Organisatie | Neder-Betuwe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Neder-Betuwe houdende regels omtrent ambtenaren van de burgerlijke stand, de (externe) buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand (Reglement Burgerlijke Stand Neder-Betuwe 2020) |
Citeertitel | Reglement Burgerlijke Stand Neder-Betuwe 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Reglement burgerlijke stand Neder-Betuwe 2019.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2021 | nieuwe regeling | 01-09-2020 | 68901/2020 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Neder-Betuwe;
Gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek I van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;
Vast te stellen het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de (externe) buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.
externe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig is aangewezen door burgemeester en wethouders (art. 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek) voor het eenmalig voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap in de gemeente Neder-Betuwe.”
ARTIKEL 2. AMBTENAAR VAN DE BURGERLIJKE STAND, BUITENGEWOON AMBTENAAR VAN DE BURGERLIJKE STAND EN EXTERNE BUITENGEWOON AMBTENAAR VAN DE BURGERLIJKE STAND
ARTIKEL 4. EENMALIG AAN TE WIJZEN EXTERNE BUITENGEWOON AMBTENAAR VAN DE BURGERLIJKE STAND
Deze ambtenaar, die op verzoek van een aanstaand bruidspaar of aanstaande partners wordt aangewezen, ontvangt geen vergoeding en valt niet onder de rechtspositieregeling van de gemeente Neder-Betuwe. De huwelijksleges blijven in zijn geheel wel verschuldigd.
Procedure aanwijzing eenmalige van een Externe Babs zoals bedoeld in artikel 1m en artikel 2, lid 3 van dit reglement:
Verdere aanvullende voorschriften voor de aanwijzing van een eenmalige externe Babs zoals bedoeld in artikel 1m en artikel 2, lid 3 van dit reglement:
ARTIKEL 5. VERGOEDING VOOR DE WERKZAAMHEDEN VAN DE BUITENGEWOON AMBTENAAR VAN DE BURGERLIJKE STAND.
De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals genoemd in artikel 2, lid 2, ontvangt voor ieder door hem afzonderlijk voltrokken huwelijk een vergoeding conform de rechtspositieregeling voor de buitengewoon amb-tenaren van de burgerlijke stand.
De externe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals genoemd in artikel 2 en lid 3, ontvangen geen vergoeding.
ARTIKEL 6. BETAALDE HUWELIJKSVOLTREKKING, OMZETTING OF PARTNERSCHAPSREGISTRATIE
De aangewezen ruimten voor een betaalde huwelijksvoltrekking in het gemeentehuis te Opheusden zijn
Randvoorwaarden nieuwe trouwzaal (Raadszaal)
Randvoorwaarden oude trouwzaal (kamer A 1.06)
** Raadszaal, Kamer A 1.06 en overige ruimten mogen niet gelijktijdig voor een huwelijk gereserveerd worden. Tussen de aanvang van beide huwelijken dient een periode van tenminste 1 ½ uur te zitten.
ARTIKEL 7. KOSTELOZE HUWELIJKSVOLTREKKING
De aanvang van een kosteloos huwelijk is op maandag- of woensdagmorgen om 09.00 uur. De huwelijksvoltrekking duurt maximaal 10 minuten. De ceremonie dient voor 9.15 uur te zijn afgerond. Bij aanvang van de ceremonie na 09.15 uur, is het bruidspaar huwelijksleges (trouwen in het gemeentehuis tijdens kantooruren) verschuldigd.
De ambtenaar van de burgerlijke stand en de (externe-) buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis te Opheusden of een daartoe door het college aangewezen locatie.
De ambtenaar van de burgerlijke stand en de (externe-) buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.
Als gemeentehuis waar huwelijken kunnen worden voltrokken, geldt elke locatie binnen de gemeentegrenzen van Neder-Betuwe die door het college als permanente of eenmalige huwelijkslocatie is aangewezen als huis der gemeente onder voorwaarde dat:
de locatie een gebouw is, hieronder wordt tevens verstaan een ruimte in de openlucht behorende bij die locatie, met uitzondering van de locatie aan de Burgemeester Lodderstraat 20 te Opheusden. Voorwaarde is dat er bij slecht weer uitgeweken kan worden naar het gebouw van de locatie om de veiligheid van de aanwezigen, de trouwambtenaar en de bode te waarborgen. Het bruidspaar blijft verantwoordelijk voor de gehele gang van zaken;
ARTIKEL 9. LEIDING VAN DE DIENST
De adjunct-manager van de pijler Bedrijfsvoering, team Gemeentewinkel is belast met de leiding van de burgerlijke stand.
