Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
De Bilt

Gedragscode gemeentepersoneel De Bilt

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDe Bilt
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGedragscode gemeentepersoneel De Bilt
CiteertitelGedragscode gemeentelijk personeel De Bilt
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Ambtenarenwet
  2. Arbeidsvoorwaardenregeling De Bilt art. 15:1:1 e.v.
  3. Gedragscode gemeentebestuur De Bilt 2003

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-04-200410-02-200401-01-2015nieuwe regeling

10-02-2004

Biltbuis 07-04-2004

cv11-10-2003

Tekst van de regeling

Intitulé

Gedragscode gemeentepersoneel De Bilt

 

 

Gedragscode gemeentelijk personeel De Bilt

Het college van burgemeester en wethouders van De Bilt;

Gelezen het advies van de afdeling Bestuurlijk, Juridische Zaken en Communicatie d.d. 11 oktober 2003;

Gezien het advies van de ondernemingsraad;

Gelet op de Ambtenarenwet, artikel 15:1:1 e.v. van de Arbeidsvoorwaardenregeling De Bilt en de Gedragscode gemeentebestuur De Bilt 2003;

B E S L U I T:

vast te stellen :

Gedragscode gemeentepersoneel De Bilt;

HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN.

Artikel 1.

  • 1.

    deze gedragscode verstaat onder: a. college: het college van burgemeester en wethouders; b. managementteam: de secretaris en de directeuren van de onderscheiden sectoren; c. ambtenaar: ambtenaar als bedoeld in artikel 1 van de Ambtenarenwet.

  • 2.

    Onder ambtenaar wordt ook begrepen elke medewerker, stagiair of gedetacheerd persoon al dan niet met een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht.

Artikel 2.

  • 1.

    De gedragscode geldt voor het personeel dat werkzaam is onder verantwoordelijkheid van het college.

  • 2.

    De code wordt naar analogie toegepast op de medewerkers van de griffie.

Artikel 3.

  • 1.

    De secretaris treedt bij gerezen vragen op als vertrouwenspersoon.

  • 2.

    In gevallen waarin de code niet voorziet of waarbij de toepassing niet eenduidig is, vindt bespreking plaats in het managementteam op voordracht van de secretaris.

Artikel 4.

  • 1.

    De code is openbaar en wordt op de gemeentelijke website geplaatst.

  • 2.

    De code ligt voor elke ambtenaar ter inzage bij diens leidinggevende.

HOOFDSTUK 2. BELANGENVERSTRENGELING EN AANBESTEDING.

Artikel 5.

  • 1.

    Bij privaat-publieke samenwerkingsrelaties voorkomt de ambtenaar (de schijn van) bevoordeling in strijd met eerlijke concurrentieverhoudingen.

  • 2.

    Een oud ambtenaar wordt het eerste jaar na de beëindiging van zijn dienstverband uitgesloten van het tegen beloning verrichten van werkzaamheden voor de gemeente op het vakgebied waar hij eerder werkzaam was.

  • 3.

    Een ambtenaar die familie- of vriendschapsbetrekkingen of anderszins persoonlijke betrekkingen heeft met een aanbieder van diensten aan de gemeente, onthoudt zich van deelname aan de (voorbereiding van de) besluitvorming over de betreffende opdracht.

  • 4.

    Een ambtenaar neemt van een aanbieder van diensten aan de gemeente geen faciliteiten of diensten aan die zijn onafhankelijke positie ten opzichte van de aanbieder kan beïnvloeden

Artikel 6.

  • 1.

    De ambtenaar voert vooraf geplande onderhandelingen en zakelijke gesprekken met externe partijen, waaruit afspraken kunnen voortvloeien met belangrijke juridische of financiële consequenties, altijd in het bijzijn van ten minste een andere ambtenaar of bestuurder, tenzij door de direct-leidinggevende expliciet anders wordt besloten.

  • 2.

    Indien de in het eerste lid genoemde gesprekken niet vooraf zijn gepland en de ambtenaar gedwongen is het gesprek alleen te voeren dan neemt deze de nodige voorzichtigheid in acht en worden slechts afspraken onder voorbehoud gemaakt.

  • 3.

    De ambtenaar maakt van de vorige leden genoemde gesprekken steeds een verslag met daarin in ieder geval het doel van het gesprek, de conclusies en/of afspraken.

  • 4.

    Indien er sprake kan zijn van belangenverstrengeling, oneigenlijke beïnvloeding of de schijn daarvan, vooraf of tijdens de gesprekken, dan draagt de ambtenaar het gesprek over aan een collega.

HOOFDSTUK 3. NEVENFUNCTIES EN -WERKZAAMHEDEN.

Artikel 7.

  • 1.

    Het is de ambtenaar slechts toegestaan een nevenfunctie te vervullen of nevenwerkzaamheden te verrichten na melding aan het college.

  • 2.

