maximaal vijf flexibele camera’s geplaatst.

  • 2.

    Flexibele camera’s worden geplaatst voor een periode tot drie maanden waarna evaluatie plaats vindt.

  • 3.

    Indien de situatie dit vereist, kan de tijdelijke plaatsing van een flexibele camera met maximaal drie maanden worden verlengd.

  • 4.

    De beheerder houdt een registratie bij van locaties en plaatsingstijden van flexibele camera’s.

 

Artikel 10: Evaluatie

  • 1.

    Uitgebreide evaluatie van het publieke cameratoezicht vindt voor het eerst plaatst voor 9 december 2022.

  • 2.

    Uitgebreide evaluatie vindt vanaf 9 december 2022 om de vijf jaar plaats.

  • 3.

    Bij uitgebreide evaluatie wordt er getoetst op nut en noodzaak tot inzet van publiek cameratoezicht.

 

Artikel 11: Integriteit en privacy

  • 1.

    De beeldinformatie wordt uitsluitend gebruikt voor de doelstellingen als genoemd in artikel 2 van deze uitvoeringsregeling.

  • 2.

    Bij cameratoezicht wordt de aanwezigheid hiervan kenbaar gemaakt doormiddel van informatieborden op diverse grensplaatsen van de aangewezen gebieden.

  • 3.

    Bij de locatie van de camera wordt een herkenbaarheidsbord of -sticker geplaatst.

  • 4.

    Om de inbreuk op de privacy van mensen te beperken, worden de camerabeelden deels gemaskeerd/afgeschermd voor uitkijken. Maskering vindt plaats in situaties waarbij zicht in woningen wordt gefilmd. De operationeel regisseur geeft de technisch beheerder opdracht tot maskeren van deze beelden.

  • 5.

    De in artikel 5 lid 1 genoemde functionarissen gaan vertrouwelijk en integer om met de kennis die zij tot zich krijgen met het cameratoezicht, in het bijzonder met betrekking tot de privacy van derden.

     

Artikel 12: Opslaglocatie en termijnen publieke camerabeelden

  • 1.

    Beeldinformatie wordt direct opgeslagen op een harde schijf/server welke in beheer is bij de operationeel regisseur. De medewerkers van de cameratoezichtruimte dragen er zorg voor dat de overdracht van camerabeelden aan rechercheafdelingen in geval dit noodzakelijk is voor opsporingsonderzoek.

  • 2.

    Opslag van camerabeelden vindt plaats conform wettelijke termijnen:

    • -

      Ten hoogste vier weken met uitzondering van beelden waarop strafbare feiten zijn vastgelegd en beelden die door de politie en Openbaar Ministerie worden ingezet voor de opsporing en vervolging van de verdachten van een gepleegd strafbaar feit.

    • -

      Ongebruikte beelden worden na vier weken automatisch vernietigd.

 

Artikel 13: Melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens

De beheerder heeft melding gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens van bovenstaande verwerking van persoonsgegevens middels digitale beeldopnamen.

 

Artikel 14: Slotbepaling

Deze uitvoeringsregeling kan worden aangehaald als ‘Uitvoeringsregeling publiek cameratoezicht in de gemeente Den Helder 2020’ en treedt in werking op 9 december 2020. Publicatie zal plaats vinden via officiële bekendmakingen.

 

 

Den Helder, 26 november 2020

Burgemeester van de gemeente Den Helder,

J. Nobel,

Toelichting

Het college van burgemeester en wethouders streeft naar een veilige en leefbare openbare ruimte. Middels diverse maatregelen probeert de burgemeester de veiligheid te waarborgen. Desondanks blijven zich incidenten voordoen die openbare orde verstoring met zich meebrengen. Vaak vinden de incidenten plaats in bepaalde risicogebieden maar soms variëren de locaties. De burgemeester heeft, op grond van artikel 151c van de Gemeentewet in combinatie met artikel 2:77 van de APV, de bevoegdheid om in het belang van de handhaving van de openbare orde publiek cameratoezicht in te zetten.

 

In 2019 heeft er een onderzoek plaats gevonden waarbij het nut en de noodzaak tot inzet van publiek cameratoezicht is onderzocht. Binnen dit onderzoek zijn zowel professionals als (een deel van) de inwoners van de gemeente Den Helder gevraagd om hun inbreng. Hieruit komt naar voren dat publiek cameratoezicht een goede toevoeging vormt op de bestaande maatregelen die de openbare orde moeten waarborgen. In deze ‘Uitvoeringsregeling publiek cameratoezicht in de gemeente Den Helder 2020’ is vastgelegd welke voorwaarden er worden gesteld aan de inzet van publiek cameratoezicht binnen de gemeente Den Helder.