Organisatie | 's-Hertogenbosch |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Regio Deal Noordoost Brabant |
Citeertitel | Subsidieregeling Regio Deal Noordoost Brabant. Nu aan de slag voor een goed leven, fijn wonen en anders werken in Noordoost Brabant |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-07-2020 | Nieuwe regeling | 17-11-2020 |
Nu aan de slag voor goed leven, fijn wonen en anders werken in Noordoost Brabant.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente ’s-Hertogenbosch,
In zijn vergadering van 17 november 2020,
Gezien het voorstel met reg.nr. 10511708
In te stemmen met de Subsidieregeling Regio Deal Noordoost-Brabant
Ter uitvoering van de Regio Deal is de gemeente ’s-Hertogenbosch aangewezen als ontvangende partij voor de middelen van het Rijk/kassier en wordt zij als zodanig ook aangewezen als degene die formeel voor het organiseren van een doelmatige en doeltreffende besteding van deze middelen, in de vorm van het verstrekken van subsidies zorg draagt, waarbij als voorwaarde geldt, dat er in voldoende mate sprake moet zijn van cofinanciering door andere overheden, daaronder de provincie en door andere partners.
Artikel 2 Begripsomschrijvingen
Regio Deal Noordoost Brabant “Nu aan de slag voor goed leven, fijn wonen en anders werken” ('Regio Deal'): de afspraken van 10 juli 2020 tussen – kortweg – het Rijk, de Regio Noordoost-Brabant (en de daarin samenwerkende 17 gemeenten, en 2 waterschappen), de Stichting Agrifood Capital, de gemeente ’s-Hertogenbosch als bestuursorgaan en overheidspartner van de regionale arbeidsmarktsamenwerkingsorganisatie Noordoost Brabant Werkt en waarop ook de Provincie Noord-Brabant met een substantiële bijdrage als cofinanciering aanhaakt, om een impuls te geven aan de leefbaarheid op het platteland en in middelgrote steden en te zorgen voor een gezonde en fijne leefomgeving en perspectief op werk voor de mensen met hulp van 17 projecten (actielijnen) in de Regio Noordoost Brabant.
Het DB+: Dagelijks bestuur (besluitvorming) van de regio Noordoost-Brabant waarin ook zitting hebben de Stichting Agrifood Capital, Noordoost-Brabant Werkt, en de Provincie Noord-Brabant (gezamenlijk fungerend als stuurgroep voor de Regio Deal en) adviseur in de zin van artikel 3:7 van de Algemene wet bestuursrecht.
Publieke Cofinanciering: voor de uitvoeringsactiviteiten beschikbaar gestelde financiële bijdragen door een regiopartner of een ander bestuursorgaan of een andere publieke rechtspersoon, voorzover de regiopartner daarover kan beschikken, niet zijnde de bijdrage van het Rijk voor die uitvoeringsactiviteiten en de op basis van deze regeling aangevraagde subsidie.
Overige cofinanciering: voor de uitvoeringsactiviteiten beschikbaar gestelde financiële bijdragen door andere (privaatrechtelijke) (rechts-)personen dan een regiopartner, een ander bestuursorgaan of een andere publieke rechtspersoon, voorzover de regiopartner daarover kan beschikken, en eveneens niet zijnde de bijdrage van het Rijk voor die uitvoeringsactiviteiten en de op basis van deze regeling aangevraagde subsidie n.
Regiokassier: partij bedoeld in artikel 6 van de Regio Deal Noordoost-Brabant, die in het kader van de uitvoeringsactiviteiten van de Regio Deal, de in de Regio Deal opgenomen financiële bijdrage van het Rijk door middel van subsidie ontvangt en als subsidiënt, onder verantwoordelijkheid van de Regio Noordoost-Brabant, in samenspraak met de Programma-manager en de Ambtelijk opdrachtgever, zorg draagt voor doorlegging van deelbedragen aan aanvragers, hier de gemeente ’s-Hertogenbosch.
Besteding: Besteding is de geleverde prestatie. Bij een subsidie op grond van de onderhavige subsidieregeling wordt met prestatie gedoeld op de verrichte uitvoeringsactiviteiten. Dit zijn activiteiten in het kader van de ambitie, het doel, de aanpak of de beoogde resultaten zoals opgenomen in de Regio Deal, waarvoor één of meer regiopartners financiële verplichtingen aangaan, middelen beschikbaar stellen of waarvoor een of meerdere regiopartners uitvoeringskosten maken. In lijn met het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) geldt wel, dat een besteding is gekoppeld aan het moment van de levering van een prestatie of verlies. In lijn met de SISA-vereisten dienen als gevolg als besteding, zoals hier bedoeld, te worden aangevoerd de uitgaven, die aan het begrotingsjaar toegerekend worden indien de prestatie (dit is de daadwerkelijke totstandkoming of levering van producten of diensten, die gesubsidieerd zijn, niet het verstrekken van subsidie zelf) in het begrotingsjaar plaatsvond, dan wel het verlies aan dat begrotingsjaar toe te rekenen is.
