Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Laren

Instructie voor de griffier van de gemeente Laren 2020

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLaren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingInstructie voor de griffier van de gemeente Laren 2020
CiteertitelInstructie voor de griffier van de gemeente Laren 2020
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlageToelichting

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 107a, tweede lid, van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-12-2020nieuwe regeling

25-11-2020

gmb-2020-313830

Tekst van de regeling

Intitulé

Instructie voor de griffier van de gemeente Laren 2020

 

De raad van de gemeente Laren;

 

gelezen voorstel 2020/36 d.d. 26 oktober 2020 van de werkgeverscommissie van de gemeenteraad van Laren inzake de actualisatie van de instructie voor de griffier;

 

gelezen de brief van de Vereniging Nederlandse Gemeenten d.d. 17 april 2019;

 

gelet op artikel 107a, tweede lid, van de Gemeentewet;

 

besluit vast te stellen de:

 

 

 

Instructie voor de griffier van de gemeente Laren 2020

 

Artikel 1 Algemene ondersteuning

  • 1.

    De griffier draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van de raad en door de raad ingestelde commissies. Hij adviseert en verleent assistentie bij het gebruik van raadsinstrumenten en adviseert bij bijzondere onderzoeken en activiteiten.

  • 2.

    De griffier treedt zelfstandig en onafhankelijk op. Hij geeft gevraagd en ongevraagd (strategisch) advies aan de raad, de raadsvoorzitter, het presidium, de raadscommissies, de raadsfracties en de individuele raadsleden.

  • 3.

    De griffier is het eerste aanspreekpunt voor raadsleden in contacten met de ambtelijke organisatie als bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder c, van de Gemeentewet.

 

Artikel 2 Agenda vergaderingen

De griffier adviseert en ondersteunt de raad en zijn commissies bij het opstellen van de agenda van de raads- en commissievergaderingen. Hij doet gevraagd en ongevraagd voorstellen voor de agenda.

 

Artikel 3 Voorbereiding en verloop vergaderingen

De griffier staat de voorzitter van de raad en de voorzitter(s) van de door de raad ingestelde commissies terzijde bij hun zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van hun vergaderingen.

 

Artikel 4 Aanwezigheid en verslaglegging vergaderingen

  • 1.

    De griffier is aanwezig bij de raadsvergaderingen en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging daarvan. Hij is verantwoordelijk voor een correcte afhandeling van de raadsstukken.

  • 2.

    De griffier draagt zorg voor de verzending van de voorlopige agenda’s en overige stukken aan raads- en commissieleden.

  • 3.

    De commissiegriffier is aanwezig bij de vergaderingen van de raadscommissies en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging daarvan.

 

Artikel 5 Ondersteuning presidium en seniorenconvent

  • 1.

    De griffier is aanwezig bij de vergaderingen van het presidium. Hij bereidt de agenda van het presidium voor en draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning, alsmede een tijdige verslaglegging van het presidium.

  • 2.

    De griffier is aanwezig bij de vergaderingen van het seniorenconvent.

  • 3.

    Indien het seniorenconvent aanvullende ondersteuning behoeft, draagt de griffier ervoor zorg dat deze gegeven wordt.

  •  

Artikel 6 Bewaking procesgang

  • 1.

    De griffer bewaakt mede de scheiding van de rollen en verantwoordelijkheden van alle betrokken bestuursorganen en de ambtelijke organisatie bij het politieke besluitvormingsproces.

  • 2.

    De griffier initieert de strategische, procedurele en inhoudelijke vraagstukken betreffende de raad in de driehoek burgemeester, gemeentesecretaris, raadsgriffier.

  •  

Artikel 7 Externe profilering

  • 1.

    De griffier draagt zorg voor een herkenbare positie van de raad en de raadsgriffie voor inwoners, instellingen en de ambtelijke organisatie.

  • 2.

    De griffier vertegenwoordigt en behartigt de belangen van de raad in zijn contacten met de griffiers in de regio.

  •  

Artikel 8 Organisatie griffie

  • 1.

    De griffier geeft leiding aan de griffie.

  • 2.

    De griffier bewaakt de eenheid in de uitoefening van de taken van de griffie.

  • 3.

    De commissiegriffiers handelen overeenkomstig de aanwijzingen van de griffier.

 

Artikel 9 Verhindering en vervanging

  • 1.

    Indien de griffier verhinderd is zijn ambt te vervullen, doet hij daarvan tijdig mededeling aan de werkgeverscommissie van de raad.

  • 2.

    Bij verhindering of afwezigheid wordt de griffier vervangen door een daartoe door de raad aangewezen plaatsvervanger.

  •  

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1.

    In gevallen waarin deze instructie niet voorziet, voorziet de griffier, voor zover nodig in overleg met de voorzitter van de raad.

  • 2.

    De `Instructie voor de griffier van de gemeente Laren’ van 24 april 2013 wordt ingetrokken.2oude instructie] vervalt.

  • 3.

    Deze instructie treedt in werking op de dag na de dag van bekendmaking.

  • 4.

    Deze instructie wordt aangehaald als: `Instructie voor de griffier van de gemeente Laren 2020’.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 25 november 2020.

mw. C.J.E. Holtslag dhr. drs. N. Mol

griffier voorzitter