De burgerlijke stand is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop de burgerlijke stand niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
De burgerlijke stand kan op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van de burgerlijke stand.
ARTIKEL 11. ANNULERING HUWELIJK
Bij annulering van een gemaakte trouwafspraak, partnerschap of omzetting, worden bij annuleringen in de periode na ontvangst van de melding tot vier weken voor de geplande datum leges in rekening gebracht. Dit bedrag is vastgelegd in de tarieventabel behorende bij de legesverordening van de gemeente Neder-Betuwe.
Bij annulering van een gemaakte trouwafspraak, partnerschap of omzetting op een gratis tijdstip, worden bij annuleringen in de periode na ontvangst van de melding tot de geplande datum leges in rekening gebracht. Dit bedrag is vastgelegd in de tarieventabel behorende bij de legesverordening van de gemeente Neder-Betuwe.
De bepaling in dit reglement over huwelijken en huwelijksvoltrekking zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap, de omzetting van een geregistreerd partnerschap naar huwelijk en het sluiten van het geregistreerd partnerschap en de omzetting van een geregistreerd partnerschap naar huwelijk.
Aanwijzingen die zijn gedaan op grond van een voorgaand reglement en die nog van kracht zijn op de dag voorafgaand aan de inwerkingtreding van dit reglement, blijven van kracht op grond van dit reglement. Vanaf de datum inwerkingtreding van dit reglement gelden voor die aanwijzingen de regels van dit reglement.
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe op 01 september 2020.
De secretaris,
Mr. G.S. Stam
De burgemeester,
A.J. Kottelenberg
TOELICHTING OP HET REGLEMENT BURGERLIJKE STAND NEDER-BETUWE 2020
De wet draagt aan de ambtenaar van de burgerlijke stand een aantal taken op. De ambtenaar van de burgerlijke stand is in de uitvoering van zijn taken zelfstandig en staat als zodanig niet in een hiërarchische verhouding, noch tot college, noch tot het gemeentebestuur. Door het afleggen van zijn ambtseed heeft hij zich persoonlijk verbon-den tot vervulling van de hem door de wet opgedragen verplichtingen. Het aan de ambtenaar van de burgerlijke stand opleggen van bepalingen of van verplichtingen niet overeenkomstig wettelijke bepalingen, kan worden be-straft met een maximum gevangenisstraf van twee jaar of een geldboete van de vierde categorie (365 Sr).
In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Vooral het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de (externe) buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 16, Boek I, Burgerlijk Wetboek).
Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
de ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 16d, eerste lid Boek I BW):
Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
Voor de externe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand en externe buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand.
In dit artikel wordt bepaald welke (externe/buitengewone) ambtenaren in de gemeente aangewezen kunnen worden (artikel 16, Boek I Burgerlijk Wetboek).
In lid 1 wordt bepaald dat het college de mogelijkheid heeft ambtenaren van de burgerlijke stand aan te wijzen. Het betreft ambtenaren in dienst van de eigen gemeente (team Gemeentewinkel) en ambtenaren in dienst van een andere gemeente (artikel 1 onder d). Deze ambtenaren worden aangewezen door burgemeester en wethouders van de gemeente waar de ambtenaar zijn werkzaamheden als ambtenaar van de burgerlijke stand gaat verrichten.
Met lid 2 wordt bepaald dat, conform artikel 16, Boek 1 Burgerlijk Wetboek, er buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden aangewezen. Deze personen kunnen in dienst zijn van de eigen of een andere gemeente, maar dit hoeft niet. Ieder persoon kan door het college worden aangewezen voor buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.
Met lid 3 wordt bepaald, dat er externe buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden aangewezen. Deze personen kunnen in dienst zijn van de eigen of een andere gemeente, maar dit hoeft niet. Ieder persoon kan (op verzoek) door het college worden aangewezen voor externe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.
Met lid 4 wordt bepaald dat, er ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden aangewezen. Indien de gemeente dit aantal aan een maximum wil binden, dan kan dat in dit artikel worden opgenomen. Deze personen kunnen in dienst zijn van de eigen of een andere gemeente, maar dit hoeft niet. Ieder persoon kan door het college worden aangewezen voor ambtenaar van de burgerlijke stand.
Lid 5 stelt dat de aanwijzingen en hernieuwde aanwijzingen vermeld onder lid 1 en 2 van dit artikel alleen plaats kunnen vinden als voldaan wordt aan het bepaalde in de wet AWGB.
In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden aangewezen (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).