Deze regeling is een maatregel die wordt uitgevoerd in het kader van de Regio Deal Noordoost Brabant en is bedoeld om de leefbaarheid op het platteland en in middelgrote steden en een gezonde en fijne leefomgeving en perspectief op werk voor de mensen binnen de regio Noordoost Brabant te stimuleren zoals vermeld in de specifieke overwegingen en in de artikelen 1, tot en met 4c van de Regio Deal.
Om voor de in artikel 4 genoemde subsidie in aanmerking te komen moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan:
Wat de cofinanciering betreft geldt voorts het volgende. Indien bij de beschikking tot subsidieverlening op grond van de onderhavige regeling een beschikking of een onherroepelijke en onvoorwaardelijke toezegging tot cofinanciering ontbreekt, dient uiterlijk binnen één (1) jaar na dagtekening van deze beschikking alsnog een beschikking of een onherroepelijke en onvoorwaardelijke toezegging daartoe te worden aangeleverd, bij gebreke waarvan de bevoorschotting (verder) kan worden gewijzigd/eenmaal verleende (voorschotten op de) subsidie kunnen worden teruggevorderd.
Artikel 7 Maatregelen die voor subsidie in aanmerking komen
Pijler Goed leven - € 2,555 miljoen
Pijler Fijn wonen - € 3,950 miljoen
Pijler Anders werken - € 3,195 miljoen
Voor zover voorschotten niet worden uitbetaald of eenmaal betaalde (voorschotten op de verleende) subsidie wordt teruggevorderd, kan het DB+ op basis van een advies van de gemeente ’s-Hertogenbosch in haar rol als Regiokassier en de Programma-manager besluiten over de wijze waarop resterende middelen worden besteed, waarna het college dienovereenkomstig beschikt met inachtneming van het bepaalde in artikel 3.5 van de beschikking van het Rijk d.d. 4 september 2020 op basis van de Regio Deal Noordoost-Brabant, d.d. 10 juli 2020 .
De subsidiabele kosten worden vastgesteld op basis van de volgens (als de subsidieontvanger een overheid is) of naar analogie van (als de subsidieontvanger een private partij is) SISA (Single Information Single Audit) afgelegde verantwoording als bedoeld in artikel 14 van de onderhavige subsidieregeling.
Als uitgangspunt geldt, dat de inzet van ambtenaren in loondienst van een overheidspartij, niet in aanmerking komt voor een bijdrage uit de Regiodeal. Dit is anders als sprake is van kosten voor de inzet van ambtenaren die vrijgemaakt worden voor de uitvoering van enig project van de Regiodeal, en dit niet als regulier werk doen.
Artikel 12 Subsidieverlening, voorschotten
Indien het subsidiebedrag door middel van gedeeltelijke bevoorschotting wordt uitbetaald, vindt uitbetaling plaats op basis van de in de nulmeting opgegeven uitgavenplanning, tenzij het bepaalde in artikel 6 dan wel de tussentijdse verantwoording als bedoeld in artikel 14 aanleiding geeft de bevoorschotting aan te passen.
Subsidieverlening/de uitkering van voorschotten kan, in aanvulling op artikel 4:25 en 4:35 AWB en artikel 9 van Algemene subsidieverordening gemeente ’s-Hertogenbosch 2017, ook geweigerd worden/bedoelde voorschotten kunnen ook verlaagd worden indien:
Subsidieverlening/bevoorschotting zou leiden tot strijd met artikel 107 van het Verdrag van de Werking van de Europese Unie (verbod op staatssteun) en deze steun niet vrijgesteld is op grond van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening van de Europese Commissie of een andere verordening, richtlijn of besluit van de Europese Commissie.
Artikel 14 Verplichtingen en verantwoording
De aanvrager/ontvanger van de beschikking moet voldoen aan de volgende verplichtingen:
Medio mei 2021 en medio november 2021 en daarna jaarlijks medio mei respectievelijk medio november wordt een voortgangsrapportage verstrekt met informatie over de voorafgaande periode. Hierin wordt melding gemaakt van:
de voortgang van de uitvoering van het betreffende in artikel 7 van de onderhavige subsidieregeling bedoelde project (actielijn behorend tot de eveneens aldaar bedoelde pijler); ii. de behaalde resultaten aan de hand van de in artikel 3 van de regio deal genoemde (indicatoren voor de) beoogde resultaten zoals die voor het betreffende project gespecificeerd zijn in de beschikking tot subsidieverlening, alsmede de daarvoor ingezette middelen;
de voortgang van de uitvoering aan de hand van de meerjarige projectplanning. De voortgangsrapportage in mei omvat zowel een inhoudelijke als een financieel verantwoording. In november betreft het voornamelijk de inhoudelijke voortgang en wordt slechts op hoofdlijnen inzicht gegeven in het financiële verloop van het project.
Jaarlijks moet de SISA bijlage over het boekjaar ingediend worden als bijlage bij de jaarrekening voorzien van een accountantsverklaring. Voor 1 juli 2021 en daarna jaarlijks voor 1 juli conform SISA (als de subsidieontvanger een overheid is) of naar analogie van SISA (als de subsidieontvanger een private partij is). De verantwoordingsvereisten als opgenomen in de beschikking van het Rijk aan gemeente in haar hoedanigheid van Regiokassier worden overgenomen. Een toelichting hierop volgt op basis van ‘Doel nota ‘Verwachtingen accountantscontrole 2020’.