    De ambtenaar mag geen nevenwerkzaamheden verrichten indien er sprake kan zijn van belangenverstrengeling, de nevenwerkzaamheden de beschikbaarheid voor of de goede vervulling van diens functie bij de gemeente belemmeren of de nevenwerkzaamheden schade kunnen toebrengen aan het aanzien van diens functie. Het feit of verdiensten aan de nevenwerkzaamheden zijn verbonden is daarbij niet van belang.

HOOFDSTUK 4. INFORMATIE.

Artikel 8.

  • 1.

    Een ambtenaar gaat zorgvuldig en correct om met informatie waarover hij uit hoofde van zijn functie beschikt. Hij verstrekt geen geheime of vertrouwelijke informatie.

  • 2.

    Een ambtenaar maakt niet ten eigen bate of van zijn persoonlijke betrekkingen gebruik van in de uitoefening van diens functie verkregen informatie.

  • 3.

    Indien de ambtenaar er niet zeker van is of informatie verspreid mag worden, informeert deze eerst bij diens direct-leidinggevende of bij de afdeling Bestuurlijk, Juridische Zaken en Communicatie.

  • 4.

    De ambtenaar draagt er zorg voor dat informatie op de werkkamer (bureau kasten, p.c.) zodanig is afgeschermd dat derden er geen kennis van kunnen nemen.

HOOFDSTUK 5. AANNEMEN VAN GESCHENKEN.

Artikel 9.

  • 1.

    Geschenken, uitnodigingen en/of giften die een ambtenaar uit hoofde van zijn functie ontvangt dienen in verhouding te staan tot de geleverde prestatie(s). Geschenken, uitnodigen en/of giften worden nooit op voorhand geaccepteerd.

  • 2.

    Geschenken, uitnodigingen en/of giften worden gemeld aan en geregistreerd door de direct-leidinggevende.

  • 3.

    Indien een ambtenaar geschenken, uitnodigingen of giften ontvangt die een waarde van minder dan 25 euro vertegenwoordigen, kunnen deze in afwijking van het bovenstaande worden behouden en behoeven ze niet te worden gemeld en geregistreerd.

  • 4.

    Geschenken, uitnodigingen en giften worden niet op het huisadres ontvangen. Indien dit toch is gebeurd, wordt dit gemeld aan en geregistreerd door de direct-leidinggevende. De direct-leidinggevende besluit wat er met het ontvangene gebeurt.

  • 5.

    Indien u een geschenk, uitnodiging of gift niet kunt accepteren stuurt de ambtenaar het terug aan de afzender, vergezeld van een briefje waarin hij uitleg geeft over de normen en waarden die de gemeente hanteert.

HOOFDSTUK 6. GEBRUIK VAN GEMEENTELIJKE VOORZIENINGEN.

Artikel 10.

  • 1.

    Gebruik van gemeentelijke eigendommen of voorzieningen voor privé-doeleinden is niet toegestaan, tenzij voorafgaand toestemming van de direct-leidinggevende is verkregen.

  • 2.

    Financiële regelingen, zoals declaraties voor reis- en verblijfkosten, worden overeenkomstig de geldende regelingen gebruikt.

  • 3.

    Internet, (mobiele) telefonie en ICT-toepassingen dienen - overeenkomstig de geldende regels, zoals het internet- en e-mailprotocol - voor het werk gebruikt te worden.

HOOFDSTUK 7. REIZEN BUITENLAND.

Artikel 11.

Uitnodigingen voor meerdaagse reizen, werkbezoeken en dergelijke op kosten van derden worden altijd besproken in het college en onder meer getoetst op het risico van belangenverstrengeling. Het gemeentelijk belang van de reis is doorslaggevend voor de besluitvorming.

Artikel 12.

Van de reis wordt een verslag opgesteld dat aan het college ter informatie wordt aangeboden.

Artikel 13.

  • 1.

    Het ten laste van de gemeente meereizen van de partner van een ambtenaar is uitsluitend toegestaan wanneer dit gebeurt op uitnodiging van de ontvangende partij en het belang van de gemeente daarmee gediend is. Het meereizen van de partner wordt bij de besluitvorming van het college betrokken.

  • 2.

    Het anderszins meereizen van derden op kosten van de gemeente is niet toegestaan. Het meereizen van derden op eigen kosten is toegestaan en wordt in dat geval bij de besluitvorming van het college betrokken.

Artikel 14.

Het verlengen van een buitenlandse dienstreis voor privé-doeleinden is toegestaan, mits dit is betrokken bij de besluitvorming van het college. De extra reis- en verblijfkosten komen volledig voor rekening van de ambtenaar.

Artikel 15.

De in verband met de buitenlandse dienstreis gedane functionele uitgaven worden vergoed conform de geldende regelingen. Uitgaven worden vergoed voorzover zij redelijk en verantwoord worden geacht.

HOOFDSTUK 8. SLOTBEPALINGEN.

Artikel 16.

Deze regeling kan worden aangehaald als "Gedragscode gemeentelijk personeel De Bilt".

Artikel 17.

De gedragscode treedt in werking op 1 april 2004.

Aldus besloten in de vergadering van het college d.d. 10 februari 2004.

de waarnemend secretaris, de burgemeester,

D.van der Sleen mr A. Tchernoff