Lid 1 stelt de beperking dat alleen ambtenaren werkzaam bij de pijler Bedrijfsvoering, team Gemeentewinkel tot ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen worden aangewezen. Het belang hiervan is gelegen in het feit dat de aanwezigheid van vakkennis hierdoor meer is gegarandeerd en dat de noodzakelijke professionaliteit wordt gewaarborgd. Deze aanwijzing geldt voor de tijd dat de ambtenaar in dienst is van die afdeling. De aanwijzing geschiedt bij wet door het college, welke haar bevoegdheid kan mandateren (zie voor juiste mandaat het op dat moment geldende mandaatbesluit).
Lid 2 stelt dat een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt aangewezen. Deze is bepaald, ongeacht de leeftijd, voor een periode van zes jaar. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand heeft de mogelijkheid voor afloop van deze termijn schriftelijk een nieuwe aanwijzingsperiode van zes jaar aan te vragen. De bevoegdheid tot aanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is gemandateerd aan de manager van de pijler Bedrijfsvoering (zie voor juiste mandaat het op dat moment geldende mandaatbesluit).
Lid 3 behoudt aan het college de mogelijkheid om het aanwijzingsbesluit van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor het verlopen van de aanwijzingstermijn in te trekken.
Lid 4 stelt dat er een externe buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand (op verzoek) kan worden aangewezen voor het éénmalig voltrekken van een bepaald huwelijk of het éénmalig registreren van een bepaald partnerschap. Dit huwelijk of partnerschap en het eenmalige karakter van de aanwijzing wordt in het individueel aanwijzingsbesluit vermeld. De bevoegdheid tot aanwijzing van een externe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is gemandateerd aan de manager van de pijler Bedrijfsvoering (zie voor juiste mandaat het op dat moment geldende mandaatbesluit). De externe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand ontvangen geen bezoldiging.
Daar een huwelijksvoltrekking een Nederlandse aangelegenheid is en in de Nederlandse taal voltrokken wordt, dient de externe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand de Nederlandse taal goed machtig te zijn.
Artikel 4. Eenmalige aanwijzing externe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
De aanwijzing is gemandateerd aan de manager van de pijler Bedrijfsvoering, welke zijn of haar bevoegdheid kan mandateren (zie voor juiste mandaat het op dat moment geldende mandaatbesluit).
In dit artikel wordt bepaald dat er bij elke aanwijzing van een externe Babs er begeleiding is. Er is één aanwijzings-procedure. Een termijn van twee maanden is bedoeld voor degenen die al de juiste eed hebben afgelegd. De termijn van vier maanden is bedoeld voor degenen die niet beschikken over een (juiste) eed.
Verder worden er aanvullende voorwaarden vastgelegd.
Artikel 5. Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
Alleen de buitengewoon ambtenaren die gebruikelijk huwelijken en partnerschapsregistraties in Neder-Betuwe voltrekken, krijgen een vergoeding. Dit gebeurt overeenkomstig de rechtspositieregeling die is vastgesteld in Neder-Betuwe. De overige externe buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand (zoals bedoeld in artikel 1 lid m) verrichten hun werkzaamheden onbezoldigd.
Artikel 6. Betaalde huwelijksvoltrekking, omzetting of partnerschapsregistratie
In dit artikel wordt bepaald in welke ruimte een betaalde huwelijksvoltrekking plaatsvindt in het gemeentehuis te Opheusden. Belangrijk is te bepalen dat er voldoende ruimte tussen het boeken van meerdere huwelijken zit, om te voorkomen dat bruidsparen elkaar tegenkomen.
Verder is het niet mogelijk om in meerdere ruimten tegelijk een huwelijk plaats te laten vinden. Er zal dan onvoldoende parkeerruimte zijn en bruidsparen met de trouwstoet zullen elkaar in de weg lopen bij de ingang. De oude trouwzaal is beperkt beschikbaar en bedoeld voor wat kleinere gezelschappen.
Onder “overige” ruimten wordt bedoeld o.a. de kamer van de burgemeester, enz. in geval van nood of uitzondering kan ook daar een huwelijk worden gesloten.
Artikel 7. Kosteloze huwelijksvoltrekking
Er is veel vraag naar kosteloze voltrekkingen. In dit verband wordt verlangd dat één van de partijen tijdens de melding (ondertrouw) en de huwelijksdag in de BRP van de gemeente Neder-Betuwe is ingeschreven om in aanmerking te komen voor een kosteloze huwelijksvoltrekking. Hierbij wordt geen persoonlijke toespraak gehouden, er is geen voorgesprek met de ambtenaar van de burgerlijke stand. Deze huwelijken worden voltrokken in een speciaal daarvoor aangewezen ruimte. Bij deze huwelijken mogen het bruidspaar en maximaal 10 andere personen aanwezig zijn.
