Organisatie | Zuidplas |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zuidplas houdende regels omtrent gehandicaptenparkeerplaatsen voor de periode 2020-2030 |
Citeertitel | Gemeentelijk beleid gehandicaptenparkeerplaatsen 2020-2030 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Beleid inzake individuele gehandicaptenparkeerplaatsen (Nieuwerkerk aan den IJssel, 2008).
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-11-2020 | nieuwe regeling | 11-11-2020 |
Kaders voor het toekennen van parkeercapaciteit aan mindervaliden
Inwoners van de gemeente Zuidplas die in het bezit zijn van gehandicaptenparkeerkaart hebben een vastgestelde mobiliteitsbeperking. Voor deze doelgroep faciliteert de gemeente Zuidplas separate parkeercapaciteit, in de vigerende landelijke wetgeving aangeduid als een ´Gehandicaptenparkeerplaats´. De vraag of het rechtvaardig is om een openbare parkeerplaats toe te kennen aan een specifieke doelgroep of een specifiek kenteken, dient op een eenduidige wijze te worden beantwoord. Dit ter voorkoming van willekeur en onrechtmatigheid.
Dit document vormt een eenduidig toetsingskader voor de toekenning van parkeerplaatsen aan houders van een ´Gehandicaptenparkeerkaart Bestuurder´ of ´Gehandicaptenparkeerkaart Passagier´. Aan de hand van dit kader zullen individuele aanvragen voor onttrekking van parkeercapaciteit uit de openbaarheid worden getoetst. Met de inwerkingtreding van dit beleid komt de inhoud van ‘Beleid inzake individuele gehandicaptenparkeerplaatsen (Nieuwerkerk aan den IJssel, 2008)’ te vervallen. Tevens schrijft dit document de gemeentelijke bepalingen voor omtrent algemene gehandicaptenparkeerplaatsen. Deze parkeerplaatsen zonder kentekentoekenning zijn bestemd voor alle houders van een gehandicaptenparkeerkaart.
Afdeling 1 Gehandicaptenparkeerplaatsen met kentekentoekenning
De aanvragen van inwoners van de gemeente Zuidplas voor een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken worden aan de hand van onderstaande gemeentelijke criteria getoetst. De vigerende landelijke wetgeving schrijft verder geen bepalingen voor ten aanzien van de toekenning van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken. Wel is een dergelijke onttrekking van parkeercapaciteit uit de openbaarheid verkeersbesluitplichtig. In dit verkeersbesluit dient een verwijzing opgenomen te zijn naar de inhoud van dit document.
1.1 Administratieve toetsingscriteria
Om in aanmerking te komen voor een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken in de openbare ruimte binnen de gemeente Zuidplas moet aan deze 3 voorwaarden worden voldaan:
1.2 Technische toetsingscriteria
Indien voldaan wordt aan het drietal benoemde administratieve toetsingscriteria, moet, om in aanmerking te komen voor een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken in de openbare ruimte, tevens voldaan worden aan deze 4 voorwaarden:
de aanvrager beschikt niet over parkeergelegenheid op eigen terrein. Hieronder wordt verstaan een bestaande oprit met eventuele garage (ongeacht of deze formeel reeds vergund is), een voor de aanvrager toegankelijk privéparkeerterrein of een andere reeds aanwezige ruimtereservering op eigen terrein die naar het oordeel van de gemeente op een verkeersveilige wijze met een openbare rijbaan verbonden is
Een reeds gerealiseerde gehandicaptenparkeerplaats met kentekentoekenning wordt opgeheven indien de aanvrager:
Een aanvrager –of eventueel een nabestaande- kent de inspanningsverplichting richting de gemeente om melding te maken van een te doen laten vervallen gehandicaptenparkeerplaats met kentekentoekenning.
Wanneer de gehandicaptenparkeerkaart van een aanvrager wordt ingetrokken, komt de aangevraagde gehandicaptenparkeerplaats met kentekentoekenning te vervallen. Indien een aanvrager verzoekt een reeds toegekende gehandicaptenparkeerplaats te doen laten vervallen, dan geeft de gemeente gehoor aan dit verzoek, ook als de reden anders is dan benoemd in 1.3.
De gemeente brengt de kosten voor de beoordeling, toekenning en realisatie van een gehandicaptenparkeerplaats in rekening bij de aanvrager. Het bijbehorende legestarief is opgenomen in de vigerende Legesverordening. Ook wordt bij wijziging van een kenteken een legestarief in rekening gebracht. Voor de opheffing van een gehandicaptenparkeerplaats worden geen kosten in rekening gebracht.
