Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bloemendaal

Verordening Commissie Integriteit, gemeente Bloemendaal 2020

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBloemendaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Commissie Integriteit, gemeente Bloemendaal 2020
CiteertitelVerordening commissie Integriteit, gemeente Bloemendaal 2020
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 84 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-12-2020Nieuwe regeling

12-11-2020

gmb-2020-313777

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Commissie Integriteit, gemeente Bloemendaal 2020

De raad van de gemeente Bloemendaal;

 

gelezen het voorstel van de burgemeester, in samenspraak met de Werkgroep Bestuurlijke Vernieuwing;

 

gelet op 84 Gemeentewet;

 

overwegende dat de raad heden het Protocol Integriteitsmeldingen politieke ambtsdragers, gemeente Bloemendaal 2020, heeft ingesteld waarin is voorzien in de instelling van een commissie Integriteit.

besluit vast te stellen de volgende regeling:

 

Verordening commissie Integriteit, gemeente Bloemendaal 2020

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt, naast de begripsbepalingen zoals vastgesteld in het Protocol Integriteitsmeldingen politieke ambtsdragers, gemeente Bloemendaal, verstaan onder:

  • a.

    commissie: commissie Integriteit;

  • b.

    protocol: het Protocol Integriteitsmeldingen politieke ambtsdragers, gemeente Bloemendaal 2020;

  • c.

    bestuursorganen: de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Bloemendaal;

  • d.

    politieke ambtsdrager: de burgemeester, de leden van het college, de raadsleden en duo-commissieleden;

  • e.

    cluster: integriteitsmeldingen over het zelfde onderwerp en dezelfde politieke ambtsdrager.

Artikel 2 Commissie Integriteit

  • 1.

    Er is een commissie voor het onderzoek van een integriteitsmelding ten aanzien van politieke ambtsdragers.

  • 2.

    De commissie wordt door de gemeenteraad ingesteld en aangeduid als de commissie Integriteit.

  • 3.

    De commissie onderzoekt een integriteitsmelding, brengt een rapport van bevindingen uit en stuurt deze aan de burgemeester en de politieke ambtsdrager.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit een voorzitter en ten minste twee leden.

  • 2.

    De voorzitter en de leden van de commissie worden door de gemeenteraad (her)benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 3.

    De voorzitter en de leden maken geen deel uit en werken niet onder verantwoordelijkheid van de bestuursorganen.

  • 4.

    De voorzitter en de leden zijn niet woonachtig in de gemeente Bloemendaal.

  • 5.

    De gemeenteraad benoemt een aantal plaatsvervangende leden.

  • 6.

    De leden bepalen onderling wie van hen voorzitter en plaatsvervangend voorzitter is.

Artikel 4 Secretaris

  • 1.

    De commissie wordt bij haar werkzaamheden ambtelijk ondersteund door een secretaris.

  • 2.

    De secretaris is een door de burgemeester aangewezen ambtenaar. De burgemeester kan meer dan één secretaris aanwijzen.

  • 3.

    De secretaris draagt minimaal zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van dossiers.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter en de leden van de commissie worden benoemd voor een termijn van vier jaar. Het is mogelijk één keer herbenoemd te worden. De herbenoeming is eveneens voor een periode van vier jaar.

  • 2.

    De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de gemeenteraad.

  • 3.

    De aftredende of ontslagnemende voorzitter of leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 6 Taken voorzitter

  • 1.

    De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het uitvoeren van het onderzoek conform het protocol en het bevorderen van een zorgvuldige advisering.

  • 2.

    Bij ontstentenis van de voorzitter wordt zijn functie waargenomen door de vervangend voorzitter.

Artikel 7 Niet-deelneming aan het onderzoek

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan het onderzoek indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding is. Zij laten zich zo nodig vervangen.

Artikel 8 Vergoeding voor werkzaamheden van de voorzitter en leden van de commissie

  • 1.

    De voorzitter en de leden van de commissie ontvangen een vergoeding voor het uitvoeren van een onderzoek van een integriteitsmelding.

  • 2.

    De vergoeding bedraagt € 500,- per lid voor een onderzoek van een integriteitsmelding of een cluster van integriteitsmeldingen.

  • 3.

    Het is aan de commissie om te beoordelen of een gecombineerd onderzoek – per cluster – mogelijk is.

  • 4.

    De voorzitter en leden van de commissie ontvangen een vergoeding voor de reiskosten, gemaakt ten behoeve van een onderzoek.

Artikel 9 Onderzoek door de commissie

  • 1.

    De commissie onderzoekt de integriteitsmelding.

  • 2.

    De commissie richt haar onderzoek naar eigen inzicht in, met inachtneming van het bepaalde in deze verordening en het protocol.

  • 3.

    Ten behoeve van het onderzoek is de commissie bevoegd bij de burgemeester alle inlichtingen in te winnen die zij voor de vorming van haar advies nodig acht. De burgemeester is verplicht aan de commissie de gevraagde informatie te verschaffen.

  • 4.

    Omdat de inhoud van door de burgemeester verstrekte informatie vertrouwelijk van aard kan zijn, wordt deze alleen ter kennisname aan de commissie verstrekt.

  • 5.

    De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht en vergadert in beslotenheid

  • 6.

    Tijdens het onderzoek hoort de commissie de politieke ambtsdrager en eventuele overige betrokkene(n). De commissie bepaalt wie als betrokkene wordt aangemerkt. Van de gesprekken wordt een verslag gemaakt.

  • 7.

    Voor de uitvoering van het onderzoek kan de commissie het Steunpunt Integriteitsonderzoek Politieke Ambtsdragers om advies vragen.

  • 8.

    De commissie stelt een rapport van bevindingen op en stuurt dit rapport naar de politieke ambtsdrager.

  • 9.

    De commissie stelt de politieke ambtsdrager in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, eventuele op- en/of aanmerkingen in te brengen. De reactie wordt schriftelijke vastgelegd en herleidbaar en separaat opgenomen in het rapport van bevindingen. De commissie kan het rapport aanpassen naar aanleiding van de schriftelijke reactie van politieke ambtsdrager.

  • 10.

    Indien de commissie adviseert om een nader onderzoek door een extern onderzoeksbureau in te laten stellen, stelt de commissie gelijktijdig een onderzoeksopdracht op.

  • 11.

    De commissie zendt het definitieve rapport van bevindingen en de eventuele onderzoeksopdracht aan de burgemeester en de politieke ambtsdrager.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 december 2020.

Artikel 11 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening commissie Integriteit, gemeente Bloemendaal 2020

 

Aldus vastgesteld op 12 november 2020

De gemeenteraad van Bloemendaal,

burgemeester

griffier