Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ermelo

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ermelo houdende regels omtrent subsidie kinderopvang (Subsidieregeling Kinderopvang gemeente Ermelo 2020)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieErmelo
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ermelo houdende regels omtrent subsidie kinderopvang (Subsidieregeling Kinderopvang gemeente Ermelo 2020)
CiteertitelSubsidieregeling Kinderopvang gemeente Ermelo 2020
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp
Externe bijlageKwaliteitskader Ermelo

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Ermelo/623922/CVDR623922_1.html
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-11-202001-08-202025-11-2020nieuwe regeling

12-11-2020

gmb-2020-307811

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ermelo houdende regels omtrent subsidie kinderopvang (Subsidieregeling Kinderopvang gemeente Ermelo 2020)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ermelo;

 

overwegende dat het gewenst is activiteiten te stimuleren om een laagdrempelig en dekkend aanbod te bieden van kinderopvang met optimale ontwikkelingskansen voor alle kinderen in de leeftijd van 2 jaar en 3 maanden tot 4 jaar en met extra inspanningen voor kinderen met een (risico op) ontwikkelingsachterstand;

 

gelet op de inwerkingtreding van de Wet harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk en de Wet innovatie en kwaliteit kinderopvang per 1 januari 2018;

gelet op titel 4:2 van de Algemene wet bestuursrecht;

gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Ermelo 2019;

 

besluit vast te stellen de Subsidieregeling Kinderopvang gemeente Ermelo 2020:

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    aanbieder: de aanbieder van gecertificeerde voorschoolse voorziening;

  • b.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ermelo;

  • c.

    doelgroeppeuter: peuters in de leeftijd van 2 jaar en 3 maanden met een VVE indicatie;

  • d.

    gecertificeerde voorschoolse voorziening: een voorziening voor kinderopvang die zowel aan de geldende wettelijke eisen, als aan de overige in Ermelo van toepassing zijnde kwaliteitseisen voldoet (onder de titel Kwaliteitseisen Kinderopvang Gemeente Ermelo);

  • e.

    JGZ: jeugdgezondheidszorg;

  • f.

    Kind Centraal: samenwerkingsplatform tussen de besturen van het primair onderwijs, de kinderopvang, de jeugdgezondheidszorg en de gemeente Ermelo in Ermelo

  • g.

    kinderopvang VVE: een kindplaats met een omvang van 960 uur in 1,5 jaar tijd (16 x 60 weken) op een VVE gecertificeerde voorschoolse voorziening;

  • h.

    KOT (voluit kinderopvangtoeslag): een tegemoetkoming vanuit het Rijk voor de ouders voor de kosten van kinderopvang;

  • i.

    landelijk register kinderopvang: een register met gegevens van alle gecertificeerde kinderopvangvoorzieningen in Nederland, waarin ook is vermeld of voorschoolse educatie wordt aangeboden;

  • j.

    marktaandeel: het aantal bezette gesubsidieerde kindplaatsen;

  • k.

    ouder: persoon met ouderlijk gezag;

  • l.

    VVE indicatie: een door de Jeugdgezondheidszorg (consultatiebureau) afgegeven verklaring dat een peuter aan de voorwaarden voldoet om als doelgroeppeuter aangemerkt te worden;

  • m.

    WKO: Wet kinderopvang.

Artikel 2. Doel

Deze subsidieregeling heeft tot doel om peuters optimale mogelijkheden te bieden voor zelfontplooiing en talentontwikkeling.

Het subsidiebedrag wordt via de aanbieder beschikbaar gesteld aan ouders, waarbij eventuele vergoedingen via de belastingdienst verrekend worden. Indien geen fiscale compensatie mogelijk is wordt een eigen bijdrage via de aanbieder verrekend.

Artikel 3. Activiteiten

Het college kan subsidie verlenen voor het aanbieden van een kwalitatief hoog peuteraanbod.

Artikel 4. Doelgroep

Het college verstrekt uitsluitend subsidie aan organisaties die staan ingeschreven als kinderopvanglocatie in het Landelijk Register Kinderopvang, die voldoen aan de geldende regelgeving voor kinderopvang en de gemeentelijke kwaliteitseisen Kinderopvang.

Artikel 5. Aanvraag

In afwijking van artikel 8 van de Algemene subsidieverordening Ermelo 2019 vraagt de aanbieder jaarlijks subsidie aan door het indienen van een begroting via een door het college vastgesteld aanvraagformulier. De aanvraag bevat informatie over af te nemen uren volgens de onderverdeling zoals beschreven in artikel 6 lid 2.

Artikel 6. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Het college verleent subsidie voor de uitvoering van kinderopvang, op basis van de door de aanbieder ingediende begroting. De subsidiabele kosten zijn de kosten die per peuterarrangement zijn opgenomen in bijlage 1.