Afdeling 2 Gehandicaptenparkeerplaatsen zonder kentekentoekenning
Gehandicaptenparkeerplaatsen zonder kentekentoekenning kennen de benaming ´Algemene gehandicaptenparkeerplaatsen´. Een algemene gehandicaptenparkeerplaats is bestemd voor het parkeren van voertuigen met een zichtbare, geldige gehandicaptenparkeerkaart. Om openbare voorzieningen binnen de gemeente ook voor inwoners en bezoekers met een vastgestelde mobiliteitsbeperking bereikbaar te houden, worden dergelijke gehandicaptenparkeerplaatsen nabij de ingang van een dergelijke voorzieningen gefaciliteerd. Dit betreft in de eerste plaats voorzieningen als overheidsinstellingen, detailhandelclusters, treinstations, zorginstellingen en niet-commerciële sportfaciliteiten.
De vigerende landelijke wetgeving schrijft geen bepalingen voor ten aanzien van de kwantiteit en kwaliteit van algemene gehandicaptenparkeerplaatsen binnen een gemeente. Wel is een dergelijke onttrekking van parkeercapaciteit uit de openbaarheid verkeersbesluitplichtig. In dit verkeersbesluit dient een verwijzing opgenomen te zijn naar de inhoud van dit document.
Nabij ingangen van toekomstig te ontwikkelen openbare voorzieningen wordt minimaal 1 algemene gehandicaptenparkeerplaats ingepast. Daarnaast wordt de CROW-richtlijn zo veel als mogelijk toegepast op nieuw te realiseren parkeercapaciteit ten behoeve van nieuwe voorzieningen: minimaal 2% van de toe te voegen parkeercapaciteit dient te worden ingericht als algemene gehandicaptenparkeerplaats. Binnen een parkeerbalans geldt dit aantal niet als extra parkeercapaciteit.
Openbare voorzieningen die nabij de ingang geen algemene gehandicaptenparkeerplaats(en) hebben, voldoen formeel niet aan de gestelde kwantiteitsvoorschriften. Indien de doelgroep constateert dat er structureel niet afdoende algemene gehandicaptenparkeercapaciteit beschikbaar is, dan dient zij hiervan in de eerste plaats melding te maken bij de directie van de betreffende voorziening. Deze directie kan indien gewenst het verzoek indienen bij de gemeente tot het realiseren van algemene gehandicaptenparkeerplaatsen. Deze parkeerplaatsen gaan in beginsel ten koste van bestaande reguliere parkeercapaciteit. De gemeente is hierin vraagvolgend, mits dit de beschikbaarheid van reguliere parkeercapaciteit naar haar oordeel niet onevenredig ondermijnt. De (meer)kosten voor de realisatie van algemene parkeercapaciteit worden in beginsel niet in rekening gebracht bij de aanvragende partij.
In tegenstelling tot gehandicaptenparkeerplaatsen met kentekentoekenning, kennen algemene gehandicaptenparkeerplaatsen bij voorkeur een ruimere maatvoering. De vigerende gemeentelijke maatvoeringsrichtlijnen zijn hierbij leidend en worden toegepast indien dit technisch mogelijk is. Een algemene gehandicaptenparkeerplaats wordt te allen tijde haaks op de aangrenzende rijbaan gefaciliteerd, ten behoeve van de zichtbaarheid bij voorkeur grenzend aan maximaal 1 naastgelegen regulier parkeervak.
Op de website van de gemeente Zuidplas dient actuele informatie beschikbaar te zijn over de aanvraag van een gehandicaptenparkeerplaats. De doelgroep van gehandicaptenparkeerplaatsen beschikt tevens over een gehandicaptenparkeerkaart. De gemeentelijke website dient daarom actuele informatie te verschaffen over:
In beginsel dient de gemeentelijke Wmo-voorziening –de verstrekker van gehandicaptenparkeerkaarten- te fungeren als poortwachter bij aanvragen voor gehandicaptenparkeerplaatsen met kentekentoekenning. Pas als door de Wmo-voorziening is vastgesteld dat een aanvrager voldoet aan de in paragraaf 1.1 benoemde administratieve toetsingscriteria, dient de aanvraag verkeerskundig getoetst te worden. Dit ter voorkoming van onnodige of meerkoppige communicatie richting derden.