Bij het te laat verschijnen van het bruidspaar, zonder geldige reden, zijn de normale huwelijksleges voor deze locatie verschuldigd.
Een huwelijk is een Nederlandse aangelegenheid en wordt ook in de Nederlandse taal voltrokken. Het is belangrijk dat bruid en bruidegom goed begrijpen waar ze “ja“ tegen zeggen. Indien bruid of/en bruidegom de Nederlandse taal niet voldoende beheerst wordt er een (telefonische) tolk ingeschakeld. Ondanks dat het hier om een gratis voltrekking handelt, dienen de kosten van de tolk door het bruidspaar te worden vergoed.
In dit artikel wordt bepaald waar de (externe- en buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden moet verrichten. De werkzaamheden moeten in het gemeentehuis te Opheusden (of een daartoe door het college aangewezen andere locatie) worden verricht. Indien daartoe gewichtige redenen bestaan, mag de (externe- en buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden ook elders binnen de gemeente verrichten (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 64 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek).
Aanwijzing van een huwelijkslocatie vindt plaats volgens de op dat moment geldende regels van het door het college vastgestelde “reglement tot aanwijzing van huwelijkslocaties Neder-Betuwe”.
Artikel 1:63 BW bepaalt dat een huwelijk (partnerschap) in het openbaar in het gemeentehuis moet worden gesloten. Het begrip gemeentehuis is hier ruim uitgelegd en hoeft geen gebouw te zijn; het kan ook een (omheinde) tuin (kadastraal) behorende bij die locatie zijn. Een huwelijk kan daarom ook buiten worden gesloten. Deze ruimere interpretatie van de regelgeving vindt al in meerdere gemeenten plaats. Zolang deze ruimere regelgeving niet wordt vernietigd, is een ruimere uitleg geoorloofd.
De veiligheid van de Babs dient bij het sluiten van huwelijken in de openlucht te worden gewaarborgd: ter bescherming van de Babs die het huwelijk sluit, mag de Babs na overleg met de leiding van de burgerlijke stand weigeren het huwelijk te sluiten als de Babs van mening is dat de veiligheid niet is gewaarborgd.
Op alle huwelijkslocaties (met uitzondering van het gemeentehuis aan de Burgemeester Lodderstraat 20 te Opheusden) is het toegestaan om in de buitenlucht te trouwen.
Bij de beheerder/eigenaar van de locatie is een overeenkomst afgesloten waarin voorwaarden zijn opgenomen waar een buitenlucht huwelijk aan dient te voldoen.
De bruidsparen ontvangen bij de bevestiging van de afspraak van de huwelijksvoltrekking een bijlage waar deze voorwaarden in staan vermeld.
Indien door het bruidspaar een locatie wordt gekozen voor hun huwelijksvoltrekking, anders dan het gemeentehuis te Opheusden, is het bruidspaar zelf gehouden om de huur van deze locatie zelf te verrekenen met de eigenaar van de locatie.
Artikel 9. Leiding van de dienst
Ingevolge artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994 wijzen het college de ambtenaar van de burgerlijke stand aan die is belast met de leiding van de burgerlijke stand. Uit praktische overwegingen en om adequaat te reageren op veranderingen is de adjunct-manager van de pijler Bedrijfsvoering, team Gemeentewinkel is belast met de leiding van de burgerlijke stand. De adjunct-manager dient daarvoor wel zelf als ambtenaar van de burgerlijke stand te zijn aangewezen en beëdigd.
In dit artikel wordt bepaald wanneer de burgerlijke stand geopend is (artikel 16c, Boek 1, Burgerlijk Wetboek). In dit artikel moeten zowel de reguliere dagelijkse openingstijden worden bepaald als de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen en de overige daarvoor door het college aan te wijzen dagen waarop de gemeentelijke diensten niet of slechts gedeeltelijk zijn geopend.
De burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.
kan: heeft betrekking op voorvallen als bv een ramp (registreren van overlijdens).
De burgerlijke stand is voor het voltrekken van huwelijken en registreren van partnerschappen in huwelijkslocaties, met uitzondering voor de locatie aan de Burgemeester Lodderstraat 20 te Opheusden, geopend op zaterdagen.
is: dit bepaalt dat we open zijn. De burgerlijke stand is er niet alleen voor het registreren van bv overlijdens maar ook voor het voltrekken van huwelijken. Zo dient niet elk bruidspaar dat een huwelijk aan wilt gaan op een zaterdag eerst toestemming te vragen.
De burgerlijke stand is op verzoek van het bruidspaar en mits de leiding van de dienst daar toestemming voor geeft, voor het voltrekken van huwelijken en het registreren van partnerschappen op de locatie Burgemeester Lodderstraat 20 te Opheusden, geopend op zaterdagen.