  • 2.

    Er kan subsidie verleend worden voor de periode vanaf de eerste of de vijftiende van de maand waarin de peuter een kinderopvangplaats bezet tot de datum waarop de peuter geen gebruik meer maakt van de kinderopvang.

Artikel 7. Wijze van verdeling

  • 1.

    Het college stelt jaarlijks het subsidieplafond voor deze subsidieregeling vast.

  • 2.

    Als het subsidieplafond overschreden dreigt te worden, verdeelt het college de subsidie naar rato van het marktaandeel op 1 oktober van het lopende jaar onder de aanbieders.

Artikel 8. Verplichtingen

De aanbieder rapporteert per kwartaal aan de gemeente via door het college vastgestelde wijze (een formulier of een nog te implementeren peutermonitor). De gemeente kan steekproefsgewijs controles uitvoeren op de door ouders verstrekte inkomensgegevens.

Artikel 9. Verantwoording

In afwijking van artikel 13 van de Algemene subsidieverordening Ermelo 2019 verantwoordt de aanbieder de werkelijke kosten via een door het college vastgesteld formulier.

In de verantwoording wordt vermeld hoe de aanbieder de kwaliteit van het peuteraanbod realiseert. Daarbij wordt aandacht besteed aan:

  • -

    een hoog bereik van peuters;

  • -

    opvang in de directe omgeving;

  • -

    aanbod van gemengde groepen (zowel doelgroep – als niet doelgroepkinderen);

  • -

    geïntegreerd VVE-aanbod voor alle peuters vanaf 2 jaar en 3 maanden;

  • -

    behoud en versterking van signalerende taken van verwijzers (jeugdgezondheidszorg);

  • -

    behoud en versterking van signalerende taken van pedagogisch medewerkers van de kinderopvangvoorzieningen;

  • -

    behoud en verdieping van de intensieve samenwerking binnen Kind Centraal met en tussen alle partners kinderopvang en onderwijs;

  • -

    intensivering van de doorgaande leer- en ontwikkellijn en de samenwerking richting integrale kindcentra.

Artikel 10. Hardheidsclausule

Het college kan deze subsidieregeling, met uitzondering van de artikelen 1,2 en 3, in individuele gevallen buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover de toepassing van die bepalingen voor de subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepalingen te dienen doelen. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt gemotiveerd in het besluit.

Artikel 11. Inwerkingtreding

Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot 1 augustus 2020.

Artikel 12. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als ‘Subsidieregeling Kinderopvang gemeente Ermelo 2020’

Vastgesteld op 12 november 2020.

Het college van burgemeester en wethouders van Ermelo,

A.M. Weststrate,

secretaris,

A.L. Klappe,

burgemeester (loco),

Bijlage 1 Subsidiabele kosten peuterarrangementen

Soort peuterarrangement

Subsidiabele kosten

Nadere bepaling

VVE indicatieKOT op VVE locatie

Een jaarlijks door het college vastgestelde opslag per uur (maximaal 8 uur) voor extra inzet voor de door de gemeente gehanteerde kwaliteitseisen bovenop de wettelijke minimumeisen.

Een volledige vergoeding voor kinderopvang voor de uren, bovenop de 8 uur per week, waarbij een maximum geldt van 16 uur per week.

VVE indicatie niet-KOT op VVE locatie

Een vergoeding voor kinderopvang voor maximaal 8 uur per week, afhankelijk van de hoogte van het bruto jaarinkomen.

Het bruto-jaarinkomen is gebaseerd op de ouderbijdrage van de kinderopvang, die jaarlijks door het Rijk wordt vastgesteld.

Een volledige vergoeding voor kinderopvang voor de uren, bovenop de 8 uur per week, waarbij een maximum geldt van 16 uur per week.

Geen VVE indicatie KOT op VVE locatie

Een jaarlijks door het college vastgestelde opslag per uur (maximaal 8 uur) voor extra inzet voor de door de gemeente gehanteerde kwaliteitseisen bovenop de wettelijke minimumeisen.

Geen VVE-indicatie niet KOT op VVE locatie

Een vergoeding voor kinderopvang voor maximaal 8 uur per week, gebaseerd op het landelijk vastgestelde maximale uurtarief dagopvang (het normbedrag kinderopvang).

Extra uren zijn voor eigen rekening van ouder(s)/verzorger(s)

Geen VVE-indicatie niet KOT reguliere kinderopvanglocatie

Een vergoeding voor kinderopvang voor maximaal 8 uur per week, gebaseerd op het landelijk vastgestelde maximale uurtarief dagopvang (het normbedrag kinderopvang).

Extra uren zijn voor eigen rekening van ouder(s)/verzorger(s)