Vragen en verzoeken omtrent algemene gehandicaptenparkeerplaatsen kunnen in beginsel wel als verkeerskundig beschouwd worden.
De gemeente Zuidplas laat zich graag informeren door vertegenwoordigers van de doelgroep van gehandicaptenparkeerplaatsen. Alleen op deze wijze kunnen wederzijdse behoeftes omtrent dit onderwerp tijdig worden gedeeld, ten behoeve van de algehele functionaliteit van zowel de huidige als de toekomstige openbare ruimte.
BIJLAGE 1 Format ´Aanvraagformulier gehandicaptenparkeerplaats´ en toelichting
Gegevens reeds toegekende gehandicaptenparkeerkaart van aanvrager
De aanvrager is in het bezit van een ´Gehandicaptenparkeerkaart Bestuurder´/´Gehandicaptenparkeerkaart Passagier´/´Gehandicaptenparkeerkaart Instelling´ (doorhalen wat niet van toepassing is)
De betreffende gehandicaptenparkeerkaart is geldig tot .... - .... - ….
Van deze gehandicaptenparkeerkaart dient een kopie bijgevoegd te worden!
De aanvrager is rolstoelafhankelijk: ja/nee
De aanvrager of een persoon die aantoonbaar hetzelfde woonadres bewoont als de aanvrager beschikt over parkeercapaciteit op eigen terrein: ja/nee
De aanvrager of een persoon die aantoonbaar hetzelfde woonadres bewoont als de aanvrager is houder of eigenaar van het voertuig waarvoor een gehandicaptenparkeerplaats wordt aangevraagd: ja/nee
(doorhalen wat niet van toepassing is)
Het kenteken van het voertuig waarvoor een gehandicaptenparkeerplaats wordt aangevraagd is
Van het bijbehorende kentekenbewijs en/of leasecontract dient een kopie bijgevoegd te worden!
Reden van aanvraag en eventuele verdere opmerkingen:
Indien een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken wordt toegekend, dan heeft deze locatie de voorkeur van de aanvrager (omschrijving locatie):
De ondertekenaar verklaart op de hoogte te zijn van de geldende voorwaarden
Toelichting inzake de gemeentelijke beoordeling van de aanvraag voor een gehandicaptenparkeerplaatsmet kentekentoekenning.
De aanvraag voor een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken wordt door de gemeente Zuidplasingewilligd als naar haar oordeel wordt voldaan aan de volgende voorschriften:
De aanvrager of een persoon die aantoonbaar hetzelfde woonadres bewoont als de aanvrager beschikt niet over parkeergelegenheid op eigen terrein. Hieronder wordt verstaan een bestaande oprit met eventuele garage (ongeacht of deze formeel reeds vergund is), een voor de aanvrager toegankelijk privéparkeerterrein of een andere reeds aanwezige ruimtereservering op eigen terrein die met een openbare rijbaan verbonden is
Het legestarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor de realisatie van een gehandicaptenparkeerplaats met kentekentoekenning bedraagt € 32,75 (ijkpunt 2020)
Het legestarief voor de daadwerkelijke realisatie van de gehandicaptenparkeerplaats op een met de aanvrager overeengekomen locatie bedraagt € 0,00 (ijkpunt 2020)
Indien de aanvrager of enige gebruiker van de gehandicaptenparkeerplaats niet meer beschikt over de vereiste gehandicaptenparkeerkaart, verhuist, overlijdt of niet meer gebruik wenst te maken van de betreffende gehandicaptenparkeerplaats, dan geldt de inspanningsverplichting dat de aanvrager –of eventueel een nabestaande- richting de gemeente melding maakt van een te doen laten vervallen gehandicaptenparkeerplaats met kentekentoekenning. Aan het opheffen van een gehandicaptenparkeerplaats zijn geen kosten verbonden.
Indien er sprake is van een kentekenwijziging, dan dient deze wijziging tijdig aan de gemeente kenbaar te worden gemaakt, inclusief een verzoek om bestaande bebording hiernaar te wijzigen. De kosten voor deze wijziging bedragen € 16,50 (ijkpunt 2020)
Het ingevulde ´Aanvraagformulier gehandicaptenparkeerplaats´ kan verstuurd worden naar het postadres:
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Zuidplas
2910AC Nieuwerkerk aan den IJssel
Ook is het mogelijk een digitaal kopie te zenden van het betreffende formulier