Voor het voltrekken van een huwelijk op een zaterdag in de locatie aan de Burgemeester Lodderstraat 20 te Opheusden, dient voorafgaand toestemming te worden gevraagd. De toestemming wordt gegeven door de leiding van de dienst.
De burgerlijke stand kan op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van de burgerlijke stand.
Het is ook mogelijk dat (met toestemming van de leiding van de dienst) een huwelijk wordt gesloten in een dringende situatie (denk hier aan een terminale bruid of bruidegom).
Op 4 mei dient de huwelijksceremonie ver voor 20.00 uur afgerond te zijn. de laatste aanvangstijd van een huwelijksvoltrekking in ”iBurgerzaken” is hierdoor bepaald op 18.00 uur.
ARTIKEL 11. Annulering huwelijk
Bij annulering van een huwelijk, partnerschap of omzetting behoudt de gemeente het recht om leges te heffen. Bij een annulering in de periode tussen de melding en vier weken voor de geplande datum, zijn door de medewerker van de pijler Bedrijfsvoering, team Gemeentewinkel al diverse werkzaamheden verricht. Bij annulering korter dan vier weken voor de geplande datum worden daarboven ook de voorbereidingsuren van de BABS meegerekend. Voor een gratis huwelijk worden alleen de uren van de medewerker team Gemeentewinkel berekend. Deze werkzaamheden zijn doorberekend in de annuleringsleges.
Als door de partners een nieuwe huwelijksdatum in deze gemeente wordt besproken, zullen geen annuleringskosten in rekening gebracht worden. De nieuwe datum dient binnen zes weken na de oorspronkelijke geplande datum te worden vastgelegd. Bij overmacht zal hier coulant mee omgegaan worden.
Een mededeling van annulering, dient schriftelijk te worden ingediend onder vermelding van datum huwelijk, ondertekening door beide partners. Hierbij dient een kopie van een legitimatiebewijs van de ondertekenaars te worden overlegd. In veel gevallen zal een e-mailbericht van één van de partners ook volstaan.
Lid 7 van dit artikel geeft de mogelijkheid om per individueel geval (of collectieve gevallen bij overmacht) te kijken of er afgeweken kan worden om annuleringleges te heffen (hardheidsclausule). Onder individuele gevallen kan men verstaan: overlijden/ernstige ziekte van een familielid 1e graad of partner, het niet meer beschikbaar zijn van een trouwlocatie (brand/faillissement). Collectieve gevallen kunnen zijn: brand van een locatie of een pandemie. In de toelichting bij artikel 12, wordt de definitie overmacht beschreven.
Lid 8 spreekt van 100% restitutie bij annulering van een huwelijk als gevolg door een door de overheid opgelegde maatregel.
Artikel 12. Wijzigingen afspraken huwelijken
Alle wijzigingen omtrent huwelijksgegevens die na de ondertrouw (melding) binnenkomen worden leges berekend. Deze wijzigingen houden o.a. in: veranderen van getuigen, veranderen van dag en of tijdstip huwelijksvoltrekking, op verzoek van het bruidspaar veranderen van trouwambtenaar en het veranderen van huwelijkslocatie.
Voor de eerste wijziging worden geen leges berekend. In geval van overmacht zullen ook geen leges in rekening worden gebracht.
Lid 3 van dit artikel geeft de mogelijkheid om bij collectieve gevallen te kijken of er afgeweken kan worden van de voorwaarden van dit artikel. Collectieve gevallen kunnen zijn: brand van een locatie of een pandemie.
Een voorbeeld is hier de coronacrisis. In de praktijk vinden diverse huwelijken niet plaats of in aangepaste vorm doorgang.
In die gevallen dat een huwelijk in gewijzigde vorm plaats vindt (andere locatie: optie 1 onder b) of de huwelijksdatum wordt verzet (optie 2) zal voor een eerste wijziging geen leges worden berekend. Mocht er al sprake zijn van een eerdere wijziging (bv getuigen) dan zal een wijziging als gevolg van een door de overheid opgelegde maatregelen niet resulteren in het heffen van deze leges.
In artikel 6:75 van het Burgerlijk Wetboek wordt overmacht als volgt gedefinieerd: een tekortkoming kan de schuldenaar niet worden toegerekend, indien zij niet is te wijten aan zijn schuld, noch krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
Kortom: de tekortkoming in de nakoming moet de schuldenaar kunnen worden toegerekend.
Is er wél een tekortkoming, maar kan die de schuldenaar niet worden toegerekend, dan is er sprake van overmacht.
In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in werking treed.